Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 464575

Topicstarter
Hallo allemaal,

Waarschijnlijk een hele basis vraag maar ik ben nog vrij nieuw op het gebied van fotografie, dus vergeef me.

Na wat boeken te hebben gelezen, internet sites bekeken en foto's geschoten ben ik inmiddels zover dat ik weet wat diafragma, sluitertijden en Iso waarden doen.

Ik snap ook het begrip van exposure compensatie.

Maar waar ik niet uitkom is wanneer je nou precies exposure compensatie gebruikt?

Wanneer ik een foto maak en het is te donker, dan pak ik een groter diafragma of pas me iso aan. Waarom zou ik dan exposure compensatie nodig hebben?

Wie helpt me even met deze vraag ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:24

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

In manual modes heb je dus nooit exposure compensation nodig, want dan kan je inderdaad bij diafragma/iso/sluitertijd.
In A (av) of S (tv) stand daarentegen kan je niet bij alles, maar slechts bij 1 van beiden diafragma/sluitertijd. De andere variabele beheert je camera. En dan is het handig dat je op basis van wat de camera van plan is te kunnen compenseren naar donkerder of lichter.

Voila :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathijsR
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-06 10:18
Met deze optie, als ik je goed begrijp, kan je de lichtmeting compenseren. Dus kies je bijvoorbeeld de automatisch (of juist vaste) diafragma programma kan je enkele stops over- of onderbelichting creëren.

Als jij tegen de zon in fotografeert geeft de lichtmeting bijvoorbeeld aan dat hij de laagste ISO, en de kortste sluitertijd moet nemen terwijl dat misschien niet je gewenste effect is want dan klopt je belichting alleen op de zon en niet op je landschap.

edit: Nomad was me voor ;p

[ Voor 3% gewijzigd door MathijsR op 05-10-2012 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 11:08

djunicron

*click-swoosh-thud*

Eigenlijk kan ik je het gebruik van deze "functie" alleen maar afraden. Verdiep je natuurlijk wel in wat een EV nu eigenlijk is en wat het betekend als je camera +1. 1/3e aangeeft bij een bepaalde compositie en metering-mode.

Het is vaak erg leerzaam om alle metering-modes te verkennen. Zeker voor beginners is dat toch wat lastig te overzien. In veel gevallen werkt spot-metering + A / S mode het prettigst als je geen tijd heb om M-mode te gebruiken. Voor de meeste onderwerpen is het uitsluitend gebruiken van de M-mode (+ spot / center weighted metering) "handig" want op die manier leer je sneller inschatten hoe je de cam in dient te stellen voor bepaalde effecten / belichtingen. Je hoeft dan als je het over een andere boeg wilt gooien, niet de cam van je oog te halen om te wisselen tussen A / S modes als je opeens iets anders wilt uithalen met de sluitertijd / je diafragma.

Als je spot metering gebruikt in A / S mode, of wat voor (semi) automatische mode dan ook, is het aan te raden AE-lock te gebruiken. Mik op het deel van de plaat dat je "juist" belicht wilt hebben, druk AE in zodat die belichting gekozen blijft, kies je compositie en schieten maar.

In M-mode zou je dit hetzelfde doen, maar ipv te "locken", draai je zelf de instellingen goed (sluitertijd / diafragma) zodat je zelf kunt kiezen wat je op wilt geven (scherpte diepte / korte sluitertijd-freeze-frame / Eventueel ISO omhoog) of wilt winnen (meer scherpte / krotere sluitertijd / eventueel ISO omlaag) en vervolgens pak je je frames.

Met als verschil dat je bijvoorbeeld als je in M-mode ontdekt dat F/8 1/125 werkt bij iso 200, je ook snel nog even naar iso100, F/4, 1/250 kunt gaan en de plaat nog eens kunt schieten met minder ruis (nahjah, zal wel meevallen) en minder scherptediepte. (als je lens tenminste tot F/4 gaat).

Lekker mee spelen dus, good luck & have fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden allen. Hier kan ik wel wat mee.

