Toon posts:

intern HDD 3TB partitie maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Windows 7 Ultimate - 64bit
Moederbord Asrock X79 Extreme 7
Western Digital Caviar Green 3 TB hard disk.

Ik heb een Crucial SSD voor C:\ en een WD 3TB voor projecten en video bibliotheek. Graag zou ik deze 3TB opdelen in 2TB voor Projecten en 1TB voor de video's. 2TB partitie aanmaken is geen probleem, maar daarna blijft er 746,52 GB over die ik niet naar een nieuw volume kan maken.

Schijnbaar zit er ergens een block op dat je maar max 2,1 TB kunt indelen, ik lees ook topics over GPT en bios maar kan er weinig van opmaken. Ze smijten al snel met termen waarvan deze digibeet niet uitkomt. :?

Een herkenbaar probleem voor iemand die het in Sesamstraat 2.0 taal kan uitleggen aan me?

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Je kunt voor schijven groter dan 2,1TB geen gebruik maken van het "oude" partitiesysteem mbr, deze loopt maar tot 2,1TB.
Als je schijven groter dan 2,1 Tb wilt gebruiken, dien je het nieuwe gpt partitiesysteem te gebruiken.
Dit kun je in disk management doen, partities weggooien en gpt kiezen.
Verder heb je een 64 bit besturingssysteem nodig,maar dat heb je ;)
ik twijfelde al over dat laatste

[ Voor 6% gewijzigd door blobber op 07-10-2012 12:29 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Topicstarter
Thanks blobber, ik nu ook dit gevonden http://www.asrock.com/feature/3TB/index.asp eens kijken of dat werkt anders ga ik kijken naar jouw oplossing

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Waarom al die moeite doen?Gewoon een gpt partitie aanmaken en klaar :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Je hebt geen 64-bit OS nodig om van GPT te kunnen booten. Dat MBR 32-bit adressing heeft, heeft niets met de CPU instructieset te maken.

En inderdaad geen rare utilities installen gewoon je schijf normaal zonder fratsen gebruiken. Dus formatteer hem als GPT en je kunt gewoon partities aanmaken. Bedenk wel dat je van een GPT schijf niet kunt booten als je geen UEFI BIOS hebt. Dit geldt overigens alleen voor Windows voor zover ik weet; FreeBSD start keurig van een GPT partitie op dankzij hybrid MBR/GPT label.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks guys. Het is gewoon gelukt door er GPT van te maken. Kan het kloppen dat een 3TB schijf feitelijk geen 3TB beschikbaar heeft? Ik kon een partitie maken van 2TB en daarna was er nog maar 746GB over. Dus ergens mis ik 250gb, toch zo'n 10% van wat je denkt te kopen.

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Fabrikanten tellen bytes als 1000 eenheden en Windows telt het als 1024. Als je dat berekend is dat je verschil ;)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:19

M2M

medicijnman

Dat is prima op wikipedia te vinden. Harde schijf fabrikanten hanteren andere maten voor veelvouden van bytes dan de standaard.

-_-

• Bee.nl
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

Terabyte (TB) != Tebibyte (TiB)

3TB (terabyte) staat gelijk aan 3.000.000.000.000 (=3x10004=3x1012) bytes.
In tebibytes houd je dus nog maar 3x10004 / 10244 = 2.728 TiB over. En dat is het getal wat je in Windows ziet.

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 12:48:
Je hebt geen 64-bit OS nodig om van GPT te kunnen booten. Dat MBR 32-bit adressing heeft, heeft niets met de CPU instructieset te maken.
Klopt :) Ik zat nota bene iemand in een ander topic te verbeteren, maak ik even later dezelfde vergissing 8)7

Pagina: 1