advieskosten in rekening gebracht bij ruilen product

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Bij een vliegerwinkel heb ik mij laten informeren over welke vlieger ik moet nemen. Ik ben een beginner en wil uiteindelijk gaan flyboarden (kite + board met luchtbanden) Omdat er op fora veel goede berichten zijn over depowerbare vliegers, gaf ik dit aan bij de vliegerwinkel X.
Er werd een enorme (tweedehands) vlieger uitgerold (11.0) compleet met bar en een nieuw harnas en met iemand van de vliegerwinkel hebben we hem opgelaten. Met de vlagerige wind die dag was het vrij lastig hem stabiel te houden, maar met een constante wind zou het al snel beter gaan. Bovendien heeft hij 3 veiligheidsmogelijkheden. Met dit advies en de vooruitzichten dat we hier veel fun mee hebben gingen we naar huis.

De dag erna met windkracht 3 en mijn broer de zaak proberen te starten. Dat lukte, maar helaas niet zonder slag of stoot. De vlieger was voor ons onvoorspelbaar. Na een paar flinke crashes durfden we het niet meer aan en besloten met de vlieger terug te gaan naar de winkel en te ruilen voor een kleiner model. Wij wilden de aankoop van de ozone frenzy ongedaan maken en deze verrekenen met de kleinere vlieger. Helaas was dit gedeeltelijk mogelijk. De winkel haalde 85 euro af ter dekking van advies-tijdkosten, demonstratietijd etc en deze zouden we dus als verlies moeten nemen. Verder was geen onderhandeling mogelijk. De sfeer draaide om, nadat we hierop verbaasd reageerde.
We waren van mening dat risico dat een produkt terugkomt en advies in de verkoopprijs zijn doorberekend. Nadat mijn broer zich beroepte op het consumentenrecht en aangaf dat je als consument je binnen 7 dagen een produkt dat verder in dezelfde staat is als dat we hem hebben aangekocht en dus ongeschonden is, kan terugbrengen, was de maat voor de winkelier vol en met de mededeling 'ga maar naar de consumentenbond, ik hoor het wel via mijn advocaat' liet de winkelier van X ons achter met de voor ons ongeschikte/te grote vlieger. Er reste niets anders dan de vliegerwinkel X te verlaten. Met deze domper van de 'afhandeling' zijn we naar vliegerwinkel Z gereden en hebben we deze ervaring gedeeeld. De winkelier hier oordeelde dat er een slecht advies is gegeven en hield vol dat deze vlieger nooit aan beginners als ons verkocht had mogen worden. De vlieger is goed, maar hij is voor beginners als ons te gevaarlijk.

Mijn vraag: wat vinden jullie redelijk in dezen? Hadden we hier akkoord mee moeten gaan? Dat wij om een depowerbare vlieger vroegen, had de winkelier nooit in mee mogen gaan. Zelf hadden we een tegoedbon heel redelijk gevonden, helaas werd het gesprek beeindigd door de verkoper van winkel X. Er had ons inziens transparantie moeten zijn wat betreft de voorwaarden bij ruilen/terugbrengen. Van te voren had ons duidelijk gemaakt moeten worden wat we mogen verwachten tav ruilen, bijvoorbeeld bepaald percentage als advies en administratiekosten wordt van de prijs afgehaald. In onze beleving kan je advieskosten niet zomaar af trekken. Daarnaast is door winkel Z geconstateerd dat het een slecht advies is omdat ik nog beginner ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:39

Bolletje

Moderator Harde Waren
Even kort een noot:
Nadat mijn broer zich beroepte op het consumentenrecht en aangaf dat je als consument je binnen 7 dagen een produkt dat verder in dezelfde staat is als dat we hem hebben aangekocht en dus ongeschonden is, kan terugbrengen,
Dat is bij online-aankopen, dan kan je het product niet zien. Gaat dus niet op als je de vlieger koopt in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:15
Je hebt gekocht en gebruikt. Dus niet nieuw meer denk ik.
En ja, dat hele slechte advies? Ik zou dat in een winkelreview achterlaten. De vliegerwereld is niet zo heel groot en zulke reviews zijn snel bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De winkelier mag zelf bepalen op welke wijze hij omgaat met klanten die producten willen terugbrengen die in de winkel zelf zijn aangeschaft. Zolang het product technisch in orde is hoeft hij het product niet terug te nemen. Elke vorm van medewerking is pure coulance van de winkel.

