Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49090

Topicstarter
Hallo,

Hierbij mijn eerste testcase heb nu al een vrij lange tijd een spiegelreflex en deed hier weinig mee destijds wel veel verdiept in de techniek. Nu mijn eerste poging zelf twijfel ik er nog wel aan om ze na te bewerken heb ze gelukkig in raw mode geschoten :)

Hier de Panter, had weinig tijd, maar in mijn ogen een nette foto.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1PB0Z.png

Hier de tweede alleen jammer dat de reflectie zichtbaar is, is dit een beetje makkelijk weg te halen in photoshop?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PqDJH.png

Stokstaartje

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tFkyB.jpg

Witgezichtsaki

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/A65ll.png

Tijger

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/uBHQZ.png

penguin

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VyXXX.jpg

Ben benieuwd alle feedback is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:47

Twhomp

Stayin' Alive

Wat zijn dat voor tijgers?

En eigenlijk vind ik alleen de eerste scherp genoeg (en die is dan ook meteen goed scherp).

Okee, even op een rijtje:

1ste panter:
Goeie foto, scherp, belichting goed, actie in het shot.

2de panter:
Mislukt imho door reflectie en verder geen spannende foto (rug + kont). Scherpte is wel goed gelukt en het pad met het gras vind ik wel een aardige compositie :) Had ie nou over zijn schouder teruggekeken (met de focus dan op zijn kop) had ik het een topfoto gevonden. Met of zonder reflectie :)

Stokstaartje:
Geen mooie pose, fletse belichting en niet scherp. Imho net niet gelukt.

Witgezichtsaki:
focus op de stam? Krap gekadreerd.

Tijger:
Te donker. Wel aardig verder.

Pinguïn:
Te gecentreerd. Slechte focus. Lelijk met de achtergrond. Jammer van het bandje (ze hebben maar 1 bandje, had dan gewacht tot ie zich omdraaide). Mislukte foto.

Wat vind je zelf van deze serie? Ik had zelf dit niet gebruikt als testcase en gewacht tot ik wat constantere foto's kon nemen.

[ Voor 82% gewijzigd door Twhomp op 05-10-2012 20:05 ]

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Twhomp schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 19:55:
Wat zijn dat voor tijgers?

En eigenlijk vind ik alleen de eerste scherp genoeg (en die is dan ook meteen goed scherp).

Okee, even op een rijtje:

1ste panter:
Goeie foto, scherp, belichting goed, actie in het shot.

2de panter:
Mislukt imho door reflectie en verder geen spannende foto (rug + kont). Scherpte is wel goed gelukt en het pad met het gras vind ik wel een aardige compositie :) Had ie nou over zijn schouder teruggekeken (met de focus dan op zijn kop) had ik het een topfoto gevonden. Met of zonder reflectie :)

Stokstaartje:
Geen mooie pose, fletse belichting en niet scherp. Imho net niet gelukt.

Witgezichtsaki:
focus op de stam? Krap gekadreerd.

Tijger:
Te donker. Wel aardig verder.

Pinguïn:
Te gecentreerd. Slechte focus. Lelijk met de achtergrond. Jammer van het bandje (ze hebben maar 1 bandje, had dan gewacht tot ie zich omdraaide). Mislukte foto.

Wat vind je zelf van deze serie? Ik had zelf dit niet gebruikt als testcase en gewacht tot ik wat constantere foto's kon nemen.
1e foto ja goede timing.

2de foto vind ik wel spanning uitstralen en de diverse lichtcontrasten vind ik mooi. De reflextie ben ik het met jou eens, maar dit kan je wel deels verhelpen door fotoshop?

3de ja had wel beter gekund persoonlijk had ik alleen het stokstaartje scherp willen hebben. In 7 maanden geen spiegelreflext aangeraakt moest er echt weer inkomen.

4de foto beschouw ik zelf wel als geslaagd. Groene achtergrond mooie contrast met het aapje op de stam.

5de ja mooie moment gekozen wellicht andere camerainstelling mbt licht.

6de Ja op voorhand en je hebt natuurlijk maar beperkt de tijd, maar net wat het beestje besluit te doen.

Ja misschien te vroegbarig, maar door goede kritiek kan ik hopelijk alleen maar verbeteren, iedergeval bedankt voor je feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-07 22:56
1 (panther): Mooi moment, scherpte is goed, framing is wat minder, misschien wel te verbeteren door hem wat anders te croppen..
2 (panther): Inderdaad jammer van die reflectie, en ik had liever wat meer in beeld gezien van de panther, kan best zijn dat dat niet mogelijk was daar.
3 (stokstaartje): Hij is echt totaal niet scherp, ik zou hem niet gebruiken hier. Verder staat hij helemaal centraal in de foto, ik zou hem links in het frame willen zien zodat hij linnks ruimte heeft waar hij heen kijkt.
4 (witgezichtsaki): Focus lijkt er net naast te liggen. Had hem iets ruimer gezien liever, nu zie ik wel zoveel van de aap dat ik zijn achterkant ook zou willen zien erbij. OF, je kan hem nu nog wel verbeteren door nog wat verder croppen, dan kijkt hij wat beter imo. Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/fe2udj.jpg

5 (tijger): Best leuk maar echt veel veel te donker, denk bijna 2 stops onderbelicht.
6 (penguin): Niet scherp en dat zou die wel moeten zijn. Ook wat te donker. De pinguin had je beter zoals hij nu staat, aan de linkerkant van je frame kunnen hebben zodat hij wat ruimte heeft aan de rechterkant van de foto.

Kortom, wel een hoop verbeterpunten, maar blijf vooral posten hier en haal er je voordeel uit :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy1982
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-11-2021
ik vindt 1 en 2 leuke plaatjes de penquin is erg onscherp.
Foto 2 vindt ik wel leuk net of je er achter aan loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Ik ben zelf altijd meer van het geven van tips, in plaats van het afkraken van foto's waar ze tekort komen. Feeback geven blijft moeilijk. Bij dezen, mijn feedback:

Foto 1: Niets op aan te merken. Beesje ziet er goed uit, actief, ik vind hem wel tof. Ben wel benieuwd of er meer uit zou komen als je wat langer had blijven staan, misschien nog wel meer actiefoto's? Ik heb namelijk wel het gevoel dat er meer in zit.

Foto 2: Ik snap het mysterieuze, dat hij weg loopt, maar dan had ik persoonlijk meer van de omgeving willen zien. Een pad waar hij in loopt, of de beplanting.

Foto 3: Ik vind het jammer dat hij weg kijkt. Het was interessanter als hij de camera in keek. Daarnaast is het onderwerp in het midden van het frame. Let er op dat je een foto mooier maakt als het onderwerp iets off-center geplaatst is, let eventueel op de regel van derden (drie lagen in je foto).

Foto 4: Zelfde verhaal als foto 3. Hij kijkt niet te ver weg, dat is prima. Alleen mis ik het gevoel waar hij heen kijkt. Als het onderwerp op je foto weg draait moet je hem meer ruimte geven aan die kant van de foto. Dan heeft het onderwerp als het ware "kijkruimte". Dat merk je ook in de cropbewerking van Hypz.

Foto 5: Sorry, maar echt onderbelicht. Hij oogt heel grauw en donker. Dit had je aan kunnen pakken door een langere sluitertijd te nemen (maar let op bewegende onderwerpen!), of een grotere aperture (lagere F/ waarde). Als ik kijk naar de compositie mag dat ook iets verbeterd worden. Aan de onderkant van de foto zit een behoorlijk stuk zand. Sommige mensen zullen zand behoorlijk spannend vinden, ik helaas niet ;)

Foto 6: Oogt onscherp. Wat voor lens heb je voor deze foto gebruikt? Houd er rekening mee dat je een snellere sluitertijd nodig hebt als je meer gaat zoomen. Gebruik je een body met een cropfactor 1,6 (gemiddelde Canon camera, geen Full-frame) dan moet je je lenszoom x cropfactor doen. Dat is je minimale sluitertijd. Stel dus dat je heb inzoomt op 200. Dan moet je 200x1.6 doen. Dan is je minimale sluitertijd 1/320. Ik doe meestal x1.5 en een beetje. Een lagere sluitertijd zul je vaak bewegingsonscherpte in zien.

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hypz schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 23:35:
1 (panther): Mooi moment, scherpte is goed, framing is wat minder, misschien wel te verbeteren door hem wat anders te croppen..
2 (panther): Inderdaad jammer van die reflectie, en ik had liever wat meer in beeld gezien van de panther, kan best zijn dat dat niet mogelijk was daar.
3 (stokstaartje): Hij is echt totaal niet scherp, ik zou hem niet gebruiken hier. Verder staat hij helemaal centraal in de foto, ik zou hem links in het frame willen zien zodat hij linnks ruimte heeft waar hij heen kijkt.
4 (witgezichtsaki): Focus lijkt er net naast te liggen. Had hem iets ruimer gezien liever, nu zie ik wel zoveel van de aap dat ik zijn achterkant ook zou willen zien erbij. OF, je kan hem nu nog wel verbeteren door nog wat verder croppen, dan kijkt hij wat beter imo. Bijvoorbeeld:
[afbeelding]

5 (tijger): Best leuk maar echt veel veel te donker, denk bijna 2 stops onderbelicht.
6 (penguin): Niet scherp en dat zou die wel moeten zijn. Ook wat te donker. De pinguin had je beter zoals hij nu staat, aan de linkerkant van je frame kunnen hebben zodat hij wat ruimte heeft aan de rechterkant van de foto.

Kortom, wel een hoop verbeterpunten, maar blijf vooral posten hier en haal er je voordeel uit :) :) :)
Bedankt voor je feedback.

1e foto ja zal nog met photoshop bezig.

2de foto helaas kleine kooi waarin je staat en liep er net voorbij.

3de ja zal kijken had nog wel foto's genomen, met een aantal dieren in het linkerframe.

4de thx zie er al beter uit ja, zal mij hierin ook nog verdiepen :-)

5de ja zie het qua compositie wel tevreden alleen verkeerde instellingen gebruikt.

6de nog een andere foto waarbij hij zonder bandje en de kijklijn volgt, zal die er ook nog opzetten.

Ja super zal wel doorgaan en deze kritiek helpt mij ook weer verder :-)
w4rguy schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 11:02:
Ik ben zelf altijd meer van het geven van tips, in plaats van het afkraken van foto's waar ze tekort komen. Feeback geven blijft moeilijk. Bij dezen, mijn feedback:

Foto 1: Niets op aan te merken. Beesje ziet er goed uit, actief, ik vind hem wel tof. Ben wel benieuwd of er meer uit zou komen als je wat langer had blijven staan, misschien nog wel meer actiefoto's? Ik heb namelijk wel het gevoel dat er meer in zit.

Foto 2: Ik snap het mysterieuze, dat hij weg loopt, maar dan had ik persoonlijk meer van de omgeving willen zien. Een pad waar hij in loopt, of de beplanting.

Foto 3: Ik vind het jammer dat hij weg kijkt. Het was interessanter als hij de camera in keek. Daarnaast is het onderwerp in het midden van het frame. Let er op dat je een foto mooier maakt als het onderwerp iets off-center geplaatst is, let eventueel op de regel van derden (drie lagen in je foto).

Foto 4: Zelfde verhaal als foto 3. Hij kijkt niet te ver weg, dat is prima. Alleen mis ik het gevoel waar hij heen kijkt. Als het onderwerp op je foto weg draait moet je hem meer ruimte geven aan die kant van de foto. Dan heeft het onderwerp als het ware "kijkruimte". Dat merk je ook in de cropbewerking van Hypz.

Foto 5: Sorry, maar echt onderbelicht. Hij oogt heel grauw en donker. Dit had je aan kunnen pakken door een langere sluitertijd te nemen (maar let op bewegende onderwerpen!), of een grotere aperture (lagere F/ waarde). Als ik kijk naar de compositie mag dat ook iets verbeterd worden. Aan de onderkant van de foto zit een behoorlijk stuk zand. Sommige mensen zullen zand behoorlijk spannend vinden, ik helaas niet ;)

Foto 6: Oogt onscherp. Wat voor lens heb je voor deze foto gebruikt? Houd er rekening mee dat je een snellere sluitertijd nodig hebt als je meer gaat zoomen. Gebruik je een body met een cropfactor 1,6 (gemiddelde Canon camera, geen Full-frame) dan moet je je lenszoom x cropfactor doen. Dat is je minimale sluitertijd. Stel dus dat je heb inzoomt op 200. Dan moet je 200x1.6 doen. Dan is je minimale sluitertijd 1/320. Ik doe meestal x1.5 en een beetje. Een lagere sluitertijd zul je vaak bewegingsonscherpte in zien.
Ja 1e foto vind ik zelf de mooiste, maar klein hokje en er waren helaas veel mensen.

2de zou hier eventueel met photoshop wat aan te doen zijn?

3de dank je die regel ga ik ook weer opzoeken, heb nog wel een aantal waarin deze regel wel voldoet.

4de ja goed verwoordt helder, binnenkort fotografie cursus in aqua zoo

5de ja vind zelf de compositie wel interessant jammer van de onderbelichting hier voortaan beter op letten.

6de super handige ja deze regel voortaan goed toepassen. Gebruikde sigma apo 70-300mm f4-5.6 dg macro

Heb nog een aantal andere foto's zelfde serie zal die morgen nog posten. Ben benieuwd
Pagina: 1