@djunicron, thnx voor de uitgebreide uitleg. Meestal schiet op A-mode. Moet wel bekennen dat ik de werking van de AE-lock nog niet kende. Ik zal dat ook eens gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-06 10:49

Patrick89

PSN : Gamesource

Zelf gebruik ik enkel de spotmeting op een grijs object.. In de sneeuw is dat een beetje lastig.. Je kunt bijvoorbeeld de straat meten ( Grijze tegel ).. Komt bijna altijd een goede belichting uit.. En daarbij staat mijn exposure compensation altijd op +0.3.

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Exposure compensation gebruik ik continue, simpelweg omdat ik mijn foto's niet wil belichten op basis van 18% grijswaarde. De tip om het niet te gebruiken ben ik het dan ook niet helemaal eens :).

Voor mijn werk gebruik ik weinig M modes, slechts wanneer ik in het echt donker werk.
Waar mogelijk gebruik ik de intelligentie van mijn camera, in A(v) stand bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 11:08

djunicron

*click-swoosh-thud*

Nomad schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 18:05:
Exposure compensation gebruik ik continue, simpelweg omdat ik mijn foto's niet wil belichten op basis van 18% grijswaarde. De tip om het niet te gebruiken ben ik het dan ook niet helemaal eens :).

Voor mijn werk gebruik ik weinig M modes, slechts wanneer ik in het echt donker werk.
Waar mogelijk gebruik ik de intelligentie van mijn camera, in A(v) stand bijvoorbeeld.
Nahjah, ik zeg niet dat het niet bruikbaar is en dat je de cam niet kunt vertrouwen. Dat roepen velen overigens wel, maar goed...

Het is alleen als beginner prettig om het "old skool" te leren met een lichtmeter in manual. Als je de werking van je meter helemaal door hebt en het ook handmatig met je eigen brein kunt, heeft dat voordelen voor als je het wél gebruikt. Het is gewoon handig als je (ook zonder lichtmeter, maar het een sunny 16 regel b.v.) voordat je je cam in je handen hebt al weet in welk bereik je instellingen moeten vallen voor een goede foto / belichting. Je kunt fotografie prima oefenen zonder camera wat dat aangaat.

En dan kan je je eigen stijl en manier van gebruiken oppakken, b.v. in Av blijven schieten en een ijkpunt zoeken middels spot metering bijvoorbeeld. Maar dan heb je die manier van werken zelf ontdekt en is het geen truc, maar intelligent gebruik van je materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 13:07
Ik kan gebruik van exposure compensation alleen maar aanraden.

Het is nuttig om het verband te begrijpen tussen iso, diafragma en sluitertijd. En jezelf dwingen wat fotos te schieten in M mode kan je daarbij helpen. Daarvoor is het dan nuttig.
(ik ben ooit begonnen met een analoge camera waar geen enkele automatisering in zat en je gedwongen was alles zelf te doen. Dus dan moet je wel)

Maar vervolgens schieten de meeste mensen daarna in Av of Tv mode. Simpelweg omdat dat tijd bespaart en de meter van de camera tegenwoordig heel goed is in het bepalen van de juiste belichting voor een scene.

Bovendien zijn er bepaalde situaties waarin Av of Tv noodzakelijk is, omdat M mode onmogelijk is vanwege wisselende lichtomstandigheden en je geen tijd hebt om handmatig de boel aan te passen. (bv actiefotos)

Er zijn maar twee situaties waar in ik M mode gebruik op mijn camera:
1. wanneer ik een flits gebruik. (op de flits gebruik ik dan exposure compensation voor de ETTL flits. Precies hetzelfde idee, maar dan beperkt tot de flits)

2. bij actiefotos met perfect gelijk licht, waarbij de camera in de war raakt van felle achtergronden of grote verschillen in de onderwerpen.
Een voorbeeld is paard springen waarbij je de ene keer een zwart paard hebt en de andere keer een wit paard, terwijl het licht gelijk blijft. Voor beide kun je dan dezelfde instellingen gebruiken.
(maar wel goed opletten dat er niet opeens een wolk voor de zon zit...)

Bij een landschap heb je voldoende tijd voor M mode, maar ook dan schiet ik Av. Simpelweg omdat de camera dat uitstekend zelf kan. En in dat zeldzame geval dat ie hulp nodig heeft gebruik ik dan exposure compensation ipv M mode.

