Toon posts:

Beelscherm laptop blijft zwaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Acer Aspire 5610, en sinds kort heb ik een probleem mee. De beeldscherm blijft zwart na het opstarten. Als eerst was de probleem dat spatie toets niet werkte. Ik heb toen toetsenbord eruit gehaald en schoon gemaakt. En toen ik hem weer opstartte werkte de beeldscherm gewoon normaal en de spatie toets werkte ook. Maar toen ging de laptop op slaapstand omdat hij niet op accu was aangesloten. Op ene of andere manier ging die ook uit. Toen ik hem weer op stroom had aangesloten en weer aan deed. Toen deed de beeldscherm het niet meer.

Ik heb toen alles nagecheckt of er misschien een kabel los zit, alles was goed. Ik heb de laptop ook op externe scherm aangesloten. Toen bleef de scherm ook zwart. Ik heb beetje Gegoogeld wat nu precies de probleem is. Ik lees verhalen dat misschien de videochip kapot is gegaan ofzo? Videochip is toch geslodderd aan de moederbord en die kan ik niet zomaar vervangen? Weet iemand een oplossing voor deze probleem ?

Groetjes .

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Er kunnen een paar dingen zijn. Als je zeker weet dat hij uit staat, zet hem aan. Ik begrijp dat je zelfs dan geen beelden krijgt m.b.t. het opstarten? (de zogenaamde POST berichten)

Als je echt niets krijgt, kan het bij laptops vaak aan meerdere dingen liggen:
1. Kapotte kabel
Er loopt een soort kabeltje intern tussen videochip en scherm. Die kan helaas kapot gaan. Eventueel laptop open maken en de kabel checken.

2. Backlight/inverter kaduuk
Je scherm werkt door een grote bak met licht achter het scherm te hebben, en dan vervolgens het scherm de ongewenste zaken er uit te laten filteren. Deze bak licht kan kapot. Dit kan je zien als je HEEEEL goed kijkt op het scherm bij niet te veel licht (maar ook niet donker): kan je nog een beetje de vormen van schermen, letters etc uitmaken, maar dan is het een probleem met de backlight/inverter. Als je googled zijn er tips om er achter te komen welk van de twee het is, en vervangende onderdelen kun je vaak vinden via internet.

3. Videochip kaduuk. Dat is gewoon pech. Dan zul je hem weg moeten brengen.

Mijn advies? Check of het de backlight/inverter is. Zo ja, onderneem dan zelf actie. Zo nee, kan je hem nog open maken om de kabel te checken.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
omdat een extern beeldscherm het ook niet doet, moet het wel de videokaart zijn. Laatst nog een laptop gerepareerd door de scharnieren van het scherm met een spuitbus met lucht door te blazen. Maar bij jou gaat dat niet helpen denk ik. Toen werkte het externe scherm wel.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zou het komen dat videokaart het niet meer doet? Want ik heb alleen toetsenbord eruit gehaald en schoongemaakt. Ik heb nog alle kabels gecheckt of ze goed zaten...

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 10:16:
Hoe zou het komen dat videokaart het niet meer doet?
- Toeval
- Pech: bepaalde computerchips kunnen erg slecht tegen ESD, oftewel statische electriciteit.
Was jij net "geladen" terwijl je met je vingers op de printplaat aan het pielen was, dan heb je kans dat je iets "opgeblazen" hebt.

• TwanJ
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-06-2023
Videokaart defect, als het een los kaartje is vervangen ? kosten rond de 40/50 euro volgens mij.

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Tegenwoordig hebben de meeste laptops geen losse grafische kaart meer.

[ Voor 33% gewijzigd door S_Chief op 09-10-2012 18:03 ]

Pagina: 1