Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 129319

Topicstarter
Ik heb hier een HP ML350 G5 staan met op de case een OEM licentie voor 'Windows Svr Std 2003 R2 1-4CPU 5Clt'.

Deze zou ik graag legaal herinstalleren. Er steekt 8GB geheugen in wat dus wat voorbereiding vraagt. Na even zoeken had ik rap door dat 'Server 2003 R2 Standard x86' slechts 4GB ondersteund, als je meer dan 4GB wilt gebruiken moet je 'Server 2003 R2 Enterprise x86' installeren en de optie /PAE gebruiken.

Dit is geen optie vrees ik aangezien mijn licentie enkel voor de Standard is.. Nu blijkt er ook een x64 versie te bestaan van Windows Server 2003 R2 Standard. Deze kan tot 32GB aansturen! Geen upgrade naar Enterprise nodig dus. Nu staat er op mijn licentie niets van x86 of x64, kan ik dan legaal gezien Server 2003 R2 Standard X64 installeren met deze licentie en de volle 8GB gebruiken?

CPU is een Xeon 5160 die volgens ARK x64 is. Er komt enkel Exchange 2007 op en Office 2010.

Iemand ook een idee waar ik dan uiteindelijk de software kan downloaden?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 129319 op 07-10-2012 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Het mag wel wat je wilt, maar de installatie media ga je niet kunnen downloaden. OEM is zover ik weet niet (legaal) digitaal verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
OEM CD's zijn toch gewoon via Usenet of dergelijke te downloaden? zolang je maar je eigen licentie key gebruikt is er niets aan de hand.
Overigens is een licentie wel afhankelijk van het aantal bits. Dus bij X86 hoort een X86 licentie , en bij X64 hoort een X64 licentie. Is je Licentie dus X86 , mag je geen X64 installeren op die bak

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
degroot schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 22:53:
OEM CD's zijn toch gewoon via Usenet of dergelijke te downloaden? zolang je maar je eigen licentie key gebruikt is er niets aan de hand.
Overigens is een licentie wel afhankelijk van het aantal bits. Dus bij X86 hoort een X86 licentie , en bij X64 hoort een X64 licentie. Is je Licentie dus X86 , mag je geen X64 installeren op die bak
Via USENET een server-OS downloaden... tja, kan... moet je wel niet verbaasd zijn als er later een virus in bleek te zitten ofzo. En volgens mij heb je ongelijk wat de licentie betreft, echter ben te lui om er een bron bij te zoeken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Vanaf Vista of Windows Server 2008 kun je dezelfde key gebruiken op x86 en x64, bij 2003 zijn dat dus aparte keys, dus jouw x86 key zal niet werken met een x64 installatiemedium. Maar je kunt niet allebei tegelijk installeren vanaf Vista omdat het 1 licentie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:04

Eagle Creek

Breathing security

bij 2003 zijn dat dus aparte keys, dus jouw x86 key zal niet werken met een x64 installatiemedium.
Misschien is het niet zo maar is dat niet gelijkgetrokken met het laatste service pack? Net zoals dat je XP SP 3 zonder licentiesleutel kunt installeren, waar dat voorheen niet zo was?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit lees ik in de MS Win2K3 EULA:
14. USING SOFTWARE DESIGNED FOR OTHER PLATFORMS. The following software is designed for the 32-bit x86 platform:

Windows Server 2003 R2 Standard Edition; and
Windows Server 2003 R2 Enterprise Edition.

The following software is designed for the x64 platform:
Windows Server 2003 R2 Standard x64 Edition; and
Windows Server 2003 R2 Enterprise x64 Edition.

