Toon posts:

Veiligste manier om bulkdata te verhuizen QNAP naar ZFS

Pagina: 1
Acties:

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:53
Ik heb al een tijdje een QNAP TS 439 Pro II in bezit, maar ga deze wegens verkoop "leeg maken" en al mijn data verhuizen naar mijn nieuw gebouwde ZFS machine (N40L met 5 x 3TB in RAIDZ).

Nu vroeg ik me af: hoe kopieer ik het best mijn data van de QNAP naar de ZFS-machine?

Ik heb onder de QNAP meerdere shares, met uiteraard wat permissies op. Onder ZFS wat permissies instellen is niet zo eenvoudig had ik begrepen, dus die mogen ook wegvallen. Het belangrijkste is dat mijn data correct wordt overgezet en liefst volledig, daar maak ik me echt zorgen over en ben ik redelijk "angstig" om...

rsync leek me dan het makkelijkst, maar dan moet ik vanaf de QNAP continu een sessie in SSH laten openstaan om volgend commando te runnen:

rsync -avz /pad/naar/mijn/shares/op/qnap ssh@zfsguru:/pad/naar/mijn/zfs/share

Vandaag even niets

• wjn
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-11-2021
Direct kopieren gaat wel het snelst (van NAS naar NAS). Ik heb nog niet uitgezocht hoe met FreeBSD bestanden met elkaar vergeleken kunnen worden.

Ik gebruik Beyond Compare (had ik nl. al) om de bestanden achteraf (binair) te vergelijken en zo eventuele kopieerfouten uit te sluiten.

Gaat helaas wel via een pc over het netwerk, dus kost wel wat tijd.

[Voor 19% gewijzigd door wjn op 05-10-2012 13:12]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:46

Demo

Probleemschietende Tovenaar

rsync -aqz /pad/naar/mijn/shares/op/qnap ssh@zfsguru:/pad/naar/mijn/zfs/share &
Dan draait je sessie stilletjes op de achtergrond en kan je je SSH-sessie sluiten. Doe je daarna nog een rsync -avz, als er geen verschillen zijn tussen beide NAS'en, zou dat binnen een seconde klaar moeten zijn. (want geen data meer te syncen)
Of als het beschikbaar is, installeer je screen. Dan kan je de sessie disconnecten en later hervatten.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• HyperBart
rsync staat niet standaard op ZFSguru :(

Vandaag even niets

Anoniem: 15758

Rsync is iets kleins en kun je eenvoudig toevoegen met pkg_add -r rsync. Ik verwar rsync elke keer met iperf; laatstgenoemde zit wel standaard in ZFSguru maar rsync dus niet. Zou een mooie service addon kunnen worden mits er een web-interface panel bij zit. :)

• HyperBart
Ja, heb ik nu ff gedaan, krijg nog wel een error omdat hij de directory "." iets mee wilt doen, maar basically heb ik mijn commando samengesteld:

Als ik het doe vanuit "/share/Documenten" dan kopieert hij volgens mij een symlink :s

rsync -aqz /share/MD0_DATA/Documenten/test/ ssh@192.168.5.138:/hulk/pomptest/

Vandaag even niets

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Als je de "-L" parameter geeft aan rsync dan zullen de symlinks netjes omgezet worden. Let er wel op dat je dan dubbele bestanden kan krijgen als je meerdere symlinks naar dezelfde locatie hebt ;)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• HyperBart
Ah ok...

Dat & teken achter een commando zorgt dat het in de achtergrond verder gaat, maar is er dan nog een mogelijkheid om terug te kijken naar de uitvoer van dat commando en zo ja, kan je via rsync een beetje kijken hoe het progress verloopt?

Vandaag even niets

Je kunt altijd bij een commando wat draaiende is (en dus je shell 'bezet' houdt):

control+Z

dan stopt het commando en keer je terug naar de shell.

