Ik heb zowel een 2600K als een 3570K overclocked in hetzelfde bord, namelijk de Asrock Z77 Pro 3, Mugen 2 erop Artic MX2 ertussen, push / pull fans. Zelfde Corsair LP 1600mhz cl9 geheugen. (wel twee verschillende eigenaren / dus ambient temps)
De 2600K was op 4.5ghz ongeveer even snel als de 3570K op 4.3ghz, mits HT ertoe deed natuurlijk, immers i5 vs i7. In simpele "math" was de 3570K sneller, in video edits was de 2600K de favo. Hetzelfde geheugen deed het in de 3570K set iets beter kwa snelheid / bandbreedte volgens Sisoft Sandra / passmark, hoewel het niet echt een significant verschil was. Op 4.5Ghz was de 2600K alleen wel koeler, ik meen 72 graden, de 3570K kreeg ik niet comfortabel op 4.5, ik wilde niet meer dan 0.1V omhoog en op 4.4 zat ik al op 83 graden.
De OC's onder de 70 graden kwamen uit op 4.2 voor de 2600K, er staat vaak zon op die kamer, dus 4.2 op stock volt op 68 graden vond de eigenaar wel mooi, met de optie voor herfst-video edit sessies om naar 4.6 te gaan. De photoshopper die de 3570K kocht, wilde deze uiteindelijk op 4.2Ghz turbo hebben, 3.8 normaal, 0.035V over stock volgens mij. Dat kwam bij zware export taken op 71 graden, het moment dat er prime gedraaid werd was dat 76-79 graden. Maar goed, daar was die PC gewoon niet voor.
Ik heb zelf ook de 3570K met Mugen 2, gigabyte Z77X-UD3, en 3.8Ghz is eigenlijk wel genoeg, het is sneller dat m'n 920 @3.15Ghz, welke ook snel genoeg was. Ik zit op stock op temps richting de 70 graden trouwens, maar nog geen zin gehad op te ondervolten. Dat zou overigens al snel 5 graden schelen en ~10 watt onder load! Of misschien dat ik em toch naar 4.0 bump, gewoon omdat het kan, maar ik denk dat ik voor de besparing ga.
Z77 vind ik toch kwa features / stabiliteit / overclockbaarheid erg prettig. Behoorlijk verschil met P55. Niet dat ik die niets aan vond, maar de bordjes die ik heb gebouwd voor anderen stonden mij toch niet echt aan.
Also this might be relevant to your interests, kind sir:
http://www.anandtech.com/...verclocking-on-ivy-bridge
Komt behoorlijk overeen met mijn ervaringen met IB... En ja, het is zeker waar dat IB cpu's minder lekker hun warmte overdragen aan koelers. Probleem? Nahjah, oordeel zelf, je hebt wat getallen nu...
Ohja, en waarom ik niet ben gaan undervolten: Dit is hoe je het bij voorkeur zou doen:
http://www.overclock.net/...requency/20#post_17806244
Oftewel eerst de stock waarden observeren. Overnemen in de BIOS, tikkie eronder gaan zitten, eerst 3 uurtjes run, daarna omlaag, tot je 3 uur failt. Dan een klein beetje meer teruggeven aan je CPU v-core, 12 uur+ draaien, geen fouten? Win. Maar ik kan de 12u even niet missen, buiten dat het toch behoorlijk stroom kost.
[
Voor 17% gewijzigd door
djunicron op 04-10-2012 14:13
]