Asrock Z77 Extreme4 vs Z68 Xtreme7 Gen3

Pagina: 1
Acties:

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09-2025
Ik sta op het punt om een i5 2500K of I7 2600K te kopen en moet daar een passend moederbord bij hebben. Nu weet ik dat de Z77 borden "speciaal" voor de I5/I7 3xxx serie op de markt zijn gebracht met native usb3 en pci-e3.0. Maar gezien ik er toch een proc van de SB generatie ga halen, zou ik zonder problemen ook afkunnen met een Z68 bord. Maar de z68xtreme7 lijkt wel een stuk completer te zijn. Ook ga ik me wel wagen aan OC-en, maar niet aan extreme koeling e.d.

Wat is in dit geval de beste keuze? Ik zit heel erg te twijfelen. Mede omdat de Z68 ook 20 euro goedkoper is. Niet dat ik het geld er niet voor over heb. Maar dat is toch mooi meegenomen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:28

D4NG3R

kiwi

:)

Mag ik vragen vanwaar je voor een 2500K wilt gaan? De 3570K is het kleine prijsverschil meer dan waard. Zeker als je ze nieuw gaat kopen.

[ Voor 46% gewijzigd door D4NG3R op 04-10-2012 12:41 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• TFDev
Ik kan er nieuw als het goed is een voor weinig kopen, en met ocen blijven ze koeler las ik? Zelfde geld voor de i7 variant.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ja en nee, de 3570K word inderdaad warmer. Maar presteerd per kloktik gewoon beter. Als jij de 2500K echter een stuk goedkoper kan krijgen zou ik hier wel voor gaan.

Z77 mobo laat ook SB CPU's beter overklokken trouwens.

• TFDev
Kijk daar heb ik wat aan. Met zoeken via google kwam ik allemaal reacties tegen die elkaar tegenspraken. De een zegt dat het beter is, de ander zegt dat het het extra geld niet waard is want je merkt er niets van...

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:03
Bij release was de 3570k ongeveer 30 euro duurder dan de 2500k, en dat was het verschil niet waard.
Nu het verschil nog maar een tientje is, is de 3570k zeker wel een goede keus.

In het geval van de 2600k en 3770k ligt het wat anders, omdat het prijsverschil nog wel groot is.

PCIE3 op de 7 serie moederborden heb je overigens alleen met een IB processor, de controller zit namelijk IN de processor zelf.
7 serie mobo + IB cpu = PCIE3
7 serie mobo + SB cpu = PCIE2
6 serie mobo + IB cpu = PCIE2
6 serie mobo + SB cpu = PCIE2

Kwa moederbord denk ik dat beide misschien wel overkill zijn.
Begin te kijken bij een veel goedkoper bordje en ga dan kijken wat je erop mist aan features etc.
(je geeft verder geen eisen, dus ik heb geen idee wat ik kan aanraden op dit moment)

[ Voor 29% gewijzigd door mitsumark op 04-10-2012 13:30 ]

• TFDev
Het is niet zo dat ik PCIE3 nodig zal gaan hebben. En ik was me daarvan ook bewust (SB proc op z77 bord = pcie2)

Ik vind de bordjes er alleen wel goed uitzien (al zitten ze toch in een dichte kast, fractal design R3) maar ik heb een goede ervaring met asrock borden, en ze zijn altijd heel compleet voor t geld. En misschien wil ik in de toekomst wel uitbreiden van 1 graka naar 2, maar dat is allemaal nog iets voor in de toekomst. Dus het moet wel een beetje safe zijn. En zo extreem veel goedkoper zijn de andere bordjes nou ook weer niet. Enige echte vereiste is dat het minimaal een redelijke oc-er moet zijn.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ik heb zowel een 2600K als een 3570K overclocked in hetzelfde bord, namelijk de Asrock Z77 Pro 3, Mugen 2 erop Artic MX2 ertussen, push / pull fans. Zelfde Corsair LP 1600mhz cl9 geheugen. (wel twee verschillende eigenaren / dus ambient temps)

De 2600K was op 4.5ghz ongeveer even snel als de 3570K op 4.3ghz, mits HT ertoe deed natuurlijk, immers i5 vs i7. In simpele "math" was de 3570K sneller, in video edits was de 2600K de favo. Hetzelfde geheugen deed het in de 3570K set iets beter kwa snelheid / bandbreedte volgens Sisoft Sandra / passmark, hoewel het niet echt een significant verschil was. Op 4.5Ghz was de 2600K alleen wel koeler, ik meen 72 graden, de 3570K kreeg ik niet comfortabel op 4.5, ik wilde niet meer dan 0.1V omhoog en op 4.4 zat ik al op 83 graden.

