Nism0 schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 23:38:
Hee Killer,
De versterker en Cd speller zijn allebei uit 2008, ik heb ze twee jaar geleden tweedehands gekocht.
Geen idee welke merk er nu inzit wel weet ik dat er ecc88 buizen in moeten.
Misschien maar eens open schroeven morgen.
In de twee jaar dat ik ze in gebruik heb staat de versterker zeker 5 uur per dag aan.
CD speler is niet veel gebruikt.
De gemiddelde levensduur van een buis zit ongeveer tussen de 5000 en 100000 uur. Daarna doet een buis het nog wel, maar behaalt hij niet meer de gespecificeerde waarden en wordt hij langzaam minder. Afhankelijk van het merk buizen zou je kunnen nagaan wat precies de opgegeven levensduur is.
De ECC88 kun je 1 op 1 vervangen door een 6DJ8 / 6922 / ECC88 of 7308 buis. Na vervangen van de buis zul je wel weer opnieuw de ruststroom\bias moeten (laten) afstellen.
Er zijn allerlei verschillende merken van deze buizen en er gaan de meest wilde beweringen rond over de vermeende geluidskwaliteit van de buizen. Over het algemeen wordt de
Telefunken E88C met het diamantje\ruitvormpje gestanst op de onderkant van de buis gezien als de 'holy grail' van de ECC88 series. maar goed, deze kosten dan ook al snel tegen de €200,- per stuk. Ik heb zelf erg goede ervaringen met de '
JAN-Philips 6922 Low Noise' versie. Deze kosten ongeveer €25,- per stuk en hebben een erg lange levensduur. De
Russische 6N23P-EB en
Sovtek E88C zijn ook hele betaalbare alternatieven met een goede kwaliteit.
Maar goed, de ECC88 zijn voorversterker buizen. Er zullen dus ook nog andere buizen in je versterker zitten voor de eindversterking (en die slijten het hardst) en misschien ook nog buizen voor gelijkrichting e.d. Je zult dus moeten uitzoeken welke buizen er allemaal in je versterker zitten en deze eventueel vervangen. Ik zou vooral als eerste de eindversterker-buizen vervangen. Die hebben het meest te lijden en de grootste hoorbare invloed op het signaal. De voorversterker buizen staan vaak meer conservatief ingesteld aan gaan dan ook veel langer mee.
Zie het een beetje als een dure raceauto. Als je constant vol gas rijdt gaat de auto 5 jaar mee. Gebruik je alleen maar half gas, dan gaat hij wel 20 jaar mee. Zo is het met buizen ook een beetje. Stel je ze in op de maximale waarde (bij eindbuizen meestal het geval) dan gaan ze de opgegeven leeftijd mee. Stel je ze wat minder strak in (bij voorbuizen vaak het geval) dan gaan ze veel langer mee.
Als je echt 100% uitsluitsel wilt, dan zal je de buizen moeten (laten) testen op een buizentester om na te gaan hoe goed ze nog zijn.
[
Voor 22% gewijzigd door
Killer op 10-10-2012 13:13
]