Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36
Ik vroeg me af: wat gebeurt er als er als een partij onverhoopt enorm electoraal succes haalt, en veel meer stemmen krijgt dan het aantal zetels waarvoor ze kandidaten heeft aangemeld? Dus, bijvoorbeeld. een partij heeft 30 kandidaten op de lijst, maar krijgt voldoende stemmen voor wel 40 zetels. Kan de partij dan alsnog die zetels vullen met kandidaten die niet op de lijst stonden? Of worden deze zetels restzetels die bij bij andere partijen terecht komen?

En hoe zit het met parlementariërs die tussentijds weg gaan? In principe is de volgende van de lijst dan aan de beurt, maar hoe zit het als er geen volgende zijn, of deze niet meer beschikbaar zijn?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Dan mogen ze de lijst uitbreiden

Als iemand opstapt kan er iemand anders worden aangewezen. Volgens mij kan hij echter ook zelfstandig doorgaan.

(als we het over de nederlandse 2e kamer hebben in ieder geval)(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
Ik weet dat als iemand uit zijn partij stapt, hij zijn zetel mag houden. Zie Brinkman als het meest recente voorbeeld, maar er zijn er velen geweest. Maar ik bedoel als iemand volledig de Kamer (ik had het idd over de Nederlandse 2e Kamer) verlaat.

Mag er dan echt een willekeurig ander persoon worden aangewezen? En geldt dat ook in het geval van de hoofdvraag: bij het krijgen van meer stemmen dan dat je kandidaten op je lijst hebt?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Bijzondere situaties: volstrekte meerderheid en lijstuitputting

Als een partij of lijstencombinatie meer dan de helft van de stemmen heeft (dus een 'volstrekte meerderheid') maar niet meer dan de helft van de zetels, dan krijgt deze een (rest)zetel extra.
Heeft een partij niet voldoende kandidaten beschikbaar om de haar toegewezen zetels te bezetten, dan gaan deze 'overtollige' zetels over op andere partijen.
Zie http://www.kiesraad.nl/artikel/item-tk-toewijzing-zetels

Die zetels gaan dan dus naar andere partijen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dat kon ook haast niet anders. Anders zouden partijen (lees: de partijleiding) er profijt van hebben om te weinig kandidaten op de lijst te zetten, zodat ze na de verkiezingen zelf naar believen mensen kunnen selecteren, waarover de kiezer zich niet heeft kunnen uitspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-07 18:10
Dat geld trouwens ook voor de gemeenteraadsverkiezingen, wij hebben in het dorp een Communistische Partij die in 2007 (voorlaatste verkiezingen?) twee zetels had gehaald, maar alleen uit een voorzitter bestond. Bij de volgende verkiezingen had hij meer leden, maar verloor hij zijn tweede zetel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
Dank!

Pagina: 1