Verwijderd

Topicstarter
ik wil een lcd tv kopen met goed geluid. De meeste hebben bagger geluid wat ik zo uit de reviews lees. heb geen homecinemaset dus wil graag een tv met goed geluid. Hoeft niet veel bas of subwoofer of zo maar wel gewoon mooi geluid.

En hoe krijg ik geluid van mijn pc naar mijn lcd tv? Een vriend van me heeft een philips lcd tv maar films vanaf zijn laptop worden alleen met beeld weergeven en zonder geluid. Hij is aangesloten met een hdmi kabel. Moet je dan altijd een aparte kabel voor geluid aan sluiten? of kan je ook geluid via de hdmi kabel krijgen van films MP3 etc?

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Er is geen LCD/Plasma/LED TV met goed geluid.
Hoewel sommige fabrikanten het nog proberen door in de voet een subwoofer te plaatsen krijg je er nooit mooi kraakhelder geluid uit.

Als je videokaart geluid uit over HDMI ondersteunt dan kun je het geluid ook via de HDMI laten lopen, anders zul je het met een los 3,5mm headphonejack male - male kabeltje moeten doen.

Zucht...

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-02 20:38
^^ Dat dus. Een soundbar, home-cinemaset of aparte actieve speakers (pc-speakers) kunnen echter al heel veel goedmaken.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:20
Je hebt vast een stereo in de buurt staan. Gewoon die gebruiken voor het geluid.

Geluid over HDMI moet je soms apart activeren. Onderin je taakbalk met rechter muisknop klikken op het speaker icoon. Kiezen voor playback devices en dan HDMI aanvinken.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• harryslinger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-01 19:51
ik denk dat de bose videowave de enige lcd is met acceptabel geluid, maar ja daar betaal je ook 5000 euro voor

• BDHowner
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-01 16:23
Je merkt wel dat fabrikanten al steeds meer proberen, maar de meeste schermen zijn nog steeds kut wat betreft geluid.

Zo heeft mijn ES6710 van Samsung heeft i.t.t. mijn vorige (Samsung B6000) grotere speakers, meer naar onderen gericht i.p.v. parallel op het paneel. Het geluid kan in principe harder denk ik (grotere speakers) en hij heeft duidelijk meer bass. Het is echter helemaal niets vergeleken met wat voor los setje dan ook.

Ik raad dus et als bovenstaande aan om een fatsoenlijke set te kopen, of i.i.g. een losse soundbar o.i.d.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Terror schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 20:17:
Je hebt vast een stereo in de buurt staan. Gewoon die gebruiken voor het geluid.

Geluid over HDMI moet je soms apart activeren. Onderin je taakbalk met rechter muisknop klikken op het speaker icoon. Kiezen voor playback devices en dan HDMI aanvinken.
Niet elke HDMI output geeft geluid mee, hoewel alle moderne apparatuur het wel doet.

Ik denk dat je beter je budget iets kan verkleinen, een goede TV halen en vervolgens een losse audio oplossing te verzinnen. Dat is beter dan in te leveren op budget of beeldkwaliteit voor geluid dat altijd ruk is.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:42
Het probleem is gewoon dat die speakers plat en niet te groot mogen zijn omdat anders je tv weer veel te groot wordt. Dus echt goed geluid kun je er nooit uit krijgen.
Een soundbar zoals aangegeven of gewoon een los setje is je enige oplossing.

• LiquidT_NL
Arunia schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 10:49:
Het probleem is gewoon dat die speakers plat en niet te groot mogen zijn omdat anders je tv weer veel te groot wordt. Dus echt goed geluid kun je er nooit uit krijgen.
Een soundbar zoals aangegeven of gewoon een los setje is je enige oplossing.
Je hebt wat TV's die een flinke voet hebben en daar de speaker in doen. Dat is re-de-lijk. Het is alleen onzin imho om daar je TV aankoop van af te laten hangen, omdat je vaak duurder uit bent of inlevert op de TV kwaliteit.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• MO1234
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-02 15:06
Tip ga naar elektronica zaak en test het geluid van verschillende tv's. Reviews en meningen van andere zijn leerzaam, maar uiteindelijk gaat het erom hoe jij het geluid beleeft of waar je te vrede mee bent.

Opties voor aansluiten zijn:
PC / TV
HDMI / HDMI (mits de je videokaart ook geluid mee kan sturen.)
HDMI / HDMI + 3,5mm headphonejack male -male
DVI / HDMI + 3,5mm headphonejack male -male
DVI/ VGA + 3,5mm headphonejack male -male
VGA/VGA+ 3,5mm headphonejack male -male

• LiquidT_NL
MO1234 schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 12:27:

Opties voor aansluiten zijn:
PC / TV
HDMI / HDMI (mits de je videokaart ook geluid mee kan sturen.)
HDMI / HDMI + 3,5mm headphonejack male -male
DVI / HDMI + 3,5mm headphonejack male -male
DVI/ VGA + 3,5mm headphonejack male -male
VGA/VGA+ 3,5mm headphonejack male -male
Wat je in het kort dus voorstelt is om de aansluiting te gebruiken die zich op je TV en je PC bevindt, en als dat niet geluid doorgeeft dat los doorlussen? VGA-VGA lijkt mij geen verstandige manier om een PC aan te sluiten op een TV.

Verwijderd

LiquidT_NL schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 12:45:
[...]
VGA-VGA lijkt mij geen verstandige manier om een PC aan te sluiten op een TV.
Waarom niet?

• LiquidT_NL
Omdat er zat TV's zijn die weigeren 1080p over de VGA aansluiting te accepteren. Voor zover ik weet is 1080p ook niet inbegreven in de VGA standaard. De kabel kan het wel aan, maar op internet zijn er zat mensne die hun TV niet hoger dan 1080i krijgen. Sowieso is HDMI vrijwel altijd preferable.

Ten overvloede: DVI-VGA valt dus ook af.

[ Voor 12% gewijzigd door LiquidT_NL op 05-10-2012 13:08 ]

• MO1234
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-02 15:06
LiquidT_NL schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 12:45:
[...]

Wat je in het kort dus voorstelt is om de aansluiting te gebruiken die zich op je TV en je PC bevindt, en als dat niet geluid doorgeeft dat los doorlussen? VGA-VGA lijkt mij geen verstandige manier om een PC aan te sluiten op een TV.
Ja precies,

Ik heb de opties neergezet omdat we niet weten welke aansluiting hij heeft op zijn Pc (of toekomstige TV). Ik heb gewoon alle opties op een rij gezet van de beste optie naar de slechtste. Waarbij VGA-VGA en DVI - VGA de minste zijn.

En aan TS, vaak hebben de dikkere TV's een wat beter geluid. Bij Led tv's zijn dit vaak de type's met back-led ,zijn vaak ook iets zuiniger dan edge-led.

• LiquidT_NL
MO1234 schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 14:04:
[...]

En aan TS, vaak hebben de dikkere TV's een wat beter geluid. Bij Led tv's zijn dit vaak de type's met back-led ,zijn vaak ook iets zuiniger dan edge-led.
En vaak heeft back-led ook local dimming, wat een stuk mooier zwart op levert!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor alle reacties!

ben weer wat wijzer. Heb zelf een nvidia 7650. Geen idee of ie geluid uit via hdmi ook ondersteunt. Zal wel nie, het is niet echt een nieuwe kaart. Maar goed, ga waarschijnlijk toch een laptop kopen. Weet ik gelijk waar ik op moet letten.

Maar als ik het goed begrijp is goed geluid uit een lcd tv onmogelijk. Het uitproberen in een winkel heeft weinig zin. De ruimte is daar vele malen groter en anders dan mijn eigen huisje. Maarja dan koop ik wel ergens losse speakers of zo.