Je broer moet zich eerst eens inlezen voordat hij onzin gaat roepen, dat zet altijd kwaad bloed bij winkeliers omdat die dat onderhand ook zat zijn geworden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Je hebt geen recht op ruilen of geld terug. Je broer had ongelijk met zijn beroep op het consumentenrecht. Als je de mogelijkheid wilt hebben om te ruilen zul je daar dus zelf vooraf iets over moeten afspreken. Daar hoeft de winkel je verder niet over in te lichten of 'transparant' over te zijn. Het uitgangspunt is dat je spullen die je koopt niet kan ruilen.

Je kan je wel beroepen op verkeerd advies, maar ik vermoed dat dat een welles/nietes verhaal zou worden; je kwam immers binnen met de intentie om precies de vlieger te kopen waar je mee weg bent gegaan. Als de winkel dan ook nog eens met jou zo'n vlieger heeft opgelaten om het uit te proberen, is het in ieder geval niet klip en klaar dat er slecht of fout advies is gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 16:34

Hokkie

Hello

Advies mag geen geld kosten, mijn inziens. Zeker niet als de winkel in deze een "verkeerd" advies heeft gegeven, maar ik ben niet bekend met vliegers...

Wat ik wel vind kunnen is dat, als de vlieger gebruikt is (en dus niet als nieuw meer te verkopen is), deze kosten mag doorberekenen.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy JoJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 23:52
Volgens mij heeft Bolletje een punt, winkels zijn niet verplicht om binnen 7 dagen een product terug te nemen, alleen online winkels. Tenzij dat dat op de bon staat dat binnen 7 dagen ruilen mag. Daarbij hoor je dan gewoon het volledige bedrag terug te krijgen, anders hadden ze op de bon moeten zetten dat het advies XXX euro kostte.

Don't Worry, Be Happy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Crazy JoJo schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 16:24:
Volgens mij heeft Bolletje een punt, winkels zijn niet verplicht om binnen 7 dagen een product terug te nemen, alleen online winkels. Tenzij dat dat op de bon staat dat binnen 7 dagen ruilen mag. Daarbij hoor je dan gewoon het volledige bedrag terug te krijgen, anders hadden ze op de bon moeten zetten dat het advies XXX euro kostte.
Nee, als er staat dat je mag ruilen dan mag je ruilen.
Hokkie schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 16:24:
Advies mag geen geld kosten, mijn inziens. Zeker niet als de winkel in deze een "verkeerd" advies heeft gegeven, maar ik ben niet bekend met vliegers...
Waarom niet? De winkelier is veel tijd kwijt geweest met het advies geven. Als een klant dan het product terugbrengt en zijn geld terug wilt heeft hij kosten gemaakt die hij niet terug krijgt. Een winkelier mag dan zeker geld in rekening brengen om dat advies te compenseren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zeggen de algemene voorwaarden van die winkel?

Als je het juridisch aan wilt pakken, dan zal je het moeten gooien op een dwaling aan de zijde van de winkelier. Je hebt een verkeerd advies gekregen en dat is hen aan te rekenen. Ik ben wel bang dat hier een lang en vervelend traject aan gekoppeld zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:36
Tsurany schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 16:37:
[...]

Waarom niet? De winkelier is veel tijd kwijt geweest met het advies geven. Als een klant dan het product terugbrengt en zijn geld terug wilt heeft hij kosten gemaakt die hij niet terug krijgt. Een winkelier mag dan zeker geld in rekening brengen om dat advies te compenseren.
Advies zal vast wat mogen kosten, maar dat zal dan wel ergens duidelijk gecommuniceerd moeten zijn, lijkt mij?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nee, waarom? Zolang er nergens vermeld staat dat de klant het product kan retourneren en daarbij zijn aankoopbedrag kan terugkrijgen hoeft een winkelier zich daar niet aan te confirmeren en mag de winkelier bepalen onder welke voorwaarden hij het product wilt terugnemen.
De advieskosten worden immers niet in rekening gebracht bij aankoop, enkel bij het terugnemen van het product wordt aangegeven dat er dan bepaalde kosten in rekening gebracht worden.
Daarom moet je altijd vooraf informeren wat de voorwaarden voor het retourneren van het product zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HitDyl
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-08 10:07
Ruilen/Retourneren is een gunst van de winkelier.(punt)

[ Voor 5% gewijzigd door HitDyl op 07-10-2012 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Kite was al 2nde hands, krijg je dus bij retourneren nooit hetzelfde bedrag voor. En verder heb je een paar stevige crashes gehad. Ik vermoed dat je dat hebt verteld, maar als je dat wel had verteld dan had je ook minder gehad.

