Buizen vervangen MF A1008

Pagina: 1
Acties:

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-12 08:04
Ik heb sinds 2 jaar een Musical Fidelity A1008 versterker en een A5 MF cd speler.
Nu draaien ze al een aantal jaren en zijn volgens mij nog nooit de buizen vervangen.
Hier en daar lees ik dat het vervangen van oude buizen een enorme geluid verbetering kan opleveren.
Ik heb alleen zelf geen idee welke buizen goed zijn voor mij versterker en cd speler.

Weet iemand welke buizen ik het beste kan kopen?

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Nism0 schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 18:29:
Ik heb sinds 2 jaar een Musical Fidelity A1008 versterker en een A5 MF cd speler.
Nu draaien ze al een aantal jaren en zijn volgens mij nog nooit de buizen vervangen.
Hier en daar lees ik dat het vervangen van oude buizen een enorme geluid verbetering kan opleveren.
Ik heb alleen zelf geen idee welke buizen goed zijn voor mij versterker en cd speler.

Weet iemand welke buizen ik het beste kan kopen?
Het levert alleen maar een echte verbetering op als je huidige buizen versleten zijn. Naar 2 jaar spelen, waarbij ik uitga van het feit dat hij vast niet elke dag 8 uur aanstaat zou dat nog lang niet het geval zijn.

Sommige mensen wisselen buizen om ervoor te zorgen dat een apparaat anders klinkt. Dit doet men door buizen van hetzelfde type, maar een ander merk of buizen van een vervangend type te installeren. De veranderingen die je zo te weeg bent zijn minimaal. Je tweakt als het ware het geluid naar je eigen smaak.
En daar zit hem ook de crux: Het is een kleine aanpassing naar smaak en niemand kent jou precieze smaak. Kwestie van trial and error dus.

Welke buizen zitten er nu in je apparatuur?

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• Nism0
Hee Killer,

De versterker en Cd speller zijn allebei uit 2008, ik heb ze twee jaar geleden tweedehands gekocht.
Geen idee welke merk er nu inzit wel weet ik dat er ecc88 buizen in moeten.
Misschien maar eens open schroeven morgen.

In de twee jaar dat ik ze in gebruik heb staat de versterker zeker 5 uur per dag aan.
CD speler is niet veel gebruikt.

• Killer

Killer

Hatseflats!

Nism0 schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 23:38:
Hee Killer,

De versterker en Cd speller zijn allebei uit 2008, ik heb ze twee jaar geleden tweedehands gekocht.
Geen idee welke merk er nu inzit wel weet ik dat er ecc88 buizen in moeten.
Misschien maar eens open schroeven morgen.

In de twee jaar dat ik ze in gebruik heb staat de versterker zeker 5 uur per dag aan.
CD speler is niet veel gebruikt.
De gemiddelde levensduur van een buis zit ongeveer tussen de 5000 en 100000 uur. Daarna doet een buis het nog wel, maar behaalt hij niet meer de gespecificeerde waarden en wordt hij langzaam minder. Afhankelijk van het merk buizen zou je kunnen nagaan wat precies de opgegeven levensduur is.

De ECC88 kun je 1 op 1 vervangen door een 6DJ8 / 6922 / ECC88 of 7308 buis. Na vervangen van de buis zul je wel weer opnieuw de ruststroom\bias moeten (laten) afstellen.

Er zijn allerlei verschillende merken van deze buizen en er gaan de meest wilde beweringen rond over de vermeende geluidskwaliteit van de buizen. Over het algemeen wordt de Telefunken E88C met het diamantje\ruitvormpje gestanst op de onderkant van de buis gezien als de 'holy grail' van de ECC88 series. maar goed, deze kosten dan ook al snel tegen de €200,- per stuk. Ik heb zelf erg goede ervaringen met de 'JAN-Philips 6922 Low Noise' versie. Deze kosten ongeveer €25,- per stuk en hebben een erg lange levensduur. De Russische 6N23P-EB en Sovtek E88C zijn ook hele betaalbare alternatieven met een goede kwaliteit.

Maar goed, de ECC88 zijn voorversterker buizen. Er zullen dus ook nog andere buizen in je versterker zitten voor de eindversterking (en die slijten het hardst) en misschien ook nog buizen voor gelijkrichting e.d. Je zult dus moeten uitzoeken welke buizen er allemaal in je versterker zitten en deze eventueel vervangen. Ik zou vooral als eerste de eindversterker-buizen vervangen. Die hebben het meest te lijden en de grootste hoorbare invloed op het signaal. De voorversterker buizen staan vaak meer conservatief ingesteld aan gaan dan ook veel langer mee.

Zie het een beetje als een dure raceauto. Als je constant vol gas rijdt gaat de auto 5 jaar mee. Gebruik je alleen maar half gas, dan gaat hij wel 20 jaar mee. Zo is het met buizen ook een beetje. Stel je ze in op de maximale waarde (bij eindbuizen meestal het geval) dan gaan ze de opgegeven leeftijd mee. Stel je ze wat minder strak in (bij voorbuizen vaak het geval) dan gaan ze veel langer mee.

Als je echt 100% uitsluitsel wilt, dan zal je de buizen moeten (laten) testen op een buizentester om na te gaan hoe goed ze nog zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Killer op 10-10-2012 13:13 ]

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
De MF A1008 is een hybride all in one.
Dus er zitten 2 stuur buizen in die uiteindelijk de transistor eindversterker aansturen.
Een soort tube buffer.

Aangezien deze niet zwaar belast worden gaan ze erg lang mee, denk aan 10 jaar bij gemiddeld gebruik.
Ligt ook aan het merk en kwaliteit gradatie, je heb buizen die zo'n 26mA leveren over het algemeen is 10mA al goed.

ECC88 is een 6DJ8 buis maar je kan ook de E88CC, 6922, CV2492 in zijn plaats zetten.

EU: E88CC
USA: 6922
Military: CV2492 of CCa

Zelf heb ik ervaring met Sovtek, Tesla, Mullard en Philips met een Audio Research LS8 voorversterker.

Sovtek (1998) zaten standaard in de Audio Research, deze waren het minst levendig.
Tesla's (1972) gele opdruk waren een leuke verbetering voor weinig geld dacht €12,50ps
Mullard Great Britain (60's) uit zijn tot nu toe de beste en relatief goedkoop a €25ps. zeker midrange is prachtig.
Philips die ik heb geprobeerd waren PCC88/7DJ8 (70's) hebben een heater voltage van 7v ipv 6.3v en zijn veel goedkoper dan de meeste 6922 buizen, deze buizen waren het meest levendig en erg 3D klinkend maar erg dik in het laag.
Nu wacht ik op een setje Philips Heerlen E88CC SQ goldpins dit zouden superbuizen moeten zijn als ik veel fora's moet geloven zijn ook de duurste tot nu toe a €75ps

Aangezien je er maar 2 nodig heb zal het niet al te duur uitvallen om gewoon eens wat te proberen, zelf dacht ik dat het niet zoveel uit zou maken maar er zit behoorlijk verschil in buizen.

Op ebay kan je veel buizen vinden.

• Killer

Killer

Hatseflats!

Ik wil daar nog wel voor je aan toevoegen dat de buizen op E-Bay lang niet altijd zo goed zijn als geadverteerd. Je moet erg goed weten waar je mee bezig bent, want erg veel buizen worden op E-Bay als nieuw of nagenoeg nieuw aangeboden,terwijl ze in werkelijkheid nog wel functioneren maar al ver versleten zijn. Puur op uiterlijk kun je een buis helaas niet of nauwelijks beoordelen.

Ten aanzien van de Tesla's met gele opdruk: 9 van de 10 Tesla's met gele opdruk die je vindt zijn nep. Het zijn goedkope buizen (vaak chinees) die voorzien zijn van een nep opdruk. Ze functioneren vaak prima, daar niet van, maar het zijn stomweg geen originele Tesla's. Let hier dus heel goed op. Een prijs van €12.50 zoals OCTimod aangeeft voor een echte Tesla is heel goedkoop, vaak gaan ze voor veel meer weg. Het is niet gezegd dat een Tesla van €12,50 nep is (je kunt ze nog wel vinden voor dat bedrag) maar de kans is wel erg groot.

Hou ook in het achterhoofd dat de beschrijvingen die OCTimod geeft van de sound van de diverse buizen een hele persoonlijke ervaring is, die niet zo maar 1 op 1 ook zo uitpakt in jou apparatuur\beleving. Je kunt het gebruiken als leidraad, maar je zult toch echt je eigen oren moeten gebruiken om te bepalen wat jij van de sound vindt.

Ik heb weer geleerd dat de A1008 een hybride versterker is (wist ik niet) dus mijn verhaal over eindbuizen e.d. kun je vergeten, dat is bij jou niet van toepassing. (het opnieuw inregelen van de bias\rustspanning overigens wel, dat blijft bij elke versterkerbuis)

[ Voor 9% gewijzigd door Killer op 11-10-2012 17:04 ]

Verwijderd

Leuk om dit te lezen heren en als toevoeging wil ik graag even melden dat er versterkers op de markt zijn die middels een electronische schakeling zelf in staat zijn om de bias/ rustspanning te regelen. De Primaluna is hier een voorbeeld van. Dit kan dan erg handig zijn voor mensen die veel aan tube rolling doen. Bij het verwisselen van buizen is mijn ervaring overigens dat het leuker is om in de voortrap wat te wisselen omdat ik hier makkelijker de verschillen kan aanwijzen.

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:30
Stel je vraag ook eens in het hifi uit China topic. Hier posten mensen die erg veel verstand hebben van buizen en dergelijke. ;)

• Killer

Killer

Hatseflats!

Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 09:23:
[...] Bij het verwisselen van buizen is mijn ervaring overigens dat het leuker is om in de voortrap wat te wisselen omdat ik hier makkelijker de verschillen kan aanwijzen.
Grappig. Ik heb die ervaring juist met eindbuizen.

[ Voor 31% gewijzigd door Killer op 14-10-2012 00:18 ]

• Nism0
Dan zit er denk ik niks anders op dan gewoon proberen.

Bedankt voor de adviezen en zal mijn bevindingen nog eens posten!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Doe dat. Ik ben wel benieuwd.

• OCTiMod
  • Nu online
De Tesla's waren overigens ook PCC88 en die worden over het algemeen veel goedkoper verkocht.
Maar ook al zou ik nep buizen kopen voor dat geld moet ik zeggen dat ze erg goed zijn.
Ook mag ik aannemen als verkopers fake verkopen dit wel terug te vinden is in de recenties, ik eigenlijk alleen van ebayers met goede en veel recenties/rating.
Vaak adverteren ze ook de kracht (mA) die de buis kan geven en vaak kan je eenvoudig de originele standaard hoeveelheid terug vinden en na ontvangst kan je dit ook zelf nameten.
Ik mag er dan wel niet zoveel kijk op hebben wat echt of nep is maar er zijn vast andere die dat wel hebben.
Een buizenversterker bied de mogelijkheid om te "tuberollen" dus waarom ook niet wat anders proberen en op zijn tijd een andere sound is ook wel een leuke beleving.

En Killer heeft zeker gelijk als het gaat om de persoonlijke beleving, wat ik vertel is idd persoonlijk en hoeft helemaal niet te gelden met dezelfde buis in een andere versterker of andere kamer etc.

Wat is jou mening over deze buizen? http://www.ebay.nl/itm/Am...em4d04470c75#ht_865wt_906
Ik hoop geen fake? :)

• Killer

Killer

Hatseflats!

OCTiMod schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 18:33:
De Tesla's waren overigens ook PCC88 en die worden over het algemeen veel goedkoper verkocht.
Maar ook al zou ik nep buizen kopen voor dat geld moet ik zeggen dat ze erg goed zijn.
Ook mag ik aannemen als verkopers fake verkopen dit wel terug te vinden is in de recenties, ik eigenlijk alleen van ebayers met goede en veel recenties/rating.
Vaak adverteren ze ook de kracht (mA) die de buis kan geven en vaak kan je eenvoudig de originele standaard hoeveelheid terug vinden en na ontvangst kan je dit ook zelf nameten.
Ik mag er dan wel niet zoveel kijk op hebben wat echt of nep is maar er zijn vast andere die dat wel hebben.
Een buizenversterker bied de mogelijkheid om te "tuberollen" dus waarom ook niet wat anders proberen en op zijn tijd een andere sound is ook wel een leuke beleving.

En Killer heeft zeker gelijk als het gaat om de persoonlijke beleving, wat ik vertel is idd persoonlijk en hoeft helemaal niet te gelden met dezelfde buis in een andere versterker of andere kamer etc.

