Snel stijgende temperatuur en uitval Pc

Pagina: 1
Acties:

• Stekker_
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-11-2023
Goedenmorgen mede-tweakers,

Volg al een sinds een lange tijd het forum en kon normaal altijd wel mijn antwoord vinden.

Nu zit ik met een vreemd probleem en kan zo snel via de search geen oplossing vinden. Het volgende probleem doet zich voor.

Heb van de week een Antec Dark Fleet DF-35 gekocht + 128gb SSD Samsung.

Ik had al een wat ouder beestie staan en wilde eerst het gehele moederbord overzetten naar deze kast. Spec's zijn:

Asus P5Q Se
Club 3d HD7850
Core 2 Quad (type weet ik zo 1,2,3 niet meer) Dacht 3.2Ghz.
5gb ram
Voeding is van Sweex (Wattage en type heb ik zo gauw niet).
Verder standaard proccesor koeling en de standaard fans die meegeleverd worden met de kast.

Na alles op het gemakkie overgezet te hebben en kabelmanagement toegepast voor zover dat dat mogelijk is. (Had ik me daar wat meer in verdiept :O) De SSD netjes aangesloten en als opstart geinstalleerd met een clean windows 7 install. De 2 oude hardeschijven geformatteerd waar nodig en op de andere de data laten staan. Alle software die nodig is voor de chipset netjes geinstalleerd als drivers voor de hele mikmak.

Gebeurde er gisteren het volgende:

Start de pc op, draait lekker soepel en snel (voor wat ik gewent ben) tot zover geen probleem. Dan op het moment dat de pc belast gaat worden, vliegt de temperatuur in één keer toren hoog. Wel te verstaan zo hoog dat de pc stopt met draaien en meteen uitvalt.

Alles uitgezet lekker gegeten en nogmaals de computer aangezet met het idee zal wel een kuurtje hebben. Nogmaals weer aangezet de fans allemaal op vol vermogen gezet. Binnen 10 minuten valt de Pc weer uit.

Kan er niet achter komen waar het eventuele probleem zit.

Kunnen jullie mij advies geven helpen? Mijn dank zal groot zijn als ik er samen met jullie uit kom wat het probleem kan zijn. Mocht er meer info nodig zijn dan hoor ik dat graag.

P.s. Heb al geprobeerd de huis tuin en keuken ventilator mee te laten koelen. Deze heeft geen effect op de temperatuur 8)7

Edit

Het programma wat ik gebruikt heb om de temperatuur te clocken heet:

- Realtemp 3.7
- Belasting vlak voor uitval <25%

[ Voor 3% gewijzigd door Stekker_ op 05-10-2012 11:21 ]

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Zit je CPU koeler nog wel goed vast? Dat is namelijk 1 van de snelste redenen waarom de temp zo snel om hoog schiet en dan uit valt.

• Stekker_
WeAreLegion schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 11:17:
Zit je CPU koeler nog wel goed vast? Dat is namelijk 1 van de snelste redenen waarom de temp zo snel om hoog schiet en dan uit valt.
Heb hem nogmaals aangedrukt en de pennetjes opslot gedraaid vlak voor een tweede start. Toen gebeurde het weer.

[ Voor 3% gewijzigd door Stekker_ op 05-10-2012 11:19 ]

• Salmon
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-10 08:02

Salmon

.NET developer

Welke temperaturen gaan slaan torenhoog uit? CPU of gewoon alles?

Waar het nu op lijkt is dat de CPU koeler niet goed gemonteerd is, misschien even opnieuw doen en dan ook met de juiste hoeveelheid koelpasta.

Verder staan er wat topics hier op het forum dat over misschien dezelfde problemen gaan.

• Stekker_
Salmon schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 11:19:
Welke temperaturen gaan slaan torenhoog uit? CPU of gewoon alles?

Waar het nu op lijkt is dat de CPU koeler niet goed gemonteerd is, misschien even opnieuw doen en dan ook met de juiste hoeveelheid koelpasta.

Verder staan er wat topics hier op het forum dat over misschien dezelfde problemen gaan.
Foto is verwijderd om verwarring te voorkomen.

Weet niet of het mag, maar even snel een plaatje geplaatst.

De temperature °C de 4 die hier te zien zijn die lopen allemaal rapido op. Tot wel iets van 135°C volgens mij voordat hij uitvalt. De meest rechter 2 lopen heel snel door.

[ Voor 10% gewijzigd door Stekker_ op 05-10-2012 12:03 ]

• WeAreLegion
  • Niet online
Stekker_ schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 11:19:
[...]

Heb hem nogmaals aangedrukt en de pennetjes opslot gedraaid vlak voor een tweede start. Toen gebeurde het weer.
Gebruik eens een app zoals realtemp en kijk dan eens wat er precies heel warm word. Maar ik zou zoiezo je CPU fan even helemaal opnieuw doen en er opnieuw koelpasta tussen doen (niet te veel dun laagje over hele processor werkt prima).