Uiteindelijk is het gewoon precies hetzelfde. Of je nu M mode gebruikt of Av met exposure compensation. In beide gevallen gebruik je dezelfde lichtmeting en maakt de camera daarbij dezelfde fouten.
Het maakt dan verrekte weinig verschil of je zelf daarna 1 stop aanpast in M mode of zelf 1 stop aanpast met exposure compensation. In beide gevallen drie klikjes van het instelwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Veel informatie.. thnx :)

Ik schiet zelf voornamelijk in A of S mode. M vind ik toch net wat teveel tijd kosten.

Voorbeeldje: morgenmiddag/avond wil ik wat landschapfoto's gaan maken. Ik ga schieten in A mode. Diafragma zal tussen f8 en f10 liggen gok ik zo. De camera zal de juiste sluitersnelheid kiezen. Stel dat ik geen statief bij zou hebben en de sluitersnelheid wordt te lang om uit de hand te schieten dan kan Ik dus de exposure compensatie gebruiken ipv een hogere iso/ groter diafragma? En heeft dit dan ook de voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Ik schiet net als jij voornamelijk (altijd?) in de A mode. Jouw stelling als een foto te donker zou zijn dat dat opgelost is met het aanpassen van bijv. diafragma klopt niet. De camera kiest een combinatie ISO (zet ik altijd vast), diafragma (kies ik dus in de A stand) en sluitertijd voor de gemeten lichthoeveelheid.

Is je foto dan te donker of te licht: dan moet je of anders meten zoals eerder genoemd (op een ander oppervlak of een andere meetmethode zoals spot, martix of center weighted) of exposure compensation gebruiken.

Ik gebruik exposure compensation heel veel. Hiermee tel je een waarde bij de gemeten lichthoeveelheid op of trek je er juist vanaf. Je houdt als het ware de lichtmeter "voor de gek". De camera past daarom ISO/sluitertijd/diafragma aan naargelang je hem die vrijheid geeft danwel daar in beperkt.

De camera probeert altijd correct te belichten voor 18% (vandaar de grijskaarten...), een gemiddelde intensiteit voor blanke huid ooit theoretisch. Wanneer ga je dus de boot in? Met sneeuw en bijv. met het fotograferen van mensen met een donkere huidstint.

Speel ermee en je merkt vanzelf het nut ervan. Wat je in het begin wellicht vergeet, is om de exposure compensation op nul te zetten voor je een volgende foto (sessie) maakt. Leer je snel genoeg af. De meeste DSLR cameras laten in de zoeker zien of EV gebruikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Anoniem: 464575 schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 20:36:
Stel dat ik geen statief bij zou hebben en de sluitersnelheid wordt te lang om uit de hand te schieten dan kan Ik dus de exposure compensatie gebruiken ipv een hogere iso/ groter diafragma?
Nee dat kan niet.

Exposure compensation gebruik je als je camera NIET de juiste belichting heeft gekozen.

Als ie wel de juiste belichting heeft gekozen en de bijbehorende sluitertijd word te lang dan is je enige optie om de iso handmatig te verhogen.

In M mode geld precies hetzelfde. Je kiest daar een diafragma en met behulp van de lichtmeter bepaal je welke sluitertijd er bij hoort voor een correcte belichting. Maar als dat te lang word, dan moet je ook daar handmatig de iso verhogen.

Maar juist bij een landschapfoto 's in de avond zul je exposure compensation goed kunnen gebruiken.
Voor een zonsondergang zul je vaak het landschap op de voorgrond donker maken. (of zelfs een silhouet)
De camera zal echter een diafragma en sluitertijd kiezen waarbij de voorgrond nog goed belicht is. (en waarbij de zonsondergang veel te licht word).
In zo'n situatie gebruik je dan exposure compensation om de camera te vertellen dat je de boel donkerder wil hebben. bv 2 stops donkerder.
In Av mode zal de camera de sluitertijd dan 2 stops korter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05 12:13
mjtdevries schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 12:25:
[...]

Nee dat kan niet.

Exposure compensation gebruik je als je camera NIET de juiste belichting heeft gekozen.

.....
Nou ik gebruik het toch wel soms als ik uit de hand schiet en een te lange sluitertijd heb dan zet ik weleens bewust zo dat ik 1 stop onderbelicht. Als je raw schiet kun je dat dan weer prima een stop omhoog trekken zonder kwaliteitsverlies, en dan heb ik een beter resultaat dan dat ik de iso nog een stap omhoog gezet had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 22:49
mjtdevries schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 12:25:
[...]

