12 leds parallel op 5/7/12v ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:34

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Ik heb zelf een ledstrip gemaakt voor in me PC. 12 groene ultra-bright leds. Moet hier een weerstand tussen als ik die op 5/7/12v aansluit?

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:12
Ja, maar 12 leds op 12V gaat al niet werken. Normale roene leds hebben meestal al meer dan 2V nodig bij 20mA, maar met ultra-brights is dit wel iets anders. Welke leds heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom zou dat niet werken dan? Ik weet niet precies welke weerstand je er tussen moet zetten, maar ik heb vaker een hele rij ledjes aan elkaar geknoopt op 12V, kan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je leds in parallel schakelt met maar 1 weerstand dan gaat er 1tje het hardst branden en die gaat daarna kapot etc.

Je hebt dus 1 weerstand per led(serie) nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door Juup op 06-10-2012 12:37 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
Een normale groene led heeft ongeveer 2.2V nodig, geloof ik. Daaronder kan hij niet goed werken. Als je dus een 12V voeding hebt kun je maximaal 5 leds in serie zetten. Dat is dan 11V. Een normale groene led heeft 20mA nodig, dus je weerstand heeft dan 1V bij 20mA = 50 ohm en verstookt 20mW. Als je dus 12 leds in serie zet heb je een negatieve weerstand nodig. Kan dus niet. Als je ze allemaal parallel hebt kun je ze beter op 5V zetten. Dan heeft wel elke led een eigen weerstand nodig.

De weerstand hangt af van de led. Heb je iets van specificaties over de spanning en stroom?

[ Voor 8% gewijzigd door heggico op 06-10-2012 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Nee helaas geen specificaties, heb de ledjes paar jaar geleden via e-bay gekocht.

Dit is de ledstrip:
Afbeeldingslocatie: http://i2.photobucket.com/albums/y42/NoFear-QV/WP_000179.jpg

Maar ze gaan dus kapot als ik ze zo direct op 12v zet?

[ Voor 13% gewijzigd door NoFearCreations op 06-10-2012 13:02 ]

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:54

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Jaaap: je uitleg klopt niet helemaal.

Als je leds parallel zet gaat door elke led een andere stroom lopen dan dat je wenst, dardoor gaat dus elke led een andere lichtsterkte geven en de levensduur gaat ook heel kort zijn.

@NoFearCreations: je zou het beste je led strips aanpassen zodoende dat de leds in serie staan
* blauw = vaste coper
* geel= losse draad (vastlijmen)
* rood is je weerstand tussen het begin
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img521/1204/wp000179b.jpg

Weerstand is dan 51Ω (50Ω bestaat niet) en is een gewone weerstand van 1/4de Watt

[ Voor 10% gewijzigd door Damic op 06-10-2012 13:20 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Ik denk dat ik dan maar een simpel smd ledstripje koop. Weinig zin om weer alles los te halen.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Als ze allemaal al parallel staan wordt het lastig. Als je daarvoor een weerstand zou uitrekenen zou het gemiddeld wel genoeg zijn, maar je hebt geen controle over de verdeling.

stel dat je de weerstand zo kiest dat je 240mA krijgt in de gehele kring (20mA per led). Dan klopt het gemiddelde wel, maar de leds zijn altijd iets verschillend. Het kan zomaar zijn dat de eerste led iets beter gaat geleiden als de rest en dat hij 40mA doorlaat. Die led zal snel overlijden omdat de stroom te groot is. Zodra hij overleden is moet de 240mA verdeeld worden over de 11 overgebleven. Die krijgen dan al gemiddeld 24mA. Eigenljk al wat te veel. en hoe meer er uitvallen, hoe hoger de stroom wordt. En binnen afzienbare tijd zullen ze allemaal dood zijn.

In serie heb je maar 1 weerstand nodig
in parallel een weerstand per led.

alleen heb je teveel leds om 1 seriekring van te maken op 5, 7 of 12 volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
heggico schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 12:39:
Een normale groene led heeft ongeveer 2.2V nodig, geloof ik.
Dit is de datasheet voor een groene 5mm led :

Afbeeldingslocatie: http://www.parallax.com/Portals/0/Images/Prod/3/350/350-00001-M.jpg
http://www.adafruit.com/datasheets/WP7113SGD.pdf

Daar lees ik : Forward Voltage = 2.2 Volt en wat jij schreef klopt dus wel volgens mij, dat is de drempelspanning als ik me niet vergis.
Ifmax (de maximaal toelaatbare stroom in doorlaatrichting) zie ik nergens terug (ik ben ook lang geen expert in die datasheets) maar ligt volgens een ander (erg oud) tabelletje wat ik heb, ergens rond de 50/60 mA.
In de datasheet zie ik enkel een maximale piekstroom van 140 mA.

Toevoeging @TS :
En ik zou eigenlijk ook niet weten waarom je dan geen 12 leds gewoon parallel zou kunnen schakelen als iedere led voorzien is van een ( 5V-2.2V ) / 25mA = 112 Ohms weerstand.
De 25 mA is de nominale stroom en voor de 112 Ohm kan je een gewone 120 Ohm E12-reeks weerstand pakken. (voor iedere paralelle led)
Genoeg om helder mee te branden volgens mij want dan loopt er nog steeds 23mA door de led.

