Bluescreens bij nieuwe samengestelde PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
Ik heb een PC gebouwd voor een familie lid met de volgende onderdelen van Alternate:

-ASrock H77-Pro4M mainbord
-Crucial 16 GB DDR3 1600-9 Geheugen quad
-Core I7-3770 boxed
-Samsung 830 series SSD 256 GB
-2 TB Seagate ST2000 7200 rpm harddisk
-Artic Freezer pro Rev2
-LG DVD burner
-Goedkoop MS-tech kastje met 430 Watt voeding

Het systeempje in elkaar gezet en Windows 7 64 Bit geinstalleerd op de SSD, alle drivers van de mainbord cd en windows updates gedraait etc. Verder staat er offiice 2010 op en Symantec Endpoint protection als virusscanner.

PC uitgeleverd aan het familie lid en die begon na 1 dag te klagen dat die vaak bluescreens kreeg met de volgende foutcode 0x0000000a IRQL NOT LESS OR EQUAL en ook de melding MEMORY MANAGEMENT.

In de eerste instantie dacht ik aan een stukje software wat hij geinstalleerd heeft wat mogelijk niet 64 bit compliant is. Dit hebben we gedeinstalleerd dat hielp echter niet. Hij klaagde inmiddels ook dat de PC soms in de bios bleef hangen na een bluescreen. (iets wat ik zelf niet heb kunnen repliceren)

Later heb ik PC terug gekregen en MEMTESTx86 laten draaien voor 2 uur. Daar kwam niks uit. Ik heb in de bios gekeken naar de temp van de CPU (40 C) en naar de voedingswaardes om te zien of ik een afwijking zag maar dat is allemaal in orde. Verder een Intel CPU burn progje gedownoad om de CPU lekker op te jagen.. Uurtje gedraaid nog steeds alles stabiel. Ik heb de SSD ook enigzins getest met test progje. (smart waardes ok) en de Magician software van Samsung zelf een snelheids test gedaan. Allemaal prima in orde. Firmware in de SSD is de meest recente.

Ik heb de windows log files doorgenomen en daar stond een foutmelding mbt een driver van de intel connect technology (1 of ander fancy ding op het mainbord) ff gezocht op google.. kon relateren aan bluescreens dus driver verwijderd en apparaat ff uitgezet.

Ik heb er toen ruim 10 uur op zitten werken en geen crash gehad maar helaas de volgende dag na 2 uur opgestart te zijn toch weer de bekende BSOD. Op dat moment heb ik gezegd. Ik neem geen risico en begin opnieuw.

Ik heb de pc weer opgenschroefd, alle nagelopen of de kabeltjes goed vast zaten etc, mem modules er goed in. Daarna de nieuwste bios 1.40 geflasht en een reset naar standaard waardes. Ik heb windows 7 64 bit volledig opnieuw geinstalleerd om uit te sluiten dat het de installatie was. Drivers deze keer genomen van asrock.nl zodat ik overal de nieuwste drivers voor heb, dat intel ding niet geinstalleerd want is overbodig. Verder office en symantec er op en utieraard de windows updates. Hier 1 avond mee zitten werken ging allemaal prima, volgende dag na 5 uur aan toch weer een bsod. Daarna nog de intel processor diagnotistics tool gedownload om nog een keer de CPU te testen die geeft aan dat alles passed is.

Het probleem is dus dat die niet continue crasht, de ene keer kan die uren aan staan en dan crasht het 3x per uur ongeacht wat je doet. Ik heb nirsoft bluescreenview er op gezet inmiddels en die geeft aan dat het process NTOSKRNL de veroorzaker is maarja als jer hardware matig iets aan de hand is zal deze de kernel ook aanwijzen als schuldige.

Iemand suggesties wat ik nog kan proberen?

Ik dacht zelf aan windows even op de harddisk installeren om de SSD uit te sluiten. Een SSD is zowiewo lastig te testen. Andere optie is DVD drive losgooien en met 1 geheugen module draaien hoewel memtest toch aangeeft dat alles OK is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
wat zijn de timing's van je geheugen? ga er eens iets boven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Terrestrial schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 13:35:
Ik heb een PC gebouwd voor een familie lid met de volgende onderdelen van Alternate:

-Goedkoop MS-tech kastje met 430 Watt voeding

Iemand suggesties wat ik nog kan proberen?
Goedkoop MS-tech kastje met 430 Watt voeding. 8)7

Zo'n duur systeem, en dan bezuinigen op de verkeerde onderdelen. |:(
Vervang z.s.m. je voeding en lees dit even door.

