Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-10 20:03

Patrick89

PSN : Gamesource

Topicstarter
Misschien een vaag bericht maar ik hoop dat iemand uitleg heeft en mij van informatie kan voorzien. Ik merk een interesse te hebben die ik niet in woorden kan uitdrukken. Ik denk zelf dat er mede tweakers zijn die dezelfde interesses delen.

Zelf doe ik een technische HBO opleiding Automatiseringstechniek ( Elektrotechniek ). Ik merk aan mijzelf dat ik een drang heb naar achterliggende verhalen van bedrijven en theorieën/ handelingen. Zo wil ik hierna een opleiding commerciële bedrijfskunde starten vanwege mijn drang naar dit soort zakelijke theorieën.

Onlangs poste iemand een link naar dit artikel :
http://www.vanityfair.com...t-lost-mojo-steve-ballmer

Het artikel vond ik zelf een zeer leerzaam artikel om te lezen, maar ook tegelijkertijd vermakelijk en informatief. Een tijdje terug "Steve Jobs: Walter Isaacson" gelezen wat bijna precies dezelfde inhoud bevat maar dan van de concurent. Ook sommige video's van TED talks spreken mij erg aan en zijn voor mij zeer leerzaam. Hier wordt soms het idee achter een product toegelicht zoals “http://www.ted.com/talks/lang/en/massimo_banzi_how_arduino_is_open_sourcing_imagination.html”. Nou gaat het mij niet om het achterliggende gedachte achter het product maar achter het idee zelf.

Op een of andere manier pleziert het mij om dit soort artikelen te lezen / te bekijken. Valt aan dit alles een naam te geven? En / of heeft iemand meer van dit soort verwijzingen naar links / boeken / video's.

Voor de een misschien een herkenbaar verhaal en voor een ander misschien bullshit talk.. Maar ik zoek iig mensen die er inhoudelijk op kunnen reageren en weten waar ze over praten..

The booklist of vision ( Toegevoegd om overzicht te houden ):
B.Smit - Heineken, een leven in de brouwerij
Jeroen Smit - De prooi
Jeroen Smit - Het drama Ahold
Malcolm Gladwell - Outliers: The story of success
Michael Lewis - The New New Thing
Richard Branson - the autobiography
Ron Meyer & Bob De Wit - Strategy Synthesis
Walter Isaacson - Steve Jobs

[ Voor 9% gewijzigd door Patrick89 op 12-10-2012 10:26 ]

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik zie niet goed wat dit in W&L doet. Daar de topicstarter nog geen toegang heeft tot SG, en het gelinkt is met een mogelijke opleidingskeuze, gaat het nu naar Werk & Inkomen :)

WL >> WI

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:49
Ik heb eenzelfde 'drang'. Het boek over Steve Jobs heb ik dan ook niet gelezen omdat ik Apple-fanboy ben (precies 't tegenovergestelde..), maar puur om het verhaal achter het bedrijf.

Voor meer artikelen/linkjes/films houd ik mij ook aanbevolen! Ik zal dit topic zeker volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Patrick89 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 11:28:
Op een of andere manier pleziert het mij om dit soort artikelen te lezen / te bekijken. Valt aan dit alles een naam te geven? En / of heeft iemand meer van dit soort verwijzingen naar links / boeken / video's.
Zoiets heet nou opinie ;)

En dan in dit geval IT gerelateerd.

Maar wat zoek je nu precies? Wil je graag horen over start-ups? Of juist iets over de gevestigde orde? Hoe zij zich ooit hebben laten inspireren? Hoe zij dachten dat het product de markt zou veroveren, maar het in werkelijkheid op een hele andere manier ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89

Patrick89

Topicstarter
Nou er zijn meerdere dingen die me hierin daadwerkelijk aanspreken.. Start-ups, inspiratie,marketing en inderdaad het achterliggende verhalen.

Mijn doel van deze topic is om een collectie met gelijkwaardig informatiebronnen te bemachtigen en meer te weten te komen of ik dit soort onderwerp ook ga tegen komen in bijvoorbeeld een opleiding commerciële bedrijfskunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:08

Standeman

Prutser 1e klasse

Waar ik me altijd over verbaas is hoe hard sommige bedrijven gegroeid zijn. Als je kijkt naar google, facebook en consorten. Ze zijn van 1 a 2 man in een paar jaar tijd naar een paar 1000 man gegaan (en meer). Hoe organiseer je zoiets in godsnaam?

