Geen geluid in Ubuntu 12.04.1

Pagina: 1
Acties:
  • 701 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bambinodekat
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-02-2024
Ik heb geen geluid in ubuntu, wat kan ik daar aan doen?

Ik heb Ubuntu 12.04.1 LTS en mijn geluidskaart is Analog Devices SoundMAX(ingebouwd in Intel D865PERL moederbord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 21:53

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Staat het geluid niet gewoon ge-mute? ;)
Dat is namelijk vaak de default, hoewel Ubuntu daar volgens mij een uitzondering op is.

Ik zie nergens wat je al geprobeerd hebt, terwijl er over geluid over Linux, hetuitzoeken wat voor geluidschip je hebt en kijken of hardware ondersteunt wordt door de jaren heen veel geschreven is.
Sla aub even de bronnen van Ubuntu er op na en gebruik hier de Search.
Enige zelfwerkzaamheid is wel gewenst, het is hier immers geen helpdesk.

[ Voor 89% gewijzigd door Ultraman op 07-10-2012 16:38 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bambinodekat
Ik heb al verschillende afspeelapparaten in de lijst geprobeerd. en het geluid staat niet ge-mute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gaat 't niet default naar digitaal terwijl je analoog aan hebt, of andersom?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bambinodekat
Ik ben even niet mee met wat Hero Of Time zegt.

Mijn geluidskaart is de AD1985 van Analog Devices en normaal zou ik geluid moeten hebben als ik ALSA installeer, maar ik heb niet zoveel ervaring met Linux. Dus ik weet niet hoe ik ALSA moet installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Eh, gewoon niet? Als je wat verder had gezocht, had je gevonden dat ALSA onderdeel is van de kernel. Die is dus standaard al aanwezig. Waar jij mee in de war bent, is PulseAudio. Je denkt dat dat je geluidskaart aanstuurt, maar dat doet het niet, ALSA doet dat. Zie het overzichtsplaatje maar op Wikipedia: PulseAudio.

Kijk dus even verder en laat je niet uit 't veld slaan door vreemde termen. Google ze, er is genoeg documentatie over alles te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Open anders eventjes een terminal en typ daarin: alsamixer. Als het goed is krijg je dan een scherm zoals dit:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.hu/balla.gyorgy/balla-it/images/articles/20081230/alsamixer-xubuntu-terminal.gif

Succes,
linux-or-unix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maar dat heeft geen nut als z'n geluid over z'n HDMI gaat ;). Ik probeer 'm wat zelf uit te laten vogelen, leert-ie veel meer van dan voorgekauwde antwoorden. Gnome en Pulseaudio hebben hun eigen volume control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 21:53

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zou inderdaad best kunnen dat er standaard voor de digitale uitgang wordt gekozen ipv de analoge, dat is een goede om even te controleren.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Hero Of Time, sorry, daar heb ik dan waarschijnlijk overheen gelezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 14:45:
@Hero Of Time, sorry, daar heb ik dan waarschijnlijk overheen gelezen :)
Denk eerder niet gezien, want het staat tussen de regels in ;). Het was mijn intentie om 'm zelf wat te laten doen, want hij schittert momenteel in afwezigheid. Iig wat betreft nuttige replies die duiden op iets van inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Hero Of Time, ik heb hem even een bericht gestuurd, waarin ik vriendelijk vertel dat hij nieuwe reacties heeft in zijn probleemtopic.

Groet,
linux-or-unix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.Hariri
  • Laatst online: 02-10 14:52
of natuurlijk de alsamixergui!
sudo apt-get install alsamixergui
alsamixergui

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@C.Hariri, dan krijg je dus zo iets: Afbeeldingslocatie: http://michaeleberhart.net/linux/ubuntu/8_04/alsa_mixer.png

Vriendelijke groeten,
linux-or-unix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurQ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:38
Ultraman schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 14:45:
Zou inderdaad best kunnen dat er standaard voor de digitale uitgang wordt gekozen ipv de analoge, dat is een goede om even te controleren.
Was bij mij idd ook het geval. Standaard stond hij op HDMI uitgang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bambinodekat
Ondertussen had ik nog andere problemen met ubuntu en heb nu Fedora geinstalleerd.

Dit werkt veel soepeler als Ubuntu en het geluid werkt.

Nu heb ik wel een ander probleem in Fedora, Mijn grafische kaart(Geforce FX5200 DT,ookwel NV34) ondersteund geen Fedora Gnome(schakelt over op Fallback Mode), maar ik had met dezelfde grafische kaart wel Ubuntu Gnome.

Kan ik hier iets aan doen of is dit gewoon een bug die binnenkort wordt opgelost?
zie ook: https://bugzilla.redhat.com/show_bug.cgi?id=745202

[ Voor 3% gewijzigd door bambinodekat op 10-10-2012 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maak dan een nieuw topic, want om nou van audio naar video te gaan is niet de bedoeling.

Toon iig meer inzet dan hier, lees de stickies. En probeer het met de nVidia driver (een van de legacy releases).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.Hariri
  • Laatst online: 02-10 14:52
:D overstappen naar iets anders? Probeer arch? Gentoo? Mandriva?

Duw gewoon een O/S op een USB-stick zodat je niks hoeft te installeren. Gebruik hiervoor bijv. unetbootin (http://unetbootin.sourceforge.net/) en test het uit. Zo heb ik het ook gedaan, binnen een uurtje heb je wel het O/S dat je het meeste ligt en dat kun je dan installeren als je wilt.

Fedora Gnome (3) vond ik zelf een ramp, maar er zijn ook andere fedora's! Bijvoorbeeld LXDE of Xfce zien er goed uit (erg windows achtig), en zijn ook nog eens snel.

En zoals hero of time zegt, ander topic sinds het geluidsprobleem verholpen is. Het probleem met nvidia drivers is dat nvidia deze releaset, en niet de community. Als je op 1 punt van het systeem iets updaten moeten ze weer bij nvidia aanbellen voor een update voor de vid. driver. Opensource alternatieven zijn er zat maar zijn nog in ontwikkelingsfase.

[ Voor 29% gewijzigd door C.Hariri op 10-10-2012 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
er is wel wat gebeurd in het verleden met deze.

lees hier maar eens.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/874436

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Is niet echt relevant voor het huidige probleem. Jouw link gaat over het niet kunnen opstarten van het systeem. De TS heeft een prima functionerend systeem, alleen weet hij niet hoe hij geluid aan de praat krijgt. Of iig kreeg, want hij is naar een andere distro gegaan.

Dit topic begint wat af te dwalen, de TS heeft geen behoefte er meer aan vanwege z'n switch naar Fedora en heeft daarbij een ander probleem. Om verdere afdwalingen te voorkomen, hang ik hier een slot omheen.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.