lange toegangstijden western digital caviar blue WD10EZEX

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruidje20
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-07 21:14
Hallo allemaal,

Onlangs heb ik een nieuwe htpc gebouwd. Daarin gebruik ik een western digital caviar blue WD10EZEX harde schijf. Omdat ik eens benieuwd was naar de prestaties heb ik een becnhmark gedraaid met het programma HD Tune. Ik gebruik daarbij de gratis versie van het programma. Toen de benchmark klaar was viel me op dat de toegangstijden van de schijf nogal lang zijn, ongeveer 21 ms. Volgens mij is dat redelijk lang voor een harde schijf die draait op 7200 toeren. Na wat zoeken op internet kwam ik erachter dat de schijf gebruik maakt van 1 TB platter, zou dat er ergens mee te maken kunnen hebben? De doorvoersnelheiden zijn echter wel prima. Gemiddeld zo'n 150 mb, wat ik voor een harde schijf best rap is.

Zou iemand mij kunnen vertellen waarom de toeganstijden zo lang zijn en zou ik er wat aan kunnen doen?

Hieronder de link naar crystaldiskmark en hd tune

PS: Ik zal zo snel mogelijk een screenshot toevoegen van HD Tune.

https://skydrive.live.com/redir?resid=5E158075E48FF123!772
http://sdrv.ms/Pd0UH8

[ Voor 12% gewijzigd door Kruidje20 op 04-10-2012 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Laat vooral eens een AS SSD benchmark zien. Misalignment kan nog een probleem zijn, maar ik vermoed dat HDtune gewoon 512B seeks doet en dan moet je schijf emuleren en is het dus kunstmatig traag.

HDtune = supersynthetische I/O die buiten je filesystem om gaat; dus die I/O wijkt af van normale programma's
AS SSD + CrystalDiskMark testen op het filesystem zelf, dus alle optimalisaties en instellingen die voor je programma's van toepassing zijn, is dan ook van toepassing op je benchmark. Dat is normaliter ook het doel van een benchmark: realistisch gebruik simuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:39

Swordlord

Act first, think never

Ik vind hem niet zo vreemd...

Welke toegangstijden had je eigenlijk verwacht?
10-20ms gemiddeld in HDtune is normaal voor een HDD...

Graag even vermelden je moederbord en op welke poort je de HDD hebt aangesloten.

[ Voor 49% gewijzigd door Swordlord op 04-10-2012 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruidje20
Ik gebruik een gigabyte A75M-UD2H, de zit met een sata600 kabel aangesloten op de eerste satapoort van de chipset, in dit geval de a75 van amd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ziet er prima uit hoor. De 1TB platter schijven kunnen inderdaad iets hogere seektimes hebben; het wordt immers moeilijker een bepaalde track te vinden aangezien de afstand tussen de tracks ook steeds kleiner wordt. Maar hardeschijven waren altijd al slecht in seeken en dus kun je maar beter random I/O helemaal afschrijven en de HDD zoveel mogelijk gebruiken voor sequential I/O. Daarvoor is hij fantastisch met tegen de 200MB/s aan maximale STR performance. Dus zeer geschikt voor opslaan van grote bestanden die van A tot Z worden gelezen/weggeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruidje20
Maar is 21 ms niet erg langzaam? ik bedoel, als het nou bijvoorbeeld 16 ms is dan snap ik het nog wel, maar ik vind 21 ms wel erg langzaam voor een 7200 toeren schijf. Ik maak trouwens gebruik van de ahci drivers van amd, wat nou als ik de standaard driver gebruik van Windows 7 zelf, of heeft het daar niks mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toerental maakt niet zoveel uit; dit zijn full stroke seeks. De access time is dan hoger dan de gemiddelde seektime. Toerental maakt wel veel uit als de 'seekafstand' veel kleiner is; dan is het gemiddeld de helft van de maximale seektime (1/7200e seconde).

Drivers hebben er niets mee te maken; de latencies kunnen voor SSDs nog wel uitmaken maar hardeschijven zijn zo traag met random I/O dat die latencies in het niets vallen bij de hoge access time van hardeschijven.

