Anoniem: 464575 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 10:06:
zondagavond ben ik nog even op stap geweest met de camera en hem wat landschapfoto's gemaakt en daarna op een industrieterrein wat foto's van mijn auto. Ik denk dat ik de exposure compensation nu wat beter snap.
correct me if i'm wrong:
Het doel was om na zonsondergang wat foto's te gaan maken van mijn auto op een industrieterrein. Ik wou met name de koplampen en achterlichten mooi uit laten komen. Daar moet het dus wel een beetje donker voor zijn.
Ik schoot in A-mode. Ik merkte dat ik na het instellen van de juiste F-waarde de camera de sluitersnelheid kiest zodat er steeds een (volgens de camera) een goed belichte foto uitkomt. Echter kwam er een soort daglichtfoto uit terwijl ik juist een donkere / avondfoto wou zodat de lichten van de auto mooier uitkomen.
Nu heb ik dus de exposure compensatie gebruikt en de foto... uhmm onderbelicht zodat ik toch het gewenste effect heb bereikt.
Als mij gedachtengang goed is, is het eigenlijk best logisch.
In A mode past de camera de sluitertijd aan tot een waarde waarbij de camera denkt dat een juiste belichting is bereikt.
In S mode past de camera de diafragma aan tot de juiste belichting is bereikt.
Echter in het geval van mijn foto's waarbij ik juist een donkere (licht onderbelichte) foto wil is dit niet de juiste belichting en pas ik het dus aan dmv exposure compensation.
Ik had natuurlijk ook in M mode kunnen fotograferen.
Als ik bovenstaande een beetje logisch klint heb ik al jullie waardevolle informatie goed begrepen. Zoniet.. mijn excuses

toon volledige bericht
Jij hebt exposure copensation precies gebruikt waar het voor dient: de automatische belichting van de camera overschrijven.
Hoe zo'n camera (grofweg) werkt is dat hij een bepaalde gemiddelde waarde licht in een gebied wilt binnenkrijgen. Afhankelijk van je focusmode kan dat een klein gebied rond één puntje zijn, de hele foto of de hele foto + het gebied rond één punt (waarbij dat gebied zwaarder telt).
Meer informatie:
http://photographylife.com/understanding-metering-modes
Stel je gebruikt spotmetering (werkt altijd en alleen op het middelste focuspunt bij veel camera's).
Als jij in het donker je auto gaat fotograferen en je focust op de motorkap (welke waarschijnlijk niet goed verlicht is) dan gaat je camera ervoor zorgen dat die motorkap mooi verlicht is en krijg je dus inderdaad een te lichte foto (voor jouw smaak). (lange sluitertijd/groot diafragma zoals f/4.5)
Als je echter focust op je koplampen dan gaat de camera juist de koplampen goed verlichten en krijg je een hele donkere foto met twee redelijk verlichte koplampen. (korte sluitertijd/klein diafragma zoals f/10)
Meestal gebruik je evaluatieve metering (dat houd rekening met waar je focuspunt ligt) en krijg je minder extreme situaties als bij spotmetering omdat het een beetje uitmiddelt.
Om dus in het donker goede foto's van je auto te maken kun je verschillende dingen doen:
1. Handmatig alles instellen in M mode. Hierbij heb je volledige controle.
2. Met exposure compensation kun je de camera zijn ding laten doen maar het geheel donkerder of lichter maken.
3. Met exposure lock. Dat is het vastzetten van een automatisch gekozen belichting. Stel je wilt de gril er mooi op hebben tussen twee felle koplampen, maar je gril staat niet in het midden van de foto.
Evaluatieve metering zal waarschijnlijk de koplampen meenemen en de foto te donker maken. Dit kun je oplossen met exposure compensation, maar dan moet je focuspunt wel op de gril liggen op het moment van afdrukken. Als je focust en daarna de compositie opnieuw bepaald voordat je afdrukt gaat dat fout (want hij berekend dan vlak voor het afdrukken een nieuwe belichting). Wat hiervoor bestaat is 'Exposure lock' (dat is een knopje op je camera) waarbij je de automatisch bepaalde belichting van de camera vastzet. Je kunt dus de camera de belichting laten bepalen door hem op de gril je richten (met spot metering of evaluatieve metering + exposure compensation) en dan die belichting vastzetten. Vervolgens kun je de camera in de koplamp zelf richten en afdrukken, de gril staat er nog steeds goed op!
Optie 3 is al wat geavanceerder, en metering lock kun je in tal van andere situaties ook gebruiken. Zelf heb ik het zelfs op mijn shutterknop ingesteld (ipv focus), zo vaak gebruik ik het!

Ik haal het alleen aan om je te laten zien dat het er is. Je gaat namelijk vast en zeker in een situatie komen waarbij dit handig is (of waarbij je het gewoon nodig hebt) en dan zit het in je achterhoofd

Voor nu: nice work met de auto. Waar blijven de foto's!?