Toon posts:

Lease toestel overgenomen via markplaats..

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Wellicht kunnen jullie advies geven over het volgende:

Een kennis van mij heeft via marktplaats een telefoon gekocht met faktuur. De toestel is opgehaald bij de verkoper thuis en het factuuradres kwam overeen en zag er verder allemaal goed uit.
Alleen heeft hij later opgemerkt dat het gaat om zogeheten toestellease van telfort. Nou is mijn vraag kan dit eventuele problemen opleveren voor de koper? Ondertussen heeft deze kennis al contact opgenomen met verkoper en deze kwestie voorgelegd, maar de verkoper geeft gewoon aan dat hij het lease contract gewoon gaat uitzitten.

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Zolang de koper het (lease)contract niet heeft overgenomen en nergens een handtekening heeft gezet, moet het volgens mij geen probleem geven.

Als de verkoper zijn betalingsverplichting jegens Telfort nalaat, dan heeft de verkoper een probleem en niet de koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:54
Het contract is dus blijkbaar niet overgenomen?

De verkopende partij heeft een betalingsverplichting jegens Telfort voor de resterende maanden. Daarna wil Telfort het toestel graag terug en als de verkopende partij dit toestel niet kan overleggen zal de verkopende partij het bedrag wat nog voor het toestel gerekend wordt moeten voldoen aan Telfort.

Zorg ervoor dat de koper zwart op wit heeft dat het toestel voor een normale prijs verkocht is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinkenlights
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik ben het niet met bovenstaande reacties eens. De eigendom van het toestel lag niet bij de verkoper op marktplaats, maar bij Telfort of een door Telfort ingeschakeld leasebedrijf. Kort gezegd is er dan sprake van een verkoper die het toestel helemaal niet mag verkopen en ook de eigendom niet kan overdragen.

Voor de verkrijger bestaat in dit soort situaties soms bescherming, maar hier denk ik niet omdat jullie er achter zijn gekomen dat het om een geleased toestel ging. Je bent dan als koper niet meer te goeder trouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 23:07
Ik ga ook mijn leaseauto verkopen!
Goeie tip!

Volgens mij mag dit helemaal niet, het toestel is niet van de verkoper.
Koop proberen ongedaan te maken.

Edit
Waarschijnlijk zal het allemaal wel loslopen als de verkoper het toestel aan het einde overneemt. Neemt niet weg dat dit gewoon eigenlijk niet mag.

[ Voor 45% gewijzigd door rinkel op 06-10-2012 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
De verkoper kan als het goed is het toestel aan het einde van de leaseperiode gewoon overkopen voor een bepaald bedrag. Dat zal hij dan ook moeten doen om geen contractbreuk te plegen. Wat dat betreft hoef je daar als koper geen hinder van te ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinkenlights
  • Niet online
RoD schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 20:57:
De verkoper kan als het goed is het toestel aan het einde van de leaseperiode gewoon overkopen voor een bepaald bedrag. Dat zal hij dan ook moeten doen om geen contractbreuk te plegen. Wat dat betreft hoef je daar als koper geen hinder van te ondervinden.
Dit klopt natuurlijk maar dat betekent ook dat de leasenemer het toestel zelf pas daarna kan gaan verkopen. Daarvoor is het gewoon zijn/haar eigendom niet.

[ Voor 2% gewijzigd door blinkenlights op 06-10-2012 21:03 . Reden: ietsje verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Klippy

Still Game

rinkel schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 20:56:
Ik ga ook mijn leaseauto verkopen!
Goeie tip!

Volgens mij mag dit helemaal niet, het toestel is niet van de verkoper.
Bij een leaseauto heb je geen deel 2 om over te schrijven, bij telefoons is dat lastiger.
Ik vind het een goede vraag, maar Telfort heeft geen contract (en contact) met de koper, dus die heeft nergens last van. Voor de verkoper kan het een probleem zijn áls het zo is dat het toestel na de leasetijd ingeleverd moet worden. Dan zal hij bij niet inleveren waarschijnlijk moeten bijbetalen. Dat kan en ik hoop voor de verkoper dat hij dat allemaal ingecalculeerd heeft, maar verder denk ik nog steeds niet dat je daar als koper last van hebt...
Tenzij je natuurlijk iemand hebt die gaat melden dat z'n telefoon gestolen is en je als koper geen bewijs hebt dat je het toestel gekocht hebt... Maar eigenlijk zou een e-mail communicatie van marktplaats in dat geval al genoeg moeten zijn.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-10 16:01
De verkoper heeft een verbintenis met Telfort. Als Je kennis dit contract niet heeft overgenomen valt hem niets te verwijten. De verkoper heeft nu echter contractbreuk gepleegd. Telfort zal hier normaliter niet achter komen maar mocht dit wel een issue worden dan is de verkopende partij verantwoordelijk voor de contractuele gevolgen hij is de contractuele verplichting aangegaan niet die kennis van jouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

blinkenlights schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 21:00:
[...]

