Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

voeding dood?

Pagina: 1
Acties:

• Yustme
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-04-2023
Dag leden,

Sinds maandag boot mijn pc niet meer. Hij ging aan en kwam tot de windows scherm en viel opeens spontaan uit. Daarna 'wilde' hij niet ver meer komen. Dat wil zeggen, de koelers draaiden wel, maar kwam net niet tot de POST beep geluid. Want hij viel meteen weer uit.

Probeer ik hem daarna nog een keer te starten gaf ie geen knik. Echt helemaal niks. Heb verder niets in BIOS aangepast, wel een tijd geleden de volt voor het geheugen aangepast. Maar dat is echt dik 2 jaar.

Hoe dan ook, ik heb alles er uit gehaald, batterij ook. De volgende dag alles er in gestoken, CMOS gecleared met het knopje achterop de I/O plate. En kwam weer tot aan windows toen ie weer spontaan uit viel.

Daarvoor nog even alles wel gerest in BIOS. Had ook maar 1 geheugen dim (2gig) er in zitten, de overige 3 tijdelijk verwijdert.

Toen besloot ik maar de bios te flashen. Liep 2 versies achter omdat de nieuwe versies voor mij toch niks deden, heb ik dus ook bewust niet geflashed, onder het mom van 'don't fix it if it ain't broken'.

Na succesvol te hebben geflashed ging hij auto restarten na 5 seconden, en toen kreeg ik alleen een zwart scherm te zien en ook geen POST beep geluid.

De voeding die ik heb is een modulare 520watt van Corsair. Gekocht in Maart 2008. Heeft ook een jaar in een andere systeem voor deze gedraaid.

Het gaat hier om een Asus Striker 2 Extreme mobo.
De video kaart is een Asus 9800 GTX+ dark knight.

Mijn vraag is, kan het zijn dat mijn voeding zijn beste tijd heeft gehad?
Wil niet onnodig 150 euro uitgeven als het toch niet gaat helpen.

Heb uiteraard al 3 dagen zitten surfen naar een oplossing. Heb niets gevonden dat ook maar in de buurt van mijn probleem kwam. Ben ten einde raad :(

Niets is zo eerlijk verdeelt als het verstand, want iedereen denkt er namelijk genoeg van te hebben...

Verwijderd

Heb je geen andere voeding liggen om te testen en heb je een andere grafische kaart om te testen?

Als het om de pricewatch: Corsair HX520W heb je 5 jaar garantie als het goed is.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2012 21:22 ]

• Yustme
Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 21:19:
Heb je geen andere voeding liggen om te testen en heb je een andere grafische kaart om te testen?

Als het om de pricewatch: Corsair HX520W heb je 5 jaar garantie als het goed is.
Nee heb geen andere videokaart of voeding. Kan het ook bij niemand lenen. In mijn omgeving ben ik de enige met een 'zware' pc.

Maar zegt dit iets over het probleem wat het mogelijk kan zijn? Zou jij denken dat het de voeding is? Of videokaart?

Niets is zo eerlijk verdeelt als het verstand, want iedereen denkt er namelijk genoeg van te hebben...

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 16:23
Altijd lastig om te zeggen of het dit of dat is.
Heb jij meetapparatuur om je voeding door te testen of een electro zaak in je buurt?

En "wet koop op afstand" misschien een oplossing ? Je besteld alsnog een nieuwe voeding en kijk of het daar aan ligt of je moederbord. Je hebt 7dagen de tijd voor retour of je behoud de nieuwe voeding.

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Yustme schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 21:03:
Hoe dan ook, ik heb alles er uit gehaald, batterij ook.
Misschien stomme vraag, maar heb je het bios-batterijtje (CR2032) even nagemeten? Deze dient 3(+) volt te geven. Soms geeft een bijna leeg batterijtje gekke problemen.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Verwijderd

Heb je Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorgenomen? Het is voor mij niet te zeggen wat er mis is met je systeem. Het is vaak gewoon veel dingen proberen en afstrepen wat het niet is.

Ik lees daar ook dat het moederbord meestal piept. Daar staat:
Trek geheugen en/of videokaart eruit, het moederbord moet daarna zeker piepen. Ook als de CPU brak is.
De meeste gezonde moederborden piepen eenmaal tijdens het opstarten ter indicatie dat alles in orde is. Asus borden piepen daarnaast ook nog een keer per gevonden USB apparaat. Dat zijn allemaal dus normale piepjes.

• Yustme
Modest71 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 21:41:
Heb jij meetapparatuur om je voeding door te testen of een electro zaak in je buurt?

