Upgrade naar nieuwe riante PC

Pagina: 1
Acties:

• Stinow
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-01 15:27
Over enige tijd heb ik na de verkoop van wat zelf gemaakte producten genoeg centjes gespaard om voor het eerst (na deze verkopen) iets groots en leuks voor mezelf te kopen.

Van kinds af aan ben ik al een hardware liefhebber, ongeacht de performance vind ik het mooi om te zien.
Graag wil ik echter wel een flinke upgrade doen t.o.v. van waar ik nu sta met mijn machine. Ik neig nu naar een 2011 socket gezien de specs, maar op één of andere manier ook omdat ik lekker kan uitbreiden *denk ik*.

Ik kom van een i7 860 8gb & HD6870 en ben destijds gedowngrade naar een Phenom II X6 1050T met 6gb en GTX560.

Wat ik vooral met de pc wil doen is:
  • Gamen (Supreme Commander, Guild Wars 2) op 1920x1080, e.v.t. ooit nog wat hoger
  • Programmeren & surfen
  • Simultaan 3 VM's kunnen draaien van +/- 2gb per stuk voor (o.a.) Oracle ontwikkeling
  • Foto- en videoediting zo nu en dan
  • Wellicht (indien nodig) ooit kunnen upgraden naar 6 cores?
  • Een instap maken tot overklocken (least important)
Wat ik tevens belangrijk vind, is dat hij een goede tijd vooruit kan. Ook mag het best een bakbeest zijn (i like!) :9

Mijn budget is +/- 900 euro en ik kom zelf uit op de volgende items:
  • Intel i7 3820
  • 16gb quad channel ddr3
  • Asrock X79 Extreme6 moederbord
  • 64gb OCZ Solid Sata-3 (huidig)
  • 1tb seagate Sata-2 (huidig)
Ik twijfel vooral nog tussen e.v.t de volgende (extra) upgrades:
  • GTX560 (extra) om SLI te kunnen draaien?
  • 16gb geheugen (32gb totaal) & doet het aantal mhz daar nog veel?
  • i7 3930K Extreme
  • Één of twee snelle SSD's erbij a 128gb p/s?
Tips of aanmerkingen m.b.t. het basissysteem en eventuele extra upgrades zijn meer dan welkom!

Groeten en dank,

Stijn

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Neem de K-variant, dus de 3930K, dan heb je met de tijd de ruimte een tikje te overclocken.
Begin met 16GB later kan je altijd nog verdubbelen mocht je VM gebruik het nodig hebben.

1866mhz ram heeft bij één timing hoger in synthetische benches zo'n 10-15% meer bandbreedte. Dat is lang niet altijd nuttig, maar kan prettig uitpakken. 2133mhz heeft versus 1600 nog eens ~10% winst, dus kan het voor bepaalde applicaties 20-25% sneller zijn dan 1600mhz ram. 1333 naast een 3930K is een beetje jammer...

De games die je wilt draaien doen het volgens mij al behoorlijk op de 560TI. Bij mij in ieder geval wel. SLI is momenteel een beetje overkill, driver ellende bij net nieuwe titels en stroom vretend. Ik zou eerder je huidige kaart met de tijd verkopen en een 670 / 680 / 690 aanschaffen. Of natuurlijk zelf een tweede hands 560Ti oppikken voor een zacht prijsje.

OCZ Solid's zijn niet zulke beste SSDs. Ik zou er als het budget het nog toestaat aanvullen met een Samsung 830 128GB. Één is wel prima, voor RAID moet je naar de 840 pro, maar die is nog te duur, de moeite niet zo waard binnen dit budget.

Dat Asrock bord is goed.
Overclocken of niet, pak een goede custom cooler voor je CPU mee. Het is een beetje onhandig als je je hele bord eruit moet halen (in sommige behuizingen) als je later wilt gaan overclocken en je je koeler anders er niet in krijgt...

Onderschat het belang van een sterke voeding niet! Wat heb e nu? Gezien wat je er wel allemaal niet in wilt stoppen (SLI etc) kan je nog wel eens een nieuwe nodig hebben! Een bijpassende voeding voor een dergelijk systeem is al snel 90-125 euro!

• Stinow
djunicron schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 23:58:
Neem de K-variant, dus de 3930K, dan heb je met de tijd de ruimte een tikje te overclocken.
Begin met 16GB later kan je altijd nog verdubbelen mocht je VM gebruik het nodig hebben.

