SSD voor gamen en SSD voor office pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-07 21:50
Beste,

Ik ben op zoek naar een SSD voor mijn game systeem.
Dat is heel makkelijk ik neem gewoon de Samsung 830 series 128gb. Dat is vrij makkelijk, ik heb ook nog de keuze tussen de crucial m4 CT128M4SSD2. Maar omdat er van de samsung veel meer zijn verkocht volgens mij neem ik gewoon die :) .

Maar nu, voor een office pc. Ik zat te kijken voor max 60 euro eigenlijk. Maar dan kom je uit op de OCZ vertex Plus R2 of de OCZ agility 2.
Zijn deze SSD's daadwerkelijk langzamer (en slechter) als de samsung of crucial en kan ik dan veel beter toch maar 30 euro meer investeren voor de levensduur, hogere lees/schrijf snelheden en etc?

Volgens mij ga ik er niks van merken bij internet/word/boekhoudprogramma's/etc ?
Ik wil gewoon dat de pc vlot reageert, geen minuut nodig heeft om een programma op te starten (een bestand laden kost al gouw wat tijd), sneller als op een conventionele HDD zoals die nu doet.
De ssd zal in een wat budgetsyteem komen, maar wel met een i3 of een AMD variant.

bedankt :) !

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-07 15:12

Cybje

First Post!

Ik betwijfel of je het op een office PC heel erg gaat merken, zeker als je een wat zwakkere processor hebt, maar van tevoren is dat natuurlijk heel lastig te bepalen. Het is wel zo dat als er meer taken tegelijkertijd lopen (bijv. als je aan het werk bent en er loopt een back-uptaak) een snellere SSD soms wel iets fijner is. We hebben hier in een laptop een wat tragere SSD (+/- 200 MB/s) en dat merk je dan wel iets ten op zichte van de Vertex 3 die in de gewone PC zit. Maar ik vind het niet storend. Je moet er echt op letten dan.

Je kunt trouwens ook nog de Agility 3 overwegen. Die zit qua prijs net een beetje tussen jouw opties en de Samsung 830 in. De snelheid ligt ook een stuk hoger dan van de Vertex/Agility 2: pricewatch: OCZ Agility 3 120GB

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Ik zou nooit een OCZ nemen met nog van die oude sandforce controllers, gewoon onbetrouwbaar..
en je zou ook gewoon een samsung 830 kunnen kopen en die dan nog eens gebruiken op je volgende pc ;)
(mss zal die ocz het al begeven hebben?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

SmokingCrop schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 14:30:
Ik zou nooit een OCZ nemen met nog van die oude sandforce controllers, gewoon onbetrouwbaar..
en je zou ook gewoon een samsung 830 kunnen kopen en die dan nog eens gebruiken op je volgende pc ;)
(mss zal die ocz het al begeven hebben?)
Ik draai anders al bijna anderhalf jaar vrij probleemloos op een Vertex 3. In het begin wat probleempjes gehad met blue screen (was dan zo eens per week), maar dat is vrij snel opgelost met firmware updates van OCZ.

Ieders ervaring is anders en zeker in het begin waren er wel wat problemen met de SandForce controllers. Maar zelfs Intel gebruikt nu die SandForce controllers in hun SSD's. Ik vind niet dat je zomaar kunt zeggen dat die controllers of het merk OCZ per definitie onbetrouwbaar is.

Daarnaast zit er gewoon garantie op de SSD's, ook bij OCZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08
Samsung 830 Series of een Crucial M4 kopen, er goede SSD's. Zelf zou ik voor een Samsung gaan.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:49
Cybje schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 14:36:
[...]

Ik draai anders al bijna anderhalf jaar vrij probleemloos op een Vertex 3. In het begin wat probleempjes gehad met blue screen (was dan zo eens per week), maar dat is vrij snel opgelost met firmware updates van OCZ.

Ieders ervaring is anders en zeker in het begin waren er wel wat problemen met de SandForce controllers. Maar zelfs Intel gebruikt nu die SandForce controllers in hun SSD's. Ik vind niet dat je zomaar kunt zeggen dat die controllers of het merk OCZ per definitie onbetrouwbaar is.

Daarnaast zit er gewoon garantie op de SSD's, ook bij OCZ.
95% van de mensen draait probleemloos een OCZ sandforce SSD (ik heb er ook 2 zonder problemen), echter de kans dat ie kapot gaat is wel 3x zo groot als bij de hierboven genoemde SSD's (weet even geen echte cijfers).
Dat ie het bij jou goed doet, zegt niet zoveel over de betrouwbaarheid.

