Experiabox icm Airport Express

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-09 18:34
Ik ben van plan om een Airport Express aan te schaffen omdat ik niet tevreden ben over mijn draadloze netwerk (Experiabox). Ik heb een 100/100 glasvezelverbinding van KPN en op verschillende apparaten heb ik een instabiele verbinding.

Ik lees echter meerdere problemen die mensen hebben met de combinatie experiabox-airport express.

Mijn bedoeling is om het draadloze netwerk van mijn Experiabox niet meer te gebruiken. Ik wil de Airport Express bedraad aansluiten op de Experiabox en al mijn apparaten via de AE contact laten maken met het netwerk. Dit zal toch geen problemen opleveren? Ik heb dan gewoon 2 draadloze netwerken die los van elkaar staan?

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 17:24

World Citizen

FreeReef.nl

funk-e schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 10:45:
Ik ben van plan om een Airport Express aan te schaffen omdat ik niet tevreden ben over mijn draadloze netwerk (Experiabox). Ik heb een 100/100 glasvezelverbinding van KPN en op verschillende apparaten heb ik een instabiele verbinding.

Ik lees echter meerdere problemen die mensen hebben met de combinatie experiabox-airport express.

Mijn bedoeling is om het draadloze netwerk van mijn Experiabox niet meer te gebruiken. Ik wil de Airport Express bedraad aansluiten op de Experiabox en al mijn apparaten via de AE contact laten maken met het netwerk. Dit zal toch geen problemen opleveren? Ik heb dan gewoon 2 draadloze netwerken die los van elkaar staan?
Ik zou je Experia in Bridge mode zetten zodat hij enkel over 1 LAN poort een IP afgeeft. De DHCP staat dus uit in je Experia.

Vervolgens creëer je in de Airport je nieuwe netwerk, en DHCP ... Je houd dan maar 1 netwerk over.
De Experia is enkel een doorgeefluik voor internet (modem)... je Airport is nu je Router.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
World Citizen schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 10:49:
[...]

Ik zou je Experia in Bridge mode zetten zodat hij enkel over 1 LAN poort een IP afgeeft. De DHCP staat dus uit in je Experia.

Vervolgens creëer je in de Airport je nieuwe netwerk, en DHCP ... Je houd dan maar 1 netwerk over.
De Experia is enkel een doorgeefluik voor internet (modem)... je Airport is nu je Router.
Heeft dit geen effect op de 2 tv-ontvangers die op de 2 andere poorten zitten?

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

funk-e schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 12:05:
[...]

Heeft dit geen effect op de 2 tv-ontvangers die op de 2 andere poorten zitten?
Wacht loopt bij kpn je tv signaal over utp?

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
World Citizen schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 12:16:
[...]

Wacht loopt bij kpn je tv signaal over utp?
Ja, dat klopt.

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-10 16:47

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Je kunt bij de experia box bijna niets configureren helaas... je bent 'verplicht' om de DHCP afhandeling door je experiabox te laten uitvoeren, omdat deze inderdaad ook je iptv en voip regelt. Bij sommige experiaboxen (er zijn meerdere types) is het uitschakelen van de DHCP zelfs niet eens mogelijk.

Ik heb mijn airport extreme bedraad aangesloten aan mijn exp.box en de wlan functie van de eb uitgeschakeld. Verder zitten mijn telefoon en mijn tv ontvanger ook rechtstreeks aan de eb. Mijn ae zendt een wi-fi signaal uit voor alle overige apparaten, en mijn windows pc en xbox 360 zitten bedraad aan de ae gekoppeld. De ae staat hierbij in brugmodus, dus hun ip-adressen krijgen de apparaten nog wel via de eb. Voordeel van de ae voor mij: mogelijkheid tot time machine backup op externe hdd, 5 GHz netwerk, airplay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Ja dan zou ik inderdaad doen wat Woelders zegt..

Ik zou de Airport ook niet als extra router neer zetten. Je krijgt dan namelijk 2 netwerken, en dan kun je bv niet data uitwisselen tussen je Computer en je Settopbox...

AE in bridge mode, en als accespoint...

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
woelders schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 12:53:
Je kunt bij de experia box bijna niets configureren helaas... je bent 'verplicht' om de DHCP afhandeling door je experiabox te laten uitvoeren, omdat deze inderdaad ook je iptv en voip regelt. Bij sommige experiaboxen (er zijn meerdere types) is het uitschakelen van de DHCP zelfs niet eens mogelijk.