1866mhz ram heeft bij één timing hoger in synthetische benches zo'n 10-15% meer bandbreedte. Dat is lang niet altijd nuttig, maar kan prettig uitpakken. 2133mhz heeft versus 1600 nog eens ~10% winst, dus kan het voor bepaalde applicaties 20-25% sneller zijn dan 1600mhz ram. 1333 naast een 3930K is een beetje jammer...

De games die je wilt draaien doen het volgens mij al behoorlijk op de 560TI. Bij mij in ieder geval wel. SLI is momenteel een beetje overkill, driver ellende bij net nieuwe titels en stroom vretend. Ik zou eerder je huidige kaart met de tijd verkopen en een 670 / 680 / 690 aanschaffen. Of natuurlijk zelf een tweede hands 560Ti oppikken voor een zacht prijsje.

OCZ Solid's zijn niet zulke beste SSDs. Ik zou er als het budget het nog toestaat aanvullen met een Samsung 830 128GB. Één is wel prima, voor RAID moet je naar de 840 pro, maar die is nog te duur, de moeite niet zo waard binnen dit budget.

Dat Asrock bord is goed.
Overclocken of niet, pak een goede custom cooler voor je CPU mee. Het is een beetje onhandig als je je hele bord eruit moet halen (in sommige behuizingen) als je later wilt gaan overclocken en je je koeler anders er niet in krijgt...

Onderschat het belang van een sterke voeding niet! Wat heb e nu? Gezien wat je er wel allemaal niet in wilt stoppen (SLI etc) kan je nog wel eens een nieuwe nodig hebben! Een bijpassende voeding voor een dergelijk systeem is al snel 90-125 euro!
Hoi Djunicron, bedankt voor je uitgebreide reactie. De K processor lijkt mij ook echt fantastisch;
maar is het dat erg grote verschil in prijs waard? Zou je bijvoorbeeld nog veel verschil zien tussen die K processor t.o.v. de i7 860 die ik hiervoor heb gehad?

Goede koeler is inderdaad wel een goede tip. Kan dat ook schelen om hem nog stiller te maken?
Verder dacht ik qua voeding wel een prima ding te hebben.. maar:
http://tweakers.net/price...ster-real-power-m620.html

620watt in ieder geval, met 80 certificering.

Ik zie bij sommige voedingen iets over dual redundancy staan, is dat nog een nuttige eigenschap?

Je stelt dus in ieder geval dat de processor in het verhaal even het belangrijkst is?

:)

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Meh, die CM 620 is geen superster, maar ik ken ook weer niemand die er problemen mee heeft gehad, een jaar of 3 houd ie het wel uit.

Kwa GPU zit je best prima... Kwa SSD, tja, je hebt er één maar daarmee is alles gezegd over de OCZ Solid. Een Samsung 830 is sneller / betrouwbaarder.

Dus ja, ik zou als je toch budget hebt kijken of je de K versie erin kunt krijgen, zeker gezien je wens wellicht wat te overclocken. Als je toch voor de max gaat (X79), dan kan je het beter zo doen dat je geen drang krijgt te upgraden. Een 3820 kopen en weer verkopen voor een nieuwer model later kost je gewoon geld. Mits je vreest dat de 3930K ook in de toekomst onvoldoende power zou kunnen bieden, ook na OC.

Sneller dan een 860 is het sowieso, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Maar of je de snelheid nodig hebt en het werkelijk zal merken... tja, hangt van je gebruik af...

• Stinow
Hoi Djunicron,

Dan ga ik toch sterk naar de X versie neigen. Vroeger zwoor ik af bij de extreme processor varianten omdat ze zo duur zijn, maar als ik kijk naar hoeveel het toch nog scheelt qua performance met andere processoren (zoals de 3820), is het het toch wel waard denk ik. En wie weet gebruik ik het nu dan nog niet optimaal, dan kan ik er in ieder geval langer mee doen.

Samsung 830 heb ik ook veel over gelezen; wellicht wel interessant; mits er dan budget over blijft.. of ik het volhoud om een maand langer door te sparen ;). RAID zal ik dan inderdaad laten voor wat het is.

Voeding upgrade zal ik wel overwegen gezien hij al wat jaartjes mee gaat inmiddels,
plus omdat er een oud barrel in mijn tweede pc zit die wel aan vervanging toe is.

