Traag Gigabit netwerk ondanks jumbo frames

Pagina: 1
Acties:

• Koelie73
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-11 13:48
Netgear WNDR3700v2 router
met daarachter op twee verschillende LAN poorten twee Netgear Prosafe Gigabit switches (8 en 16 poort).

Op de PC staat Windows 7 64 bit. Realtek gigabit ethernet controller (on board)
Dlink DNS 323 met jumbo frames
Mede8er 500X2 met gigabit.

Als ik de PC opdracht geef om een mkv file van de Dlink naar de Mede8er te kopieren, kwam ik op nog geen 4 MB/sec uit. Na het aanzetten van de jumbo frames op 5000 MTU in de config van de ethernet controller (op de PC) werd dit ong. 8 MB/sec. Max MTU van 9000 geeft maar weinig winst: 9-10 MB/sec. Op de Dlink DNS323 staan jumbo frames aan en een MTU van 3000. Hoger kan niet dan loopt ie vast...

In de taskmanager staat bij netwerk gigabit, dus hij staat niet per ongeluk op 100 of zo... (tip in andere thread). Na een aantal positieve berichten vandaag eens geprobeerd om de firmware van de 3700 router te upgraden met een DD-WRT firmware. Dit leverde helemaal geen enkele snelheidswinst op in het netwerk. Het terugzetten naar de originele firmware kostte de hele middag en het ding was bijna bricked... Nu weer laatste originele Netgear FW erop 1.0.0.12...

De drie bovenstaande apparaten zijn allemaal aangesloten op de 16 poorts gigabit switch, een GS116. Korte Cat5e en Cat 6 kabels. Ze staan allemaal vlakbij de switch... De router zelf staat in de meterkast en tussen deze en de 16 ports switch zit een langere cat 6 kabel. De tweede switch zit in de meterkast en daarop zitten momenteel geen apparaten aangesloten. De meegeleverde config software voor de 16 poorts switch werkt niet voor dit model. Je kunt dus niets instellen aan de switch...

Ik heb dus een traag LAN netwerk met allemaal gigabit capable componenten waarvan de router en switches ook nog eens van 1 merk. Hoe kan het dat ik daar maar hooguit 9 MB/sec uit kan persen? Als ik virusscanner (NOD32) uitzet levert dit niets op qua winst. Verder draait er weinig bijzonders op de achtergrond.

Ook een bestand van 1 a 2 gig van de PC naar een willekeurig netwerkapparaat kopieren lukt niet met hogere snelheid. Een speedtest naar provider UPC levert rond de 40-45 Mbps op met een abo van 50 Mbps. Dit ter vergelijking en geeft aan dat de kabels volgens mij dan goed (genoeg) zijn.

Een vriend van mij haalt 50-60 MB/sec. Weliswaar op een Mac, maar soortgelijk netwerk. Hoe kan dit zo veel schelen?

[ Voor 7% gewijzigd door Koelie73 op 05-10-2012 21:27 . Reden: extra info ]

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-11 22:31
Welke bekabeling heb je?
Welke snelheid haal je van PC naar PC?

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:30

3DDude

I void warranty's

Inderdaad ga maar is testen
Pak een laptop en een pc gooi die aan dezelfde switch (met cat 5e uiteraard)
en stuur is wat over.
Haal je boven de 12.5MB/s zit je op gigabit lan :P

Verder kan je daarna natuurlijk testen door laptop met kabel in je router te steken. en pc aan switch te laten.

Ikzelf zou jumbo frames niet op 9k zetten.

Be nice, You Assholes :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ligt het niet gewoon aan de hardware van de medi8er. 9 mbyte per seconde is 2x zoveel als dat die nodig heeft om bluray te spelen

Iperf

Verwijderd

Begin eerst eens zonder jumbo frames. Ethernet is van zichzelf al een redeljk efficient protocol. Jumbo frames kunnen je inderdaad wat snelheidswinst opleveren, maar verwacht er niet teveel van. Als je zonder jumbo frames ronduit slechte resultaten haalt voor Gb-LAN, dan gaan jumbo frames je resultaten niet ineens geweldig verbeteren.

Je geeft zelf al aan, dat je ergens een goed functionerend netwerk ter beschikking hebt (bij die vriend van je). Ga met jouw componenten eens testen bij hem. Neem om te beginnen je laptop, switch en je NAS eens mee en kijk eens wat die bij hem doen. Wie weet is je switch gewoon niet helemaal OK. Als je al je componenten bij je vriend getest hebt en ze presteren daar wel goed, dan ga je je bekabeling eens testen.

• Koelie73
De jumbo frames stonden alleen op 9000 om te testen of dit zou verbeteren. Heb die setting nu op 5000 MTU staan. Daarmee haalde ik 7-8 MB/sec... Zonder jumbo frames haalde ik maar 3-4 MB/sec, dus hier leveren jumbo frames tot nu toe wel wat voordeel op.

Ik heb zojuist mijn laptop via Cat5e aan dezelfde switch gehangen. Echter is de laptop maar 100 Mbit. Ik haal dan met een bestand van 1 gig niet meer dan 5,2 MB/sec. Dus zelfs voor 100 Mbit aan de lage kant...

Alle kabels zijn Cat5e en Cat 6 (kant en klaar, dus geen eigen stekkers) en alle bekabeling die aan de 16 poorts switch hangt is max 5 meter lang...

Laptop aan de router hangen zou ik morgen even moeten proberen... Ik zal kijken of ik ergens een laptop met 1000 Mbit kan lenen om nog eens goed te vergelijken, maar die lage snelheid ook bij 100 Mbit geeft al aan dat het probleem ergens anders lijkt te zitten. Ik zal binnenkort ook eens testen op het netwerk van die vriend.

[ Voor 9% gewijzigd door Koelie73 op 05-10-2012 22:53 ]

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-11 14:23
Ne Mede8er 500X2 zal mischien wel een "gigabit" interface halen, maar de snelheid zal gemiddeld nooit meer als 10mbytes/sec zijn ofzo !!
Want als ik het verhaal lees is er altijd 1 constante : Mede8er 500X2

Dat ding gaat heus niet sneller hoor !
Doe maar es een copy tussen je Win7 PC en Laptop ... zal een heel anders verhaal zijn ...

• Koelie73
Het is niet alleen met de Mede8er. Ook tussen PC en NAS, tussen PC en laptop etc.

Ik heb de Netgear software van de switch nog eens gedownload ivm een nieuwe firmware voor de switch. Dat is de ProSafe Plus Utility van Netgear. Als ik die opstart en de switch selecteer, dan komt hij met een password schermpje. Maakt niet uit wat ik invul, maar daarna geeft hij een error:

'The switch and manager IP addresss are not in the same subnet'.

Het IP is 192.168.0.239, terwijl hij daarnaast het IP in het netwerk weergeeft, zijnde 192.168.1.200. Dit laatste is het juiste volgens mijn thuisnetwerk. De router is ook 192.168.1.1. Dus waar die 192.168.0.239 vandaan komt snap ik niet. Deze software heb ik niet eerder gebruikt en net gedownload van de Netgear site. Ik heb ook geen idee hoe ik het subnet van de switch kan veranderen... Misschien heeft dit wel met een lagere snelheid van mijn netwerk te maken.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:30

3DDude

I void warranty's

Koelie73 schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 13:53:
Het is niet alleen met de Mede8er. Ook tussen PC en NAS, tussen PC en laptop etc.

Ik heb de Netgear software van de switch nog eens gedownload ivm een nieuwe firmware voor de switch. Dat is de ProSafe Plus Utility van Netgear. Als ik die opstart en de switch selecteer, dan komt hij met een password schermpje. Maakt niet uit wat ik invul, maar daarna geeft hij een error:

'The switch and manager IP addresss are not in the same subnet'.

Het IP is 192.168.0.239, terwijl hij daarnaast het IP in het netwerk weergeeft, zijnde 192.168.1.200. Dit laatste is het juiste volgens mijn thuisnetwerk. De router is ook 192.168.1.1. Dus waar die 192.168.0.239 vandaan komt snap ik niet. Deze software heb ik niet eerder gebruikt en net gedownload van de Netgear site. Ik heb ook geen idee hoe ik het subnet van de switch kan veranderen... Misschien heeft dit wel met een lagere snelheid van mijn netwerk te maken.
dus stel je ip is in op 192.168.0.1 op je pc, kabel naar je switch updaten. En koppel desnoods de switch even van de router los. (moet niet nodig zijn)

Anyway voor de voortgang van het troubleshooten:
pc - switch - laptop = ?
pc - switch - router - laptop = ?
pc of laptop - mede8r ding direct = ?
pc of laptop - switch - mede8r = ?
pc of laptop - switch - router - mede8r = ?

Ik heb zojuist mijn laptop via Cat5e aan dezelfde switch gehangen. Echter is de laptop maar 100 Mbit. Ik haal dan met een bestand van 1 gig niet meer dan 5,2 MB/sec. Dus zelfs voor 100 Mbit aan de lage kant...
-- uiteraard een regelen met gigaqbit lan *facepalm*

[ Voor 8% gewijzigd door 3DDude op 06-10-2012 15:31 ]

Be nice, You Assholes :)

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 19:21
Je kunt het zelfs makkelijker testen. Gebruik een cat6 kabel en verbind daarmee je pc direct met je Mede8er. Gigabitkaarten zijn autosence dus dit kun je ongestraft doen. Test dan nog eens.....

• Koelie73
@3DDude
Goeie tip: De switch heb ik op die manier nu op het juiste subnet en een geldig IP. Dus heb op de switch meteen de meest recente firmware gezet. Helaas echter geen snelheidswinst op het netwerk.

Het vorige bericht met de tip om PC rechtstreeks aan Mede8er te koppelen (dus buiten de switch om) werkt hier niet. De PC ziet dan geen Mede8er. Of kan dat alleen met speciale software?

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:30

mphilipp

Romanes eunt domus

Is de grap met jumboframes niet juist dat ze overal op hetzelfde moeten staan? Als er nl één station tussen zit die 1 bitje minder pakt, krijg je al fragmentatie. Check het even end-to-end met:

ping -f -l 9000 192.168.1.x (of whatever je ip range is).
Je ziet dan meteen of alles correct doorkomt.

Er is her en der gesuggereerd dat jumbo frames niet zoveel zou uitmaken. Dat is natuurlijk onzin. Ja, als je 2 pc's in je netwerk hebt, ga je het misschien niet merken, of hele trage apparatuur ertussen zoals zo'n El Cheapo NAS kastje. Dat zijn nooit snelheidswonders. Met louter websurfen zul je het misschien ook niet merken. Maar je MOET er zeer beslist iets van merken met grote transfers natuurlijk. Het is niet bedacht voor de grap. Ik heb het hier met een behoorlijk (zelfgebouwd) NAS en een aantal PC's wel degelijk een verbetering zien geven. Vooral als bv de HTPC een vette HD film (BR rip) aan het afspelen was en tegelijkertijd moet er een grote file van de ene naar de andere kant of er vindt tegelijkertijd een grote download plaats met >100Mbit. Je netwerk krijgt gewoon veel meer ruimte/lucht om het zo maar eens te zeggen.

Ergo: use it if you got it. Het zit er niet voor niets op. Maar zorg wel voor de juiste componenten.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het zit er niet voor niets op.
Nou ja, het is een techniek om overhead te reduceren. Als die overhead de bottleneck niet is, dan schiet je er weinig mee op.

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:48

WhySoSerious

Be the change.

Je Mede8er is hardwarematig niet geschikt om bestanden snel naar zijn eigen HD te kopieren. Streamen gaat het apparaatje veel beter af :)

• wopie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-06 20:08
De standaard MTU size (grootte van de ethernet-pakketten) is 1500, ik zou zeggen, begin hier eens mee. Jumbo-frames kun je later nog mee experimenteren (voor 50 a 60MB/sec red je het prima met een MTU van 1500).

Zijn je switches/router managed? Kortom, kun je via een tool/webinterface of cli instellingen op doen? Zo ja, controleer alle poort-instellingen qua speed en duplex (je wilt 1000 full-duplex of 1000-auto aangezien gigabit alleen maar full-duplex kan, maar het verschilt qua merk switch hoe ze het noemen).

Ik zou testen tussen je desktop en je NAS en niet de Mede8er aangezien die cpu'tjes in mediaplayers vaak niet snel genoeg zijn voor 50 a 60MB/sec.

Sluit zoveel mogelijk componenten uit, begin simpel, sluit bijvoorbeeld eerst je NAS direct op je pc aan met een cross-cable (tenzij 1 van de 2 auto-sensing kan) en test op die manier. Daarna, check het met 1 switch, daarna met 2 switches enz.

Voor zover ik nu lees, lijkt het erop dat er iets op 100Mbit staat aangezien je nooit over de 8MB/sec komt (de praktische snelheid voor 100Mbit/s).

Succes alvast met verder storing-zoeken!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-12 20:26
WhySoSerious schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 19:07:
Je Mede8er is hardwarematig niet geschikt om bestanden snel naar zijn eigen HD te kopieren. Streamen gaat het apparaatje veel beter af :)
Is sowieso niet geschikt om hoge netwerksnelheden te halen. HD of stream. Soms lijkt het van wel, maar dat komt door transcode / transmute.

Alle kabels, switches en andere componenten los van elkaar testen.

