FansFans en nog meer Fans

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Beste tweakers,

Mijn systeem begint langzaam aan steeds meer herrie te vertonen. Ik vermoed dat het deels aan slijtage te wijten is. Daarom wil ik graag de meeste fans uit mijn systeem vervangen door lekker stille varianten.

-Ik wil een nieuwe fan voor mijn Mugen 2 rev. B. omdat deze enkel werkt op de powerfan (anders geeft mijn mobo aan dat hij te zacht draait==>error) wil ik hem graag vervangen door een exemplaar dat maximaal 800-1000 rpm aankan (oc van mijn 2500k is slechts 4,2 en wordt maximaal 4,5) want hij komt eveneens op de powerfan header. (vandaar ook de snelle slijtage van deze fan in bijna 2 jaar)

- Ik wil de stock casefans van mijn Antec 300 (1) vervangen. Dit zijn afaik een 120mm(achterboven) en een 140mm(top achter) exemplaar. Deze beschikken over een fancontroller (schuifje) waarmee ik ze op high of low kan zetten. Ik zou deze graag willen vervangen door laag toeren varianten die gewoon constant op een bepaalde snelheid (800 rpm of lager of is dat te weinig/veel icm met 1 intake?)Ter informatie ik heb 1 intake fan onder voorin (nexus real silent)

-Daarnaast zou ik, nu ik toch bezig ben de fan van mijn 6850 cyclone pricewatch: MSI R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition/OC vervangen. Maar dat lijkt me een stuk lastiger verhaal. Dus als iemand me kan beschrijven hoe zo'n proces in zijn werk gaat kan ik het heroverwegen.

Op zich ben ik zelf wel te spreken over de nexus real silent en die ga ik dan ook misschien als outtake op het achter paneel bovenin plaatsen.

Ik hoor graag jullie mening over welke fans ik het beste kan kiezen i.c.m. welke werkwijze.
Ik ben niet op zoek naar 15-20 euro kostende noctua fans, maar wil gewoon redelijke stille fans voor een schappelijke prijs (nexus/scythe kom je dan denk ik op uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 01:53

djunicron

*click-swoosh-thud*

"stilste": pricewatch: Noiseblocker PL-2 120MM, 120mm
Ik kan deze niet horen draaien op een 40cm afstand in een kamer waar het 29dB stil is.

De PL 1 draait een slag trager, en blaast naar mijn idee amper, maar zou stiller zijn... Tja ik hoor het niet, tot ik m'n oor ernaast houd.

Ook perfect stil is deze: pricewatch: Scythe Gentle Typhoon D1225C12B1AP-11 (500 rpm), 120mm

Maar ook daar komt net als uit de PL1 amper lucht door. De 1150 rpm versie is die ik uiteindelijk koos, die blaast wel lekker door, prima voor HDD intake lijkt mij.
pricewatch: Scythe Gentle Typhoon D1225C12B3AP-13 (1150 rpm), 120mm

Kost iets meer dan de noise blocker, maar zou veel duurzamer zijn. Deze fan wordt bij mij trouwens ook niet zo heel vuil...

Ik zou deze niet op de CPU heatsink zetten, maar aan de voorkant, welke dichter bij je staat voor intake.

Intern zou ik eerder een 1200-1600 rpm slipstream pakken, die blazen veel meer lucht langs. Als je je moederbord de rpm laat beheren zit je wel goed en omdat het wat dieper in je systeem zit hoor je er toch minder van.
pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12H, 120mm

De coolermaster CM 140 Essentials is één van de stilste 140mm fans die ik heb gehoord, maar deze staat niet in de PW lijkt het. Ondanks dat het een "essential" is die maar €9 kostte, wassie stiller dan Gelid, Enermax (vegas 2) en de Noctua van €23, hoewel die gewoon harder draaide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoepersooi
  • Laatst online: 01-07 06:55
wat ook goede Stille fans zijn voor een koeler zijn de corsair SP120

http://supsooi.tweakblogs.net/ kijk eens bij mijn advertenties intressante spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 385882

Denk ook aan Gelid Nanoflux Bearing misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTHUGGA
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-02 18:06
Supsooi schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 17:54:
wat ook goede Stille fans zijn voor een koeler zijn de corsair SP120
De Sp's van Corsair zijn meer voor Rads (of als er veel lucht ergens doorheen moet) bedoeld (SP = Static Pressure). OP kan de SP120 dus gebruiken voor CPU koeling. De AF120 zouden dan beter zijn voor case koeling (AF = Air Flow). Corsair's zijn een heel klein beetje meer hoorbaar dan de Typhoons echter krijg je 2 corsairs voor de prijs van 1 Typhoon.

[ Voor 29% gewijzigd door DTHUGGA op 08-10-2012 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

DTHUGGA schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 14:43:
[...]

De Sp's van Corsair zijn meer voor Rads (of als er veel lucht ergens doorheen moet) bedoeld (SP = Static Pressure). OP kan de SP120 dus gebruiken voor CPU koeling. De AF120 zouden dan beter zijn voor case koeling (AF = Air Flow). Corsair's zijn een heel klein beetje meer hoorbaar dan de Typhoons echter krijg je 2 corsairs voor de prijs van 1 Typhoon.
Eh, heb je het hier over de Scythe fans? De pricewatch linkjes geven toch echt ~€25 voor de Corsair fans aan, terwijl de Gentle Typhoons €12~€15 euro zijn...

Ik las al eerder dat de nieuwere Corsair AF en SP fans erg goed waren, maar man man, wat een prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:21
De gentle typhoons die djunicron noemt zijn idd erg stil en in alle snelheden te verkrijgen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Dank voor de informatie

@ Dthugga, bedoel je niet 2 typhoons voor 4/5 corsair?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTHUGGA
djunicron schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 00:04:
[...]

Eh, heb je het hier over de Scythe fans? De pricewatch linkjes geven toch echt ~€25 voor de Corsair fans aan, terwijl de Gentle Typhoons €12~€15 euro zijn...

Ik las al eerder dat de nieuwere Corsair AF en SP fans erg goed waren, maar man man, wat een prijzen.
eL_Jay schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 09:42:
Dank voor de informatie

@ Dthugga, bedoel je niet 2 typhoons voor 4/5 corsair?
Nee de Corsairs zijn twinpacks. Je krijgt dus 2 fans voor die prijs. Anders gezegd betaal je ruwweg €12,50 voor een fan, 3 kleurringen en een low rpm weerstandje.

Het mooie van de Corsairs vind ik persoonlijk is dat ze 3 kleur ringen standaard meeleveren zodat je de fans dezelfde kleur kan geven als je build. Gezien de prijs is dat zeker niet slecht.

Ook moet je er rekening mee houden dat Corsair hun producten altijd "underrate". Dat wilt zeggen dat ze de specs niet zoals andere fabrikanten erop zetten met wat je kan halen in de meest gunstige omstandigheden. Corsair zet altijd wat je minimaal kan halen op de verpakking dus het kan alleen maar beter worden.

[ Voor 72% gewijzigd door DTHUGGA op 09-10-2012 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Moeilijk moeilijk moeilijk.
Sp120 voor mijn CPU (maak ik er gelijk push pull van) of toch maar een low rpm slipstream aangezien fanhouders voor een mugen 2 prijzig zijn)
AF120 voor de cases in ieder geval (outtake en extra intake bij gpu/voeding, nexus @ HDD's laat ik dan zitten)
Heb ik alleen nog geen 140mm outtake

(3 intake 120mm en 2 outtake 120.140 mm lijdt natuurlijk tot overdruk waardoor er hotpockets komen :()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

eL_Jay schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 12:35:
Moeilijk moeilijk moeilijk.
Sp120 voor mijn CPU (maak ik er gelijk push pull van) of toch maar een low rpm slipstream aangezien fanhouders voor een mugen 2 prijzig zijn)
AF120 voor de cases in ieder geval (outtake en extra intake bij gpu/voeding, nexus @ HDD's laat ik dan zitten)
Heb ik alleen nog geen 140mm outtake

(3 intake 120mm en 2 outtake 120.140 mm lijdt natuurlijk tot overdruk waardoor er hotpockets komen :()
Geld dat principe hier eigenlijk wel? Geen enkele kast is echt goed luchdicht, er zijn altijd wel kieren en gaatjes langs je expansie sloten bijvoorbeeld waar overduk zichzelf uit de voeten kan maken. Een klein beetje overdruk heb je wel nodig anders dan stroomt het ook weer niet lekker lijkt mij.

Ik heb zelf 2 fans voorin voor intake, langs m'n HDD richting m'n GPU, welke aan de achterkant hard genoeg uitblaast. M'n CPU fans (push-pull) draaien alle lucht al langs m'n mem (wordt toch ook niet echt heet) en dat gaat zonder exhaustfan zo m'n case weer uit, ik voel aan de achterkant waar je normaal een fan zou plaatsten genoeg warmte naar buiten geblazen worden.

Push-pull dooreen block en daar dan op 2cm wéér een outtake fan achter heeft mij nooit echt bevallen...

Ik ken ook iemand die alleen maar 3 outtake fans heeft en een gaatjes voorkant van z'n case (antec volgens mij) waarbij ook zat lucht aangezogen wordt door de voorkant van de case, puur omdat er zoveel lucht uit stroomt aan de achterkant. Het nadeel alleen is dat zijn bak niet stil is en mijn intake only-case wel!

In mijn CM690 heb ik 4x intake (2 voor, 2 boven) één CPU fan en één uit. Dat is niet erg stil, maar aardig efficiënt. M'n Silencio 550 heeft dus alleen intakes en de CPU temps waren daar niet heel anders, hoewel niet helemaal eerlijk vergelijkbaar, wel zelfde platform, niet dezelfde CPU.

Men adviseert vaak ook om altijd maar dezelfde fans overal te kiezen, zodat je het geluid tenminste gelijk hebt van alle fans (werkt inderdaad) en dat de hoeveelheid lucht door het systeem ook over constant is. Je wilt eigenlijk niet dat je veel meer intake dan outtake hebt, dan zou warme lucht zich inderdaad op kunnen hopen bovenin je kast. Mwah, ik weet het zo net nog niet, maar als je gaatjes hebt zitten bovenin is dat probleem dus al niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTHUGGA
De AF's zijn ook in 140 mm te krijgen. Alleen geen twinpack versie meen ik. En jij wilt er maar 1 als ik het goed heb gelezen. pricewatch: Corsair AF140 Quiet Edition, 140mm

[ Voor 13% gewijzigd door DTHUGGA op 09-10-2012 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Schematische weergave kast:
--2-------------------
1* 1
| 3 4 1
| 1
| 1
| 6 1
7____________5

1*= outtake 120 mm (achter bovenin
2= outtake 140mm
3+4= push pull
5= front intake HDD's
6= intake GPU (GPU=geen outtake model)
7= voedig die tevens een minimale outtake is.

Hij pakt de spaties niet:(

ik wil dus alles op minimale toeren laten draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door eL_Jay op 09-10-2012 13:05 ]

Pagina: 1