Doet die dual redundancy er nog toe? En zou ik weer naar een 600w kunnen kijken,
of voor de zekerheid toch naar 700+?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou, zeker gezien het budget géén socket 2011 nemen. Het is misschien betere performance, maar vraagt wel veel budget, waardoor je minder andere dingen kan doen. Persoonlijk zou ik een i5 3570(k) nemen, met een leuk moederbordje. Dat scheelt je al veel euro's en je hebt daarvoor in de plaats best goede performance.

Je geeft aan zo af en toe aan foto- en videobewerking te doen, dus om speciaal daarvoor een PC op af te stemmen is gewoon zonde van je geld. Qua prijs zit je overigens in de buurt van reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 2012, wellicht kun je daar ook tips uit halen? :)

Qua SSD zou ik gaan voor 256GB, die zijn (zeker de nieuwere) sneller dan 128GB varianten. Zelf heb ik de Samsung 830 in 256, na 2 OCZ Vertex 2 (60GB) in RAID0 te hebben gehad en zelfs dan zijn de schrijfsnelheden hoger (van de Samsung 830).

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 07-10-2012 20:34 ]

Verwijderd

CptChaos schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 20:12:
Ik zou, zeker gezien het budget géén socket 2011 nemen. Het is misschien betere performance, maar vraagt wel veel budget, waardoor je minder andere dingen kan doen.
Tsja, dat ben ik dan niet helemaal met je eens ;)

Als je een socket 2011 gaat overwegen moet je hem natuurlijk wel vergelijken met een i7 met een socket 1155 voetje. Ziehier:
pricewatch: Intel Core i7 3770 Boxed
pricewatch: Intel Core i7 3820 Boxed

Dat betekent dat alleen het mobo duurder is dan bij het 1155 formaat. Als we populaire bordjes nemen dan praat je vaak over ca 100 euro voor een socket 1155 bordje tegenover ca 180 euro voor een socket 2011 bordje. Een socket 2011 bord is vaak voorzien van alle toeters en bellen, heeft quad channel geheugen (leuk voor filters bij videobewerking) en heeft een duidelijk upgrade pad (naar hexacores wel te verstaan). Kortom, met 8 tientjes meer koop je zeer leuk spul.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 21:48:
[...]

Tsja, dat ben ik dan niet helemaal met je eens ;)

Als je een socket 2011 gaat overwegen moet je hem natuurlijk wel vergelijken met een i7 met een socket 1155 voetje. Ziehier:
pricewatch: Intel Core i7 3770 Boxed
pricewatch: Intel Core i7 3820 Boxed

Dat betekent dat alleen het mobo duurder is dan bij het 1155 formaat. Als we populaire bordjes nemen dan praat je vaak over ca 100 euro voor een socket 1155 bordje tegenover ca 180 euro voor een socket 2011 bordje. Een socket 2011 bord is vaak voorzien van alle toeters en bellen, heeft quad channel geheugen (leuk voor filters bij videobewerking) en heeft een duidelijk upgrade pad (naar hexacores wel te verstaan). Kortom, met 8 tientjes meer koop je zeer leuk spul.
Dat is wel waar inderdaad, maar gezien de TS 'af en toe' aan video- of fotobewerking doet, volstaat een i5 zoals aangeraden door mij ook ruimschoots, ik doe (bijna) hetzelfde op een i5 2500 en dat gaat ook goed (als in: ik heb geen klachten over performance), dus ik snap niet waarom de TS voor die paar keer dat hij aan video- of fotobewerking doet zoveel meer geld zou moeten neertellen. Daarbij verwacht ik wel dat hexacores ook naar socket 1155 komen, aangezien de socket nieuwer is dan socket 2011.

Verwijderd

Jouw idee over een hexacore op socket 1155 heeft mij even doen zoeken, maar ik kan helemaal niks vinden over potentiele hexacores op deze socket. Het lijkt mij dat Intel deze procs wil behouden op socket 2011. Ik zie graag aanwijzingen dat ze wel naar 1155 komen ;)

Verder ben ik het met je eens dat een i5 waarschijnlijk dezelfde performance biedt voor videobewerking als een i7 (geen voordeel met HT), maar tot zover heeft de TS het alleen maar over i7s gehad. In dat geval wilde ik aangeven dat scoket 2011 niet eens zo heel veel duurder is en interessante voordelen biedt.