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-11 15:34
Niemand die nog wat over zijn Sweex voeding heeft gezegd? Zijn de cremé de la cremé van de onderkant toch?:P Verder wat zijn de daadwerkelijke temperaturen?

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:24
Ik had eens wat rotzooi gedownsmurft, dat stukje software deed niets anders dan mijn i7 vol belasten. Daardoor schoot ook de temperatuur omhoog en gooide hij hem in de thermal shutdown.

Dus het is misschien een idee om even je taskmanager te starten. Als die 100% staat te blazen zit er malware in je systeem.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Stekker_
asing schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 11:24:
Ik had eens wat rotzooi gedownsmurft, dat stukje software deed niets anders dan mijn i7 vol belasten. Daardoor schoot ook de temperatuur omhoog en gooide hij hem in de thermal shutdown.

Dus het is misschien een idee om even je taskmanager te starten. Als die 100% staat te blazen zit er malware in je systeem.
De taskmanager draait niet volle op 100% ook dit kunnen controleren.

• Joenino
Uuuh eerst heb je het over een core 2 quad (in je begin post) en in het plaatje is het opeens een i7-920. Wat is het nu?

• Stekker_
Joenino schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 11:25:
Uuuh eerst heb je het over een core 2 quad (in je begin post) en in het plaatje is het opeens een i7-920. Wat is het nu?
Dit plaatje is geleend van Google, zit op dit moment op mijn werk vandaar. B) had even beter moeten opletten dat is correct.

• Salmon
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-10 08:02

Salmon

.NET developer

Stekker_ schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 11:26:
[...]

Dit plaatje is geleend van Google, zit op dit moment op mijn werk vandaar. B) had even beter moeten opletten dat is correct.
Haha handig zeg! Maar verder zou ik gewoon je cpukoeler even loshalen en terugplaatsen, zoals al meerdere keren is aangegeven. Als dit niks oplost even kijken of de Sweex voeding inderdaad roet in het eten gooit.

Heeft deze Sweex voeding ook al eerder gedraaid icm deze configuratie van de pc?

• Stekker_
Salmon schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 11:29:
[...]

Haha handig zeg! Maar verder zou ik gewoon je cpukoeler even loshalen en terugplaatsen, zoals al meerdere keren is aangegeven. Als dit niks oplost even kijken of de Sweex voeding inderdaad roet in het eten gooit.

Heeft deze Sweex voeding ook al eerder gedraaid icm deze configuratie van de pc?
Ja de voeding is mee overgezet vanuit de oude kast en heeft altijd lekker stil gedraaid. Wat zou de oorzaak kunnen zijn dan als het de voeding blijkt te zijn?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:08
Als je voeding geen stabiele spanning levert (wat vaak gebeurt als ze richting het maximum van hun te kunnnen leveren vermogen komen, of soms zelfs in het minimum), kan je wel spontane shutdowns krijgen. Het oplopen van de temperatuur is dan wel weer wat minder te verwachten, maar niet uit te sluiten.

iRacing Profiel

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Stekker_ schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 11:23:
[...]

[afbeelding]

Weet niet of het mag, maar even snel een plaatje geplaatst.

De temperature °C de 4 die hier te zien zijn die lopen allemaal rapido op. Tot wel iets van 135°C volgens mij voordat hij uitvalt. De meest rechter 2 lopen heel snel door.
Stekker_ schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 11:15:
Spec's zijn:

Asus P5Q Se
Club 3d HD7850
Core 2 Quad (type weet ik zo 1,2,3 niet meer) Dacht 3.2Ghz.
5gb ram
Voeding is van Sweex (Wattage en type heb ik zo gauw niet).
Verder standaard proccesor koeling en de standaard fans die meegeleverd worden met de kast.
That doesn't match up...

• Joenino
Stekker_ schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 11:31:
[...]

Ja de voeding is mee overgezet vanuit de oude kast en heeft altijd lekker stil gedraaid. Wat zou de oorzaak kunnen zijn dan als het de voeding blijkt te zijn?
In het verleden gehaalde resultaten zijn in de toekomst niet gegarandeerd zullen we maar zeggen.
Tijdens uitbouwen en inbouwen beweegt zo'n voeding toch en het kan zijn dat wat diodes (of wat er ook op een voeding zit) een opdonder hebben gehad. Hierdoor kan het zijn dat het vermogen wat de voeding kan leveren niet meer voldoet.

Maar zoals al meerdere hebben gezegd eerst die koeler maar eens goed plaatsen (waarom je die eraf hebt gehaald is me nog een raadsel maar goed).

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:59
Ik kon het nergens lezen, maar je koelers draaien wel? En gebeurt dit ook als je pc in alleen BIOS staat? (Handig om even op het tabje met temps en koelers toeren zet).

