Linksys E4200 - External antenna mod. Hoe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 17:20
Nu heb ik al zeker een jaar een Linksys E4200 die over het algemeen heel goed zijn werk doet. Er is alleen één groot nadeel aan en dat is zijn wifi bereik.

Hij staat in mijn woonkamer boven op een kast met ongeveer 80 cm van het plafond af. Mijn slaapkamer ligt er direct tegen aan gescheiden met een enkelsteens gasbetonblokken muur.

In mijn woonkamer heb ik op al mijn apparaten vol wifi bereik (3/3 streepjes) maar wanneer ik in een andere kamer ben dan zakt dit meteen naar 1 streepje van de 3 (1/3).
Mijn philips blu-ray/media speler met ingebouwde wifi die in mijn slaapkamer staat raakt om de x minuten het signaal eventjes kwijt met als gevolg dat mijn film weer stopt.

Dus ik dacht laat ik eens gaan uitzoeken of ik hier wat aan kan doen zonder mijn router op een andere locatie te moeten plaatsen met als gevolg dat ik ook al mijn kabels moet gaan herindelen.

Zodoende ben ik op het idee gekomen van een antenna mod. :P Wat overigens best raar is voor mij gezien want ik heb werkelijk nog nooit met elektronica geknutseld. Het is dus ook nog best een uitdaging voor mij. :*)

Nu vraag ik me af, hoe begin ik?
Ik heb nog geen soldeerbout enzo. Maar veel kans heeft mijn vader of anders mijn Oom er nog wel een die ik wel kan lenen.

Ik heb al een behulpzame link gevonden die me verteld hoe ik de router open krijg en waar de interne 2,4ghz antennas precies zitten. Ik gebruik alleen de 2,4ghz band dus de interne 5ghz band antennas wil ik van af blijven.
http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?p=713682
Zo te zien zitten er dus 3 x 2,4ghz antennas in de router.

Toch zal ik eerst nog andere dingen moeten voorbereiden zoals bijvoorbeeld de volgende keuzes moeten nog worden gemaakt:
  1. Hoeveel external antennas moet ik gaan bevestigen voor voldoende signaal/bereik in mijn slaapkamer?
  2. Welke antennas zijn geschikt? http://www.ebay.com/itm/9...200-WRT600N-/251047446359 Is dit meteen een goeie? of weet er iemand betere en waar ik die kan halen?
    Het liefst zou ik maar 1 antenna (ipv 3) met een standaard willen hebben zodat ik die gewoon naast mijn router kan plaatsen. Uiteraard geen mega grote antenna want ik heb echt geen behoefte aan het contact leggen met groene mannetjes from outer space.
  3. normale soldeer tin gebruiken? (geen idee, zijn er verschillende soorten?)
  4. Hoe bevestig ik de antennas? kan ik gewoon het kabeltje van de external antenna ergens aan de interne antenna vast solderen maakt niet veel uit waar? Als ik voor 1 antenna kies, kan ik ze dan alle 3 verbinden naar die ene external antenna?
Ben ik nog dingen vergeten?

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-10 22:07

AJK

...

De E4200 heeft u.fl aansluitingen op de printplaat dit betekend dat je niet hoeft te solderen. Wat je moet hebben is 3x een u.fl - (RP)SMA "pigtail". Dat is dus enkel voor de 5GHz antennes, dat wordt dus wel solderen, in dat geval moet je 3x een (RP)SMA "pigtail" scoren.
Hiermee kan je vanaf de print plaat naar buiten en op de RPSMA aansluiting bijna iedere antenne schroeven die geschikt is voor 2.4GHz. op ebay hebben ze een groot aantal 6dBi "rubber duck" antenna, die zijn erg geschikt als vervanger maar als je meer wil mikken zou je kunnen zoeken op een panel antenna.
Ideaal zou zijn als je 2 of 3 antennes naar buiten brengt als je gebruik maakt van N. Indien je enkel G gebruikt is 1 antenne voldoende. De antennes in de router die je niet gebruikt laat je zitten zoals ze zitten :)

[ Voor 50% gewijzigd door AJK op 07-10-2012 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 17:20
Thanks goede info!

En het maakt niet uit welke antenna zolang het maar een 2,4ghz antenna is? Die zijn te gebruiken voor 802.11 a/b/g/n ?

Ik heb nog eens even zitten kijken op ebay. Meer dan 6 dbi lijkt me wat overdreven voor mijn doel dus 3 x 6dbi antennas gaat het denk ik worden.

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:06
Voordat je gaat solderen, hou er rekening mee dat dit hoogstwaarschijnlijk niet beter bereik oplevert. Sure je zal meer balkes zien maar je devices zullen geen verbinding kunnen maken kmdat xe niet terug kunnen zenden

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:12
Een betere antenne levert ook een betere ontvangst op dus die gaat zeker het bereik in twee richtingen verbeteren. In feite richt je de radiogolven zodat je meer signaal onvangt en verzendt binnen een beperkter richtingsbereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
laurens0619 schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 00:26:
Voordat je gaat solderen, hou er rekening mee dat dit hoogstwaarschijnlijk niet beter bereik oplevert. Sure je zal meer balkes zien maar je devices zullen geen verbinding kunnen maken kmdat xe niet terug kunnen zenden
Een antenne werkt (zo goed als) symmetrisch voor zenden en ontvangen. Als het voor zenden werkt, werkt het ook voor ontvangst.
Pagina: 1