• Jack V
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-05 19:49
Beste Tweakers,

Ik ben van plan om een receiver en speakers te kopen om eens te gaan genieten van fatsoenlijk geluid uit mijn TV. Nu heb ben ik al een tijdje aan het inlezen en ben eigenlijk van plan om binnenkort eens te gaan luisteren naar wat opstellingen, maar voor (en na) dat ik doe zou ik graag wel wat advies, tips etc. van jullie willen.

Hoeveel wil je uitgeven?
Boven de 800,- ga ik moeilijk doen, boven de 900 is een no-go, maar ben bereid om te sparen voor uitbreiding voor bijv. subwoofer en rear-speakers.

Wat wordt aangesloten?
32 PFL7606H Philips TV
LG BD660 LG Blu-ray
XBOX 360 1e serie met component
LaCie Networkspace 2 1TB (usb) *
MacBook Pro 13" mid 2009 (airplay)
"oude" XBOX (component)

* ik kan dit ding overal aan haken, dus hoeft niet perse aan de receiver, want kan ook via de Blu-ray speler of de TV, zolang het filmgeluid maar uit de speakers komt en niet uit de TV. Daarom is ARC zo belangrijk.

Wat zijn de eisen voor de receiver?
5.1 of meer kanaals
Dolby TrueHD, DTS HD
1.4a HDMI voor ARC en 3D
minimaal 1x Component aansluiting. Liefst 2
airplay voor itunes
usb voor data/ipodpadphone
netwerkaansluiting

Waarvoor wil je het gaan gebruiken?
Tsja, bijna alles: films, games, muziek. Alhoewel ik vooral veel games speel en muziek luister en de laatste tijd minder films kijk. Maar dat wil niet zeggen dat ik dat niet weer ga doen, aangezien ik vroeger bijna iedere dag films zat te kijken.

Wat is je voorlopige shortlist van receivers?
Pioneer VSX 921 K
Yamaha V573
Marantz NR1602

Hebben jullie nog voorstellen of opmerkingen? Wat is het verschil in kwaliteit en voor welke zou jij gaan? Ik wil het liefst dat de receiver max. 400,- kost, zodat ik ook nog wat fatsoenlijke speakers kan kopen, zoals hieronder.

Welke speakers had je in gedachte?
Met inachtneming van de ruimte waar ze geplaatst worden (16,5 m2, wel met plafond van 3,2 meter hoog) en dan vooral de inrichting zijn zuilen te groot. Aangezien het budget ook niet toereikend is om alles (vooral subwoofer) in een keer te kopen denk ik dat het beste is om eerst maar een 2.0 of 3.0 opstelling te hebben met goede boekenplank speakers:

Dali Zensor + Vokal
Boston Acoustics A25 + 225C lagere of hogere serieversies kunnen ook; tips?
Wharfedale Diamond 10.1 + 10 CC lagere of hogere serieversies kunnen ook; tips?

Aanvullingen zijn van harte welkom. Ik woon in Groningen en dat heeft een pluspunt: HiFi Corner is voor mij zelfs lopend nog te doen; dus ik ga daar een dezer dagen maar eens naar binnen.

Mijn vragen
Zijn er mensen die een combi hebben van receiver en speakers zoals hierboven genoemd en wat is je ervaring? Zijn sommige combi's af te raden of juist te prijzen? Heb ik iets over het hoofd gezien? Kan het goedkoper of kan ik een kwaliteitslag maken door net over mijn budget te gaan? Ik hoor het graag!

[Voor 15% gewijzigd door Jack V op 17-10-2012 14:43. Reden: aanscherping eisen en betere lay-out]

Iedereen is lief, ik leef in een wereld van bloemetjes.

• Jack V
Hier de opstelling in 5.0 zoals ik die in gedachte had en de opstelling aan de voorkant. Mijn vraag is ook: is de afstand tussen de center en de frontboxen genoeg denken jullie? Komt waarschijnlijk uit op 30-35 cm.
https://www.dropbox.com/s/lzrg5927c950ua6/Afbeelding%201.png

http://dl.dropbox.com/u/2409323/indeling%20schoorsteen.png

[Voor 5% gewijzigd door Jack V op 17-10-2012 16:46]

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-06 12:29
Ik ben in het bezit van een Marantz NR1501 en een paar Boston Acoustics A25.

Deze set heb ik inmiddels een jaar in het bezit en ik moet zeggen dat ik er uitzonderlijk tevreden mee ben. Naar mijn mening is de Marantz een uitstekende combinatie met de A25's, de muziek klinkt dynamisch, gelaagd en sprankelend. Ik heb in totaal iets meer dan € 500 betaald en kan gerust de hele avond muziek luisteren. En dan bedoel ik niet een plaatje opzetten en ondertussen iets anders doen, maar muziek luisteren en daar mijn volledige aandacht bijhouden.

Een vriend van mij heeft de Dali Zensor 1 gekocht als eerste set en heeft binnen 2 maanden de set weggegeven en een paar zuilspeakers gehaald. Hij vond ze namelijk iets te iel klinken. Nu weet ik niet of hij over de A25 de zelfde klacht zou hebben, maar ik voel geen behoefte om op korte termijn te gaan upgraden naar een paar A360's.

De afstand tussen front left & right lijkt me onvoldoende voor een goed stereobeeld.
Daarnaast staan back left & right naast je. Deze horen verder achter je te staan.

Zou je niet beter beginnen met een 2.0 set? Een surround opstelling lijkt me lastig in je kamer, zoals hij nu is ingericht

[Voor 15% gewijzigd door newbreed op 18-10-2012 16:44]

• Jack V
In mijn kamer wordt een surroundopstelling idd lastig, dus ik ging er toch al vanuit dat een 2.0, 2,1 of 3.0 voorlopig voldoende was, de plattegrond heb ik maar volledige opstelling gegeven omdat ik toch al bezig was.
Goed om te weten dat de marantz + boston bij jouw zo in de smaak valt, want dat is een opstelling die ik zo zou kunnen gaan beluisteren.
Wat betreft stereo, ik had ergens gelezen dat je (luisterafstand / 3 ) x 2 een goede afstand zou zijn om op verder te werken. Nu zou ik met een luisterafstand van 2 meter dan 134 cm afstand tussen de speakers moeten realiseren en dat gaat net, maar het wordt waarschijnlijk wel krap aan, en ik zal heel veel moeten afstellen heb ik zo'n vermoeden.
Ach, houdt me lekker bezig :P

[Voor 47% gewijzigd door Jack V op 19-10-2012 02:21]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee