Backup internet via 3G voor een bedrijf mogelijk ?

Pagina: 1
Acties:

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-12 22:12
Situatie:

Zakelijk ADSL 1500/256 via ZIPB XL
Aansluiting KPN via een LA-110
Hierop aangesloten zitten: -pinapparaten
-kassa’s
-Quattrovox met daarop meerdere dect telefoons

Overige apparatuur: -Zyxel Switch GS-105B
-Zyxel NWA-3500
Probleem:

Internetverbinding valt weg waardoor de winkel geen internetverbinding meer heeft en dus niet kan pinnen en geen kassa meer kan draaien via een terminalserver. De PC’s en kassa’s staan in verbinding met het kantoor op een andere locatie via de internetverbinding.

Kabelaansluiting is NIET aanwezig, dus een internetverbinding via de kabel is geen optie.

Wens: aangezien de internetverbinding via ADSL niet stabiel is wil ik een aanvullende internetverbinding (naast de ADSL) die NIET afhankelijk is via een koperdraadje via een wijkcentrale.

Ideaal zou een internetverbinding zijn via 3G welke bij uitval van de ADSL verbinding de internetverbinding weer tot stand brengt zodat alles blijft draaien.

Iemand suggesties of ervaringen hier mee?

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:32
Er zijn routers met de mogelijkheid van een back-up 3G verbinding.

Weet je eigenlijk al waarom je ADSL verbinding instabiel is?

Edit:
http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=router+3G

[ Voor 20% gewijzigd door My-life op 05-10-2012 10:52 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Zywall USG 20 inzetten bijvoorbeeld?
Daar kun je een 3G dongle op aansluiten en als backup wan gebruiken.

Maar ik zou eerst onderzoeken waarom je adsl zo gammel is.
Kunnen ze het adsl signaal niet op een ander aderpaar zetten?
Is de interne bekabeling wel goed?

Om hoeveel kassa's gaat het eigenlijk?

Abort, Retry, Quake ???

• Noppesnada
Er zijn al diverse monteurs geweest, maar een reden is niet te achterhalen. We zien er ook weinig heil in om daar veel energie in te stoppen. Wat ik wenselijk vind is een extra internetverbinding die de draad oppikt zodra de ADSL verbinding uit valt.

Het gaat overigens om 4 kassa's en 3 pinapparaten en 1 mobiel pinapparaat.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Noppesnada schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 10:58:
Er zijn al diverse monteurs geweest, maar een reden is niet te achterhalen. We zien er ook weinig heil in om daar veel energie in te stoppen. Wat ik wenselijk vind is een extra internetverbinding die de draad oppikt zodra de ADSL verbinding uit valt.

Het gaat overigens om 4 kassa's en 3 pinapparaten en 1 mobiel pinapparaat.
3G router inderdaad. Maar je begrijpt wel dat dat het aanpakken is van de symptonen, niet de oorzaak?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:07
Geen verstand van MAAR.

Kan de pin zomaar over 3G ? meende me te herinneren dat je hiervoor speciaal een lijn nodig had (of optie PIN aanzetten) volgens mij kan dit niet zomaar over elke lijn ?

• Noppesnada
Ik begrijp dat het symptoombestrijding is, maar we moeten wat. Liever een eenmalige investering en daarbij een 3G bundel dan omzet verliezen omdat de ADSL verbinding niet stabiel te krijgen is en er klanten uit de rij van de kassa stappen omdat het te lang duurt.

Wat is in jullie optiek een betrouwbare ZAKELIJKE 3G "leverancier" ?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Wat hhoekstra zegt en LiquidT_NL heeft ook een (erg) goed punt.

Ik denk niet dat je de oplossing moet (willen) zoeken in een 3G router.

Zeker met een zakelijke KPN aansluiting moet er toch meer aan troubleshooting gedaan kunnen worden.

Abort, Retry, Quake ???

• LiquidT_NL
hhoekstra schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 11:37:
Geen verstand van MAAR.

Kan de pin zomaar over 3G ? meende me te herinneren dat je hiervoor speciaal een lijn nodig had (of optie PIN aanzetten) volgens mij kan dit niet zomaar over elke lijn ?
Volgens mij zijn er wel 3G toepassingen. Wel zou het inderdaad zo kunnen zijn dat als je wil pinnen over 3G, dat via een specifieke provider moet. Daarvoor kan OP beter contact opnemen met de leverancier van de huidige apparatuur of de bank, die kan daar vast wel wat over zeggen.
Ik begrijp dat het symptoombestrijding is, maar we moeten wat. Liever een eenmalige investering en daarbij een 3G bundel dan omzet verliezen omdat de ADSL verbinding niet stabiel te krijgen is en er klanten uit de rij van de kassa stappen omdat het te lang duurt.
Eer de hele boel is geregeld ben je ook weer een paar weken verder. En die 3G zooi kost ook gewoon een maandelijks bedrag. Tja je moet het zelf weten, maar als filiaalhouder zou ik me echt schamen zo'n oplossing in mijn winkel te voeren. Het is gewoon een schoolvoorbeeld voor het verkeerd oplossen van problemen.