Daarnaast vermoed ik dat HDtune 512B seeks doet, en aangezien jij een Advanced Format harddisk hebt met 4K sectors, krijg je dan een hogere seektime. Als je 4K seeks zou doen, zoals je filesystem doet normaliter, dan hoef je niet te emuleren en zou je access time ook lager moeten liggen. Kortom, niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Anoniem: 15758 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 18:28:
Laat vooral eens een AS SSD benchmark zien. Misalignment kan nog een probleem zijn, maar ik vermoed dat HDtune gewoon 512B seeks doet en dan moet je schijf emuleren en is het dus kunstmatig traag.

HDtune = supersynthetische I/O die buiten je filesystem om gaat; dus die I/O wijkt af van normale programma's
AS SSD + CrystalDiskMark testen op het filesystem zelf, dus alle optimalisaties en instellingen die voor je programma's van toepassing zijn, is dan ook van toepassing op je benchmark. Dat is normaliter ook het doel van een benchmark: realistisch gebruik simuleren.
Klopt niet. Om volgende redenen:

1) AS SSD gebruikt exact dezelfde supersynthetische I/O als HD Tune om de toegangstijden te meten. De resultaten zijn dus heel vergelijkbaar.

2) door gebruik te maken van het filesysteem zullen de toegangstijden extreem varieren naargelang de grootte, positie en fragmentatie van het testbestand. De grootte kun je instellen maar op die andere twee parameters heb je (bijna) geen invloed.

3) de belangrijkste optimalisatie voor HDD's is cache en die wordt uitgeschakeld bij alle benchmarks

4) ik weet niet exact hoe het emuleren van 512 bytes sectioren werkt bij een Advanced Format schijf maar volgens mij is het gewoon een kwestie van slechts 512 bytes naar de host sturen ipv. 4 KB. Ik kan me niet voorstellen dat dit een noemenswaardige vertraging oplevert.

Ik heb een vergelijking gedaan om eea. toe te lichten. De toegangstijden werden gemeten op 3x verschillende Seagate 320 GB met de drie vermelde programma's.
Dit zijn de resultaten:

HDD1:
HD Tune: 13.3ms
AS SSD: 13.3ms
CrystalDiskMark: 9.2 ms

HDD2:
HD Tune:13.4ms
AS SSD: 13.4ms
CrystalDiskMark: 6.0ms

HDD3:
HD Tune:13.3ms
AS SSD:13.4ms
CrystalDiskMark: partitie1: 9.2ms, partitie 2: 5.7ms
Daarna heb ik de testgrootte van het bestand verhoogd van 50 MB naar 100 MB met als resultaat:
partitie 2: 7.2ms
en nog eens verhoogd: partitie 2: 9.3ms

De enige file benchmark geeft dus compleet waardeloze resultaten.
Bij de supersynthetische benchmarks zijn de resultaten bijna 100% vergelijkbaar.

En om nu op de vraag van de TS te antwoorden ;)
21ms is vrij normaal voor een 1 TB schijf. Dat lijkt mischien veel maar dat is het niet.
Zoals CiPHER terecht opmerkt wordt over de volledige lengte gemeten. In de praktijk zullen de zoekacties vooral in het begin van de schijf plaatsvinden.

Om een voorbeeld te geven:
De gemiddelde toegangstijd van mijn 1.5TB schijf is 18.5ms.
Als ik de test echter enkel uitvoer op de eerst 320GB van die schijf is de gemiddelde toegangstijd slechts 12.9ms, vergelijkbaar met de eerder vernoemde Seagate 320 GB hdd's.

Je zou ook eens de AAM instellingen kunnen nakijken. Bij de laagste AAM instelling heb je de laagste prestaties en minste lawaai, bij de hoogste instelling snelste prestaties maar meer lawaai.
Dat verschil is bij mijn 1.5TB hdd 21.5ms vs. 18.5ms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Twister336 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 02:15:
1) AS SSD gebruikt exact dezelfde supersynthetische I/O als HD Tune om de toegangstijden te meten. De resultaten zijn dus heel vergelijkbaar.
In tegendeel, AS SSD en CrystalDiskMark testen via het filesystem en krijgen dus alle optimalisaties en andere invloeden die echte I/O ook krijgt. HDtune is een direct I/O benchmark net als IOmeter en Rankdisk en werkt dus NIET via het filesystem; dat is dus per definitie synthetisch omdat het I/O via een andere methode doet dan je daadwerkelijke programma's die je probeert te simuleren.