Je werkt gewoon op 100 mbit, de boosdoener kun je alleen vinden door kaal te beginnen en steeds wat bijprikken.

[ Voor 11% gewijzigd door RedHat op 06-10-2012 20:22 ]

Verwijderd

Keypunchie schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 18:05:
[...]

Nou ja, het is een techniek om overhead te reduceren. Als die overhead de bottleneck niet is, dan schiet je er weinig mee op.
Precies. En met een MTU van 1500 is je overhead in je frames zo'n 5% (in theorie zelfs nog iets minder). Nou wil dat ook weer niet direct zeggen, dat je maar 3 of 4% zou kunnen winnen. (Je hebt immers ook nog te maken met een lager aantal te verwerken frames, wat ook winst oplevert in de CPU-tijd voor de verwerking van de frames.) Maar je moet geen verbetering in de tientallen procenten gaan verwachten.

Je kunt de winst waarschijnlijk alleen merken bij het kopieren van grote files.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2012 20:56 ]

• Koelie73
Nou ik ben even bezig geweest met alle tips...

De properties van het netwerk geven aan dat PC en router op gigabit zijn ingesteld. Zo ook de Mede8er en de Dlink DNS323 Nas. In het config progje van Netgear allemaal op 1000. Dan heb ik nog een laptop op 100 MBit en verder nog wat andere apparatuur, die voor dit probleem niet relevant is (Audio/video, Airport Express speakers etc).

Om te beginnen heb ik de jumbo frames van de Dlink en de PC op dezelfde waarde gezet, nml. 3000 MTU. Op de overige gigabit apparaten kan dit niet. De router kan niet hoger dan 1500, maar dat is voor de WAN poort.

Ik had dus in de meterkast nog een tweede 8 ports gigabit switch, ook van Netgear.

Ik heb beide switches naast elkaar gezet en alleen steeds de twee apparaten die ik wilde vergelijken ingeplugd in zowel de ene als daarna ook in de andere. Dit om zeker te zijn dat ik bij beide dezelfde snelheden zou meten en de switches dus in orde zijn.

Nadat mijn eerdere throughput waarden zo slecht waren, rolden er nu veel betere waarden uit:

PC-> Dlink NAS met jumbo frames on/3000 MTU: 17 MB/sec op beide switches.
Dlink NAS -> PC met jumbo frames on/3000 MTU: 25 MB/sec ,, ,, ,,

PC-> Mede8er 8 MB/sec op beide switches
Mede8er -> PC 13 MB/sec ,, ,, ,,

Voglens het Mede8er forum is dit ook het max haalbare voor de Mede8er ivm z'n zwakker Cpu...

PC-> Laptop (100 Mbit) 11 MB/sec
Laptop -> PC 12 MB/sec.

Nadat ik alle apparaten weer had ingeplugd in de 16 poorts switch, bleven bovenstaande gemeten waarden hetzelfde. Al met al een verdubbeling tot verviervoudiging van eerdere getallen. Vreemd dat ik eigenlijk niets anders heb gedaan dan stekkertjes omgeplugd. Alleen de jumbo frames gelijk gezet op PC en Dlink, maar dit zal alleen bij de meting tussen die twee apparaten wat gedaan kunnen hebben. Of maakt het soms uit hoe je bepaalde 100 en 1000 apparaten in een 16 poorts switch inplugt/rangschikt? Alle poorten zijn toch identiek? (Ik gebruik wel poort 1 voor de verbinding met de router..).

Omdat ik op de Mede8er en Dlink fora niet veel betere waarden tegenkom, ben ik hier voorlopig wel mee tevreden. Ik zal eens kijken of ik nog eens een PC met gigabit kan lenen om te kijken of ik met PC <-> PC wel rond 50-60 MB/sec uitkom...

Bedankt voor alle tips!

[ Voor 4% gewijzigd door Koelie73 op 07-10-2012 22:36 ]

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:30

mphilipp

Romanes eunt domus

Keypunchie schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 18:05:
[...]
But it doesn't hurt either, does it?
Is je probleem dan nog steeds niet opgelost (als er een probleem is en niet gewoon een traag component) kan het echt geen kwaam om aan te hebben. Toch?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Verwijderd

mphilipp schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 23:11:
[...]

But it doesn't hurt either, does it?
Is je probleem dan nog steeds niet opgelost (als er een probleem is en niet gewoon een traag component) kan het echt geen kwaam om aan te hebben. Toch?
Zolang je maar zorgt, dat al je apparatuur op dezelfde manier geconfigureerd is. Anders krijg je fragmentatie en dat wil je niet.
Pagina: 1