Enne nog een vraagje. Dat 3,5mm headphonejack male -male is dat anoloog of digitaal?

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:30
Dan ben ik blijkbaar een van de weinigen met mazzel of heb ik geen smaak, you choose, maar uit mijn Sony (HX800) komt toch echt opmerkelijk goed geluid uit. Bekende die een andere Sony heeft uit een andere serie beaamt hetzelfde. Sterker, bij het oriënteren werd ik door de verkoper als eerste geattendeerd op het goede geluid uit de Sony's, nog voordat we het over de beeldkwaliteit hadden. Nadeel is natuurlijk wel dat de Sony's in het algemeen iets duurder zijn, maar ga gewoon eens luisteren in een fatsoenlijke zaak. Niet in de teringherrie van een MM waar de TV ook /vaak gewoon los in de ruimte staat (ervan uitgaande dat de TV bij jou ook tegen of bij een wand komt te staan (weerkaatsing van geluid e.d.)).

Hi Ha Hopjesvla

• LiquidT_NL
Verwijderd schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 22:00:
bedankt voor alle reacties!

ben weer wat wijzer. Heb zelf een nvidia 7650. Geen idee of ie geluid uit via hdmi ook ondersteunt. Zal wel nie, het is niet echt een nieuwe kaart. Maar goed, ga waarschijnlijk toch een laptop kopen. Weet ik gelijk waar ik op moet letten.

Maar als ik het goed begrijp is goed geluid uit een lcd tv onmogelijk. Het uitproberen in een winkel heeft weinig zin. De ruimte is daar vele malen groter en anders dan mijn eigen huisje. Maarja dan koop ik wel ergens losse speakers of zo.

Enne nog een vraagje. Dat 3,5mm headphonejack male -male is dat anoloog of digitaal?
Die 7650 heb je kans dat audio wel gewoon over HDMI gaat. 3,5mm headphonejacks zijn vrijwel altijd analoog. Voorkeur is sowieso een digitale aansluiting (coax of optisch).
Hopjesvla79 schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 22:08:
Dan ben ik blijkbaar een van de weinigen met mazzel of heb ik geen smaak, you choose, maar uit mijn Sony (HX800) komt toch echt opmerkelijk goed geluid uit. Bekende die een andere Sony heeft uit een andere serie beaamt hetzelfde. Sterker, bij het oriënteren werd ik door de verkoper als eerste geattendeerd op het goede geluid uit de Sony's, nog voordat we het over de beeldkwaliteit hadden. Nadeel is natuurlijk wel dat de Sony's in het algemeen iets duurder zijn, maar ga gewoon eens luisteren in een fatsoenlijke zaak. Niet in de teringherrie van een MM waar de TV ook /vaak gewoon los in de ruimte staat (ervan uitgaande dat de TV bij jou ook tegen of bij een wand komt te staan (weerkaatsing van geluid e.d.)).
Ja, opmerkelijk goed geluid voor een LCD TV misschien. Ik kan mij niet voorstellen dat een setje van 50 of 100 euro hier geen gehakt van maakt.

• Hopjesvla79
Klopt, elk setje maakt van elke tv gehakt, ook niet-LCD. Maar aangezien de vraag van de TS is naar een LCD mét goed geluid en niet naar een TV met setje zou ik sowieso voorstellen om gewoon eens te gaan luisteren en niet meteen concluderen dat elke TV ruk geluid produceert...(doch de meerderheid idd wel, helaas).