Resultaten zijn absoluut niet vergelijkbaar omdat HDtune - doordat het synthetisch is - de gehele LBA oppervlakte gebruikt voor seeks. Tevens zijn zaken als alignment en request size heel belangrijk, zoals ik nader zal uitleggen. CrystalDiskMark en AS SSD werken op filesystem-niveau, dus niet op LBA-niveau. Zij hebben geen controle waar het bestand daadwerkelijk wordt opgeslagen en dat is ook niet zo relevant. Echte programma's hebben daar ook geen controle over, dat is immers het werk van het filesystem.
2) door gebruik te maken van het filesysteem zullen de toegangstijden extreem varieren naargelang de grootte, positie en fragmentatie van het testbestand. De grootte kun je instellen maar op die andere twee parameters heb je (bijna) geen invloed.
Als je een schijf met gatenkaas gaat benchmarken kan dat je scores zeker sterk doen laten fluctueren, maar normaliter is dit geen issue omdat bij het alloceren je een groot stuk stuk pakt zoals 4GB. Zolang er voldoende ruimte vrij is op je schijf zal dit een groot stuk contiguous data betreffen zonder fragmenten erin. Maar al zou dat zo zijn is dat nog steeds realistisch omdat een programma wat eenzelfde hoeveelheid zou claimen hetzelfde performancegedrag zal ervaren. We blijven met onze benchmarks dus bij het simuleren van echte programma's/gebruik.
3) de belangrijkste optimalisatie voor HDD's is cache en die wordt uitgeschakeld bij alle benchmarks
Over welke cache heb je het? De HDD cache blijft onveranderd aan. Enige wat wordt onderdrukt is de filesystem cache; zodat je niet het bestand wat je ZOJUIST hebt weggeschreven uit RAM gaat lezen dat defeats the whole purpose. Als je dat niet zo willen zou je tussen de benchmarks door elke keer moeten rebooten om nauwkeurige en realistische resultaten te krijgen.
4) ik weet niet exact hoe het emuleren van 512 bytes sectioren werkt bij een Advanced Format schijf maar volgens mij is het gewoon een kwestie van slechts 512 bytes naar de host sturen ipv. 4 KB. Ik kan me niet voorstellen dat dit een noemenswaardige vertraging oplevert.
Nou dat is dus absoluut wel zo, en is ook heel eenvoudig. Een schijf met 4K sectoren kan alleen maar I/O in veelvouden van 4K doen. Dus als het 512 bytes wilt lezen, moet het 4K lezen. Goed, een klein beetje extra onnodige I/O dat kan toch niet zoveel invloed hebben? Nee dat het 8 keer zoveel moet lezen (4K/512=8) is niet het punt, wel als je gaat schrijven. Een 512B write-request kan niet zomaar verwerkt worden door een 4K sector schijf. De schijf moet eerst sectoren gaan emuleren en eigenlijk het werk doen van een filesystem.

1. Voordat de hardeschijf de 4K kan opslaan moet het eerst gaan lezen van de schijf
2. Na het inlezen van de 4K sector wordt de oude data met de nieuwe data herenigd en hebben we een 4K sector bestaande uit oude data die al op de schijf stond en de nieuwe 512B data die we willen schrijven
3. De 4K sector wordt geschreven en de write request raakt voltooid.

Dus voor de duidelijkheid: de schijf moet dus gaan lezen voordat het kan schrijven. Dit geldt alleen als de hardeschijf kleinere sectoren moet gaan emuleren, als het filesystem zijn werk goed doet gebeurt dat nooit en krijgt de schijf uitsluitend I/O in veelvouden van 4K. Een writerequest van 512B is dus stukken trager dan een writerequest van 4K of 8K of 16K etc.
Ik heb een vergelijking gedaan om eea. toe te lichten. De toegangstijden werden gemeten op 3x verschillende Seagate 320 GB met de drie vermelde programma's.
Dit zijn de resultaten:

HDD1:
HD Tune: 13.3ms
AS SSD: 13.3ms
CrystalDiskMark: 9.2 ms

HDD2:
HD Tune:13.4ms
AS SSD: 13.4ms
CrystalDiskMark: 6.0ms

HDD3:
HD Tune:13.3ms
AS SSD:13.4ms
CrystalDiskMark: partitie1: 9.2ms, partitie 2: 5.7ms
Daarna heb ik de testgrootte van het bestand verhoogd van 50 MB naar 100 MB met als resultaat:
partitie 2: 7.2ms
en nog eens verhoogd: partitie 2: 9.3ms
De enige file benchmark geeft dus compleet waardeloze resultaten.
HDtune = raw I/O, AS SSD en CrystalDiskMark zijn benchmarks die via het filesystem lopen.

