Werking TFT scherm

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:54
Ik ben nu al een tijdje op internet aan het rondstruinen, maar kan nog niet echt achterhalen wat ik zoek.

Stel ik neem een standaard TN TFT paneel en laat daar een 100% wit beeld op verschijnen. Als ik nu de lichtopbrengst van 1 pixel ga bekijken, blijft dat dan constant?

Enerzijds verwacht ik van wel, uitgaande van een CCFL backlight. Maar dat verklaart niet waarom als je naar een scherm met een refresh rate van 60Hz kijkt met bijvoorbeeld een camera die 50 beelden per seconde opneemt, je dan zo'n scrollend effect krijgt op je opname.

Zaken die hier een rol kunnen spelen.

- CCFL kan PWN gestuurd zijn, met een frequentie rond de 200Hz, wat zichtbaar wordt. In dat geval is de rolling shutter van de camera de oorzaak van het scrollende effect. Het scherm zou verder redelijk uniform in intensiteit moeten knipperen. Daarbij ga ik er vanuit dat de PWM alle CCFL tegelijk aanstuurt en de CCFL niet elke een aparte PWM hebben die uit sync loopt.
- De capaciteit van elke pixel in een TFT loopt langzaam leeg, en wordt elke "refresh" weer opnieuw gevuld. Hierdoor zou elk kristal variëren in lichtdoorlatendheid gedurende elke refresh periode met een e^(-t/RC) relatie.

Heeft hier iemand meer informatie over of ervaring mee. Ik wil een gevoel krijgen over de lichtstabiliteit van een TFT, en wat voor invloed dat kan hebben op een product van ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-07 14:24

Fordox

00101010

het heeft denk ik met de opbouw van de pagina te maken.
als je 2 verschillende frequenties gebruikt (zoals hier 50 en 60 Hz), gaat 1 van de 2 apparaten achter lopen, en dus neem je of een dubbel scherm op, of een nog niet compleet scherm.
in dit geval heb je dus meer een dubbel scherm denk ik, de belichting gaat zo snel dat, de camera altijd net een stukje meepakt die daarnaa word uitgegeven door de monitor.

en daarnaast heb je een een responstijd van je pixels, deze kun je niet 1 op 1 vergelijken met de Hz van een monitor. een 60 hz monitor kan een responstijd hebben van 2 ms, maar een 120hz scherm kan ook een respons hebben van 7 ms. de responstijd is de tijd wanneer de pixels omslaan na een nieuw frame.

je kunt in de drivers proberen om je scherm op 50 hz te zetten (als dat werkt). dan heb je denk ik al wel iets gefilterd.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:54
Ja dat is me duidelijk. Waar het mij om gaat is hoe dat echter fysiek in de TFT werkt. Als ik namelijk een wit beeld met een wit beeld laat refreshen is er niet zoiets als een deel van het beeld opnemen.

Ik ben dus op zoek naar bijvoorbeeld de ontladingkarakteristiek van de TFT pixels en de daarbij horende afname in doorlatend vermogen van het gekoppelde kristal. Tenminste, ervan uitgaangd dat dat hetgene is waar ik last van zou kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-07 14:24

Fordox

00101010

zoveel weet ik er ook niet van. het lijkt er dan inderdaad op dat pixels niet makkelijk hun kleuren vast kunne blijven houden, of dat de CCFL de heletijd staat te knipperen (als een tl buis).

volgens mij is dit wel met led panelen opgelost, als je het daarmee test, kan alleen nog maar het paneel over blijven.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.