Succes hebben is 1 ding, maar daar kan je ook aan ten onder gaan als je de organisatie niet goed regelt. Bijvoorbeeld door afhakende klanten omdat je de support-calls niet aankan of een infrastructuur die de vraag niet aankan.

[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 05-10-2012 08:13 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89

Patrick89

Topicstarter
Nee inderdaad en dat zijn die achterliggende zaken die je nooit mee krijgt.. De flm "The social Network" is ook wel een goede aansluiter op dit topic schiet me ineens te binnen.. Als je bijvoorbeeld die biografie van steve jobs leest krijg je echt zo veel inzicht hoe het gegaan is maar nog niet op detail niveau hoor ;)

Ik heb zelf ook wel eens van die ideeen om iets uit te gaan werken maar vanwege gebrek aan kennis laat ik meestal de stap links liggen.. De meeste mensen met een ideeen krijgen genoeg support hoor, dit betekend gewoon een bijdrage in het bedrijf zelf.. Ooit Dragon Den gezien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07

Seraphin

Meep?

Ik zou zeggen, loop eens bij de boekhandel naar de sectie "Economie", en check daar de boeken die over actuele bedrijven / situaties gaan. (geen idee waar je woont, maar de Selexyz in Utrecht heeft héle leuke boeken in de economie sectie in de kelder)

Puur kijkend naar het artikel dat je hebt gelinked, vind je wellicht boeken als "De Prooi", "Het drama Ahold" (beide van Jeroen Smit) wel leuk.

Ik ben zelf een groot fan van de artikelen van Matt Levine op dealbreaker.com, maar dat is wel héél financieel georiënteerd. (hij heeft b.v. het hele gedoe rond de beursgang van Facebook uitgeplozen).

Bij die economische boekenafdeling die ik net noemde, kunnen ze je ook wel verder helpen met andere semi-biografische boeken over bekende bedrijven / directeuren.

[edit]
ow en, voor je dagelijkse portie "het verhaal achter de cijfers" is de column van BartJens in het FD eigenlijk wel verplichte kost :)

[ Voor 15% gewijzigd door Seraphin op 05-10-2012 09:04 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89

Patrick89

Topicstarter
Nou inmiddels van een e-book voorzien.. Ben benieuwd.. Thanks anyway !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Standeman schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 08:10:
Waar ik me altijd over verbaas is hoe hard sommige bedrijven gegroeid zijn. Als je kijkt naar google, facebook en consorten. Ze zijn van 1 a 2 man in een paar jaar tijd naar een paar 1000 man gegaan (en meer). Hoe organiseer je zoiets in godsnaam?
Het ondernemersklimaat is daar gewoon beter dan hier voor dergelijke initiatieven. Soepel ontslagrecht, veel investeerders (IT startups zijn hot) en een grote IT labour force. Daarnaast is het geen schande als je ook op je bek gaat met zoiets, in tegenstelling tot hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Op http://www.sprout.nl/ komen weleens interessante artikelen langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
ebia schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 19:11:
[...]

Het ondernemersklimaat is daar gewoon beter dan hier voor dergelijke initiatieven. Soepel ontslagrecht, veel investeerders (IT startups zijn hot) en een grote IT labour force. Daarnaast is het geen schande als je ook op je bek gaat met zoiets, in tegenstelling tot hier.
Het is niet alleen het klimaat, maar ook er zijn op het juiste moment, op de juiste plaats en met het juiste product. Soms lukt de groei binnen enkele jaren, zoals we zagen met de tech-reuzen, en soms gaat het over enkele generaties, zoals we zagen met bijvoorbeeld Albert Heijn.

Alle grote bedrijven hadden ten tijde van de snelle expansie een unieke visie welke werkte, maar dit is zeker niet met alle bedrijven zo, neem bijvoorbeeld NEXT, een bedrijf wat qua omzet geen reus was, maar doordat dit bedrijf overgenomen was, is Apple naar recordhoogte gestegen.
Standeman schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 08:10:
Succes hebben is 1 ding, maar daar kan je ook aan ten onder gaan als je de organisatie niet goed regelt. Bijvoorbeeld door afhakende klanten omdat je de support-calls niet aankan of een infrastructuur die de vraag niet aankan.
Dit heb ik erg vaak gezien in de ISP wereld gezien. Complete businessplannen waren gericht op oprichting, klanten werven om vervolgens voor veel geld het bedrijf te verkopen. Deze bedrijven waren overigens niet ten onder gegaan aan de klanten, want die waren er gewoon, maar meer omdat er geen plan B was, waardoor de organisatie na een X periode compleet stuurloos was. Op het moment dat plan B opgezet was waren de klanten vertrokken of de geldreserves opgelost.