Hi Ha Hopjesvla

Verwijderd

Topicstarter
Hopjesvla79 schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 22:08:
tja, mooi hoor die sony, maar ik zie dat ie alleen een beetje erg boven mijn budget uitgaat. € 1.326,00 Incl BTW (voor de KDL-40HX850). denk dat ie ook iets te groot is voor mijn huis. Maarja hoe groter hoe beter geluid, dat weer wel natuurlijk

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-02 13:35
"een flatscreen met goed geluid". Deze vraag is een goede test voor een winkel. Een eerlijke verkoper zal je richting de home cinema sets leiden, een slechte zal een willekeurige TV aanbevelen :)

De oplossing waar ik zelf op ben gekomen is een Bose 3-2-1, met de speakers weggewerkt in de voet van het TV meubel.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:16
t_captain schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 20:18:
"een flatscreen met goed geluid". Deze vraag is een goede test voor een winkel. Een eerlijke verkoper zal je richting de home cinema sets leiden, een slechte zal een willekeurige TV aanbevelen :)
Nu doe je net alsof een goede verkoper eerlijk is, maar verkopen doe je echt niet het beste met altijd de waarheid vertellen :>

Een goede verkoper (wat niet eerlijk hoeft te betekenen) zal je inderdaad naar de home cinema sets leiden, want dan koop je hopelijk nog meer, waardoor de omzet en winst nog wat omhoog gaan ;)
De oplossing waar ik zelf op ben gekomen is een Bose 3-2-1, met de speakers weggewerkt in de voet van het TV meubel.
Wel mooi dat je het over eerlijke en slechte verkopers hebt en dan zelf zegt dat je Bose hebt gekocht :D Als er iets overpriced is, dan is het Bose. Leuk spul hoor, maar het zou eigenlijk de helft moeten kosten. Dan zou het waar voor je geld zijn geweest.

[ Voor 31% gewijzigd door Hahn op 08-10-2012 20:22 ]

The devil is in the details.

• Hopjesvla79
t_captain schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 20:18:

he he he en jouw verkoper lachte zich helemaal rot natuurlijk...Bose _/-\o_ minder...voor meer!

Maar goed alleen hieruit blijkt al dat je gewoon moet gaan luisteren en niet alleen op een topic af moet gaan...

Hi Ha Hopjesvla

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Ik wil toch iets toevoegen aan de discussie. Goed geluid gaat niet alleen over veel bas, en ook niet alleen over een vlakke frequentiecurve van 20 tot 20k Hz.

Bij een tv is localisering minstens zo belangrijk als het frequentiebereik. Ik heb op mijn versterker bijvoorbeeld geen center speaker. Daarom prefereer ik voor de meeste doeleinden dus het "baggergeluid" (valt best mee) van mijn flatscreen tv boven dat van mijn versterker met daarop aangesloten dure zelfbouwboxen met toprange scan-speak drivers. De speakers bevinden zich wel links en rechts boven de tv, maar zeker bij programma's met veel dialogen vind ik het effect dat het geluid niet afkomstig lijkt van de spreker storend, en heb ik liever geluid met een beperkt frequentiebereik dat wel uit de goede richting komt.

Van het concept soudbar heb ik mezelf nog niet kunnen overtuigen. Loop ik rond bij Saturn, dan vind ik het schrikbarend welke plastieken kwaliteit je krijgt voor honderden euro's. Bovendien vind ik het wel heel grappig dat fabrikanten enorm hun best doen om een tv zo min mogelijk bezel te geven en kopers daarmee verleiden, waarna zonder blikken of blozen een soundbar wordt bijgekocht (voor de helft van de prijs van de tv, of meer) die al snel weer 10 cm of zelfs meer toevoegt aan die rand. Wie snapt het nog?

Ik ben het er overigens niet mee eens dat elk willekeurig setje van 50 euro gehakt maakt van elke flatscreen TV. Dat is een veel te stellig en veel te standaard antwoord. Ja, er komt meestal meer herrie uit die prutsetjes, zeker in de lagere regionen, maar ik heb eerlijk gezegd liever weinig bas dan veel als deze van baggerkwaliteit is. Zeker omdat baggerbas de verstaanbaarheid van dialogen ernstig negatief kan beinvloeden.
Pagina: 1