Schuey schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 21:03:
Als dat lijstje zo zie lijkt me de Thrustmaster geen slechte keuze als ik eerlijk ben
Tenzij je er zelf ervaring mee hebt zou ik eerste meerdere bronnen nagaan, zoals deze video review
[
video]
Voor wat je er voor betaald kun je je er echt geen buil aan vallen denk ik, je zult wel even moeten uitzoeken of dat stuur nog wel wordt ondersteund door de games die je wil spelen.
edit:
Ik zie net wat prijzen voorbij komen waar ik van schrik. 100 euro op sommige plaatsen voor een ouderwets stuurwiel wat geen hond meer koopt is schandalig. Haal er 1 van marktplaats als je er 1 kan vinden voor een prikkie zou ik zeggen. Voor dat geld heb je een splinternieuwe DFGT!
Heb zelf een MoMo, G27 en T500RS (nog eventjes en dan upgraden naar CSP v2's voor bij de T500);
MoMo: deftig stuurtje, zal je zeker nog wat plezier mee beleven, maar is al even EOL, dus de tweedehands modellen die je ziet voorbij komen zijn al wat ouder. Sommige modellen hebben ook last van spiking, maar goed.
G25/G27: de G25 en G27 zijn grotendeels hetzelfde, enkel het aantal knoppen verschilt en de versnellingspook (IIRC). Om kwaliteitsredenen hebben ze de sequential shift van de G27-pook weggehaald.
Al bij al geven deze stuurtjes (G25 en G27) best een fijne ervaring. Het leer op het stuur, de dual (helix-geared) force-feedback, metalen pedaalplaatjes. Best fijn.
T500RS: je kan zelf direct zien aan de prijs dat dit geen speelgoed is. Dual belt-drive voor de force-feedback met een koppel van 150mNm, 3000rpm, contactloze positiesensor (HALL-effect), verwisselbare wheel-rim (GT & F1), veel knoppen op de F1 rim (echt VEEEEEEL). Pedalen zijn ook best deftig (ook fijn voor het inlevingsvermogen dat je ze kan reversen, ie. GT of F1-style), ze hebben alleen een kleine deadzone waar ik persoonlijk moeilijk mee kan leven, daarom ga ik voor de CSP's, maar die deadzone valt al bij al echt nog heel goed mee.
Aankoopadvies: De MoMo/DFGT als je niet teveel geld wil uitgeven, de G25/G27 als je aardig wat gaat racen en de T500RS als je echt van plan bent te simracen. Die T500RS kopen als je niet gaat simmen is gewoon geldverspilling, dan koop je beter een Logitech'je