Daarnaast, stel de problemen worden erger of er is een snelle betrouwbare verbinding nodig, dan zul je alsnog aan de bak moeten met de KPN.

[ Voor 3% gewijzigd door LiquidT_NL op 05-10-2012 11:53 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Noppesnada
De 3G verbinding acht ik in eerste instantie noodzakelijk om mijn kassa's te laten draaien. Als de pin het daar ook op doet is dat mooi meegenomen. Zo niet, dan heb ik altijd nog een mobiel pinapparaat (en nog een reserve) dus daarvoor heb ik een uitwijkmogelijkheid.

Natuurlijk is dit geen structurele oplossing voor het eigenlijke probleem (een haperende ADSL verbinding). Het (gehuurde) pand van de winkel en de daarin aanwezige infrastructuur is oud (hoewel dat volgens mij niet de oorzaak van het probleem is) en zou vervangen moeten worden, ware het niet dat er een grote renovatie aanstaande is die deze investering onzinnig maken.

Een 3G backup zou in de toekomst altijd nog van pas komen. We willen gewoon niet afhankelijk zijn van 1 draadje !

Nog meer suggesties ?

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zit er een pand naast je waar je wellicht de internetverbinding van kunt delen?

• LiquidT_NL
Zoals ik ook aangeef: vraag het na bij je bank en/of de huidige provider. Ik weet namelijk niet of je specifieke providers of abbo's nodig hebt voor pinnen. En anders 3G router halen en een goedkoop 3G contractje afsluiten.

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:06
Wij hebben een ADSL abonnement van XS4ALL met ServicePlus:

http://www.xs4all.nl/klant/serviceplus/

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:19
Sinds ongeveer anderhalf jaar heb je geen gecertificeerde verbinding meer nodig om te pinnen.
Als je met CCV contact opneemt zetten ze voor ongeveer 40 euro per automaat de verbinding om.
Dan zou hij moeten werken op iedere verbinding.

Dan heeft een backup verbinding ook meer zin.
Zelf heb ik getest of mijn pin automaat het deed op mijn consumenten UPC verbinding, maar dat gaat niet.

Ik kan er echter weinig ervaring over vinden op internet.
Zelf ben ik bezig met een beslissing te nemen over Glasvezel internet, maar denk dat het toch maar een gecertificeerde verbinding wordt.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Genoeg routers die ook 3G aankunnen.

Zelf gebruik ik vaak de Sonicwall routers. De TZ200 serie is bv mkb-gericht, en kan ook een 3G verbinding als WAN failover nemen.

Pin kan prima over het publieke internet tegenwoordig. Bij CCV kost het idd iets van 40 eur eenmalig, en telefonisch kunnen ze je daarna door de menutjes praten (stelt niet veel voor, je moet alleen een paar IPtjes wijzigen)

Bij Banksys kun je het gewoon zelf (kosteloos) doen. Alleen vervalt chipknip support.

Maar kun je niet je internetverbinding fixen? 1500/256 is wel erg mager. Heb je geen mogelijkheden voor VDSL? Ik zie steeds meer industrieterreinen waar FttC uitgerold wordt, en je dus ipv de 4+ km ADSL (=traag of instabiel vaak) ineens 20 of 40Mbit vdsl kunt krijgen vanuit de wijkkast.

Verwijderd

Een "gecertificeerde" verbinding is eigenlijk niets anders dan een "schone" ADSL, zonder firewall. Dit is nodig om er 100% zeker van te zijn, dat de VPN die de PIN automaat opzet naar Interpay or andere verwerker van het geld, er ook door komt.

Maar, WAAROM hapert de lijn? Vraag even of de buren ook "last" hebben? Indien dat zo is, dan is de afstand misschien te groot tot de centrale.

XS4ALL is een serieuze club. Ze vragen niet voor niets best wel veel geld voor de ADLS, maar de betrouwbaarheid en de kennis van hun eigen helpdesk staat boven kijf.

Misschien kan je bij de buren een lijntje lenen in geval van nood. Draytek Vigor heeft routers met 2 LAN aansluitingen met een "fall back". Dus als de ene lijn wegvalt (bv. modem stuk), dan gaat hij automatisch over op de andere.

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-12 13:45
Kan de huidige router eigenlijk wel 3 pinautomaten aan? Of is dat misschien de oorzaak? Ik zie trouwens niets over de duur van de uitval en hoe het verholpen wordt. Is een router herstart voldoende of is het een aantal uren dood en spontaan weer werkend? Is er niets uit de logging te halen van de router? M.i. ligt het niet aan het stukje koper tussen de wijkcentrale en het IS/RA van het pand.

U+

Pagina: 1