Een smerige copy/paste uit het "[BBG aanschaf] Voedingen - Deel 28" topic

Stabiliteit van de voeding

Ook heel belangrijk is, hoe stabiel de voeding de spanning op elke lijn kan houden. In het tabelletje hierboven onder het stukje van Form Factors, zie je dat een voeding zijn spanning moet kunnen behouden binnen de marges van bepaalde procentuele afwijkingen. Voor de meeste voedingen niet echt een probleem, behalve onder zware belasting natuurlijk. Een voeding moet constant de spanningen binnen de marges kunnen houden bij een belasting van 100% op elke lijn van het aantal ampères waarvoor hij gequoteerd is. Zelfs bij piekbelastingen moet een voeding binnen de marges kunnen blijven gedurende een korte tijdsspanne. Als een voeding dit niet kan aanhouden kan dit leiden tot:

- algemeen instabiel gedrag
- slechtere game-prestaties
- slechtere prestaties van de hardware die eraan hangt
- errors
- falen, dienst weigeren van schijven, gegevensverlies
- uitvallen van de pc
- in het ergste geval (bij minder kwalitatieve voedingen zonder overload beveiliging): schade aan voeding en daarbij mogelijk aan andere hardware

Te hoge spanningen kunnen inderdaad ook schadelijk zijn. Dit gaat eerder leiden tot schade dan te lage spanningen mits hier de pc niet zo snel gaat uitvallen als omgekeerd:

- oververhitting van alle componenten mogelijk
- doorbranden, smelten van kabels en connectoren
- schade mogelijk aan alle apparatuur, inclusief randapparatuur
- laat je fantasie maar werken...

Zo zie je dat het belangrijk is om ook voor deze reden een goede en kwalitatieve voeding te hebben. A-merk voedingen hebben ingebouwde beveiligingen die de voeding automatisch uitschakelen wanneer zich risico's voordoen. Verder gaat dit probleem zich ook eerder voordoen bij voedingen die vaak op 100% van hun kracht moeten draaien dan bij voedingen die wat reserve hebben. Als je twijfelt aan de stabiliteit van je voeding, kan je altijd de spanningen eens nakijken.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
Lip schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 13:44:
[...]

Goedkoop MS-tech kastje met 430 Watt voeding. 8)7

Zo'n duur systeem, en dan bezuinigen op de verkeerde onderdelen. |:(
Vervang z.s.m. je voeding en lees dit even door.
Het is wel erg makkelijk om te roepen zonder goede onderbouwing dat het aan de voeding ligt. Tuurlijk kan de stuk zijn maar ik gebruik die kastjes wel vaker en heb tot op heden geen problemen ondervonden.

Beetje hetzelfde als roepen het geheugen was in de aanbieding dus dan zal er wel wat mee zijn. Bovendien de voedingswaardes zijn ok. Hij stopt er niet zomaar mee, ik krijg een bluescreen wat niet in eerste instantie doet denken aan de voeding. Ik meen dat de bios dan ook een alert zou geven dat het voltage inzakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
itons schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 13:37:
wat zijn de timing's van je geheugen? ga er eens iets boven zitten.
Ik heb even in de bios gekeken, alles staat op automatisch. Hij draait op 1600-9-9-9-24 bij 1.50 Volt. Ik zie niet zo snel hoe ik hem hoger kan clocken. (lager klokken kan wel) Ik kan wel het voltage verhogen.

[ Voor 4% gewijzigd door Terrestrial op 06-10-2012 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Terrestrial schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 14:02:
[...]