A license for a platform-specific version of standard edition permits you to use, in place of what you have licensed, the standard edition software for the other platform under that license. A license for a platform-specific version of enterprise edition permits you to use, in place of what you have licensed, the enterprise edition software for the other platform under that license. For example, under a license for Windows Server 2003 R2 Standard x64 Edition you may run Windows Server 2003 R2 Standard Edition in place of Windows Server 2003 R2 Standard x64 Edition. You may create and run only as many instances of software under a license as that license permits. You may not run enterprise edition software under a standard edition license. The software may not work on all platforms (e.g., software for x64 may not work on the 32-bit x86 platform). Microsoft is not obligated to provide you software for platforms you have not licensed.
Dus moet x86 -> x64 in principe toch ook lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Anoniem: 129319 schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 14:56:
Deze zou ik graag legaal herinstalleren. Er steekt 8GB geheugen in wat dus wat voorbereiding vraagt. Na even zoeken had ik rap door dat 'Server 2003 R2 Standard x86' slechts 4GB ondersteund, als je meer dan 4GB wilt gebruiken moet je 'Server 2003 R2 Enterprise x86' installeren en de optie /PAE gebruiken.
Even een tip, ik zou de /PAE bootswitch niet gebruiken waar dan ook. Daar wordt het OS echt rete traag van.
Dit is geen optie vrees ik aangezien mijn licentie enkel voor de Standard is.. Nu blijkt er ook een x64 versie te bestaan van Windows Server 2003 R2 Standard. Deze kan tot 32GB aansturen! Geen upgrade naar Enterprise nodig dus. Nu staat er op mijn licentie niets van x86 of x64, kan ik dan legaal gezien Server 2003 R2 Standard X64 installeren met deze licentie en de volle 8GB gebruiken?

CPU is een Xeon 5160 die volgens ARK x64 is. Er komt enkel Exchange 2007 op en Office 2010.

Iemand ook een idee waar ik dan uiteindelijk de software kan downloaden?
Je kan gewoon kijken of een x64 OEM cd ook wil installeren met je licentie. Je hebt sowieso een x64 versie nodig om Exchange 2007 te kunnen draaien. Alleen de testversie daarvan is x86.

Misschien ken je iemand met Technet of MSDN? Die kan zo ISO's voor je downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Even op mijn technet gekeken. Windows Server 2008 en hoger heeft geen aparte key voor x86 en x64. Windows Server 2003 heeft wel aparte keys voor de x86 en x64 versie.

Hetzelfde als de niet server versies. Windows XP heeft wel aparte keys voor x86 en x64, Windows Vista en hoger heeft geen aparte key voor x86 en x64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
CMD-Snake schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 09:33:
Misschien ken je iemand met Technet of MSDN? Die kan zo ISO's voor je downloaden.
Sinds wanneer kun je van Technet of MSDN ook OEM ISO's downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 274613

De licentie is geldig voor 64 en 32 bits.
Dat werkt met alle Microsoft licenties zo, ook voor Vista en Windows 7.

Je mag daarnaast gewoon een 2003 cd download / lenen / kopiëren en die gebruiken voor de installatie.
Als je dan jou code invult zal deze als legaal geactiveerd worden.
Je hebt wel kans dat je hem via de telefoon moet activeren, echter maakt dat verder niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
jimbo123 schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:08:
[...]

Sinds wanneer kun je van Technet of MSDN ook OEM ISO's downloaden?
2003 is al een tijd terug voor mij, maar vanaf Vista en 2008 kan je er zelf een OEM versie van maken. Gewoon ei.cfg uit de ISO halen en dan branden. Dan accepteert de installatie elke key.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wel, ik zal het deze avond meteen weten..

Ik heb een ISO kunnen downloaden, geen OEM want deze vind je nergens! Het is een ISO van 'Windows Server 2003 R2 +SP1 x64 Standard Volume License'.

Het is dus een volume license, geen OEM. Gisterenavond heb ik het OS volledig geïnstalleerd. Vanavond ga ik dan mijn OEM key proberen.. Eerlijk gezegd vrees ik ervoor maar heb op één of ander warez forum een app gevonden die volume license installs omzet naar OEM door wat BIOS files te wijzigen, daarna zou ik in principe wel mijn OEM key kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 129319 schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:14:
Wel, ik zal het deze avond meteen weten..

Ik heb een ISO kunnen downloaden, geen OEM want deze vind je nergens! Het is een ISO van 'Windows Server 2003 R2 +SP1 x64 Standard Volume License'.

Het is dus een volume license, geen OEM. Gisterenavond heb ik het OS volledig geïnstalleerd. Vanavond ga ik dan mijn OEM key proberen.. Eerlijk gezegd vrees ik ervoor maar heb op één of ander warez forum een app gevonden die volume license installs omzet naar OEM door wat BIOS files te wijzigen, daarna zou ik in principe wel mijn OEM key kunnen gebruiken.
Niet doen!