En "wet koop op afstand" misschien een oplossing ? Je besteld alsnog een nieuwe voeding en kijk of het daar aan ligt of je moederbord. Je hebt 7dagen de tijd voor retour of je behoud de nieuwe voeding.
Ik heb geen meetapparatuur nee. Er zal vast wel hier iets in de buurt zijn om het te testen.

Ja wilde gisteren dus een nieuwe kopen bij mycom. Daar kun je het ook weer terug brengen, ookal is ie gebruikt.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Modest71 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 21:41:
Zo ver mij bekend niemand in Nederland, als je het goed wil doen. :p

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Yustme
Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 21:48:
Heb je Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorgenomen? Het is voor mij niet te zeggen wat er mis is met je systeem. Het is vaak gewoon veel dingen proberen en afstrepen wat het niet is.

[...]
Nee niet nagemeten. Zou hij dan na bijna 4 jaar al op zijn denk je?
Anders kan ik wel een nieuwe kopen en dat uitsluiten.

Ja hij piepte wel altijd voorheen bij opstarten. Dat doet ie nu niet, maar gaat wel aan. Alleen geen beeld.
De koelers draaien gewoon en de ledjes branden. Op de blauwe led na bij de CPU, branden alle ledjes.

Die blauwe schijnt ook te moeten branden. Dat ledje geeft aan hoe erg het systeem is overgeclocked.

• Yustme
Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 21:48:

[...]
Ja had ik gelezen, bij voeding stond er ook namelijk dit:
Slaat het wel aan?
Als de fans niet draaien of slechts eventjes aanslaan, dan is er mogelijk sprake van een overbelaste voeding of een kortsluiting ergens (zie onder Moederbord bij Conflicten).
Daarom denk ik ook dat het de voeding is. Dit is precies waar ik dus last van heb.

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Yustme schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 21:54:
[...]

Anders kan ik wel een nieuwe kopen en dat uitsluiten.
Die "KTS"-merk batterijtjes van ASUS zijn gemiddeld na 4 jaar op, max. 5jr. Dat is mijn ervaring.
Dus probeer eens een vers knoopcelletje. :)
Ja hij piepte wel altijd voorheen bij opstarten. Dat doet ie nu niet, maar gaat wel aan. Alleen geen beeld.
De koelers draaien gewoon en de ledjes branden. Op de blauwe led na bij de CPU, branden alle ledjes.

Die blauwe schijnt ook te moeten branden. Dat ledje geeft aan hoe erg het systeem is overgeclocked.
Heb ik zojuist een Asus P5E alszijnde defect via MP gekocht, die een tijdje geleden vervangen werd omdat deze geen beeld gaf en dus niet (zichtbaar) opstart.
Ik meet het bios-batterijtje na: 2.6V. Zet er een nieuwe in en EUREKA! Heb ik weer een leuk mobotje erbij voor m'n C2D E6600 die ik nog had liggen.

[ Voor 32% gewijzigd door bitshape op 03-10-2012 22:10 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Ik denk ook dat het de voeding is, maar mogelijke andere opties zijn:
- Slechte (bolle of gebarsten) condensatoren op het moederbord of videokaart.
- Oververhitting. Meestal doet de pc het een tijdje als ie koud is, maar gaat dan plots uit en na herstarten gaat ie weer vrij snel uit. Meestal ontstaat dit door stof in voeding, computer, koeler of stof filters. Of de ventilator in de voeding is stuk. Als je maar blijft herstarten kan de voeding definitief de geest geven.

[ Voor 13% gewijzigd door Ploink op 03-10-2012 22:11 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Yustme schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 21:54:
[...]

Op niet, maar dat wil dan nog niet zeggen dat die niet stuk kan gaan, kan ook stuk gaan door een externe bron bijvoorbeeld.
bitshape schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 22:02:
[...]

Die "KTS"-merk batterijtjes van ASUS zijn gemiddeld na 4 jaar op, max. 5jr. Dat is mijn ervaring.
Dus probeer eens een vers knoopcelletje. :)
Ligt helemaal aan het gebruik. Als je de PC nooit van de stroom haalt kan die heel wat jaren mee. Maar dan nog zonder batterij of met een half lege batterij start een moederbord normaal gesproken ook prima.
Heb ik zojuist een Asus P5E alszijnde defect via MP gekocht, die een tijdje geleden vervangen werd omdat deze geen beeld gaf en dus niet (zichtbaar) opstart.
Ik meet het bios-batterijtje na: 2.6V. Zet er een nieuwe in en EUREKA! Heb ik weer een leuk mobotje erbij voor m'n C2D E6600 die ik nog had liggen.
Bios reset wil idd soms wel helpen.
Ploink schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 22:07:
Niet van toepassing bij zijn PC.

