Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:48
Op dit moment heb ik een HTPC met AMD E-350 apu. Werkt op zich prima, maar net aan... Ben nu dus aan het kijken voor een upgrade, maar zie door de bomen het bos niet meer:

Wat wil ik ermee:
In theorie alles, muziek luisteren, dvd en bluray kijken (zit een bluray drive in), streaming video/audio van internet, downloaden (torrent en usenet) met bijbehorende taken (uitpakken, bestanden fixen), etc. Geen spellen oid.

Dit alles zo zuinig mogelijk (Heb op dit moment een 90W picopsu) en het liefst mini-itx formaat (ivm huidige case). Als het even kan helemaal fanless (zo draait het nu) maar anders met minimale fans.

Wat overige elementen zit er een 4GB ram stickje in, een 60GB SSD als boot/os drive en een 2TB green drive als data/muziek/film schijf (en dus de bluray disk).

Op dit moment draai ik windows 7 MCE (en XBMC ook geinstalleerd), dat wil ik graag zo houden... hooguit naar Windows 8 in de toekomst.

Opties:
Zoals gezegd, ik zie het even niet meer. Ben tot nu toe in de richting van de volgende cpus/apus uitgekomen:

AMD
A6-3500: Goede IGP, minder goede CPU prestaties. Zuinig en wordt niet heel warm (maar max temp is ook ~70 graden). Nadeel, FM1 socket met weinig ITX moederbord keuze en niet toekomstbestendig.

Intel
G530: Celeron versie, dual core. Sterkere CPU maar matigere IGP (maar goed genoeg voor video, etc). Wordt warmer, maar wel zuinig. Toekomst bestendig.

G630: De niet celeron versie, misschien net iets steviger maar is het merkbaar (misschien minder zuinig/nog warmer?

i3 3220T: 35W, nieuw en snel... Te veel koeling nodig?

Nadeel van de beide intels... 24p bug. Maar ik weet niet in hoeverre dat nou echt merkbaar is (lees daar ook weer verschillende dingen over).

Wachten op Ivy bridge cpus een oplossing? Maar het wattage (en de prijs) worden dan toch ook snel hoger van wat ik zo snel zie en ook de 24p issues zijn maar de vraag in hoeverre dat is afgehandeld.

Al met al erg lastig om echt een knoop door te hakken aangezien ze allemaal hun eigen plus en minpunten hebben, maar hebben jullie tips of ervaringen om de keuze wat makkelijker te maken?

Ben op dit moment aan het neigen naar de G530 (cheap, goed genoeg maar de 1155 socket IS uit te breiden in de toekomst).

WIl graag een IGP/APU en geen losse videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Jammer dat hier nog geen antwoorden op zijn. Ik ben met hetzelfde bezig (nieuwe HTPC bouwen). Het begin is bij mij ook : welke CPU ? De AMD E-450 lijkt me in principe goed, maar ik zoek net ff wat meer.

Wil graag toevoegen aan de bovenstaande lijst, de nieuwe Trinity's :

A6-5400K of A8-5600K

Al zie ik dat moederborden daarvoor (FM2 socket) nog niet ruim leverbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TyKH
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:26
Heren,

Met een AMD A4-3400 heb je echt wel voldoende kracht voor je HTPC. Alles daarboven zou enigszin toevoeging hebben voor je parren en rarren. Je zegt vervolgens toekomstbestendig...welke toekomst? Er gaat maar 1 verandering komen in de video/codec wereld en dat is H265/HEVC. H265 komt begin 2013 uit maar de specs ervoor zijn compleet onduidelijk. Daarnaast is het de vraag hoe snel H265 gebruikt gaat worden in films en videos.

Mijn advies als je perse wilt upgraden doe het zo minimaal (Dual core 2,3). Je kan wel een quad-core erin gooien maar wat als de nieuwe codec ingebakken dient te worden in de processor? Dan is dat vrij lullig...

PSN: TyKashin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Thuis heb ik de volgende opstelling staan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75 PRO4-M€ 61,-€ 61,-
1MS-Tech MC-1200AN 350 Watt€ 90,-€ 90,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,30€ 32,30
1LG CH10LS10 (10x, SATA-300, dual-layer, Zwart, Retail)€ 63,67€ 63,67
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 61,-€ 61,-
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4GX€ 20,95€ 20,95
1AMD A4-3400 Boxed€ 43,45€ 43,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 372,37

Dit werkt allemaal meer dan super moet ik zeggen!
CPU load tijdens een film is max 20 procent.
Een week ook een opstelling gemaakt zoals je zelf wilt, dit gaf ook geen problemen.
Max temp met de koeler hierboven is 38-40 graden tops gemeten.

Dit is natuurlijk alleen ter informatie, je kan ermee doen wat je wilt ;)

Aanvulling: geluid op 2 meter afstand: geluidloos met bestaande voeding erin zelfs :)
Met Pico PSU is dit natuurlijk helemaal niet meer aanwezig :)
(alles thuis staat in een kastje waarvan alleen de voorkant open van is ;))

[ Voor 3% gewijzigd door Web-Brielle op 10-10-2012 16:40 . Reden: Extra toevoeging ]

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TyKH
Ik heb, net als Web-Brielle, dat ook ongeveer samengesteld. De bestelling zet ik nadat ik van mijn Popcorn C200 af ben. Ik heb alleen geen Fan en drive.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 44,95€ 44,95
1MS-Tech MC-380€ 60,60€ 60,60
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 36,-€ 36,-
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB€ 65,-€ 65,-
1Kingston KHX1600C9D3/4G€ 17,45€ 17,45
1AMD A4-3400 Boxed€ 43,45€ 43,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 267,45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Dat zijn leuke complete systemen voor een erg prettige prijs.
Enige grote verandering in video wat ik nog zie komen is 4K resolutie. Maar goed .. tegen die tijd zul je ook eerst een nieuwe tv moeten kopen enzo. Dan vallen de kosten van de htpc enigzins in het niet. Lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Na 2 jaar een Boxee Box te hebben gehad waar ik behoorlijk tevreden over was, wil ik nu inderdaad de overstap maken naar een HTPC. Het belangrijkste vond ik dat het gewoon stabiel werkte; het vervelendste tijdens een avondje film kijken is als de mediaspeler niet opstart of halverwege crasht.

Voor mij is het allerbelangrijkste dat hij 1080p incl. hd audio gewoon vlekkeloos kan afspelen. Naar ik begrepen heb is dat met de AMD's eigenlijk beter te doen, dan met de huidige Intel's. Daarnaast vind ik het energieverbruik belangrijk. Meer dan XBMC hoeft hij van mij ook niet te doen, ik ga er geen spellen op spelen of andere intensieve taken mee doen. Maar ik wil wel dat ook menu's vlekkeloos lopen. Is de keuze uit mijn lijst dan de beste compromis?

Omdat ik de case erg mooi vind en omdat ik fanless heerlijk vind, heb ik voor de Streacom FC8 evo gekozen. Niet de goedkoopste case, maar wel een hele strakke die gezien mag worden. Als moederbord heb ik nu eigenlijk op basis van de mensen hierboven en omdat de heatpipes van de case niet in de weg zitten bij de atx-connector gekozen voor de Asrock. Maar is dit wel de handigste, of zijn er stabielere types te koop? Wat ik niet heb kunnen vinden is of het mobo bijv. via ir uit de slaapstand kan worden gehaald, voor mij een must.

De harddisk zal bij mij alleen dienen om het OS te huisvesten. Wat ik nog wat vaag vind is of ik met OpenELEC nou echt genoeg heb aan alleen een usbkey en dat een SSD alleen bij het opstarten een snelheidswinst oplevert, of dat je toch ook in het gebruik toch net een wat soepeler draaien systeem (bijv. de menu's) krijgt.

Wat voor mij een grote winst zou zijn is wanneer ik bij muziek blurays het menu kan afspelen, ik wil niet altijd het hele concert zien, gewoon een paar nummers selecteren kan ook heel leuk zijn. Ik heb begrepen dat XBMC dat nu nog niet kan, of is daar wel een oplossing voor?

Een laatste ding dat ik op termijn ermee wil kunnen, is het als pvr gebruiken. Maar ik neem aan dat de eisen aan de frontend redelijk laag zijn wanneer mn NAS als server wordt gebruikt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 43,73€ 43,73
1Streacom ST-FC8B EVO€ 142,-€ 142,-
1Mini-box picoPSU 90€ 31,50€ 31,50
1OCZ Octane S2 SATA II 2.5" SSD OCT1-25SAT2-64G 64GB€ 49,90€ 49,90
1AMD A6-3500 Boxed€ 59,30€ 59,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 347,38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Oeps, dacht eigenlijk dat er geen reacties meer zouden komen en nu zie ik er opeens een paar :)

Ik ben trouwens toch voor de G530 gegaan, cpu voor 40 euro welke meer dan genoeg power zou moeten bieden. Mocht ik toch meer power willen was dit slechts een kleine investering (ook mede met het oog op die 24p issues die je vaak icm sandybridge/intel genoemd ziet).

