Samengestelde computer start niet verder op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n2theb
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-06 15:15

n2theb

Tweakers Abonnee

Topicstarter
Hallo,

Vandaag nieuwe computer bij Alternate gehaald en zojuist in elkaar gezet. Maar na meermalen proberen wil het ons niet lukken om het systeem op te starten.

De fans en processor koeler draait gewoon en in het begin een paar keer het bios scherm en installatie van windows gezien. Alleen start hij paar keer opnieuw op waardoor we de computer weer open hebben geschroefd en hebben gekeken wat er fout zat. Daarna is het scherm eigenlijk alleen maar op zwart gebleven en weten wij niet meer wat er hier mis gaat.

Het gaat hier om het volgende setje:
#ProductPrijsSubtotaal
1XFX Radeon HD 7850 Double D Black Edition€ 219,12€ 219,12
1Western Digital Blue WD5000AAKX, 500GB€ 54,91€ 54,91
1LG GH24NS90 Zwart€ 14,82€ 14,82
1Antec Three Hundred Two€ 49,99€ 49,99
1Scythe Mugen 3 Rev. B€ 35,70€ 35,70
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 204,-€ 204,-
1Antec HCG-620€ 69,90€ 69,90
1Samsung 830 series 256GB€ 159,90€ 159,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 36,09€ 36,09
1MSI Z77A-G43€ 89,83€ 89,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 934,26

Heeft iemand van jullie een idee wat er hier mis gaat?

Groeten,
Niels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:55
Je scherm heb je perongeluk aangesloten op je moederbord, ipv je videokaart? (of andersom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n2theb

n2theb

Tweakers Abonnee

Topicstarter
Dat zit gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
Het is een poging waard...

Probeer anders eens op te starten zonder dedicated videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Kan zijn dat hij te warm wordt, is de koeler goed geplaatst[ook koelpasta], en zitten er geen luchtbellen in?

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedswitch
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-07 21:45
Scherm aan on-board kaart hangen zou ik ook als eerste doen, dikke kans dat hij om 1 of andere reden je onboard kaart pakt als default. Daarnaast valt me iets op aan wat je zegt: Het scherm is alleen maar zwart geweest..

Tijdens de POST (Power On Self Test, direct bij het aanzetten van PC) hoort er eigenlijk altijd beeld te zijn aangezien er nog geen drivers oid dwars kunnen zitten. Mocht dat ook met de onboard videokaart het geval zijn, dan zou ik als eerste je hardware even nalopen en in eerste instantie goed kijken naar je voedingsaansluitingen op zowel je moederbord als je videokaart.

Gaat je powerledje wel aan bij het opstarten? Draait je CPU fannetje (al is het maar heel even)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n2theb

n2theb

Tweakers Abonnee

Topicstarter
Cpu start na 3 seconden op en led lampje staat aan.
En we hebben hdmi op videokaart geprobeerd en daar krijgen we zeg maar wel.soort van koppeling alleen wel zwart scherm. Met scart via moederboard krijgen we geen connectie te zien.

In het begin op hdmi via tv gedaan en toen kregen we bios scherm en windows installatie. Tijdens initialiseren kregen we herstart van computer en hadden we hem weer opnieuw uit elkaar gehaald en deed hij niks verder dan loaden van bios..

Hebben jullie een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 420997

stroom voor de processor ( 4 of 8 pins) aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beunhaasbaas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-05 21:27
Klinkt stom, maar heb je de mogelijkheid om eens een foto te posten van de inhoud van je kast?
En dan bedoel ik een foto als bijvoorbeeld hieronder, dat heeft sommige mensen al vaker geholpen!

Afbeeldingslocatie: http://million-dollar-pc.com/gallery-2008/silverstone/murderbox-fc/murderbox-fc-09.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
n2theb schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 22:59:
Cpu start na 3 seconden op en led lampje staat aan.
En we hebben hdmi op videokaart geprobeerd en daar krijgen we zeg maar wel.soort van koppeling alleen wel zwart scherm. Met scart via moederboard krijgen we geen connectie te zien.

In het begin op hdmi via tv gedaan en toen kregen we bios scherm en windows installatie. Tijdens initialiseren kregen we herstart van computer en hadden we hem weer opnieuw uit elkaar gehaald en deed hij niks verder dan loaden van bios..

Hebben jullie een idee?
Je tv kan het probleem zijn. Veel (oudere) tv's zijn superzinnig qua resoluties. Ik heb er hier 2 staan die enkel werken wanneer ik een HDready resolutie forceer.

Probeer eens met een 'echte' monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n2theb

n2theb

Tweakers Abonnee

Topicstarter
@Beunhaasbaas Ik zal morgen wanneer ik tijd heb foto's maken.

@NE5Freak monitor heb ik al geprobeerd, maar morgen dan weer een poging doen.

@proto_type ik heb geen idee, ik hoop morgen meer informatie te geven.

@Speedswitch ik zal als ik tijd heb de voeding is goed door lopen of alle kabels wel op juiste plek zitten, op dit moment lijkt het erop dat alles goed zit.

Edit:
Bij deze foto van de kast:
Afbeeldingslocatie: http://www.beekcms.nl/pc-build.png

[ Voor 10% gewijzigd door n2theb op 06-10-2012 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n2theb

n2theb

Tweakers Abonnee

Topicstarter
Ik heb in mijn vorige post een foto bijgevoegd. Wanneer ik monitor aansluit aan de hand van scart aan de moederboard dan doet hij helemaal niks..

Dus volgens mij werkt de onboard videokaart niet als ik het zo goed heb? En hij liet op mijn gewone videokaart de XFX Radeon HD 7850 Double D Black Edition wel beetje beeld zien.

Kan het zijn dat mijn voeding niet de videokaart aan kan of iets? Hoor het graag van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
n2theb schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 12:19:
Ik heb in mijn vorige post een foto bijgevoegd. Wanneer ik monitor aansluit aan de hand van scart aan de moederboard dan doet hij helemaal niks..

Dus volgens mij werkt de onboard videokaart niet als ik het zo goed heb? En hij liet op mijn gewone videokaart de XFX Radeon HD 7850 Double D Black Edition wel beetje beeld zien.

Kan het zijn dat mijn voeding niet de videokaart aan kan of iets? Hoor het graag van jullie.
Ai, ik kan het probleem zo heel snel ook niet zien. Wel ff een paar puntjes en dingetjes die je nog kunt proberen:
  • Computers hebben geen scart. Misschien bedoel je HDMI?
  • Een 620Watt voeding bijna 2x jou hele computer moeten trekken. (dat betekend natuurlijk niet dat ie niet stuk kan zijn...)
  • Probeer je computer op te starten met je tv aangesloten op je moederbord. Terwijl je je videokaart volledig uit je systeem hebt gehaald. Misschien is je videokaart stuk.
  • Je hebt 2 ram reepjes. Misschien is eentje stuk. Probeer het eerst met slechts het eerste reepje in je pc, en daarna met enkel het tweede reepje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n2theb

n2theb

Tweakers Abonnee

Topicstarter
NE5Freak schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 12:58:
[...]

Ai, ik kan het probleem zo heel snel ook niet zien. Wel ff een paar puntjes en dingetjes die je nog kunt proberen:
  • Computers hebben geen scart. Misschien bedoel je HDMI?
  • Een 620Watt voeding bijna 2x jou hele computer moeten trekken. (dat betekend natuurlijk niet dat ie niet stuk kan zijn...)
  • Probeer je computer op te starten met je tv aangesloten op je moederbord. Terwijl je je videokaart volledig uit je systeem hebt gehaald. Misschien is je videokaart stuk.
  • Je hebt 2 ram reepjes. Misschien is eentje stuk. Probeer het eerst met slechts het eerste reepje in je pc, en daarna met enkel het tweede reepje.
Mijn excuses ik bedoelde vga. Ik had inderdaad allebei de ram reepjes geprobeerd gewoon los en zowel er naast. En geen verandering volgens mij werken die gewoon op de juiste manier.

Ik zal vanavond je punt testen over onboard kaart te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n2theb

n2theb

Tweakers Abonnee

Topicstarter
Probleem is verholpen! Ik moest de videokaart eruit halen en de onboard videokaart gebruiken.

In ieder geval allemaal bedankt voor de reacties.

[ Voor 22% gewijzigd door n2theb op 07-10-2012 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

n2theb schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 21:35:
Probleem is verholpen! Ik moest de videokaart eruit halen en de onboard videokaart gebruiken.
Vervolgens stel je in de BIOS dat PCIe de primary VGA output is en vervolgens steek je de videokaart weer in de PC, problem solved. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:06

Dat was de 5e suggestie in dit topic.... Twee dagen mee gewacht... !?

Nu dus in de bios instellen dat je onboard geen primary is. Vervolgens je videokaart er weer in en aansluiten.
Vergeet ook niet even om je bios te updaten. Toen ik mijn 3770 in mijn Astrack z77 extreme 4 stopte met een GTX670 wilde het systeem ook niet lekker starten. Bleek dat er nog even een biosupdate nodig was om de externe GPU goed te laten werken..

[ Voor 39% gewijzigd door mcsluis op 07-10-2012 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak

Dat is dan dus niet 'echt' verholpen. Je zit nu namelijk opgescheept met de relatief crappy onboard videochip.

Misschien dat ie je videokaart wel pakt na een biosupdate. Als ie hem dan nog niet pakt kun je hem dan terug sturen als een RMA:DOA (of wet koop op afstand) en krijg je een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

NE5Freak schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 21:47:
Misschien dat ie je videokaart wel pakt na een biosupdate. Als ie hem dan nog niet pakt kun je hem dan terug sturen als een RMA:DOA (of wet koop op afstand) en krijg je een nieuwe.
Of gewoon de BIOS instellen zodat ie VGA output default naar PCIe stuurt? ;) Of onboard VGA (wat anders toch maar RAM slurpt) uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n2theb

n2theb

Tweakers Abonnee

Topicstarter
Bedankt voor de tips, dit ga ik vanmiddag zeker even bekijken. Maar nu heb ik het probleem dat mijn windows niet opstart.. Hij is bij het laden van windows logo en bam reboot terwijl safe mode en de bios gewoon allebei werken.

Iemand idee hoe dit kan?

Ik ga de bios ook updaten en vanmiddag de videokaart terug erin doen en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou in Windows dan de eventviewer (gebeurtenissenlogboek) er eens op naslaan, misschien is er wat te vinden. En reboot bij kritieke fouten (de BSOD's dus) uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n2theb

n2theb

Tweakers Abonnee

Topicstarter
Nieuwe Videokaart zit nu in de computer en met een dvi aansluiting naar mijn vga scherm werkt de videokaart wel. Nu is alleen het probleem dat windows na nog een nieuwe installatie weer bij reboot chrasht en weer opnieuw gaat opstarten bij het windows logo. Ik kan in het eventviewer van het systeem niks geks vinden, dus ik weet niet wat er fout gaat.. Iemand ideeën? Ik heb alleen de msi drivers geïnstalleerd na windows installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
n2theb schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:51:
Nieuwe Videokaart zit nu in de computer en met een dvi aansluiting naar mijn vga scherm werkt de videokaart wel. Nu is alleen het probleem dat windows na nog een nieuwe installatie weer bij reboot chrasht en weer opnieuw gaat opstarten bij het windows logo. Ik kan in het eventviewer van het systeem niks geks vinden, dus ik weet niet wat er fout gaat.. Iemand ideeën? Ik heb alleen de msi drivers geïnstalleerd na windows installatie.
Heb je de bios ook geupdate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n2theb

n2theb

Tweakers Abonnee

Topicstarter
De bios bevat laatste versie welk msi aanbied op de website. Daarbij weer opnieuw geïnstalleerd met windows 7 professional en toen reboot werkte en daarna windows updates uitgevoerd en gelijk weer zelfde probleem met uitvallen tijdens opstarten.. Videokaart zit er nu ook niet in. Installeren met de videokaart erin werkt ook niet dan valt die ook uit.. Ik snap echt niet hoe dit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
n2theb schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 21:49:
De bios bevat laatste versie welk msi aanbied op de website. Daarbij weer opnieuw geïnstalleerd met windows 7 professional en toen reboot werkte en daarna windows updates uitgevoerd en gelijk weer zelfde probleem met uitvallen tijdens opstarten.. Videokaart zit er nu ook niet in. Installeren met de videokaart erin werkt ook niet dan valt die ook uit.. Ik snap echt niet hoe dit kan.
Als je nog ergens een linux live CD hebt liggen kun je memtest proberen te draaien voor een paar runs.

Eventueel kun je ook vanaf de windows 7 installatie cd je geheugen testen, maar daar heb ik geen ervaring mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n2theb

n2theb

Tweakers Abonnee

Topicstarter
Hij is bezig met een memtest, zit na 54 minuten nu op 1 pass en is bezig met de tweede. Ik weet niet wanneer ik hem stop moet zetten, maar hij heeft 0 errors. Dus weet niet of je hier al wat aan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
n2theb schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 23:08:
Hij is bezig met een memtest, zit na 54 minuten nu op 1 pass en is bezig met de tweede. Ik weet niet wanneer ik hem stop moet zetten, maar hij heeft 0 errors. Dus weet niet of je hier al wat aan hebt?
0 errors is wel wat je wilt. Wel wil je het liefst meer dan 1 pass hebben, maar als er serieuze problemen waren hadden die dan de eerste run ook wel naar voren moeten komen. Ik ben zelf een beetje door ideeën heen helaas.

Heb je al iets kunnen vinden in het gebeurtenissen logboek van windows?
CptChaos schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 00:06:
Ik zou in Windows dan de eventviewer (gebeurtenissenlogboek) er eens op naslaan, misschien is er wat te vinden. En reboot bij kritieke fouten (de BSOD's dus) uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:46
Heb ik zelf ook een tijd geleden gehad, bleek uiteindelijk erg simpel te zijn (maar je moet het maar weten). Check eens of de spanning die je geheugen krijgt ook daadwerkelijk de spanning is die ze nodig hebben? Mijn mobo gaf 1.35V af, wat toch wat weinig was voor 1.5V reepjes, resultaat: onverklaarbare random reboots/crashes die verder nergens terug te vinden waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
vistu schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 19:20:
Heb ik zelf ook een tijd geleden gehad, bleek uiteindelijk erg simpel te zijn (maar je moet het maar weten). Check eens of de spanning die je geheugen krijgt ook daadwerkelijk de spanning is die ze nodig hebben? Mijn mobo gaf 1.35V af, wat toch wat weinig was voor 1.5V reepjes, resultaat: onverklaarbare random reboots/crashes die verder nergens terug te vinden waren.
Ik zie in de pricewatch dat het idd 1.5V reepjes zijn. Misschien toch leuk om te checken dan idd.
pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n2theb

n2theb

Tweakers Abonnee

Topicstarter
Het viel me op dat in de bios zelfs de instelling op 1333 staat en niet op 1600 en de instelling van de volt staat op automatisch. Ik heb het nog niet getest om het te verhogen i.c.m 1600 wel met 1333 en dat bracht geen resultaat..

Ik heb windows werkend op ddr-1600 met 1800 volt is dit niet beetje te veel? Ik probeer hem nu op 1600 uit.

Edit: ik heb videokaart erin gedaan en had hem zonder videokaart werken op 1600 volt, maar met de videokaart erin load hij windows niet en als ik hem op 1800 volt zet ook niet, wat kan het hier zijn?

