Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-05 13:13
Om even uit te leggen waar het onderwerp zo plotseling vandaan komt:

Voor onze vriendengroep, bestaande uit 17 personen, hebben wij een groepschat in WhatsApp. Hierin wordt veelal gesproken over alledaagse dingen en verder nog heel wat onzin, maar zojuist begon iemand er ineens over dat een meisje wat wij allen vaag kennen in het ziekenhuis zou liggen:
"Weten jullie het al van Loesje jongens? Ligt met dit en dat in het ziekenhuis."

Vervolgens beginnen enkelen binnen de groep er ineens over dat het allemaal heel vervelend voor haar is en over hoe gevaarlijk die aandoening wel niet is("Die vecht schijnbaar voor haar leven :o"), terwijl niemand de persoon in kwestie echt kent. Het gaat hier om een vriendin van een vriendin van een aantal meiden in de groep, het achternichtje van de vriend van één van hen en het buurmeisje van één van de jongens(die er verder eigenlijk geen contact mee heeft).

Zelf vind ik dat je over zoiets niet hoort te praten en dat als je zoiets van iemand weet je met die informatie discreet dient om te gaan. Kennelijk schoot mijn opmerking met een soortgelijke strekking bij de rest van de groep in het verkeerde keelgat, want ik werd direct respectloos en idioot genoemd. Ook de opmerking dat de persoon in kwestie toch zeker zelf wel mag bepalen wie wel en wie niet hoeft te weten dat ze in het ziekenhuis ligt, mocht niet baten.

Nu vroeg ik me dus af wat andermans visie hierop is. Zit ik er nou zo naast met de gedachte dat het niet juist is om in een dergelijk grote groep over zoiets te praten? Zouden jullie het zelf niet vervelend vinden als je met een of andere ziekte in het ziekenhuis lag en men er achter je rug om over aan het 'roddelen' is? Misschien is het ook wel belangrijk om op te merken dat ik uit een dorp kom, waar het wat gebruikelijker is om van alles aan iedereen door te vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Waarom mag je er niet over praten? Als ik iemand vaag ken welke ernstig ziek is en ik kom een vriend tegen die die gene ook vaag kent kan het er ook op komen, tja dat gebeurd en dat vind ik logisch..
Zolang het maar respectvol gaat lijkt me..

Als ik in het ziekenhuis lig en iemand heeft het daar over tja is dat dan al roddelen? Tuurlijk is het kut maar het is toch geen kwaad spreken als iemand dat zegt?

En idd zo gaan die dorps roddels (ben in een redelijk klein dorp opgegroeid) maar je kan het ook omdraaien op dit vlak: interesse.

Als het nu over mogelijk vreemdgaan ging ofzo..

[ Voor 43% gewijzigd door GoldenSample op 03-10-2012 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 07:07
Precies, die info hoor je voor mijn gevoel niet voor je te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Assumption is the mother of all fuckups. Zolang niemand weet wat er echt aan de hand is, kan een overnachting wegens observatie zomaar in een tamtam uitgroeien tot een dodelijke ziekte.

Mijn beste idee: stel voor om iemand ter plekke te sturen, ga desnoods met een paar man. Kennelijk zijn er een aantal die haar echt kennen, dus dan is dat probleem ook weer opgelost :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Mijn punt is een beetje dat ik het nogal zinloos vind om zoiets aan een hele groep te vertellen terwijl eigenlijk niemand haar echt kent. De mensen die de persoon in kwestie wel kennen zijn namelijk allang op de hoogte, dus waarom dan nog rondstrooien met het gegeven dat iemand in het ziekenhuis ligt? Daarvoor kan ik namelijk geen goede reden bedenken, behalve dat het wellicht een vorm van sensatie is. In mijn ogen is juist dat respectloos, niet het maken van een opmerking met de strekking dat diegene zelf wel kan vertellen wat er aan de hand is aan zij die dat volgens haar zouden moeten weten.