Zit/zat een 3225 te overwegen, echt meer dan genoeg voorlopig, maar eerst dit even bekijken.

Reden om toch hiervoor te gaan is het feit dat de AMD sockets van de A4/A6 nu eigenlijk al end of life zijn. Ook al zou ik er voorlopig niks meer aan hoeven doen, toch steekt dat een beetje als ik nu iets koop. De G530 was ook net 2 tientjes goedkoper.

Voor mij is een ITX bordje ook een vereiste (of iig sterke voorkeur) en daar zit ik met intel ook wat ruimer in de keuze.

Zit alleen nog te wachten op de spullen, ipv 24 uurs levering zit ik er al een week op te wachten ongeveer. Zal nog wel een update geven wanneer alles binnen is... Maar dit was toch 1 van de lastigste keuzes op computer gebied tot nu toe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Ik kocht in het verleden ook vaak een socket die nog niet EOL was, met de bedoeling om later te upgraden. Maar puntje bij paaltje kwamen er dan weer nieuwe graka's of hd's uit met een andere interface, die je dan toch weer moest hebben om bij te blijven. En dan ging het er dus in zn geheel uit.

Voor deze build zijn de kosten van het mobo relatief beperkt, dus als het 2 jaar draait en ik moet dan weer investeren in wat nieuws om bij te blijven, dan is dat te overzien.

Anyway, heel veel plezier met je spullen, ik ben benieuwd wat je ervaringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Na nog eens goed te hebben gekeken kwam ik erachter dat de case bedoeld is voor mini-itx, dus wordt het een ander bord. In de Pricewatch staan er maar 2 in dat formaat met de FM1 socket. Eentje van Asrock en eentje van Gigabyte. Na een review op Xbitlab te hebben gelezen ben ik tot de conclusie gekomen dat de eerste daar niet positief uit naar voren komt, met name op bouwkwaliteit / betrouwbaarheid en underclocking mogelijkheden. Terwijl de Gigabyte daar wel heel positief in naar voren komt, maar ook weer een stukje duurder is.

Het rijtje zou dan als volgt worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-A75N-USB3€ 80,33€ 80,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 383,98

Als ik hiermee straks een stabiele HTPC wil hebben die alles soepel kan weergeven (ook menu's etc), geen problemen met 23,97hz/24hz, hd audio kan bitstreamen en zodra XBMC het helemaal goed voor elkaar heeft ook als PVR kan dienen (althans, als client, opslag dient op de NAS te gebeuren), gaat dat hiermee lukken?

Verder ben ik nog op zoek naar een reseller in NL die de PicoPSU 90w in de extra zuinige uitvoering verkoopt. Tot nu toe heb ik hem nergens kunnen vinden. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TyKH
HvB83,

Kijkend naar je systeem zit je helemaal goed. Ik zou zelf voor Samsung SSD gaan, ik heb begrepen (geen feit) dat die beter presteren dan de schijven van OCZ. Ik heb mijn systeem namelijk opgezet zodat het wel 10bit videos kan afspelen. 10bit wordt nu gebruikt in de anime wereld waardoor mijn Popcorn C200 niet meer nodig is voor mij.

@Boxie,

4K resolutie gaat ondersteunt worden door H265. De discussie die echt wel speelt voor 4K is dat niet nodig is voor thuis. Je moet namelijk een ontzettend groot scherm hebben wil je pixels onderscheiden; pas bij 80 inch LOL

http://www.cnet.com.au/wh...in-the-home-339330493.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
HvB83 schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 16:18:
Na nog eens goed te hebben gekeken kwam ik erachter dat de case bedoeld is voor mini-itx, dus wordt het een ander bord. In de Pricewatch staan er maar 2 in dat formaat met de FM1 socket. Eentje van Asrock en eentje van Gigabyte. Na een review op Xbitlab te hebben gelezen ben ik tot de conclusie gekomen dat de eerste daar niet positief uit naar voren komt, met name op bouwkwaliteit / betrouwbaarheid en underclocking mogelijkheden. Terwijl de Gigabyte daar wel heel positief in naar voren komt, maar ook weer een stukje duurder is.