Edit: Zojuist videokaart van oude pc erin gedaan werkt ook niet of moederbord is kapot of ik moet de onboard videokaart bij devices verwijderen. In de bios gaat dit echter niet.. Daarnaast drivers niet geprobeerd. Daarbij windows updates geïnstalleerd en pc gaat niet meer aan, dit is de situatie geïnstalleerd zonder videokaart en zit er ook niet in nu.

[ Voor 65% gewijzigd door n2theb op 10-10-2012 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n2theb

n2theb

Tweakers Abonnee

Topicstarter
Probleem is nog steeds niet opgelost.. Morgen richting Alternate in de hoop, dat zij wat kunnen vinden in de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venom1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-10-2024
1800 volt lijkt me lichtelijk overdreven, ik denk dat 1800 mV bedoelt, je wilt die op1500mV hebben en op 1600MHz.

Voor de rest mocht je dit werkend hebben zonder externe videokaart, zou ik je pc is een dag stabiel proberen te krijgen. Want het gaat nu alle kanten op waardoor je dingen niet kunt uitsluiten.

Het klinkt verder wel als een defect moederbord, want je systeem blijkt harstikke ontstabiel te zijn. Wellicht heb je gewoon je bios instelling verkeerd staan(god mag weten wat) en kunnen ze je morgen bij alternate helpen. Succes!

Edit:je laatste edit van je voorlaatste post is een beetje onleesbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door venom1 op 17-10-2012 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n2theb

n2theb

Tweakers Abonnee

Topicstarter
Venom1 ik zag het inderdaad in mijn post, alleen vergeten aan te passen. Daarbij werkte het zonder videokaart stabiel tot dat ik mijn windows updates ging installeren.

De moederbord met andere onderdelen zijn nu in beheer bij alternate en deze gaan ze binnen een week na kijken op zoek naar fouten. Alleen jammer is dat de pinnetjes van usb 3.0 zijn omgebogen waardoor ik geen garantie meer op mijn moederbord heb.. Maar mocht het zijn, dat het om het moederbord gaat koop ik een alternatief welk ik in eerste instantie wilde aanschaffen.

Dus het is nu vooral afwachten op alternate, aangezien ik hier alleen de kast + voeding + ssd + harde schijf en dvd speler nog over heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n2theb

n2theb

Tweakers Abonnee

Topicstarter
Het resultaat van Alternate:
"Opmerking m.b.t de test:
Wij hebben de door u opgegeven klacht niet geconstateerd. Er is zonder problemen een Windows installatie uitgevoert met bijbehorende drivers en updates. Na het installeren van de drivers hebben wij zonder problemen de HDMI poort van uw videokaart kunnen gebruiken. Ook het rebooten tijdens het Windows logo hebben wij niet kunnen constateren.

Advies Technische Dienst:
Wij willen u adviseren om de voeding en SSD of harde schijf te controleren op storingen. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n2theb

n2theb

Tweakers Abonnee

Topicstarter
Na het complete kast bij Alternate te hebben gebracht en daarbij een week moeten wachten. De computer werkt nu en ik heb nu garantie op heel de kast, ik wist niet waar het nou aan moest liggen. Alternate heeft de hele kast nagekeken en ze hadden eerder al de onderdelen nagekeken. Het probleem bleek de ram module te zijn. Nadat Alternate technische dienst zelf ook problemen te hebben geconstateerd met zelf aansluiten bleek dat de ram module niet vlekkeloos werkte. Het gekke hiervan is dat ze de ram sticks al een week eerder grondig hadden getest samen met alle andere onderdelen los..

Maar ik ben blij dat ik heb kunnen melden, dat de computer nu werkt en dat hij in 7 seconden actief staat. net nog even potje call of duty gedaan en het werkt allemaal super en snel. Ondanks dat ik het probleem niet zelf heb kunnen vinden, wil ik jullie bedanken voor jullie hulp!

Met vriendelijke groet,
Niels van der Beek
Pagina: 1