Ik heb even in de bios gekeken, alles staat op automatisch. Hij draait op 1600-9-9-9-24 bij 1.50 Volt. Ik zie niet zo snel hoe ik hem hoger kan clocken. (lager klokken kan wel) Ik kan wel het voltage verhogen.
Errors en algemeen instabiel gedrag, icm met een PSU van een paar tientjes, Wil je het nou gewoon niet zien? Voltage verhogen van je geheugen is nergens voor nodig.,

Ik denk dat je het nut van een (dure) PSU nogal onderschat! Just my 2 cents

Nog een quote uit het voedingen topic :
"Het merk is belangrijk om te voorkomen dat je troep koop. Er zijn grofweg gezien twee soorten voedingen, bagger en goede voedingen. Merken als Sweex, Qtec, Trust en "No-Name zijn voedingen welke echt bagger zijn, deze wil je echt niet in je pc hebben zitten. Een richtlijn is dat een goede voeding minimaal 9-10 cent per watt is. (een 650 watt voeding van 35 euro is dus in 99% bagger terwijl een 350 watt voeding van 35 euro best goed kan zijn".

Dat staat er natuurlijk niet voor niets, ik heb MS-Tech net zo hoog zitten als Trust en Qtec, het is gewoon rommel van de bovenste plank.
Edit : Nou ben ik toch wel heel erg nieuwsgierig welke kast i.c.m met voeding hebt geassembleerd en wat de prijs hiervan was.

Verder mis ik nogal wat nuttige informatie met betrekking tot het geheugen, welke type modules je hebt (bijv. BL12864BA1608.8SFB(XMP) ) en staat die vermeld op de QVL list van Asrock?

[ Voor 45% gewijzigd door Lip op 06-10-2012 14:21 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
Lip schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 14:10:
[...]

Errors en algemeen instabiel gedrag, icm met een PSU van een paar tientjes, Wil je het nou gewoon niet zien? Voltage verhogen van je geheugen is nergens voor nodig.,

Ik denk dat je het nut van een (dure) PSU nogal onderschat! Just my 2 cents
Hier zijn mijn 2 cents: Op dit soort "advies" zit ik niet te wachten. Als er geen aanleiding is om te denken dat de voeding de oorzaak is gaan we niks zomaar vervangen ongeacht wat jou persoonlijke voorkeur is.

Ik wil best de voeding testen als ik nog een andere heb liggen maar dat komt dan later want ik denk zelf eerst aan de SSD. Bovendien jou link geeft aan dat goedkopere voedingen niet altijd goed presteren onder zware load maar ook zonder load komt die BSOD voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Terrestrial schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 14:45:
[...]

Ik wil best de voeding testen als ik nog een andere heb liggen maar dat komt dan later want ik denk zelf eerst aan de SSD. Bovendien jou link geeft aan dat goedkopere voedingen niet altijd goed presteren onder zware load maar ook zonder load komt die BSOD voor.
En dit verhaal is nou juist kenmerkend van een brakke voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:21

Mavamaarten

Omdat het kan!

Lip schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 15:02:
[...]
En dit verhaal is nou juist kenmerkend van een brakke voeding.
Kerel, dat weet je niet zeker. Laat mij nu toevallig dezelfde kast hebben (en dezelfde voeding) en laat nu net die PC wel geweldig draaien. Puur omdat een brakke voeding een mogelijkheid is wil toch niet zeggen dat hij meteen al een nieuwe voeding moet gaan kopen? Waarschijnlijk zit er gewoon iets niet lekker met de instellingen van het geheugen.

Welk geheugen éxact is het? Er zijn wel meerdere Crucial 16GB kitjes.

[ Voor 6% gewijzigd door Mavamaarten op 06-10-2012 15:08 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik zou eens gaan draaien met 1 bankje geheugen voor een paar dagen, doet hij het nog steeds dan een ander bankje.

Denk namelijk dat het hier in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
Mavamaarten schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 15:06:
[...]

Kerel, dat weet je niet zeker. Laat mij nu toevallig dezelfde kast hebben (en dezelfde voeding) en laat nu net die PC wel geweldig draaien. Puur omdat een brakke voeding een mogelijkheid is wil toch niet zeggen dat hij meteen al een nieuwe voeding moet gaan kopen? Waarschijnlijk zit er gewoon iets niet lekker met de instellingen van het geheugen.

Juist exact mijn punt. Ik kan zo iemand ook niet echt serieus nemen.