Wat is jou mening over deze buizen? http://www.ebay.nl/itm/Am...em4d04470c75#ht_865wt_906
Ik hoop geen fake? :)
Ik wilde ook zeker niet beweren dat jij nepbuizen hebt gekocht hoor. Ik wilde TS alleen waarschuwen voor de vrij grote kans er op. Het probleem met Tesla buizen is ook wat uitgebreider. Er worden tegenwoordig weer nieuwe Tesla buizen gemaakt, ik meen in Hongarije. Dat zijn prima buizen, maar qua constructie niet gelijk aan de Tesla's van begin jaren 70. (Tesla is ergens in die tijd failliet gegaan, de naam is opgekocht en wordt dus nu weer gebruikt). Zowel de oude als de nieuwe Tesla zijn prima buizen. Er zijn echter best veel mensen die zweren bij de oude buizen en beweren dat nieuwe buizen (niet alleen Tesla hoor) gewoon niet zo goed zijn als de oude. Het loont zich dus om nieuwe goedkope buizen te nemen, deze te voorzien van de 'oude' opdruk en ze zo te verkopen voor veel meer geld. Vaak zijn de gebruikte buizen van chinese afkomst. In mijn ogen zijn chinese buizen ook prima buizen (alhoewel veel mensen daar anders over denken want die denken dat alles uit China immers rommel is) en ook al heb je dus een 'nep' oude Tesla, dan zal deze prima voldoen. Alleen heb je er dan teveel voor betaald, omdat de Chines variant waarschijnlijk veel minder kost.

De tips die jij geeft aangaande E-Bay zijn natuurlijk helemaal terecht. Sellers met goede ratings en die al langer actief zijn relatief veilig, maar meestal niet de goedkoopste. En veel mensen kijken toch vaak eerst naar de prijs.

de mA rating van een buis zegt iets, maar ook niet alles over hoe goed een buis nog is. Het nadeel voor de meeste mensen is ook nog eens dat zij dit niet goed kunnen nameten. Ik zou er dus niet blind op varen.
Zo ben ik zelf recentelijk behoorlijk de boot ingegaan met een set 6CG7 JAN buizen. Prima mA rating, zelf ook nagemeten. Maar toegepast in de versterker zorgen ze voor op en neer klappend volume. Volledig versleten buizen dus, maar wel een mooie mA rating bij een statische meting. En deze kwamen van een hoog aangeschreven E-Bay verkoper (die overigens er zelf ook erg van baalt en kosteloos een nieuwe set stuurt)

• OCTiMod
  • Nu online
Hier heb je zeker gelijk in, kortom het blijft een gok en zal dus een beetje geluk moeten hebben.
Ik hoor ook vaak goede verhalen over de hedendaagse productie Electro Harmonix buizen en deze zijn ook niet duur en vaak gewoon in officiele winkels/online shops te verkrijgen.
Het zou ook niet gek zijn dat Russische buizen goed zijn aangezien ze daar nooit echt gestopt zijn met het produceren van buizen, zoals Sovtek, Svetlana, Electro Harmonix en JJ Electronic (Tesla)
Gelukkig is het goed gekomen met je set buizen via ebay, blijkt dus dat een meting ook niet alles zegt.
Welke buizen heb je? JAN zijn militaire buizen gemaakt door o.a. Philips, GE, Sylvania, Raytheon, Tung Sol.

Na een tijdje luisteren naar m'n laatste Philips aankoop hoor ik toch dat herkenbare Philips geluid, ik vind ze hetzelfde als de PCC88 Philips ook is de heater gloed van Philips donkerder oranje/rood dan alle andere buizen die ik heb, ook is het laag echt meer aanwezig.

Verwijderd

Ik heb ook veel buizen geprobeerd. Mijn ervaring is dat de buizen van de oude productie niet goed klinken, of ze zijn veel te duur. Van de nieuwe productie vind ik de russische buizen veruit het beste klinken. De best klinkende vind ik de Gold Lion 6922.

• Killer

Killer

Hatseflats!

OCTiMod schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 15:53:
Hier heb je zeker gelijk in, kortom het blijft een gok en zal dus een beetje geluk moeten hebben.
Ik hoor ook vaak goede verhalen over de hedendaagse productie Electro Harmonix buizen en deze zijn ook niet duur en vaak gewoon in officiele winkels/online shops te verkrijgen.
Het zou ook niet gek zijn dat Russische buizen goed zijn aangezien ze daar nooit echt gestopt zijn met het produceren van buizen, zoals Sovtek, Svetlana, Electro Harmonix en JJ Electronic (Tesla)
Gelukkig is het goed gekomen met je set buizen via ebay, blijkt dus dat een meting ook niet alles zegt.
Welke buizen heb je? JAN zijn militaire buizen gemaakt door o.a. Philips, GE, Sylvania, Raytheon, Tung Sol.

Na een tijdje luisteren naar m'n laatste Philips aankoop hoor ik toch dat herkenbare Philips geluid, ik vind ze hetzelfde als de PCC88 Philips ook is de heater gloed van Philips donkerder oranje/rood dan alle andere buizen die ik heb, ook is het laag echt meer aanwezig.
Philips JAN 6CG7. Zitten zowel in mijn cd-speler als in mijn versterker (Hybride Luxman)

Pagina: 1