Gewoon de code invullen en dan voor het telefoonsysteem kiezen.
Dan kun je hem gewoon activeren. Ga niet je code in een of andere wazige app invullen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat is uiteraard plan 1, ben benieuwd, ik laat zeker vanavond iets weten of de activatie lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Anoniem: 274613 schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:10:
De licentie is geldig voor 64 en 32 bits.
Dat werkt met alle Microsoft licenties zo, ook voor Vista en Windows 7.
Alle MS licenties sinds Vista. Voor vista, dus bij XP, kan je de x64 versie niet activeren met een x86 key. En aangezien ik voor Window Server 2003 (retail) op technet wel verschillende keys zie en voor Window Server 2008 en 2012 niet. Gok ik met 99% dat ook Server 2003 x64 niet geactiveerd kan worden met een x86 key.

Hetzelde voor OEM vs. Retail. Een XP OEM kan niet met een retail key geinstalleerd worden, XP Retail kan ook niet met een OEM key geactiveerd worden, ook niet met SP3. Dit kan ook niet telefonisch, ik heb geprobeerd om een Retail installatie te activeren met een OEM key, en ook telefonisch kan het niet. Ik kreeg uiteindelijk een medewerker aan de lijn, die me vertelde dat een OEM XP key enkel bij een OEM XP installatie werkt. Zij zag aan het installatie nummer dat ik een Retail installatie had, en de key die ik opgaf was een OEM key.
Bij Windows 7 bv. kan dit wel, Vista heb ik nooit getest, dus kan ik niet met 100% zekerheid zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 129319 schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:20:
Dat is uiteraard plan 1, ben benieuwd, ik laat zeker vanavond iets weten of de activatie lukt.
En het is dus niet gelukt. Hij nam mijn OEM key niet en ook activatie via telefoon ging niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 129319 schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 22:13:
[...]

En het is dus niet gelukt. Hij nam mijn OEM key niet en ook activatie via telefoon ging niet.
en je gebruik een OEM cd en geen retail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kluyze schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 12:02:
[...]
Alle MS licenties sinds Vista. Voor vista, dus bij XP, kan je de x64 versie niet activeren met een x86 key. En aangezien ik voor Window Server 2003 (retail) op technet wel verschillende keys zie en voor Window Server 2008 en 2012 niet. Gok ik met 99% dat ook Server 2003 x64 niet geactiveerd kan worden met een x86 key.

Hetzelde voor OEM vs. Retail. Een XP OEM kan niet met een retail key geinstalleerd worden, XP Retail kan ook niet met een OEM key geactiveerd worden, ook niet met SP3. Dit kan ook niet telefonisch, ik heb geprobeerd om een Retail installatie te activeren met een OEM key, en ook telefonisch kan het niet. Ik kreeg uiteindelijk een medewerker aan de lijn, die me vertelde dat een OEM XP key enkel bij een OEM XP installatie werkt. Zij zag aan het installatie nummer dat ik een Retail installatie had, en de key die ik opgaf was een OEM key.
Bij Windows 7 bv. kan dit wel, Vista heb ik nooit getest, dus kan ik niet met 100% zekerheid zeggen.
jij gokt het, ik weet het :)
ik had hier in der tijd alle server met 1 code geinstalleerd.
2 64 bit servers en 6 32 bit servers, allen geen probleem.

Bij Windows XP is dit omdat dit een tussenversie was, daarom ook een aparte code.

Het OEM retailt verhaal klopt, tot aan Windows vista. Vanaf daar kan je met een key en een willekeurige cd installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Waarom geeft technet me dan voor Server 2003 aparte keys voor x86 en x64 maar dezelfde key voor x86 en x64 bij Server 2008 en 2012?

Edit:
Ik ga de proef op de som nemen en probeer een Windows Server 2003 R2 Standard x64 (retail) virtueel te installeren met een x86 key van dezelfde versie. Meten is weten.

Edit2:
Het enige wat ik nog niet getest is is bellen naar MS om te activeren, maar de x64 installatie geeft in elke poging aan dat de key (x86) niet juist is en niet gebruikt kan worden bij de installatie of na de installatie voor de online activatie.

[ Voor 69% gewijzigd door kluyze op 09-10-2012 14:35 ]

Pagina: 1