Geheugen is de BLS4CP4G3D1609DS1S00BEU, BX Sport

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Klooi maar lekker verder dan, TS vraagt om hulp, en ik heb dit zo vaak gezien op de TD van een computerwinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
Goh leuk om te weten dat jij je baas op onnodige kosten jaagt dan. Maar goed je zult het wel ter plekke verzinnen. Ik ga er geen woorden aan vuil maken, daar kom ik hier niet voor.

Voor de andere die wel serieus meedenken. Ik ga eea uitproberen (was toch al het plan) en mocht iemand nog een goed idee hebben houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .pointer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-07 10:27
Nu weet ik niet precies meer hoe het moet, maar er is een manier om je crashlogs op te vragen en die willen nog wel eens de fout in zich hebben.

Ik heb echt geen idee meer hoe dat werkt, heb het een aantal maanden geleden gebruikt voor PC van gezinslid. Stond bij elk crashreport ''Core fout'' o.i.d.. Wie weet geeft het jou wel een net zo simpel report.

In windows heet het ''Logboeken''. Als de pc is gecrasht, elk tussenkopje even kijken en zoeken voor de ''fouten'' die erg opvallen (rood driehoek :)). Misschien geeft het nuttige info. Misschien niet. Proberen waard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-07 13:39
Bluescreenview is erg geschikt om wat meer info uit je errorlogs te halen. Had je al gedaan
Kijk ook even of je toevallig XMS memory profile uit heb staan in je bios. Soms werkt dat gewoon alles behalve lekker.

[ Voor 49% gewijzigd door Biersteker op 06-10-2012 16:24 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Bios updated naar laatste versie? Verouderde bios versies willen soms nog wel eens problemen geven met bepaalde memory modules.

Overigens zou ik het nut van een goede voeding niet onderschatten. Het gebruik van een i7-3770 met iGPU kan nogal veel load trekken over één enkele 12v rail wat kan resulteren in voltage drop. Dit kan zich uitten in hard-locks, BSODs en totale uitval. Als het geheugen stabiel blijkt te zijn lijkt me de meest logische volgende stap om stress-tests uit te voeren om de power load te maximaliseren. Als de computer dan alsnog stabiel blijkt te zijn zou ik wellicht naar drivers of gebruikersfouten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-07 00:54
Ik heb vaak te maken gehad met dit soort problemen. Heb je gekeken of het geheugen compatible is met je moederboard op de asrock memory compatibility list.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
Ik kom hier even op terug. Alle geheugen reepjes zijn 1 voor 1 getest door telkens met 1 reepje te draaien en dan crasht die ook niet. Zelfs met 2 reepjes zowel in single als dual channel mode is er geen crash, zodra je er 4 in doet crasht die wel.

Het geheugen staat niet op de compatilbiteitslijst maar goed dat zegt uiteraard niks. (niet getest beketekend niet dat het niet kan werken) Maar het is wel een wazig probleem. Ik ga nog even proberen in de bios wat onder te klokken. Anders laten we 2 dimms er gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-06 18:35
Naar mijn idee is het probleem niet hardware gerelateerd. Het is ergens toch een driver die niet helemaal lekker loopt. Je hall.dll wordt daardoor geplaagd waardoor je de bleuscreen krijgt. Kijk eens of je ergens toch niet iets vergeten ben te updaten. Kun je die Intell connectivity apparaat toch eens gewoon installeren met de nieuwste driver? Al staat ie uit, kan ie nog lopen klieren. Ja, ik doe maar een idee, t lijkt me een niet makkelijk probleem.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Mavamaarten schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 15:06:
[...]

Zo'n gek idee is dat niet. 8)7 MS-tech gebruikt als OEM allemaal kleine chinese voeding fabrikanten zoals keymouse en Ultron. Om het kort te houden, ms-tech verkoopt allemaal rotzooi voedingen die op een goede dag 100W minder kunnen leveren en op een slechte dag ontploffen en je systeem met zich mee nemen.
Ik snap niet dat mensen zelf niet kunnen begrijpen dat, dat soort goedkope hoge wattage voedingen serieus waardeloos en (brand) gevaarlijk zijn. |:(

On topic : Is het nou inmiddels opgelost?

Pagina: 1