Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 382160

Topicstarter
Hallo allen,

ik ben sinds enkele dagen bezig mijn thuisnetwerk te updaten en heb hiervoor onder andere een HP N40L microserver gekocht. Deze gaat mijn huidige server vervangen en zal wederom het 'hart' vormen van het netwerk. De server gaat weer draaien op Windows Server 2008R2 en wordt gebruikt voor downloaden, extern inloggen, pc voor in de keuken en als dataserver voor films en muziek via iTunes.
Films worden via een gejailbreakte Apple TV afgespeeld via XBMC, muziek gaat ook via deze Apple TV maar dan met de standaard Apple interface (ik gebruik de Remote app om mijn iPhone of iPod zodat de tv niet aan hoeft te staan).
Om het makkelijk te maken heb ik iTunes draaien op de server zodat de hele bibliotheek beschikbaar is via thuisdeling.

Mijn probleem: in mijn nieuwe server zit geen geluidskaart zodat ik bij opstarten van iTunes constant de melding krijg dat er een probleem is met de audioconfiguratie. Dit probleem heb ik bij de huidige server overbrugd door in de luidspreker-uitgang een paar oordopjes in te prikken.
Uiteraard start iTunes wel op na een muisklik, maar ik wil de server 's nachts uitzetten en via wake-on-LAN weer op laten starten. iTunes zal in dit geval dus niet op kunnen starten.

Hoe kan ik deze -zonder plaatsen van een (USB-) geluidskaart- melding weg krijgen en/of negeren bij het opstarten van iTunes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-07 20:48

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat, maar het is verder misschien makkelijker om voor DLNA te gaan of een ander echt media-server gebaseerd systeem. iTunes is wel leuk als je binnen de gevestigde use-cases blijft maar zodra je meer wilt kom je al vaak neer op het punt dat je alternatieven moet gaan onderzoeken. Twonky is een server die redelijk wat kan, of zelfs de Windows DLNA host, video erbij? PS3 Media Server is ideaal. Elke client kan daar vervolgens mee verbinden en alle media afspelen. Denon receivers doen dat erg goed, boxee's, XBMC met XBMC Remote, er zijn echt een hoop DLNA clients die ook op je AppleTV kunnen draaien en ook een remote app hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@winwiz: Lijkt erop dat ik de verkeerde zoektermen heb gebruikt; heb zelf uiteraard ook gegoogled en geen goede fora en/of antwoorden gevonden. Bedankt in ieder geval voor de link!

@Umbrah: DLNA heb ik aan zitten denken, maar mijn vriendin speelt ook muziek af met deze setting en is hier -gelukkig- ook bekend mee. Het mooie is nu dat alle pc's hier in huis putten uit dezelfde iTunes library, waaronder de server zelf (waar de hele library ook staat). Aangezien mijn iPod en (af en toe) mijn iPhone ook (deels) gesynchroniseerd worden met diezelfde library lijkt me DLNA niet erg handig in mijn geval. Of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Hmmm, tsja, er zijn zat library systemen die een stuk opener en flexibeler zijn en met DLNA werken, maar je zit inderdaad met twee devices die alleen met iTunes werken... die iPod en iPhone, wat erg jammer is. Het is een tijd geleden dat ik iOS gebruikt heb (iPad1, vond het niks, verkocht), maar in die tijd kon je met Winamp syncen, wat een vrij bekende speler is die erg goed is in library beheer. Maar ik had begrepen dat Apple niet zo'n fan is van niet-iTunes syncing... en dat ze het nogal eens blokken in iTunes/iOS updates. Misschien dat het nog werkt, misschien niet. Mijn telefoons/MP3 spelers/Tablets gaan via SMB of FTP naar de server of worden herkend als USB drive als ik ze aan de PC zet, erg eenvoudig allemaal.

Ik weet niet hoe je je muziek library georganiseerd hebt (aangezien iTunes slechts een app is), maar je zou XBMC er naast kunnen zetten als server voor de andere XBMC client-side, en dat remote bedienen met de XBMC remote app. Op de XBMC site staat de Android versie (gewoon een APK om te downloaden maar hij staat ook in Play!), ik gok zo dat er ook een iOS versie is. Dan kun je de TV uit houden en de ATV gewoon muziek laten afspelen via XBMC. Heel dat iTunes niet meer nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hallo allen,

bovenstaand probleem werkt nu min of meer (nog niet helemaal naar tevredenheid en de link zoals hierboven vermeldt bleek ook te oud voor de huidige versies), maar nu heb ik een vervolgprobleem:

Met de remote app van Apple speel ik mijn muziek af via de Apple tv naar de stereo-installatie. Aan het begin pakt 'ie mijn bibliotheek netjes en kan ik muziek kiezen, afspeellijsten bewerken, pauzeren enzovoorts. Top! Maarrrrrrrr.... Na een tijdje wordt de verbinding brak en is de link naar de bibliotheek verdwenen. Ik kan met geen mogelijkheid meer verbinding maken, terwijl de muziek wel netjes doorspeelt. Ik moet dan inloggen op de server en iTunes stoppen en opnieuw opstarten waarna het weer werkt.

Ik heb al van alles geprobeerd, flink gegoogled maar ik kom er niet uit. Ik hoop dat iemand hier vergelijkbare problemen heeft gehad en deze succesvol heeft opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Helaas (nog) geen bericht gehad op bovenstaand probleem, maar volgens mij ben ik eruit! Dus ter lering ende vermaek, hierbij de oplossing:

Op mijn iPhone gebruik ik een ander emailadres en dus ook een andere account voor de Appstore. Hoewel op de iPhone de thuisdeling wel staat ingesteld op mijn andere emailadres (waar dus de server, AppleTV en iPod mee ingelogd staan) geeft dit schijnbaar toch een brakke verbinding. De iPhone maakt dus eerst wel verbinding met de bibliotheek, maar na verloop van tijd loopt deze verbinding vast. Gebruik ik dus de iPod, blijft het wel goed gaan.
Conclusie: bij thuisdeling via iTunes, maak gebruik van één emailadres voor alles en al je i-apparaten (Appstore, thuisdeling). Doe je dit niet levert dat dus een brakke thuisdeling-verbinding op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Hoe heb je het originele probleem opgelost als ik vragen mag? Heb zelf iTunes in een virtuele machine op m'n thuisserver draaien, en heb hetzelfde probleem (foutmelding dat er geen geluidskaart beschikbaar is).

Kan de foutmelding wel wegklikken steeds, maar als de PC opnieuw opstart, dan staat die foutmelding weer op me te wachten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Eigenlijk vrij simpel (kostte wel flink wat Google-zoek opdrachten); ik heb Virtual Audio Cable geïnstalleerd en ervoor gezorgd dat deze draait voordat iTunes opgestart wordt. Dit progje wordt gezien als audio-aansluiting waardoor de melding van iTunes ook niet meer verschijnt.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nice, even proberen thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-06 08:53

Arie

One Man Army

Ik gebruik hiervoor iHomeServer, wat iTunes als een service draait en de applicatie ook opnieuw start als deze sluit bijvoorbeeld. Erg tevreden over moet ik zeggen.

Not trying to pretend the enemy that I am.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Klinkt goed, zal het eens proberen! Die Virtual Audio Cable moet je voor betalen namelijk :/
Pagina: 1