Dit klopt natuurlijk maar dat betekent ook dat de leasenemer het toestel zelf pas daarna kan gaan verkopen. Daarvoor is het gewoon zijn/haar eigendom niet.
Daar zit wel wat in, maar het is dus wel op te lossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 23:07
Het is wel een nieuw fenomeen mbt telefoons. Goed om hier bij stil te staan bij het kopen van 2e hands telefoons, dat doe ik namelijk nog wel eens.

Uiteindelijk heeft de verkoper een groter probleem dan de koper, echter kan de provider de telefoon uiteindelijk terug eisen. Denk ik.

Edit
Als er toestellease op de bon staat ben, wat volgens mij het geval is, ben je zelf ook fout.
Het staat overigens ook in de voorwaarden van de provider.

[ Voor 22% gewijzigd door rinkel op 06-10-2012 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dat ding is van telfort. Zoek op google books maar eens op derdenbescherming.
blinkenlights schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 20:54:
Ik ben het niet met bovenstaande reacties eens. De eigendom van het toestel lag niet bij de verkoper op marktplaats, maar bij Telfort of een door Telfort ingeschakeld leasebedrijf. Kort gezegd is er dan sprake van een verkoper die het toestel helemaal niet mag verkopen en ook de eigendom niet kan overdragen.
Dat is niet alleen kort gezegd, maar ook nog onjuist. Het toestel mag best verkocht worden, alleen de verkoper kan hem niet overdragen.

[ Voor 78% gewijzigd door GlowMouse op 06-10-2012 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinkenlights
  • Niet online
GlowMouse schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 21:11:

[...]

Dat is niet alleen kort gezegd, maar ook nog onjuist. Het toestel mag best verkocht worden, alleen de verkoper kan hem niet overdragen.
Dat bedoelde ik als in: mag niet van Telfort en niet zozeer in juridische zin. Ik neem zo aan dat je daarin gelijk hebt.

Dit topic herinnert me weer aan de gloeiende hekel aan koekoeksklokken en zeldzame violen die ik ooit heb overgehouden aan civiel 1 & 2. Dat was duidelijk niet mijn richting...

[ Voor 20% gewijzigd door blinkenlights op 06-10-2012 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GlowMouse schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 21:11:
Dat ding is van telfort. Zoek op google books maar eens op derdenbescherming.
Zo lang de koper niet wist dat de telefoon geleased was heeft hij te goeder trouw gehandeld en werkt een eventuele derdenbescherming juist in zijn voordeel :)

De verkoper heeft een probleem op te lossen, zoveel is duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
^^Wat Camacha zegt. Tijdens de verkoop is kennis te goeder trouw geweest, dat is wat belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Gewoon eventjes een tussendoorvraag : Waar komt die factuur vandaan? Het lijkt me sterk dat er een koop-factuur bij een lease-regeling wordt afgegeven.

In principe schat ik in dat de koper enkel last kan ondervinden met garantieclaims etc.

En ik schat zomaar in dat de verkoper niet het later te betalen deel om eigenaar te worden heeft meegerekend waardoor hij nu rijkrekent en bereid is de kosten te dragen, maar dat is niet het probleem van de koper.
Verkoper moet dus niet enkel het lease-contract uitzitten, die moet ook daarna nog de telefoon kopen voordat het echt zijn eigendom is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

rinkel schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 21:07:
Het is wel een nieuw fenomeen mbt telefoons. Goed om hier bij stil te staan bij het kopen van 2e hands telefoons, dat doe ik namelijk nog wel eens.

Uiteindelijk heeft de verkoper een groter probleem dan de koper, echter kan de provider de telefoon uiteindelijk terug eisen. Denk ik.
En als degene die de telefoon least de telefoon dan niet meer heeft, dan moet ie er gewoon voor betalen. Staat verder ook gewoon in de regels hoor. De verkoper heeft al aangegeven dat hij het contract uit zal dienen (kan ie sowieso ook niet onderuit zonder af te kopen), en dan zal hij moeten bijbetalen voor de telefoon.

De koper hoeft zich daar dus niet druk om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de tips en adviezen. Inmiddels heeft hij ook contact opgenomen met de verkoper in de zin of hij op de hoogte is van zo een lease constructie en dat hij aan het eind van zijn contract nog toestel kosten moet betalen. Dit was volgens de verkoper bekend en gaf aan dat hij zich niet druk hoefde te maken. Verder heeft de koper nog de optie geboden om de telefoon terug te brengen, maar de verkoper wilde dit helaas niet. Wel is door de verkoper aangeboden, als garantie gevallen een probleem vormen, om dit via hem te laten lopen.

Het blijft in iedergeval een vage situatie. Achteraf was het misschien beter geweest om 80 euro extra neer te tellen en hem uit de winkel te halen.
Pagina: 1