Dat het waardeloze resultaten zijn deel ik niet. Ik denk dat je vooral de resultaten verkeerd interpreteert.

Als AS SSD net als HDtune gebruik maakt van 512B seeks voor de access time - en ik weet dat AS SSD dat doet - dan is het logisch dat de access time hoger is dan wanneer CrystalDiskMark dit doet met 4K requests of requests die gelijk zijn aan de fragmentation size; een filesystem attribuut.

Als het klopt wat ik denk verklaart dat het verschil tussen de access times die CrystalDiskMark opgeeft (correct) en die AS SSD aangeeft. Die laatste is dus incorrect omdat het 512B seeks gebruikt en dat is hedendaags met frag=4K niet meer realistisch.

Verder lijk je het vreemd te vinden dat als je de partitie groter maakt of dicther bij het einde van de capaciteit komt van je hardeschijf, je access times toenemen en dus langzamer worden. Dit is echter volkomen logisch omdat je een breder bereik aan LBA gaat testen en dus ook de seekafstand toeneemt. HDTune test volledig LBA bereik en zou dus een hogere access time moeten hebben. Echter, als de schijf moet emuleren is de schijf flink trager en kunnen de verschillen in het niet vallen bij de extra tijd die emulatie kost. Ik zou dus de exacte output nodig hebben om echt zinnige uitspraken te doen over jouw performanceresultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Voor alle duidelijkheid: ik had het enkel over de toegangstijden bij het lezen, waar het topic over gaat.

De read Acc.time van AS SSD gebruikt dezelfde raw I/O als HD Tune en test ook over het volledige bereik van de hdd maar gebruikt daarvoor wel 4K transfers ipv. 512B transfers (kun je nakijken met Procmon van Sysinternals),. De resultaten van deze test zijn dus wel vergelijkbaar.
En file benchmarks zijn evengoed synthetisch.

Je kunt er van uitgaan dat alle testresultaten van al deze benchmarks correct zijn. De vraag die je moet stellen is hoe nuttig de resultaten zijn oftewel wat kun je er uit afleiden.

Uit de resultaten van HD Tune en AS SSD kun je afleiden dat de 3 hdd's even snel zijn. Logisch want het zijn identieke modellen met identieke firmware. Als je er dezelfde OS, software, data op zet gaan ze even goed presteren.
Uit de resultaten van CrystalDiskMark kun je helemaal niets afleiden. Als je afgaat op de cijfers die CDM produceert zou je denken dat de tweede schijf het snelst is maar dat is een conclusie die je gewoon niet kunt maken. Het is niet omdat dat ene kleine testbestandje op de ene hdd sneller gelezen kan worden dan op de andere hdd dat Windows, de geinstalleerde programma's en data sneller worden ingelezen.
Hoe interpreteer jij de resultaten dan?

Wil je dat laatste testen dan is er een veel betere methode: het monitoren van alle I/O data.
Dit kun je bv. met HD Tune Pro doen: Je start de monitor funktie onmiddellijk nadat Windows is gestart en dan doe je gewoon wat je normaal met je pc doet, programma's laden, surfen, emails checken, spelletjes spelen, enz.
Na een uur of zo krijg je onder meer volgende grafiekjes:

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2i6cids.png
Daar kun je veel meer uit afleiden dan dat ene getalletje dat CDM (of AS SSD of de benchmark van HD Tune) produceert. Je ziet bv. dat 70% van de I/O operaties 4 KB transfers zijn. Het volgend grafiekje geeft aan dat de meeste reads rond de 20 MB/s zitten en de meeste writes rond de 55 MB/s.
Het laatste grafiekje toont aan dat de I/O bewerkingen over de volledige schijf (SSD in dit geval) verspreid zijn.

Deze grafiekjes tonen ook aan dat het vrij lastig is om dergelijk I/O patroon te emuleren met een benchmark.
En het toont enkel de I/O prestaties van mijn pc gebruik. Voor iemand die andere dingen met zijn pc doet kan dit helemaal anders zijn.
Pagina: 1