Ik heb mijn airport extreme bedraad aangesloten aan mijn exp.box en de wlan functie van de eb uitgeschakeld. Verder zitten mijn telefoon en mijn tv ontvanger ook rechtstreeks aan de eb. Mijn ae zendt een wi-fi signaal uit voor alle overige apparaten, en mijn windows pc en xbox 360 zitten bedraad aan de ae gekoppeld. De ae staat hierbij in brugmodus, dus hun ip-adressen krijgen de apparaten nog wel via de eb. Voordeel van de ae voor mij: mogelijkheid tot time machine backup op externe hdd, 5 GHz netwerk, airplay.
Dit klinkt goed. Dit zijn namelijk ook redenen waarom een AE interessant is, vooral met mijn iPhone 5.

Ik begrijp nu niet helemaal wat het nadeel is om de DHCP afhandeling door de EB te laten uitvoeren.
World Citizen schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 13:09:
Ja dan zou ik inderdaad doen wat Woelders zegt..

Ik zou de Airport ook niet als extra router neer zetten. Je krijgt dan namelijk 2 netwerken, en dan kun je bv niet data uitwisselen tussen je Computer en je Settopbox...

AE in bridge mode, en als accespoint...
Ik zou het EB-netwerk dan sowieso nergens voor gebruiken, oh wacht.
Ik heb nu op de EB:

Bedraad:
Apple TV3
TV1
TV2
telefoon

Draadloos:
iMac
Macbook Air
iPhone 4
iPhone 5

Dan kan ik de EB toch alleen gebruiken voor TV en Telefoon?

[ Voor 22% gewijzigd door funk-e op 05-10-2012 13:18 ]

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

funk-e schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 13:13:
[...]

Dan kan ik de EB toch alleen gebruiken voor TV en Telefoon?
Ja maar stel dat je een smart TV hebt, of je hebt een geavanceerde topbox. dan zouden die in een ander netwerk zitten. Je kunt dan bv geen film van je pc naar je tv streaken zonder via WAN te gaan.

Je wilt dat al je apparaten in 1 netwerk/ip reeks zitten. Dit is niet als je 2 routers in je netwerk hebt. Beide routers geven namelijk een verschillende IP reeks uit. Hetzelfde instelling leid tot conflicten.

Ik zou dus de EB instellen als router, en van je AE maak je dan effectief een switch en een Accespoint.

Dus je hebt dan

- EB als Modem en DHCP.... Die geeft dus iedereen in het netwerk een IP adres.
- AE als switch en als Accespoint voor draadloos netwerk.

Op je EB sluit je de TV en telefoon aan, en via draadloos van de AE verbind je de computers en telefoons. Je kunt ten alle tijden de andere poorten van je EB gebruiken voor andere bekabelde apparatuur , en zo ook de poorten van je AE. Alle draadloze apparaten maken verbinding met je AE, en je AE haalt het internet op bij de EB

[ Voor 47% gewijzigd door World Citizen op 05-10-2012 13:36 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Bovenstaande klopt, zo werkt het bij mij dus ook. Alleen jammer dat ik nu te maken heb met 2 kastjes, en dat ik niet de handigere Apple software kan gebruiken voor DHCP binding, port mapping en port forwarding enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Überhaupt je TV achter je modem is bij mij een no-go... Typisch een rede waarom ik Ziggo of UPC wil...
Ik heb me net wat ingelezen en KPN moduleerd inderdaad het TV signaal in je modem...

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Hoezo? Het werkt prima hier hoor. Hoe zou jij dan het signaal bij je decoder willen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Nee sorry het zal prima werken... maar ik prefereer het splitsen van Coax Voor het modem, waar 1 coax naar het modem gaat en 1 naar de decoder. Hierdoor hou ik mijn analoog en digitaal TV signaal over 1 kabel, en als het modem uitvalt dan heb ik dus nog analoge TV... zonder een extra kabel in huis te hebben.

Ik kan me ook voorstellen dat iedereen Coax naar zijn TV heeft lopen en nog geen UTP... Bij KPN zullen veel mensen dan een UTP kabel naar de TV moeten trekken. ...

Ik wil niet zeggen dat het niet werkt.. maar het is zo omslachtig....

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Oh... nou ja ik heb hier geen coax meer maar glas, dus dan heb je (althans bij KPN) een kastje die het glassignaal omzet naar een RJ-45 poort waar je vervolgens nog niks mee kunt zonder dat je hierop een experia box aansluit. Vanaf daar kan de tv er iets mee dus kún je niet anders.
Pagina: 1