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Verwijderd schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 23:00:
Jouw idee over een hexacore op socket 1155 heeft mij even doen zoeken, maar ik kan helemaal niks vinden over potentiele hexacores op deze socket. Het lijkt mij dat Intel deze procs wil behouden op socket 2011. Ik zie graag aanwijzingen dat ze wel naar 1155 komen ;)

Verder ben ik het met je eens dat een i5 waarschijnlijk dezelfde performance biedt voor videobewerking als een i7 (geen voordeel met HT), maar tot zover heeft de TS het alleen maar over i7s gehad. In dat geval wilde ik aangeven dat scoket 2011 niet eens zo heel veel duurder is en interessante voordelen biedt.
Er gaan geen hexacores komen voor 1155, Intel heeft al laten doorschemeren dat ze nog wel even wachten met hexa en octo op consumenten producten, en ik kan ze eigenlijk alleen maar gelijk geven.

HT is inderdaad niet zo'n punt voor fotobewerking, hoewel voor renders in video het vaak wél scheelt. Waarom zou ik niet weten, ik doe er niet zoveel meer mee, maar in vrijwel alle raytracing benches zie je de 3770K van de 3570K winnen en de 2500K met meer van een maar mhz verliezen van de 2600K.

Het is alleen inderdaad een behoorlijke budget investering en X79 bied maar een paar voordelen over Z77:

- Geheugen performance + meer ruimte voor veel ram.
- Meer PCI-Ex lanes in de CPU.
- Snellere processoren in quadcores en dus 6 en 8 cores. (Het laatste alleen in Xeon, maar goed)
- Vlottere virtualisatie instructies. (maar goed, telt dat nog voor iets in de thuis omgeving?)

• Stinow
Ik hoor om mij heen steeds meer mensen die ook een Xeon als optie opperen (de 6 core E5-2620).
Deze is wat duurder dan de 3820, maar een stuk voordeliger dan de 6 core i7 variant!

Keuzeskeuzes.. arg! :P

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Een Xeon is een server cpu en niet geoptimaliseerd voor een desktop-pc. Derhalve zal gamen en fotosoep waarschijnlijk minder snel lopen, en je Oracle-VM's juist iets beter. Maar, volgens mij zijn Xeons ook onevenredig veel duurder dan i7/i5, omdat ze meer garantie oid bieden.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:47
Haribo112 schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 10:56:
Een Xeon is een server cpu en niet geoptimaliseerd voor een desktop-pc. Derhalve zal gamen en fotosoep waarschijnlijk minder snel lopen, en je Oracle-VM's juist iets beter. Maar, volgens mij zijn Xeons ook onevenredig veel duurder dan i7/i5, omdat ze meer garantie oid bieden.
Dit lijkt me niet waar.

Meestal gaat het om ondersteuning vanuit Intel en moederbordfabrikanten. Intel en de moederbordfabrikanten hoeven zo minder moeite te doen om het nodige te ondersteunen. Tevens kan een Xeon ECC en registered geheugen aansturen.

In de praktijk werkt een Xeon prima op een desktop moederbord. Door de geheugencontroller zijn ze volgens mij vaak wat duurder, maar dat hoeft dus niet zo te zijn.

En het verhaal over langzamer gamen en fotoshoppen lijkt me erg vreemd. De instructiesets, architectuur, en cache zijn toch hetzelfde?

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

fonsoy schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 15:58:
[...]
En het verhaal over langzamer gamen en fotoshoppen lijkt me erg vreemd. De instructiesets, architectuur, en cache zijn toch hetzelfde?
Volgens reviews / passmark wel...

Alleen zelfs de 3960K is kostenefficienter dan de E5 2650 om maar iets te noemen. De 3960K verslaat em namelijk én kost minder. (900 vs 1050 euro)

Echter door de geheugencontroller én goed geoptimaliseerde multithreading in software verslinden de 8core Xenons dezelfde 3960K in video editing, b.v. Adobe Premiere.

In photoshop? Niet zo heel erg. Zelfde aantal cores & aantal Ghz = zelfde snelheid. Waarbij de Xeons vaak lager geclockt zijn, dus inderdaad een factie trager. Het moment dat je niets renderd maar gewoon converteerd is een 39x0K of X een betere keuze voor desktop gebruik dus.

Volgens mij pakken trouwens niet alle X79 borden de Xeons op. Kwa design zijn Xeons natuurlijk ook bedoeld voor het C600 chipje, niet de X79.
Pagina: 1