Je kunt dan doen:

bg

Je stuurt de 'job' dan naar de background (alsof je & gebruikt had in je commando). Wil je dan weer naar de voorgrond kun je 'fg' (foreground) typen. Je kunt ook 'jobs' typen voor alle achtergrond jobs.

Control+T kun je gebruiken om de progressie/voortgang van een commando te krijgen, niet alle commando's ondersteunen dit overigens.

Verder is de suggestie van 'screen' ook niet slecht; dan kun je je SSH terminal afsluiten en later gewoon weer inloggen om te kijken hoe ver hij is gebleven. Hoe gebruik je screen?

screen [enter] start een screen terminal. Met 'exit' kom je daar weer uit.
Control+A en daarna d drukken zorgt voor een Detach, je keert terug naar je shell
wil je terug naar de screen, dan doe je screen -r (r van reattach denk ik).

• HyperBart
Ja, het principe van screen ken ik, maar kvroeg me ook gewoon af of je het ook anders kon, zoals blijkbaar met je jobs...

[Voor 70% gewijzigd door HyperBart op 05-10-2012 20:20]

Vandaag even niets

• HyperBart
EDIT: rsync is precies echt wel TRAAG. Ik haal doorgaans met mijn QNAP snelheden vlot over de 50MB/s over SMB. Nu amper 5MB/s...

rsync is dus, met alle liefde ter wereld, geen oplossing om nog iets of wat "snel en veilig" mijn data over te pompen... Ik had gehoopt op snelheden rond de 50MB/s maar het is over het algemeen 4,6MB/s en dat is ECHT te traag...

Ik heb dan maar op mijn ZFSguru installatie alle SMB shares van de QNAP gemounted onder mijn homedir en ben nu met good old basic shitty zonder progressbar "cp" aan het werken. Gaat vrolijk tegen de 45 à 50MB/s . Dat zijn waardes waar ik vrolijker van word :)

[Voor 73% gewijzigd door HyperBart op 05-10-2012 21:19]

Vandaag even niets

Gebruik je wel rsync protocol of laat je het over SSH encrypted lopen? Kan me voorstellen dat de chip in die QNAP niet zo snel kan encrypten en dat daarom je snelheid zo laag is. Probeer het rsync:// protocol eens volgens de manual page.

• HyperBart
Oooh, je kan RSYNC ook echt gebruiken als protocol, ik dacht altijd dat dat dan over SSH moet.

Nu merk ik zelfs dat de QNAP een ingebouwde GUI heeft voor RSYNC te doen of te krijgen, met filtertjes en read of read/write access voor de remote partij |:(

Nu ja, de copy is al aan het lopen, als die vanavond gedaan heeft, eens even rsync er over laten gaan om te zien of alles in orde is. Eerst eens zien dat ZFSguru klaar is om als rsync server te fungeren...

Vandaag even niets

ZFSguru als rsync server:

1. edit de configfile /usr/local/etc/rsyncd.conf

#uid = nobody
# soms moet je uid op root zetten voor rechten
#gid = nobody
# idem als hierboven

[sharenaam]
path = /path/to/ZFS/storage/
comment = comment zodat je weet waar deze share voor was

2. start rsync in daemon (background service) mode
rsync --daemon

[Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 06-10-2012 14:11]

• HyperBart
Zonder de # waarschijnlijk, anders is het als commentaar veronderstel ik...

Heb ook nog volgend moeten toevoegen:

read only = no

En alles draait :) . Hij is nu aan het syncen tegen 40MB/s (wat nog altijd wat trager is dan SMB), maar hij doet het nu allemaal zelf, de job draait op de achtergrond en is vrolijk bezig en ik vertrouw rsync wat meer dan een gewone cp...

[Voor 66% gewijzigd door HyperBart op 07-10-2012 12:06]

Vandaag even niets

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Er is overigens niets wat je tegenhoud om een rsync over smb te doen ;)

Al zal je dan wel rechten verliezen mogelijk, dat werkt ook prima.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee