Avr: denon avr-1612, onkyo htr-548 of marantz nr1402?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Sinds gisteren is mijn oude yamaha receiver overleden (valt op willekeurige momenten uit en wil dan niet meer aan). Ben daardoor op zoek naar een nieuwe receiver. Heb niet heel veel te besteden, slechts rond de € 250.

Nu heb ik een aantal kandidaten op het oog:
- de onkyo htr-548. Deze kwam ik in 1 van de tweaker topic tegen. Kost slchts 199 €, maar schijnt kwalitatief toch erg goed te zijn.
- de denon avr-1612: kost iets duurder nl. 219 € maar wordt sterk aangeraden vanwege het audyssey kalibratie systeem.
- de marantz nr 1402: kost ook 219 € (champagne kleur). Is een slimline design, wat ik echt een voordeel vind. Heeft ook het audyssey kalibratie systeem, maar is helaas slechts 5x 50 watt.

Ik heb een vrij grote woonkamer (45m2). Gaat 5x 50 watt dan wel voldoende vermogen brengen? Heb begrepen dat dit maar 3db minder levert dan 100 watt.

Wat adviseren jullie mij? Zie ik nog goede kandidaten over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:47

FeaR

In GoT we trust

Op vermogen letten is verneukeratief om te doen. Sowieso geeft elk merk het vermogen op een andere manier op. Zo geeft Onkyo het vermogen gemeten bij één kanaal op 1000 Hz en 6 Ohm, absoluut niet representatief. Om die reden kan het zijn dat de Marantz bij realtisch gebruikt meer vermogen kan leveren dan de Onkyo. En dan nog blijft het altijd opgegeven vermogen, als je wilt weten wat een receiver echt levert moet je op zoek naar tests waar ze dit meten. Al heb je gemiddeld genomen voor normaal gebruik maar een paar Watt nodig.

Wat belangrijker is om te weten is welke speakers je op de receiver aan gaat sluiten. En dan met name het impedantieverloop en de gevoeligheid. Als je een stel speakers neerzet met een rendement van 96 dB en 8 Ohm impedantie dan heb je veel minder vermogen nodig dan als je speakers neerzet die 4 Ohm zijn en een gevoeligheid van 85 dB hebben.

Hoe dan ook zet ik qua kwaliteit de Denon en Marantz zeker een treden hoger op de ladder dan de Onkyo. Zeker omdat de Onkyo uit een all-in-one pakket komt. Hoeft zeker niet slecht te zijn, maar ik krijg daar altijd wat aparte ideeën bij. Als je slimline een pre vind kan je ook naar de Pioneer VSX-S300 kijken, is net wat meer dan 250 euro maar wel Klasse D versterking en dus meer vermogen dan de Marantz.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Thanks voor het advies. Mijn speakers zijn de yamaha ns 300, 91db, 6 ohm. Dus de marantz zou een prima optie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:47

FeaR

In GoT we trust

Ik zie niet in waarom 5 x 50 Watt niet genoeg zou zijn voor die speakers. Als je in 2.0 speelt dan is het vermogen per kanaal veelal nog hoger. En als je meer vermogen wilt is er altijd nog die Pioneer.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.