[ Voor 21% gewijzigd door kitao op 06-10-2012 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
de maximale stroom is afhankelijk van de led. Dat kun je niet toepassen op een willekeurig andere.

maar je kan per led gewoon een weerstand toevoegen inderdaad. Dan kan alles parallel. Zonder niet.

TS: heb je niet nog een bevestigingsmail van de koop waar een link staat naar de advertentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ok, dan een datasheet voor een ultra-bright 5 mm groene led.
http://pdf1.alldatasheet....TECH/LC503TPG1-15H-A.html
Tja, dan is de drempelspanning ineens 3,4 volt en de max doorlaat stroom 25 mA.
Met de gebruikte weerstanden van 120 Ohm en 5 Volt voeding zit je dan nog steeds erg safe. (=13mA)

[ Voor 6% gewijzigd door kitao op 06-10-2012 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
Met 20 mA voor een 5mm led zit je eigenlijk altijd safe, tenzij je een low-current led hebt. Als je bij elke led een 120 Ohm weerstand zet moet het wel werken op 5V. Met 7 of 12V ben je dan te veel vermogen in de weerstand weg aan het stoken, wat dus zonde is. Ultra-brights hebben meestal of een hogere drempelspanning of hogere stroom nodig dan normale leds, dus die 120 Ohm moet wel werken.

P.S. Grotere weerstand mag ook, maar dan brand hij minder fel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
heggico schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 17:44:
Met 20 mA voor een 5mm led zit je eigenlijk altijd safe, tenzij je een low-current led hebt. Als je bij elke led een 120 Ohm weerstand zet moet het wel werken op 5V. Met 7 of 12V ben je dan te veel vermogen in de weerstand weg aan het stoken, wat dus zonde is. Ultra-brights hebben meestal of een hogere drempelspanning of hogere stroom nodig dan normale leds, dus die 120 Ohm moet wel werken.

P.S. Grotere weerstand mag ook, maar dan brand hij minder fel.
Bovendien zul je bij 12V (en 7Volt) geen 120 Ohm kunnen gaan gebruiken toch ?
Maar dat bedoelde je ook niet volgens mij, er gaat dan inderdaad veel spanning vallen over de voorschakelweerstand en dus veel vermogensverlies.

En met een spanningsdeler (potmeter) en de led met een veilige weerstand in serie (bijv 470 ohm) zou je van een onbekende led de drempelspanning kunnen opmeten denk ik op het moment dat de eerste lichtverschijnselen zichtbaar worden door te draaien aan de potmeter.

Zoiets bijvoorbeeld :

Afbeeldingslocatie: http://s9.postimage.org/g1n0cygez/img41_schema.jpg
klik

(er staat 3V voeding in de tekening maar dat moest dus 5V zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:15

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

In het meest simpele geval bereken je gewoon een serieweerstand voor de 12 leds want sloop je een led zijn het de kosten niet. Uitgaande van 2.2 volt en 20mA per led, in totaal dus 240mA en kijk je wat het doet. Met een beetje geluk valle alle LED's binnen toleranties en kan het gaan werken. 12 ohm bij 5 volt en 39 of 47 ohm bij 12 volt

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hou er dan wel rekening mee dat de warmte ontwikkeling in die weerstanden resp. 0,26 W en 1,46 W is,
dus je kunt geen standaard 0,125 W weerstanden gebruiken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
memphis schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 19:49:
In het meest simpele geval bereken je gewoon een serieweerstand voor de 12 leds want sloop je een led zijn het de kosten niet.
Het zijn de kosten niet idd, maar wil jij ieder week een led vervangen? Elke led is net iets anders. 1 led heeft bijvoorbeeld een spanning nodig van 2.205V en de andere van 2.195V. Aangezien de spanning nooit hoger kan worden dan de led met de laagste spanning gaat deze led dus als eerste licht geven en omdat deze led als eerste stroom begint door te laten laat ie ook meteen het meeste stroom door.
kitao schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 18:36:
[...]
Bovendien zul je bij 12V (en 7Volt) geen 120 Ohm kunnen gaan gebruiken toch ?
Nee klopt, was ik er vergeten bij te zeggen. Voor elke spanning heb je een andere weerstand nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:54

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Brahiewahiewa: mistypet? (standaard weerstanden zijn 1/4de Watt dus 0.25W)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ding op de foto ziet er best wel kant-en-klaar uit alsof het ergens uit gesloopt is. Sowieso kunnen parallel geschakelede leds alleen werken als ze ieder een eigen weerstand hebben. Kortom, ik acht de kans dat er al een weerstand per led in zit best wel groot. Heb je een multimeter in de buurt, dan kun je dat nameten. Als je weet welke voorschakel weerstand er in zit is het ook makkelijk vast te stellen voor welke spanning dit ding bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
Dat ziet er dus echt niet kant en klaar uit. Het is een u-balkje met de pootjes van de leds rechtstreeks op wat koper gesoldeerd. Er is duidelijk te zien dat er geen weerstanden in zitten. En ik bedoel het niet verkeerd, maar het is ook aan de soldering te zien. Bovendien zegt de TS zelf dat hij het zelf heeft gemaakt.
Pagina: 1