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:46
Ik vertrouw die Sweex voeding voor geen meter! Heb je ergens een andere voeding op de plank liggen of kan je van iemand anders een voeding lenen om het daar eens mee te testen?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Voeding kan idd de oorzaak zijn, Sweex is meuk, en zo'n oude i7 is nou niet bepaald zuinig met stroom, een 7850 kost ook wel wat.

Ook moet je kijken of je cpukoeler nog echt goed vast zit, en of de koelpasta nog wel goed is. Als de boel onder het stof zit, koelt ie ook slecht.

People as things, that’s where it starts.

• Stekker_
Dat het plaatje niet correspondeerd met de gegevens van de PC dat klopt. Zie eerdere reactie.

Het is een geleend plaatje van Google dus geen reeële foto. Zal de CPU koeler loshalen en opnieuw monteren met nieuwe pasta.

Om hier de vraag te beantwoorden de koeler is niet los geweest van de CPU vandaar dat ik het ook niet kan vinden waar het aan ligt.

De voeding is met care behandeld om hem zo min mogelijk te bewegen.

De fans draaien zowel in Bios stand als normaal.

De foto zal ik verwijderen en zal vanmiddag een nieuwe plaatsen van het programma. Excuses voor het verwarren vanwege de foto.

Heb zo snel geen andere voeding liggen en een voeding lenen van iemand wordt op dit moment ook lastig.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Stekker_ schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 12:02:

Om hier de vraag te beantwoorden de koeler is niet los geweest van de CPU vandaar dat ik het ook niet kan vinden waar het aan ligt.
Hij kan ook een beetje losgeschoten zijn. Maak hem nou maar gewoon opnieuw vast voor de zekerheid ;) Helpt dat nou echt niet, regel dan toch een voeding of check je voltages (eventueel met een multimeter)
asing schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 11:24:

Als je PC geen 100% load aan kan en daardoor oververhit raakt, is het probleem niet (enkel) dat programma, maar ook gewoon de koeling van je PC.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-11 13:43
Je gaf zelf aan de de core temperatuur van de processor opliep tot ver over de 100 graden.
Gewoon de koeler eraf halen, koeler schoonmaken, CPU schoonmaken en een nieuwe laag koelpasta erop.
Een I7 920 kan nooit zulke temperaturen bereiken als de koeler er goed op zou zitten.

Dit sluit die Sweex voeding vrijwel geheel als probleem uit.
Als die niet genoeg zou kunnen leveren kom je nooit aan zulke temperaturen bij 25% belasting.
Dan zou je eerder gewone uitval / reboots hebben.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• Stekker_
Beste Mede-tweakers,

Zojuist thuis aangekomen onderweg een tubetje koelpasta opgepikt. CPUkoeler losgehaald en nieuwe koelpasta erop gedaan.

Aangezet en op dit moment type ik het bericht op de Pc zonder dat hij ook maar moeite krijgt met de temperatuur. Voor de geintresseerde nu een goeie realtemp screenshot waar ook zichtbaar is. Dat we spreken over een Quad Q8200 2.3Ghz wat in de de openingspost verkeerd stond.

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/98rjw8.png

Mensen bedankt voor het meedenken en van mij mag bij deze het topic gesloten worden.

Ik zeg :

PRETTIG WEEKEND!!

• risc16
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-11 13:19
fijn dat het probleem verholpen is en prettig weekend

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:46
Daar moet op gedronken worden!

Goed weekend :)

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:17
Die temperatuur kan nog altijd een stuk lager

Mocht de pc over een tijdje weer uitvallen, vervang dan de voeding, want Sweex voedingen zijn eerste klas rotzooi in een doosje. Niet echt geweldig betrouwbare voedingen zeg maar

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 06-10-2012 00:52 ]

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-11 11:00
Inderdaad, voor nog geen zes tientjes heb je een voeding in huis die jouw systeem met gemak van genoeg vermogen kan voorzien en welke je ook kunt meenemen naar een volgend systeem: pricewatch: XFX Pro 550W
Die sweex meuk is echt niet te vertrouwen, dus het kan zeker geen kwaad om de voeding nu al te vervangen :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• WeAreLegion
  • Niet online
Mooi dat het werkt met de koel pasta!

Ik zou wel overwegen inderdaad om een andere voeding te kopen een keer, je kan beter wat meer geld neer leggen voor een goeie voeding, dan sweex of iets dergelijks gebruiken. Maar goed je kunt weer pc' en!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Zelfs deze Lepa van nog geen 4 tientjes is al veel en veel beter dan die Sweex:

pricewatch: Lepa W450-SA 450W

Voor dit geld moet je de rest van je hardware die sweex geen dag langer meer aandoen.

• Stekker_
Het advies voor een andere voeding neem ik zeker mee!
Pagina: 1