Project Moonshot, OpenCompute?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-06 11:58
HP Project moonshot is een project van HP om extreem low-power computing geschikt te maken voor het mainstream datacenter.

De intruductievideo is ook al gepost op tweakers nieuws.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=CU2ZXqG1mt4]

Het hele project komt uit het "HP Discovery Labs"
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=4PIajg_Htx0]

Arstechnica heeft wel een critischer stukje reporting:
http://arstechnica.com/bu...moonshot-have-enough-gas/

Hier in geeft Hölze (of Google fame) aan dat wanneer je een factor 2 onder de huidige top-power processors komt, het te duur wordt om je applicaties hier op aan te passen. Devolopers zouden dat veel meer moeite moeten doen om hun workload op te splitsen, en dan is de rekening niet zo makkelijk meer te maken als HP claimt.

Het lijkt mijn wel een cool idee dat deze ideeën samenkomen met openstack (software), opencompute (hardware) en openflow (networking).

Het idee van deze post is een open discussie op te starten over waar dit soort dingen een plek hebben.

Robert

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
Door nog wat onderzoek ben ik er achter gekomen dat er al iemand is die virtualisatie heeft ge-implmenteerd voor de ARM V7-A instructieset, zowel met QEMU als KVM:

Je ziet hier dus ook hoe je Android (ICS) en Ubuntu ge-virtualiseerd kan draaien, allemaal op dezelfde Dual-core processor met 1Gbyte aan RAM. Zal niet goed performen, maar dat het kan is al leuk.

Dit in combinatie met een 16/32 core ARM chip, een Moonshot achtig platform (denk aan openstack) maakt het ARM platform binnenkort misschien wel interessant voor hosting providers?

Nu alleen nog de hardware, en Kontron timmert al behoorlijk aan de weg met zijn ULPCOM standaard:

Toradex timmert ook hard aan de weg met zijn nieuwe Colibri T30 module:

Niemand die denkt dat dit allemaal samenkomt (hardware en software) om het Intel/AMD moeilijk te maken?

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
Om niet te vergeten is er ook nog een Opencompute platform, bouw dus gewoon een MB met 12V>5V converters en een stuk of 10-20 sockets voor CPUs en je hebt een bak die in de opencompute racks passen:
Afbeeldingslocatie: http://scr3.golem.de/screenshots/1205/Open-Compute-Project/thumb620/triplet_rear_hpdu_annotated.png

Wow...

Nu nog even werken aan de software stack (hoorde ik daar iemand Puppet roepen?).

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
campr112 schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 13:31:
Niemand die denkt dat dit allemaal samenkomt (hardware en software) om het Intel/AMD moeilijk te maken?
Ik zal er maar even een management term tegenaan gooien, maar uiteindelijk is het een Total-Cost-of-Ownership verhaal. Wat ik zie is dat x86 steeds dominanter wordt; Itanium is een aflopende zaak en bedrijven willen graag van IBM Mainframes af, maar zitten met het probleem dat het naar x86 geport moet worden. Bedrijven willen graag hun VM's kunnen draaien op x86 hardware. Andere hardware is mogelijk, maar dan moet je programmeurs inhuren om je applicatie voor dat hardware platform aan te passen. Bedrijven als Google en Facebook hebben daar wel de manschappen voor. Ik weet niet wat zo'n server met ARM cores kost, maar het is niet echt algemeen beschikbare, goedkope commodity hardware. ( Waar Google mee werkt bijvoorbeeld. )

Als je een vergelijking maakt x86 compute power versus ARM compute power, hoeveel goedkoper of duurder is ARM dan? Dan moet je er ook rekening houden dat je manschappen moet inzetten om software te porten van x86 naar ARM. En hoeveel energie kan je hiermee besparen?

De grootste kosten van een datacenter zitten in hardware, energie kosten voor servers en netwerk, koeling en werknemers. Verbruikt een server x hoeveelheid energie, dan moet je er ook minimaal x hoeveelheid energie in stoppen om deze energie af te voeren d.m.v. koeling. Koeling d.m.v. olie waar Intel mee experimenteert, zie ik bijvoorbeeld wel op wat grotere schaal gebeuren.