AMD Nieuwsdiscussie

• Yustme
Ploink schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 22:07:
- Oververhitting. Meestal doet de pc het een tijdje als ie koud is, maar gaat dan plots uit en na herstarten gaat ie weer vrij snel uit. Meestal ontstaat dit door stof in voeding, computer, koeler of stof filters. Of de ventilator in de voeding is stuk. Als je maar blijft herstarten kan de voeding definitief de geest geven.
Als het de batterij was, dan zou ie al van te voren steeds de tijd 'vergeten'.
Dus dat windows meteen klaagt over 'zet de tijd terug zoals ie was'.

Dus denk niet dat het de batterij is, maar kan het wel vervangen.
Denk dat de voeding ook vervangen moet worden.

Heeft iemand enig idee hoe groot de kans is dat het de mobo is?

• -The_Mask-
  • Niet online
Stuk groter dan de voeding. Een goede voeding gaat niet zo snel zo maar kapot en deze symtomen lijken ook niet op de voeding.

AMD Nieuwsdiscussie

• Yustme
-The_Mask- schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 22:30:
Stuk groter dan de voeding. Een goede voeding gaat niet zo snel zo maar kapot en deze symtomen lijken ook niet op de voeding.
Wat zou er dan precies stuk zijn aan de mobo? Alles werkt krijg alleen geen beeld en geen POST beep at bootup.

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Yustme schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 22:26:
Tsja, meten is weten... :z

• Ploink
Yustme schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 22:26:
[...]

Als het de batterij was, dan zou ie al van te voren steeds de tijd 'vergeten'.
Dus dat windows meteen klaagt over 'zet de tijd terug zoals ie was'.

Denk dat de voeding ook vervangen moet worden.

Heeft iemand enig idee hoe groot de kans is dat het de mobo is?
Eh ik zei niks over een batterij hoor, misschien verkeerde kwoot gedaan? ;)

Stof in voeding of bolle caps al naar gekeken?

• Yustme
Ploink schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 22:44:
[...]

Eh ik zei niks over een batterij hoor, misschien verkeerde kwoot gedaan? ;)

Stof in voeding of bolle caps al naar gekeken?
Ja sorry, wilde bitshape quoten :o

Nog even deze link:

http://vip.asus.com/forum...me&page=1&SLanguage=en-us

Dit is precies waar ik dus last van heb, behalve dat 'republic of gamers'. Weet niet waar hij exact op doelt. Dat is wel een logo die ik zie als ik mijn pc start. Maar dat zie ik dus niet.

En bij hem was het dus een voeding probleem...

• -The_Mask-
  • Niet online
Yustme schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 22:38:
[...]

Wat zou er dan precies stuk zijn aan de mobo? Alles werkt krijg alleen geen beeld en geen POST beep at bootup.
Alles werkt? Dat denk ik niet. :p Al zou je met een hamer je half mobo aan kort slaan dan nog kan je PC hetzelfde doen als nu en dat is toch echt vrij weinig. :p

Je CPU, geheugen, moederbord, voeding, videokaart kunnen in principe allemaal (zo goed als) onherstelbaar stuk zijn en dan nog kun je zien wat jij nu ziet.

Bij zoiets zul je gewoon onderdelen moeten vervangen anders kom je er nooit achter, maar ik zou nooit willekeurig nieuwe onderdelen gaan halen want dat gaat veel te veel kosten.

AMD Nieuwsdiscussie

• Ploink
Yustme schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 21:03:
Na succesvol te hebben geflashed ging hij auto restarten na 5 seconden, en toen kreeg ik alleen een zwart scherm te zien en ook geen POST beep geluid.
Lijkt me dat het toch niet succesvol was.

• Yustme
Is het mogelijk de bios chip te vervangen door een andere? Zo ja, hoe doe ik dat?

Las namelijk dat ik een beep moet horen als er geen geheugen geinstalleerd is. Wat betekent dat de bios niet draait.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik heb misschien wat posts overgeslagen, maar is het niet gewoon je grafische kaart die naar de grootjes is? Windows schakelt pas naar de GPU over als het inlogscherm tevoorschijn komt (bij Windows 7 dat blauwe scherm met: Aanmelden ofzoiets)

• Yustme
Maar ik krijg geen beep geluid te horen at boot up. Ook niet als ik er geen video kaart in heb zitten. Moet maar straks bij thuiskomst even testen of ik wel wat te horen krijg als ik alle geheugen modules er uit haal.