Nee dat kan niet.

[knip]
Het kan wel, maar als je met exposure compensation de sluitertijd gaat verkorten, terwijl de instellingen op 0 precies goed waren, dan krijg je onderbelichte foto's.

Maar dat is een afweging die je kunt maken, wil je iets donkere foto's die scherp zijn of goed belichte foto's die onscherp zijn. Of je kan diafragma verder openen of ISO omhoog doen, maar dat was niet de vraag :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
@Hahn & Hypz
Ik snap wat jullie bedoelen, maar het is nogal misplaatst in dit topic. Het levert voor iemand die nieuwe is in fotografie alleen maar verwarring op.

@Mavic1986:
deze reactie en de voorgaande twee moet je maar vergeten. Je moet eerst de opties van je camera leren kennen en daarna komen geavanceerdere topics waar hypz op doelt dan wel.

@hypz.
Het klopt niet wat je zegt.
Je kan inderdaad onderbelichten en daarna in post optrekken. Maar dan krijg je exact hetzelfde resultaat als wanneer je gewoon de iso had verhoogt. Of je krijgt zelfs een slechter resultaat.

Bij hoge iso's krijg je hetzelfde resultaat, want de camera doet gewoon precies hetzelfde: namelijk software matig de onderbelichte foto optrekken. Bij lage iso's krijg je een slechter resultaat.

[ Voor 10% gewijzigd door mjtdevries op 07-10-2012 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05 12:13
Klinkt logisch :) weer wat geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 22:49
mjtdevries schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 17:36:
@Hahn & Hypz
Ik snap wat jullie bedoelen, maar het is nogal misplaatst in dit topic. Het levert voor iemand die nieuwe is in fotografie alleen maar verwarring op.
Dat het verwarrend kan zijn snap ik, maar dan maakt het nog niet onwaar :P

Het kan wel, maar het heeft nadelen (donkerdere foto) en doet uiteindelijk hetzelfde als ISO omhoog doen (want slechtere beeldkwaliteit, omdat je in nabewerking exposure omhoog moet halen voor goede belichting). Dus het is misschien niet aan te raden.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 369769

Anoniem: 464575 schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 20:36:
Veel informatie.. thnx :)

Ik schiet zelf voornamelijk in A of S mode. M vind ik toch net wat teveel tijd kosten.

Voorbeeldje: morgenmiddag/avond wil ik wat landschapfoto's gaan maken. Ik ga schieten in A mode. Diafragma zal tussen f8 en f10 liggen gok ik zo. De camera zal de juiste sluitersnelheid kiezen. Stel dat ik geen statief bij zou hebben en de sluitersnelheid wordt te lang om uit de hand te schieten dan kan Ik dus de exposure compensatie gebruiken ipv een hogere iso/ groter diafragma? En heeft dit dan ook de voorkeur?
Door deze reactie lijkt het alsof je denkt dat exposure compensation in het zelfde rijtje staat als diafragma sluitertijd en ISO. Dat klopt dus niet. Jouw camera bepaald de juiste belichting en maakt dat met behulp van de juiste diafragma sluitertijd en ISO. Wanneer de belichting te donker of te licht is kan je dit met exposure compensation bijstellen.

Als je dus met A schiet dan staat bepaal jij de diafragma en kan je camera de belichting aanpassen met de sluitertijd en ISO. Bij S staat bepaal jij de sluitertijd en de camera de diafragma en ISO. Als de ISO ook vaststaat bepaald de camera alleen nog maar de sluitertijd of diafragma. Met exposure compensation kan je dus het deel wat je camera automatisch doet bijstellen in het geval van over- of onderbelichting.

EDIT: Als je in jouw voorbeeld dus de ev aanpast is dat hetzelfde als de sluitertijd aanpassen. Als de sluitertijd korter wordt door een lagere ev dan krijg je dus onderbelichte foto's.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 369769 op 07-10-2012 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zondagavond ben ik nog even op stap geweest met de camera en heb wat landschapfoto's gemaakt en daarna op een industrieterrein wat foto's van mijn auto. Ik denk dat ik de exposure compensation nu wat beter snap.

correct me if i'm wrong:

Het doel was om na zonsondergang wat foto's te gaan maken van mijn auto op een industrieterrein. Ik wou met name de koplampen en achterlichten mooi uit laten komen. Daar moet het dus wel een beetje donker voor zijn.