En wat betreft mijn eigen successtory, ik geloof er niet in dat je het succes zelf als doel moet stellen. Ik geloof in een visie, waarmee je naar ongekende hoogten stijgt, niet voortkomt uit de wens ontzettend veel geld te verdienen, maar uit het geloof in je plannen. Mensen zoals Steve Jobs en Bill Gates hadden namelijk 1 ding gemeen, ze werden voor gek verklaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89

Patrick89

Topicstarter
En wat betreft mijn eigen successtory, ik geloof er niet in dat je het succes zelf als doel moet stellen. Ik geloof in een visie, waarmee je naar ongekende hoogten stijgt, niet voortkomt uit de wens ontzettend veel geld te verdienen, maar uit het geloof in je plannen. Mensen zoals Steve Jobs en Bill Gates hadden namelijk 1 ding gemeen, ze werden voor gek verklaard.
Ow dat zeker.. Je moet er niet op uit zijn geld te verdienen maar 100% achter je product staan.. Jobs was zelf niet zo bezig met geld verdienen maar deed natuurlijk wel zo zijn ding..

En bedrijven met een visie op geld verdienen zullen waarschijnlijk snel hard groeien maar gaan ook weer op zeer korte termijn op de fles.. Kijk bijvoorbeeld eens naar kickstarter.. De producten die daar goed gefinancierd worden hebben de mogelijk om uit te groeien naar een groot een succesvol bedrijf.. Neem nou dat digitaal horloge die twitter berichten en andere pushberichten stuurt via bluetooth..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Patrick89 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 11:28:
Een vergelijkbaar boek: The new new thing van Michael Lewis. Het gaat over James Clark, een ondernemer die drie (!) ICT-ondernemingen heeft opgericht die miljarden waard werden: Silicon Graphics, Netscape en Healtheon.
merauder schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 07:18:
Mensen zoals Steve Jobs en Bill Gates hadden namelijk 1 ding gemeen, ze werden voor gek verklaard.
Dat ligt subtiel anders, mensen die zeer succesvol werden hadden -naast een duidelijke visie- ook heel veel geluk, onder andere het jaar dat ze zijn geboren. Voor een boek die beschrijft hoe succesvolle mensen ontstaan, zie Outliers: The story of success van Malcolm Gladwell - ook deze raad ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89

Patrick89

Topicstarter
Ben nu bezig met "Outliers: The story of success van Malcolm Gladwell" wat een geweldig boek zeg !!! Echt wat ik zocht..

Ook mooi om te lezen van die 10.000 uur.. Wel grappig dat ik nu een compleet andere kijk heb op die mensen en hoe hard ze wel niet gewerkt hebben in hun jongeren jaren..

[ Voor 41% gewijzigd door Patrick89 op 12-10-2012 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:13
Drama van Ahold
Heineken - Een leven in de brouwerij
Richard Branson - the autobiography

Drie boeken die ik in mijn kast heb staan die ik erg goed vind. Geven wel een mooi beeld van verschillende soorten bedrijven. Een ahold welke vanuit één bedrijftak werkt en een Branson welke een zeer gediversiviseerde strategie volgt.

Bob De Wit & Ron Meyer (2010). Strategy synthesis. Resolving strategy paradoxes to create competitive advantage. 3rd edition, Thomson.

Een zeer goed boek over de achterliggende bedrijfseconomische strategieen waaruit les wordt gegeven in de master toegepaste economische wetenschappen op de universiteit Antwerpen. Uiteraard ook heel theoretisch maar vol met case study's over bedrijven.Gaat diep in op paradoxen in strategisch management zoals bijvoorbeeld Responsiveness (het snel kunnen inspelen op de markt met een bedrijf met veel diversificatie, zoals Virgin) ten opzichte van Synergy, (hetgeen wat verder gaat dan enkel schaalvoordelen, zoals bijvoorbeeld Ahold); Het interessante van dit boek is, je leest de eerste kant van de paradox en denkt ja dat is inderdaad een zeer goeie manier van bedrijfsvoering. Dan lees je de tweede kant en denk je hmm.... dit is ook zeer goed. Twee totaal verschillende manieren met beide een perfecte toepasbaarheid! Het bestaat uit 9 verschillende paradoxen op basis van verschillende strategische levels met elk dus een voorbeeld van een bedrijf die die manier toepast.

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

Pagina: 1