De OC's onder de 70 graden kwamen uit op 4.2 voor de 2600K, er staat vaak zon op die kamer, dus 4.2 op stock volt op 68 graden vond de eigenaar wel mooi, met de optie voor herfst-video edit sessies om naar 4.6 te gaan. De photoshopper die de 3570K kocht, wilde deze uiteindelijk op 4.2Ghz turbo hebben, 3.8 normaal, 0.035V over stock volgens mij. Dat kwam bij zware export taken op 71 graden, het moment dat er prime gedraaid werd was dat 76-79 graden. Maar goed, daar was die PC gewoon niet voor.

Ik heb zelf ook de 3570K met Mugen 2, gigabyte Z77X-UD3, en 3.8Ghz is eigenlijk wel genoeg, het is sneller dat m'n 920 @3.15Ghz, welke ook snel genoeg was. Ik zit op stock op temps richting de 70 graden trouwens, maar nog geen zin gehad op te ondervolten. Dat zou overigens al snel 5 graden schelen en ~10 watt onder load! Of misschien dat ik em toch naar 4.0 bump, gewoon omdat het kan, maar ik denk dat ik voor de besparing ga.

Z77 vind ik toch kwa features / stabiliteit / overclockbaarheid erg prettig. Behoorlijk verschil met P55. Niet dat ik die niets aan vond, maar de bordjes die ik heb gebouwd voor anderen stonden mij toch niet echt aan.

Also this might be relevant to your interests, kind sir:

http://www.anandtech.com/...verclocking-on-ivy-bridge

Komt behoorlijk overeen met mijn ervaringen met IB... En ja, het is zeker waar dat IB cpu's minder lekker hun warmte overdragen aan koelers. Probleem? Nahjah, oordeel zelf, je hebt wat getallen nu...

Ohja, en waarom ik niet ben gaan undervolten: Dit is hoe je het bij voorkeur zou doen:

http://www.overclock.net/...requency/20#post_17806244

Oftewel eerst de stock waarden observeren. Overnemen in de BIOS, tikkie eronder gaan zitten, eerst 3 uurtjes run, daarna omlaag, tot je 3 uur failt. Dan een klein beetje meer teruggeven aan je CPU v-core, 12 uur+ draaien, geen fouten? Win. Maar ik kan de 12u even niet missen, buiten dat het toch behoorlijk stroom kost.

[ Voor 17% gewijzigd door djunicron op 04-10-2012 14:13 ]

• TFDev
Ik heb de knoop doorgehakt en ben toch voor een nieuwe 3570K en een asrock z77 extreme4 gegaan :)

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Goed om te lezen, daar zal je wel plezier van gaan hebben denk ik zo.

Heb je een beetje leuke cooling / voeding erbij trouwens?

• TFDev
Ik heb er een 2e hands ocz modxstream pro 600 watter bij gekocht. Eindelijk mijn 1e modulaire voeding ;) en als koeler heb ik er een cm hyper 212 bijbesteld. Voor die 27 euro bij azerry kun je denkik niets beters krijgen?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Geen geweldige voeding though. En nogal overkill voor je systeem (Ik neem aan dat er 1 -normale- videokaart in zit.

Eneh wat betreft de koeler: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

2 euro meer maar ook een stuk beter.

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Mwah, de Hyper 212 is best aardig, maar je zult er geen monster OC's mee halen. Achjah...
Voor betrouwbaar 4.2ghz met een laag voltage kom je prima uit. Ik denk niet dat ik met de Gelid hoger zou durven voor 24/7 als je het systeem een aantal jaar stabiel wilt blijven draaien.
Kijk b.v. naar de i5 750's van en generatie of 2 terug, welke ook het loodje legde na 15-20 maanden als ze extreem overclocked waren, ook met veilig temperaturen...

Je hebt inderdaad behoorlijk over aan die voeding, maar dat zorgt ook weer voor een lagere belasting ervan, dus lagere temps en dus langere levensduur.

2e hands voedingen zijn alleen altijd wel een beetje scary naar mijn mening... Je weet nooit wat ermee uitgehaald is. De 600W mod is best ok, maar er zitten geen top componenten in helaas. Ik weet van 3 stuks in gebruik, (ja het is al een oudje) waarvan één het nu toch richting de 4 jaar uithoud. Eén stuks is na 2.5 jaar overleden, de andere na 3 jaar buiten gebruik gesteld voor een 80+ model.

• TFDev
Ondertussen is alles al ingebouwd (nog wel met mijn bequiet l7 350 watt) maar het is toch wel weer een stapje sneller dan wat ik had. Nadeel van de cpu koeler is dat er een rateltje in de fan zit! Maandag maar even bellen met azerty... ik wordt er nu al gek van.

En mbt de voeding. Ik dacht. Danmaar een beetje overkill. Hij staat toch niet de hele dag aan, en mocht ik in de toekomst er nog een 2e graka bij willen steken kan dat. Maar vooralsnog draait ie op de igp. Het was me tot zover eerder re doen om het uitpakken va films e.d. en dan over een tijdje een dikke graka ernaast!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

RMA aanvragen ;) .

Enneh: Die voeding is geen topper, ik zou er geen 2e mid-high end videokaart aan willen hangen :P .

Pagina: 1