Ik schoot in A-mode. Ik merkte dat ik na het instellen van de juiste F-waarde de camera de sluitersnelheid kiest zodat er steeds een (volgens de camera) een goed belichte foto uitkomt. Echter kwam er een soort daglichtfoto uit terwijl ik juist een donkere / avondfoto wou zodat de lichten van de auto mooier uitkomen.
Nu heb ik dus de exposure compensatie gebruikt en de foto... uhmm onderbelicht zodat ik toch het gewenste effect heb bereikt.

Als mij gedachtengang goed is, is het eigenlijk best logisch.

In A mode past de camera de sluitertijd aan tot een waarde waarbij de camera denkt dat een juiste belichting is bereikt.
In S mode past de camera de diafragma aan tot de juiste belichting is bereikt.
Echter in het geval van mijn foto's waarbij ik juist een donkere (licht onderbelichte) foto wil is dit niet de juiste belichting en pas ik het dus aan dmv exposure compensation.

Ik had natuurlijk ook in M mode kunnen fotograferen.

Als bovenstaande een beetje logisch klinkt heb ik al jullie waardevolle informatie goed begrepen. Zoniet.. mijn excuses ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Klopt als een bus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Anoniem: 464575 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 10:06:
zondagavond ben ik nog even op stap geweest met de camera en hem wat landschapfoto's gemaakt en daarna op een industrieterrein wat foto's van mijn auto. Ik denk dat ik de exposure compensation nu wat beter snap.

correct me if i'm wrong:

Het doel was om na zonsondergang wat foto's te gaan maken van mijn auto op een industrieterrein. Ik wou met name de koplampen en achterlichten mooi uit laten komen. Daar moet het dus wel een beetje donker voor zijn.

Ik schoot in A-mode. Ik merkte dat ik na het instellen van de juiste F-waarde de camera de sluitersnelheid kiest zodat er steeds een (volgens de camera) een goed belichte foto uitkomt. Echter kwam er een soort daglichtfoto uit terwijl ik juist een donkere / avondfoto wou zodat de lichten van de auto mooier uitkomen.
Nu heb ik dus de exposure compensatie gebruikt en de foto... uhmm onderbelicht zodat ik toch het gewenste effect heb bereikt.

Als mij gedachtengang goed is, is het eigenlijk best logisch.

In A mode past de camera de sluitertijd aan tot een waarde waarbij de camera denkt dat een juiste belichting is bereikt.
In S mode past de camera de diafragma aan tot de juiste belichting is bereikt.
Echter in het geval van mijn foto's waarbij ik juist een donkere (licht onderbelichte) foto wil is dit niet de juiste belichting en pas ik het dus aan dmv exposure compensation.

Ik had natuurlijk ook in M mode kunnen fotograferen.

Als ik bovenstaande een beetje logisch klint heb ik al jullie waardevolle informatie goed begrepen. Zoniet.. mijn excuses ;)
toon volledige bericht
Jij hebt exposure copensation precies gebruikt waar het voor dient: de automatische belichting van de camera overschrijven.

Hoe zo'n camera (grofweg) werkt is dat hij een bepaalde gemiddelde waarde licht in een gebied wilt binnenkrijgen. Afhankelijk van je focusmode kan dat een klein gebied rond één puntje zijn, de hele foto of de hele foto + het gebied rond één punt (waarbij dat gebied zwaarder telt).
Meer informatie:
http://photographylife.com/understanding-metering-modes

Stel je gebruikt spotmetering (werkt altijd en alleen op het middelste focuspunt bij veel camera's).
Als jij in het donker je auto gaat fotograferen en je focust op de motorkap (welke waarschijnlijk niet goed verlicht is) dan gaat je camera ervoor zorgen dat die motorkap mooi verlicht is en krijg je dus inderdaad een te lichte foto (voor jouw smaak). (lange sluitertijd/groot diafragma zoals f/4.5)
Als je echter focust op je koplampen dan gaat de camera juist de koplampen goed verlichten en krijg je een hele donkere foto met twee redelijk verlichte koplampen. (korte sluitertijd/klein diafragma zoals f/10)

Meestal gebruik je evaluatieve metering (dat houd rekening met waar je focuspunt ligt) en krijg je minder extreme situaties als bij spotmetering omdat het een beetje uitmiddelt.