[ Voor 14% gewijzigd door Japperrrr op 03-10-2012 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik moet zeggen dat ik de link met W&L een beetje mis, maar ik wil het nog wel even aankijken.
Japperrrr schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 22:41:
Zelf vind ik dat je over zoiets niet hoort te praten en dat als je zoiets van iemand weet je met die informatie discreet dient om te gaan. Kennelijk schoot mijn opmerking met een soortgelijke strekking bij de rest van de groep in het verkeerde keelgat, want ik werd direct respectloos en idioot genoemd. Ook de opmerking dat de persoon in kwestie toch zeker zelf wel mag bepalen wie wel en wie niet hoeft te weten dat ze in het ziekenhuis ligt, mocht niet baten.
Waarom denk je dat anderen zich aan moeten passen aan jouw specifieke mening over dit onderwerp? Het komt nogal over als het Balkenende-vingertje met normen en waarden, maar waarom zouden jouw normen leidend moeten zijn

Ik kan wel begrijpen dat je verbaal een tik op de vingers kreeg, het komt een beetje over als de bond tegen het vloeken :) .
Japperrrr schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 22:56:
Daarvoor kan ik namelijk geen goede reden bedenken, behalve dat het wellicht een vorm van sensatie is. In mijn ogen is juist dat respectloos, niet het maken van een opmerking met de strekking dat diegene zelf wel kan vertellen wat er aan de hand is aan zij die dat volgens haar zouden moeten weten.
Je voegt nu zelf een negatieve intentie toe om het voor jezelf te rechtvaardigen. Niemand verplicht je erover mee te praten.

[ Voor 20% gewijzigd door gambieter op 03-10-2012 23:04 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 07:07
Ik zie het meer als informeren. Vandaag een berichtje gekregen in de WA dat een indirecte, maar bevriende collega van me ontslagen is. In jouw optiek zou dat sensatie zijn, maar voor mij was het nuttige informatie omdat die collega wel een hart onder de riem kon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
@Gambieter
Je vergelijking met het Balkenende-vingertje gaat wel redelijk op. Helaas heb ik een hekel aan roddelen, waardoor ik op zo'n moment toch echt bezwaar maak tegen het onderwerp. Zinnen als 'die ligt in het ziekenhuis met bloedpropjes' en 'schijnbaar vecht die voor haar leven' vind ik dan ook niet echt informatief en beschouw ik eerder als een vorm van roddels.

@HenkEisjedies
Als ik er even vanuit mag gaan dat dat berichtje niet door nog 15 anderen werd gelezen is jouw situatie toch net wat anders dan de situatie in de ts. Daarnaast gaat het bij jou ook nog om een bevriend persoon, waardoor het jou automatisch wel wat aangaat. Jullie zijn immers bevriend. Maar stel nou dat je die indirecte collega alleen van naam kende; zou je het dan nog steeds nuttige informatie vinden?

Het gaat mij er in ieder geval meer om of het niet onjuist is zulke informatie zomaar in een groep te gooien. Volgens mij zijn de gedachten hierover nogal verschillend. Een dokter heeft zelfs zwijgplicht en zou niet eens mógen vertellen wat er allemaal wel niet met ... aan de hand is. Ja, misschien gaat het enkelen in de groep wel wat aan(buurmeisje, vriendin van vriendin maar niet direct bevriend), maar de ruime meerderheid heeft er helemaal niets mee te maken. Ik wil niet zozeer zeggen dat er niet over gesproken mag worden dat iemand in het ziekenhuis ligt, maar op een dergelijk grote schaal vind ik het eigenlijk niet kunnen. Het gaat namelijk over iets wat in eerste instantie in vertrouwen is verteld aan een directe vriend/vriendin van de betreffende persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Punt is alleen waar ligt de grens?
Als jij een bijzondere auto koopt mag daar over gesproken worden?
Of een unieke caravan koopt?
Of op vakantie naar 'insert bijzondere bestemming'?
Gaat ook niemand wat aan, de eeste is zichtbaar, de tweede al minder de 3e niet. Toch kun je alle 3 leuk voor iemand vinden dat je het delen wilt net als dat je iets als dit zo verschrikkelijk voor iemand kan vinden dat je het delen wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Japperrrr schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 23:29:
@Gambieter
Je vergelijking met het Balkenende-vingertje gaat wel redelijk op. Helaas heb ik een hekel aan roddelen, waardoor ik op zo'n moment toch echt bezwaar maak tegen het onderwerp. Zinnen als 'die ligt in het ziekenhuis met bloedpropjes' en 'schijnbaar vecht die voor haar leven' vind ik dan ook niet echt informatief en beschouw ik eerder als een vorm van roddels.
Dan moet je je terugtrekken uit de conversatie, maar niet proberen jouw inperkingen aan anderen op te leggen. Je doet nu als een streng-gereformeerd iemand die vind dat de zondagrust heilig is en dat daarom iedereen stil moet zitten op zondag (of een orthodoxe jood en zaterdag, etc).