En verder ben je blijkbaar een beginner met kiten, heb je veel gelezen en kon je dus ook al weten dat je geen hele grote (ik vermoed ergens minimaal 6m2 dat je hebt genomen) kite moet pakken als beginnen. En zeker geen depowerbare.

Oftewel, je bent in mijn optiek ook op aardig wat punten zelf de fout ingegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
Algemene voorwaarden zijn niet beschikbaar in de winkel of op de website. Ik heb vooraf niet geïnformeerd naar de voorwaarden voor retourneren of ruilen van het product; helaas...

De winkelier van X heeft mij aangeraden om een grote (11m2!!) te nemen omdat dat beter aansluit bij mijn gewicht (70kg) en doel (flyboarden) Op een kleine zou ik, volgens hem, snel uitgekeken zijn en deze zou niet genoeg trekkracht leveren voor flyboarden. Ik verwachtte dat een winkelier een gedegen advies zou geven waarbij ook rekening wordt gehouden met de veiligheid.
Winkelier van winkel Z vind het model veelste groot en daardoor niet veilig bij mijn niveau en zou hem daarom zeker niet verkopen aan beginners zoals ik.

Ik heb inmiddels het aanbod gekregen om enkele kleinere kites uit te proberen van een particulier. De grote vlieger probeer ik te verkopen en anders bewaar ik hem voor de toekomst. Weer een wijze les...

[ Voor 12% gewijzigd door willy1986 op 07-10-2012 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
willy1986 schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 17:52:
Algemene voorwaarden zijn niet beschikbaar in de winkel of op de website. Ik heb vooraf niet geïnformeerd naar de voorwaarden voor retourneren of ruilen van het product; helaas...

De winkelier van X heeft mij aangeraden om een grote (11m2!!) te nemen omdat dat beter aansluit bij mijn gewicht (70kg) en doel (flyboarden) Op een kleine zou ik, volgens hem, snel uitgekeken zijn en deze zou niet genoeg trekkracht leveren voor flyboarden. Ik verwachtte dat een winkelier een gedegen advies zou geven waarbij ook rekening wordt gehouden met de veiligheid.
Winkelier van winkel Z vind het model veelste groot en daardoor niet veilig bij mijn niveau en zou hem daarom zeker niet verkopen aan beginners zoals ik.

Ik heb inmiddels het aanbod gekregen om enkele kleinere kites uit te proberen van een particulier. De grote vlieger probeer ik te verkopen en anders bewaar ik hem voor de toekomst. Weer een wijze les...
Laatste is goede beslissing. Bewaren voor laterz.

11m2? Wil je dood? Dat is levensgevaarlijk als eerste kite. Je breekt daar werkelijk je nek mee.
begin met een 2 lijner, 2m2 ong. en leer daar mee vliegeren.

En neem les.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hokkie schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 16:24:
Eigenlijk bestaat er niet zoiets als 'gratis advies'. Het kost nou eenmaal inspanning om advies te (kunnen) geven. Het zou dus juist geld moeten kosten. Met een 'wij van WC-eend'-advies is de consument ook niet geholpen. Dit is b.v. ook de reden dat 'advieskosten' vanaf 2013 niet meer in de kostprijs van financiele producten mogen worden verrekend. Ik zie niet in waarom dat voor dit soort producten niet zou kunnen gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
maartend schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 18:03:
[...]
Laatste is goede beslissing. Bewaren voor laterz.

11m2? Wil je dood? Dat is levensgevaarlijk als eerste kite. Je breekt daar werkelijk je nek mee.
begin met een 2 lijner, 2m2 ong. en leer daar mee vliegeren.

En neem les.
Ik was ook zelf verbaas over de grootte. Maar depowerbaar... En winkelier wees mij ook op de 3 veiligheidsleashes dus veilig... Maar daar heb je weinig aan als je +3 meter boven de grond hangt... :X
Natuurlijk ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen veiligheid maar ik had verwacht dat een winkelier veiligheid voorop stelt.

[ Voor 10% gewijzigd door willy1986 op 07-10-2012 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:56
Over een tijde lach je om die drie meter :)
Maar 11 vierkante meter is veel, heel veel voor een beginner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rossecorp
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-09 18:26
Een maatje kleiner was wel zo netjes geweest, maar ...

"Dat wij om een depowerbare vlieger vroegen, had de winkelier nooit in mee mogen gaan."

Nu ben ik geen flyboarder, maar ik heb een powerkite (zonder depower). Wat was je van plan te gaan doen als je je kite niet kunt depoweren bij een windvlaag of verlies van controle? Zonder depower heb je naar mijn mening niets op het water of strand te zoeken. Of je moet graag spectaculair op de boulevard willen landen :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
rossecorp schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 18:32:
Een maatje kleiner was wel zo netjes geweest, maar ...

"Dat wij om een depowerbare vlieger vroegen, had de winkelier nooit in mee mogen gaan."

Nu ben ik geen flyboarder, maar ik heb een powerkite (zonder depower). Wat was je van plan te gaan doen als je je kite niet kunt depoweren bij een windvlaag of verlies van controle? Zonder depower heb je naar mijn mening niets op het water of strand te zoeken. Of je moet graag spectaculair op de boulevard willen landen :-P
Dat is ook wel goed, maar ik heb het idee dat TS net begint met kiten. Anders had hij zelf doorgehad dat 11m2 wel heel, heel, heel erg groot was om mee te beginnen als flyboarder.

En neem les.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:44
Mijn eerste matras was 4m2.

Dat vond ik echt zat om te beginnen. Ik had al wel ervaring met speedwing progress en nasawing, al weet ik niet meer hoe groot dat ding was. Maar als 1e vierlijner is 4m2 leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Los van dat ruilen/retourneren dus niet altijd gratis hoeft te zijn: Als je iets koopt op advies van de winkelier, en dat blijkt achteraf helemaal niet aan de eisen te voldoen die je zelf stelt en die je aan de verkoper vroeg (goed voor beginners, en daarvoor was deze kennelijk veel te groot), dan lijkt me dat ook een reden om de koop ongedaan te mogen maken.

Volgens mij is dit wettelijk ook zo, maar ik ben geen jurist dus als iemand er meer vanaf weet mag diegene dit bevestigen/ontkrachten.

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 07-10-2012 20:39 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-10 17:04
Je komt in de winkel om een product te kopen en geeft je eisen aan aan de verkoper. De verkoper informeert je en doet een voorstel (Neem ik aan). Degene die het product verkoopt behoort kennis van zake te hebben (Zelfde geldt voor een autoverkoper bijvoorbeeld). Dat een 11m2 vlieger niet voor een beginner is kan denk ik als feit gezien worden. Dit is de verkoper aan te rekenen.

Een overeenkomst is een overeenkomst als beide partijén instemmen met hetgeen wat gekocht / verkocht wordt. Bij deze verkoop is dit duidelijk niet het geval; (mits alle informatie klopt), de kopende partij heeft niet gekocht wat het wou kopen (Een vlieger welke bestemd is voor een beginner) en dan kun je betwisten of er überhaubt een overeenkomst bestaan heeft. Wel zal de rechter beide argumenten tegen elkaar opwegen; De koper had ook zelf natuurlijk onderzoeksplicht (Wat was wel een goede beginnersvlieger geweest), maar de verkoper dient, wanneer deze informatie verstrekt aan de klant waarop later een koop op gebaseerd is, wel de goede informatie te verstrekken. Als de overeenkomst gebaseerd is op onjuiste informatie zou je toch wel kunnen betwisten of er een overeenkomst was.

Ik heb geen idee om welk bedrag het ongeveer gaat, maar ik kan mij niet voorstellen dat het bedrag groot genoeg is om de gang naar de rechter te maken. Zie het als leergeld.

IANAL maar wel even jurisprudentie opgezocht.