Het rijtje zou dan als volgt worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-A75N-USB3€ 80,33€ 80,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 383,98

Als ik hiermee straks een stabiele HTPC wil hebben die alles soepel kan weergeven (ook menu's etc), geen problemen met 23,97hz/24hz, hd audio kan bitstreamen en zodra XBMC het helemaal goed voor elkaar heeft ook als PVR kan dienen (althans, als client, opslag dient op de NAS te gebeuren), gaat dat hiermee lukken?

Verder ben ik nog op zoek naar een reseller in NL die de PicoPSU 90w in de extra zuinige uitvoering verkoopt. Tot nu toe heb ik hem nergens kunnen vinden. :/
Ziet er goed uit, maar ik ozu geen SSD van OCZ nemen... (Zelf negatieve ervaringen mee qua betrouwbaarheid maar ook heel veel over gelezen). Zou zelf een Intel of Samsung aanraden :)

En je hebt eignelijk ook wel gelijk wat betreft dat EOL verhaal, mjah. Op zich maakt het ook niet heel veel uit denk ik en zullen beide opties prima zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Bedankt mannen, ik heb inderdaad ook al gezien dat de leessnelheden van de schijf die ik had gekozen wel erg tegenvallen. Ik heb nu een Intel 330 in m'n lijstje gezet.

De enige vraag waar ik nu nog mee zit is of ik de computer ook vanuit slaap kan halen met de ir-sensor van Streacom (http://www.streacom.com/products/irrc/). Een MCE-compatible ir-sensor, die wordt via usb aangesloten en ze geven als opmerking aan dat je moederbord stroom moet leveren terwijl de computer is uitgeschakeld om hem op die manier in te kunnen schakelen. Gigabyte geeft wel aan dat telefoons ook geladen kunnen worden met de computer uitgeschakeld. Maar wanneer ik de handleiding bekijk (http://download.gigabyte....manual_ga-a75n-usb3_e.pdf pagina 44), dan staat er voor usb dat hij uit S3 kan worden gewekt, maar bij Power On by Mouse en Keyboard wordt gezegd "Allows the system to be turned on by a PS/2 mouse wake-up event". Wie gebruikt er tegenwoordig nog PS/2? Of bedoelen ze dat "event" ruimer en kan het ook via usb?

Nu zit ik dus een beetje in dubio. Stroom levert hij blijkbaar wel als hij uit is, maar schakelt hij ook daadwerkelijk in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
HvB83 schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 11:36:
Bedankt mannen, ik heb inderdaad ook al gezien dat de leessnelheden van de schijf die ik had gekozen wel erg tegenvallen. Ik heb nu een Intel 330 in m'n lijstje gezet.

De enige vraag waar ik nu nog mee zit is of ik de computer ook vanuit slaap kan halen met de ir-sensor van Streacom (http://www.streacom.com/products/irrc/). Een MCE-compatible ir-sensor, die wordt via usb aangesloten en ze geven als opmerking aan dat je moederbord stroom moet leveren terwijl de computer is uitgeschakeld om hem op die manier in te kunnen schakelen. Gigabyte geeft wel aan dat telefoons ook geladen kunnen worden met de computer uitgeschakeld. Maar wanneer ik de handleiding bekijk (http://download.gigabyte....manual_ga-a75n-usb3_e.pdf pagina 44), dan staat er voor usb dat hij uit S3 kan worden gewekt, maar bij Power On by Mouse en Keyboard wordt gezegd "Allows the system to be turned on by a PS/2 mouse wake-up event". Wie gebruikt er tegenwoordig nog PS/2? Of bedoelen ze dat "event" ruimer en kan het ook via usb?

Nu zit ik dus een beetje in dubio. Stroom levert hij blijkbaar wel als hij uit is, maar schakelt hij ook daadwerkelijk in?
Zit wel goed volgens mij, die usb wakeup is volgens mij genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Alles is besteld, alleen is de FC8 evo bij m'n leverancier net in backorder gegaan en komt pas over 2 weken binnen. Naja, het is niet alsof ik me echt verveel in de tussentijd, dus misschien is het maar beter zo. ;)
Pagina: 1