Wat ik ook zie gebeuren is dat werklast wordt verplaats op basis van bepaalde parameters, d.m.v. vMotion / Live Migration / Geef het een naampje... En dat als een geautomatiseerd proces, zonder dat mensen hier invloed op uitoefenen. Dit kan je vanuit het netwerk nog veel verder automatiseren als je Software Defined Networking / SDN gaat toepassen. Waarom een virtuele server draaien als er geen load voor is? Je kan de VM dan uit zetten. Je kan er bijvoorbeeld ook aan denken om VM's te migreren naar dat datacenter in de wereld waar de stroomrekening het laagst is. Of naar dat datacenter waar je gebruikers er gebruik van maken (lees: wakker zijn. / Follow-the-Sun principe. ) Netwerk-latency / applicatie performance hou je zo lekker laag.

Wordt dit op grote schaal gedaan, dan kan je complete datacenter afschakelen totdat de vraag weer groter wordt. Bedrijven als Google doen dit al; pas als bijvoorbeeld 20 procent van de hardware defect is, wordt een pod met servers afgeschakeld en wordt de hardware vervangen. Servertje voor servertje vervangen zodra ze defect zijn kost gewoon teveel.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
TCO is ook de beweegreden naar ARM.. Veel van de TCO wordt bepaald door het stroomgebruik/warmtegeneratie. Want:
1. Je moet de stroom opbrengen om die dingen te poweren.
2. Je moet de warmte afvoeren die de stroom uit (1) genereerd. Dit kost op zijn beurt ook weer stroom (fans, compressors, pompen enz enz)

Namelijk: erg weinig energie wordt daadwerkelijk gebruikt voor het verzetten van werk wat niet resulteerd in het genereren van warmte.

Dus: Hoe efficienter je CPU is in het verzetten van werk t.o.b. energieconsumptie hoe 'beter' dit is voor de efficiency van je datacenter/rack/cloud.

Dus: gaan we naar ARM voor de efficientie van de processor? De vraag is simpelweg: Verzet ARM meer werk voor minder warmte? Wat ik hier-en-daar lees wel.

Maar zeer zeker een interessante discussie. Want immer: Zijn die ARMs sterk genoeg om 'normale' gemiddelde loads te draaien? En hoe ontsluit je veel I/O op die bakken om het werk te kunnen doen?

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
Nu gaat DELL er ook mee bezig, berichtje van tweakers zelf:
nieuws: Dell test 64bit-ARM-server met AppliedMicro-chip

Here comes ARM (roept ie op een leeg strand, wachtend op de tsunamigolf).

Be more, use Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter7
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08-2022

Wouter7

Enjoy every day.

Een leuke site over dit onderwerp is : http://armservers.com

Voor de mensen die eens op een echte ARM server willen werken: https://trystack.org/ .
Hier kan je openstack gratis uitproberen op een X86 of een ARM platform (calxeda). De VMs die je aanmaakt worden wel verwijdert na 24uur. Zeker eens leuk om mee te spelen :)

• erwinb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-04 23:59

erwinb

Cloud addict

Leuk topic,
Echter.....
De TCO van een datacenter bestaat maar voor een deel uit de hardware en het datacenter zelf.
Een zeer groot deel is ook de software en de kosten voor beheer.
Als we zouden overstappen op arm kan je bv geen Exchange meer draaien, en daar zijn wel de mail administratie voor getraind.
En... Hoe wil je SAP draaien op arm, ik zie dat nog niet snel gebeuren. Ik denk dat dat Intel met de x86 technologie voorlopig de koning in het datacenter blijft.
Voor een aantal taken zou je andere technologie als x86 kunnen inzetten, maar voor de mainstream in een datacenter zeker niet.
Je zou bv Google als voorbeeld kunnen nemen. Google zou best wel zij eigen apps en diensten kunnen poorten naar arm, maar ik vermoed dat de kosten voor het aanpassen van de code TCO technisch niet uit zal kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Laatst online: 08:38

decramy

root@birdie:~#

erwinb: ik denk dat je teveel focust op Windows. Linux en andere UNIX-achtigen draaien prima op ARM.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Linux kernel wel. Maar op het OS draait nog een applicatie die geport moet worden naar ARM. Daar zijn mensen voor nodig en die zijn duur. Een vendor lockin is het niet, maar je beperkt je wel redelijk in hardware keuze als je niet voor stanaard x86 kiest. Daarom migreren bedrijven nu weg van RISK architectuur.

Google bouwt z'n eigen servers en Amazon en Facebook volgen. Servet Brin vraagt regelmatig aan z'n werknemers wanneer ze hun eigen chips gaan bakken. Als er bedrijven zijn waarvan ik denk dat ze ARM zullen gaan gebruiken, dan zullen dat deze zijn.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Pagina: 1