[ Voor 30% gewijzigd door RedHat op 07-10-2012 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rossecorp
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-09 18:26
Over de grootte van de kite kun je lang soebatten. We zijn natuurlijk niet bij het verkoopgesprek geweest, maar dit zeggen de pro's ervan:

"Keuze van de juiste kite

Als beginner ben je opzoek naar een kite met veel depower en een goede herstart uit het water. Bowkites en kites met een Delta-shape hebben deze eigenschappen en zijn daarom populair bij scholen en bij beginners. Ook heb je veel plezier van de deze kites wanneer je meer ervaren bent.

Denk je dat je een keuze hebt gemaakt? Dan moet je nog kiezen welke maat je gaat aanschaffen. Kites worden gemaakt vanaf 5m2 tot en met 14m2. Ook hiervoor moet je advies inwinnen. De grootte van de kite is mede afhankelijk van je gewicht. In Nederland is het ideaal om twee kites in je bezit te hebben. Eén voor veel wind en een voor minder sterke wind. Het is verstandig eerst je grootste maat aan te schaffen als je ze niet beide direct wilt kopen. In rustiger weer (windkracht 3 en 4 bft) kun je dan goed oefenen. Wil je sowieso geen twee kites, neem dan een tussenmaat."

http://www.unhooked.nl/in...iteset-tips-bij-aanschaf/

Mits de verkopende partij erbij heeft verteld dat de topicstarter moet oefenen bij weinig wind en heeft geadviseerd lessen te nemen is er eigenlijk weinig mis met de aangeschafte kite.

edit:

Net even gekeken wat voor kite de Ozone Frenzy is (die van jou staat op marktplaats?). Ik veronderstelde dat je een bowkite had meegekregen (assumption is the mother of al fuckups 8)7 ).

Deze kite is inderdaad beslist veel te groot Ik heb bij behoorlijk wind genoeg moeite met een 3 m2 matras.

en nog een edit:

Als je in de buurt bent (Wijk bij Duurstede) mag je mijn matras wel even lenen om te oefenen.

[ Voor 13% gewijzigd door rossecorp op 07-10-2012 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:12
Ik storm even dit topic binnen, heb niet alle post gelezen.

Het advies van verkoper is wat betreft de maat van de vlieger goed. Een 11m depowerkite kan iemand van jou gewicht goed gebruiken tijdens het flyboarden. Een kleinere vlieger zou (te) snel aan vervanging toe zijn.
Wel had de verkoper duidelijk moeten maken dat een depowerkite geen instapmodel is. Het is verstandig om een aantal lessen te nemen om te leren vliegen met een depowerkite. Of onder begeleiding van een ervaren piloot de eerste uren vliegen.
Natuurlijk heb je zelf ook een stuk verantwoordelijkheid. Hoe verstandig is het om jezelf vast te maken aan een vlieger van 11m als je geen ervaring hebt?

Je geeft aan dat je uiteindelijk wilt gaan flyboarden.
Het lijkt mij daarom een slim plan om eerst te leren vliegen met een 3m 4-lijns powerkite. Een powerkite van die maat krijgt jou niet van de grond bij windkracht drie. En na een paar keer vliegen kan je de vlieger zonder helper lanceren en landen. Eventueel neem je er een bar bij zodat je kan wennen aan die manier van sturen. Er zitten vaak quad handles bij een powerkite en die sturen compleet anders dan een bar.

Als je goed kan vliegen met de powerkite kan je de depowerkite weer uit de kast halen. Zorg er wel voor dat je een helper hebt, het liefst een met ervaring. Heb je een helper zonder ervaring neem dan eerst een paar lessen voor je aan de slag gaat met de depowerkite.

Wil je alleen rijden met het flyboard en zo nu en dan een sprongetje maken heb je voldoende aan powerkites. Deze kosten een stuk minder en zijn makkelijker in gebruik dan depowerkites. Voor het stunten zoals in de filmpjes heb je wel een depowerkite nodig.

Zelf vlieg ik al een paar jaar met powerkites en stond op het punt om de stap te maken naar kitesurfen. Ik kreeg het advies om een 10m of 12m depowerkite te nemen. Ondanks mijn ervaring was het volgens de verkoper wel verstandig om een paar lessen te nemen. Uiteindelijk heb ik geen depowerkite gekocht omdat ik niet zo vaak vlieger, te veel hobby's.

Succes met het vliegeren!

[ Voor 65% gewijzigd door CyberFly op 10-10-2012 23:47 ]

Pagina: 1