Je stelt je nu op als een zedenpreker. En om heel eerlijk te zijn, die zijn meestal nogal hypocriet en niet consequent als het zo uitkomt. Je veroordeelt nu anderen, maar "roddelt" achter hun rug om in dit topic.
Het gaat namelijk over iets wat in eerste instantie in vertrouwen is verteld aan een directe vriend/vriendin van de betreffende persoon.
Dat is dan een probleem tussen het meisje en die directe vriend/vriendin :)

[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 04-10-2012 00:10 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het gaat namelijk over iets wat in eerste instantie in vertrouwen is verteld aan een directe vriend/vriendin van de betreffende persoon.
Als het specifiek in vertrouwen is verteld is het inderdaad niet heel netjes imo, maar is dat het geval? Waarom zou je in hemelsnaam zoiets enkel in vertrouwen vertellen? Als het nou een SOA was ofzo, oké. Maar bloedpropjes? Ik zie echt het probleem niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Hoe je er ook over denkt, ik constateer gewoon dat mensen die ernstig ziek zijn of ziek zijn geweest het als buitengewoon hartverwarmend ervaren als uit een heel wijde kring blijken van meeleven komen. Niks geheimzinnigheid! Als het maar echt meeleven is, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:44

Metalfreak

Hoije woh!

Techneut schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 10:50:
Hoe je er ook over denkt, ik constateer gewoon dat mensen die ernstig ziek zijn of ziek zijn geweest het als buitengewoon hartverwarmend ervaren als uit een heel wijde kring blijken van meeleven komen. Niks geheimzinnigheid! Als het maar echt meeleven is, dat wel.
Precies. Toen de vader van mijn vriendin overleden is, hebben ze bewust geen overlijdensbericht in de krant geplaatst. Toch was de kerk tijdens de begrafenis overvol en de condoleances vanuit nog de verste hoeken heeft de familie heel veel steun gegeven.

Ik vind TS eigenlijk een behoorlijke moraalridder, wat is er mis met zo'n opmerking en waarom moet je er zo ontzettend zwaar aan tillen? Je gaat er maar vanuit dat iedereen het al weet, maar in veel gevallen kun je door zulke aannames juist dergelijke dingen missen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 459453

Mensen praten graag over mensen, we roddelen graag. we vinden het fijn om te zeggen dat we het verschrikkelijk voor vinden dat de grensrechter is overleden, of we hebben het over die erge Tsunami of aardbeving met zoveel doden en we zoeken op YouTube naar die verschrikkelijke beelden, of naar een schietpartij met 28 doden met veel kindertjes en we vinden dat allemaal heel erg, of zoals vroeger toen in het colosseum mensen voor de leeuwen gegooid werden, dat was echt verschrikkelijk, alleen toen waren de mensen nog niet zo hypocriet en was het nog leuk vermaak, of is er toch nog niets veranderd ?
Pagina: 1