Juist voor een office pc lijkt me betrouwbaarheid belangrijker dan voor een game pc, dus ik zou het eerder omdraaien.

De snelheid onderling merk je in het gebruik niet zo, tenzij je grote bestanden gaat overzetten.

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 07-10-2012 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-07 12:16
Als je die 3-tientjes kunt bijleggen: doen! Zo niet, vermijd dan toch SSD's met Sandforce controllers als het even kan. Die OCZ Vertex Plus R2 is nog niet veel over bekend, maar mijn ervaring met de Vertex Plus is dat hij in dagelijks (thuis) gebruik voor mijn gevoel (!!!) niet onder doet t.o.v. de huidige generaties (zoals de Samsung 830 en Crucial M4)

Betrouwbaarheid van OCZ is nog steeds dubieus, dus je moet wel een gokje willen wagen en altijd een backup maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-07 23:50

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Cybje schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 14:26:
Ik betwijfel of je het op een office PC heel erg gaat merken, zeker als je een wat zwakkere processor hebt, maar van tevoren is dat natuurlijk heel lastig te bepalen. [/URL]
Een zwakkere processor is nog steeds een miljoen keer vlotter dan een harddisk aan IOPS kan leveren.

Op mijn laptop, met 1.3GHz ULV Core2Duo, was het verschil tussen een 5400rpm 2.5" harddisk en een OCZ Vertex2 aanzienlijk. De boottijd werd gehalveerd en alle apps launchen een stuk sneller.

Een oudere of minder dure PC heeft een SSD dan ook zeker wat aan een PC.
Veel oudere machines kun je ook als het ware "nieuw leven" in blazen door er een SSD in te zetten. Zolang de taken niet extreem processor-intensief zijn, maar voornamelijk last hebben van trage I/O, heb je er profijt van.
En laat veel oude PCs nu vaak ook een oude harddisk hebben... ;)

Voor een game PC heb je er nog net ff wat meer aan dan op een kantoor PC. Een game PC zal namelijk veel vaker zijn disk aanspreken, omdat een kantoor PC na het inladen van browser en (bijv) tekstverwerker/spreadsheet meestal wel klaar is... zolang zo'n kantoor PC genoeg RAM heeft en slim cached heb je de disk dan nog maar weinig nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 07-10-2012 16:52 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
rookie no. 1 schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 16:45:
Betrouwbaarheid van OCZ is nog steeds dubieus, dus je moet wel een gokje willen wagen en altijd een backup maken :)
De reden waarom ik zelf toch voor een Samsung of Crucial zou gaan (en dat paar maanden geleden ook heb gedaan), is dat het niet simpelweg een kwestie van backups bijhouden is.

Als het gewoon zo was dat je een kans hebt dat hij het niet meer doet, en dat je dat merkt doordat er een rood lampje gaat branden waarnaar jij een backup moet terugzetten had ik er zelf mee kunnen leven. Het probleem is echter dat het meestal niet zo duidelijk is. Je krijgt programmas die crashen, BSODs, etc, maar je hebt dan toch vaak geen flauw idee waar het komt. En de eerste paar keer vraag je je sowieso af of het toeval is, of je iets met drivers/software verkloot hebt, etc.

Vanwege de hoeveelheid tijd en frustratie die dat kost ben ik uiteindelijk voor een Crucial gegaan (Samsung natuurlijk gelijkwaardig qua betrouwbaarheid). Moet wel zeggen dat tegenwoordig de concurentie betrouwbaarder schijnt te zijn geworden, ik ben iig niet de gok aangegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
oké. De office pc blijft gewoon met een HDD en in mijn 'game'-systeem komt een 128gb samsung :) .
Lekker korte laadtijden in-game,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Ultraman schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 16:51:
[...]
Een zwakkere processor is nog steeds een miljoen keer vlotter dan een harddisk aan IOPS kan leveren.
Ik ging uit van een vergelijking tussen de SSD's die TS noemt. Volgens mij is TS er al over uit dat hij een SSD wil, dus dan is een vergelijking met een HDD niet nodig.

Edit: ik lees nu pas het recentste bericht en dan blijkt toch dat hij voor een HDD gaat. Hield ik even geen rekening mee :)

[ Voor 14% gewijzigd door Cybje op 07-10-2012 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
er zit al een hdd in. Dus die laat ik er dan lekker in. In mijn gamesysteem komt wel gewoon een ssd. 128 zal wel niet te klein zijn. Sommige games kunnen gewoon nog op een HDD. net zoals de rest van de meuk.
Als windows en pinnacle, diablo, LoL, mijn games erop staan. De rest kan op de HDD.

Pagina: 1