Voeding/mobo probleem; kan ik een voeding stresstesten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-05 09:26
Beste Dames en Heren,

Weet iemand een manier om een voeding te testen op storingen? Mijn computer heeft af en toe het probleem dat hij ineens uitvalt zonde bluescreenmelding of eventlog melding. Na een poostje kan ik hem weer starten en dan kan het goed zijn dat hij dagen weer werkt, maar komt ook voor dat hij 3 a 4 keer in een uur uitvalt.

Het grappige is dat zelfs als hij uitstaat (netjes uitgezet) zichzelf soms weer aanzet, dan zie ik de lampjes van de fan en mobo aanspringen en na 2 sec. gaat hij weer uit. Dus lijkt dat de voeding/mobo af en toe stroompieken doorlaat.

Wat ik allemaal heb getest:
- memtest (geen fouten);
- drivers zijn volledig geüpdate;
- harde schijf getest en firmware geüpgrade;
- bios nagelopen en geüpgrade;
- tot zover zie ik geen gekke stroominstellingen in de bios voor geheugen/cpu of iets dergelijks.

Ik heb het idee dat ofwel de voeding of de moederbord defect is, en nee ik heb helaas geen extra voeding om te testen.. Ik was eigenlijk aan het zoeken naar een manier om een voeding te stresstesten..?

Heeft iemand een idee?

Alvast super bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:18

rally

Deyterra Consultancy

Kun je niet proberen een PSU tester te lenen (of te kopen)?
Zoiets: http://www.thermaltake.com/products-model.aspx?id=C_00001777
Of zoiets: http://store.antec.com/Pr...ter/0-761345-77204-4.aspx

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:10
Kost net zoveel als een goede 430W (of lager) voeding, dus tenzij je hem kan lenen zou ik niet zo'n tester kopen. En dan geven ze volgens mij alleen de spanningen aan, wat ook kan met een multimeter. Testers die ook load trekken kosten dan ook >€1000. Oscilloscopen (of ruis ed te testen) minder, maar nog steeds veel meer dan een voeding

Kan je niet je pc stressen met Prime95 en Furmark om te kijken of hij vooral dan uitvalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Ik zou inderdaad even prime95 draaien en kijken wat dat met je voltages doet. Als je een multimeter in je molex steekt krijg je een meer betrouwbare meting. Vaak wordt het dan vanzelf wel duidelijk of hij fatsoenlijk presteert.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
LiquidT_NL schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 09:57:
Vaak wordt het dan vanzelf wel duidelijk of hij fatsoenlijk presteert.
Nee, daarvoor heb je apparatuur van een paar duizend euro nodig en de benodigde kennis niet een simpel multimetertje van 10 euro.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
-The_Mask- schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 11:28:
[...]

Nee, daarvoor heb je apparatuur van een paar duizend euro nodig en de benodigde kennis niet een simpel multimetertje van 10 euro.
Nou zullen we dan kunnen stellen dat je voor 10 euro 98% zeker weet of hij goed sap doorgeeft, en de laatste 2% je enkele duizenden euro's kosten? Zo nee, verklaar je nader.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:18

rally

Deyterra Consultancy

Een PSU tester test ook hoe lang het duurt voor het PG signaal wordt doorgegeven (Power Good). Als dat tussen de 100-500ms ligt dan is alles meestal in orde. Hoger kan duiden op een probleem.
En dat kun je niet met een multimeter meten.

Een PSU tester kijkt ook naar de voltages (en ja, dat kan ook met een multi-meter) en kun je snel zien of die binnen de toleranties liggen.

Nogmaals het hoeft niet, maar het is een snelle/eenvoudig manier om in basis te zien of de PSU nog goed is.
Waar woon je? Ik heb er thuis eentje liggen. nl.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
rally schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 12:03:
Een PSU tester test ook hoe lang het duurt voor het PG signaal wordt doorgegeven (Power Good). Als dat tussen de 100-500ms ligt dan is alles meestal in orde. Hoger kan duiden op een probleem.
En dat kun je niet met een multimeter meten.

Een PSU tester kijkt ook naar de voltages (en ja, dat kan ook met een multi-meter) en kun je snel zien of die binnen de toleranties liggen.
Precies. Maar toch lijkt het mij dat een groot deel van de voedingen die defect worden wel enigszins betrouwbaar kunnen worden getest met een multimetertje?

Pagina: 1