Om dus in het donker goede foto's van je auto te maken kun je verschillende dingen doen:
1. Handmatig alles instellen in M mode. Hierbij heb je volledige controle.
2. Met exposure compensation kun je de camera zijn ding laten doen maar het geheel donkerder of lichter maken.
3. Met exposure lock. Dat is het vastzetten van een automatisch gekozen belichting. Stel je wilt de gril er mooi op hebben tussen twee felle koplampen, maar je gril staat niet in het midden van de foto.
Evaluatieve metering zal waarschijnlijk de koplampen meenemen en de foto te donker maken. Dit kun je oplossen met exposure compensation, maar dan moet je focuspunt wel op de gril liggen op het moment van afdrukken. Als je focust en daarna de compositie opnieuw bepaald voordat je afdrukt gaat dat fout (want hij berekend dan vlak voor het afdrukken een nieuwe belichting). Wat hiervoor bestaat is 'Exposure lock' (dat is een knopje op je camera) waarbij je de automatisch bepaalde belichting van de camera vastzet. Je kunt dus de camera de belichting laten bepalen door hem op de gril je richten (met spot metering of evaluatieve metering + exposure compensation) en dan die belichting vastzetten. Vervolgens kun je de camera in de koplamp zelf richten en afdrukken, de gril staat er nog steeds goed op!

Optie 3 is al wat geavanceerder, en metering lock kun je in tal van andere situaties ook gebruiken. Zelf heb ik het zelfs op mijn shutterknop ingesteld (ipv focus), zo vaak gebruik ik het! :D
Ik haal het alleen aan om je te laten zien dat het er is. Je gaat namelijk vast en zeker in een situatie komen waarbij dit handig is (of waarbij je het gewoon nodig hebt) en dan zit het in je achterhoofd ;)
Voor nu: nice work met de auto. Waar blijven de foto's!? :P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
thnx voor de aanvullende informatie Sibylle :)

Ik ga die link die je hebt gegeven zo even doorlezen, het is momenteel nog niet zo druk op het werk ;)

Wat bereft de foto's .. Vanavond zal ik eens kijken of ik een fototje kan plaatsen van mijn 'shoot'

Echter zijn ze ondanks dat ik de belichting nu wat beter snap niet helemaal goed gelukt. slechte compositie.. Maar goed, heb wel weer wat geleerd over de belichting en wat ideeën op gedaan voor een vervolg shoot waar ik iets meer tijd voor ga nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-06 20:23

Deathchant

Don't intend. Do!

Het ligt dan wel eraan wat zijn lichtmetering is geweest :) Bij een spotmeting op de koplampen (met de lichten aan) zou hij ook die donkere foto gekregen hebben, omdat de camera enkel kijkt naar de koplamp om de belichting te doen. De camera ziet dan de "felle" lamp en ziet dan veel licht en gaat daardoor vanzelf onderbelichten.
Als hij evaluative metering had gepakt had het aan de vlakvulling gelegen hoe de belichting uitgepakt had. Als hij 2/3e van het beeld gevuld had met auto, had de camera een lichtere foto gemaakt, dan wanneer hij 2/3e van de lucht met ondergaande zon erbij had genomen.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sibylle schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 10:35:
[...]

Voor nu: nice work met de auto. Waar blijven de foto's!? :P
Zoals eerder gezegd. Zijn de foto's niet zo goed gelukt kwa compositie :+ en het zijn er maar 3

Maar voor mijn gevoel ben ik wat belichting betreft wel redelijk geslaagd. Alleen de laatste is maby net wat te donker. Maar dat kan ik wellicht in lightroom nog wel verbeteren

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8178/8072081702_8119e3e717_z.jpg
RIO 7/10 by Mavi86, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8320/8072079888_f59bd32c2c_z.jpg
RIO 2 by Mavi86, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8321/8072080606_69389bccbb_z.jpg
Evening 7-10-2 by Mavi86, on Flickr

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 464575 op 10-10-2012 08:44 ]

Pagina: 1