Dacht dat ik dat al had getest, maar door alle stress ben ik dat vergeten.

Want als ie gewoon niet beept, dan draait de bios gewoon niet, en is ie dus verkeerd geflashed.

• -The_Mask-
  • Niet online
Yustme schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 11:13:
en is ie dus verkeerd geflashed.
Of je mobo is gewoon dood, kunnen zoveel chipjes of spoortjes op je mobo zijn die stuk zijn waardoor je ook niks hoort. Zelfs het speakertje kan stuk zijn of is niet aangesloten. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• Yustme
Ik ga eerst de BIOS chip vervangen. Dat is toch het goedkoopst.
Verder duidt er niets op dat er meer aan de hand kan zijn als dat.
Bij verkeerd flashen heb je meestal geen beeld en draait de bios dus ook niet, en krijg je geen post geluid te horen.

Met deze 3 symptomen kan het dus de BIOS zijn.

Worth a try, toch?

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat gaat je niet lukken, de bios chip van de Asus Striker II Extreme zit op het mobo gesoldeerd.

AMD Nieuwsdiscussie

• Yustme
Dat doen ze toch niet meer, BIOS chips solderen?

Hoe weet jij dat het gesoldeert is?

• Yustme
Waar zit die chip precies? Kan het niet op de plaatjes aflezen.

Ben nou ook niet thuis.

• Yustme
Heb een nieuwe voeding gekocht en geprobeerd. Ziet er naar uit dat het niet de voeding was.

Doet namelijk nog steeds hetzelfde. BIOS chip moet vervangen worden.

Ik weet alleen hoe ik een chip kan bestellen, maar niet hoe ik het kan vervangen.

Iemand enig idee waar ik dit kan laten doen in Amsterdam omstreken?

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Heb je nou al een vers knoopcelletje geprobeerd?

• -The_Mask-
  • Niet online
Yustme schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 20:49:
Heb een nieuwe voeding gekocht en geprobeerd. Ziet er naar uit dat het niet de voeding was.
-The_Mask- schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 22:30:
-The_Mask- schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 23:14:
[...]
maar ik zou nooit willekeurig nieuwe onderdelen gaan halen want dat gaat veel te veel kosten.
Je doet nu dus precies de dingen die je niet moet doen...
Yustme schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 20:49:
Doet namelijk nog steeds hetzelfde. BIOS chip moet vervangen worden.
Lijkt mij sterk, je zei zelf dat de bios update goed ging.
Ik weet alleen hoe ik een chip kan bestellen, maar niet hoe ik het kan vervangen.

Iemand enig idee waar ik dit kan laten doen in Amsterdam omstreken?
Nergens, lijkt mij.

AMD Nieuwsdiscussie

• Yustme
OMG! ik heb een nieuwe mobo sinds zaterdag. En sinds gisteren weer precies hetzelfde probleem! :(

Dat ie dus opstart, ventilatoren draaien en weer meteen uitvalt.

Na alles eruithalen, geheugen video kaart en batterij (sowieso de voeding), kwam ik tot windows en viel toen weer spontaan uit!

Waar kan het dit keer aan liggen? :(

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

PSU, videokaart...

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen en afstrepen, probeer wat onderdelen uit te wisselen als dat kan.
bitshape schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 20:52:
Heb je nou al een vers knoopcelletje geprobeerd?
Daar heb ik van jou nog steeds geen antwoord op gekregen.

Is je nieuwe moederbord "Nieuw" of "2eHands" ?
En is het weer een Asus Striker2Extreme of nu iets anders??

[ Voor 45% gewijzigd door bitshape op 12-10-2012 11:46 ]

• Yustme
bitshape schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:41:
PSU, videokaart...

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen en afstrepen, probeer wat onderdelen uit te wisselen als dat kan.

[...]

Daar heb ik van jou nog steeds geen antwoord op gekregen.

Is je nieuwe moederbord "Nieuw" of "2eHands" ?
En is het weer een Asus Striker2Extreme of nu iets anders??
Ik had dat batterij vervangen al geprobeerd, maar dat had niks uitgehaald. Vergat ik alleen te zeggen.

Het is een 2e hands, geen striker nee. Het is een p5k3 wifi deluxe.

• Yustme
Deze 2 voeding testers:
https://netwerkproducten....met-lcd-scherm-p-879.html

http://www.lightinthebox....eding-tester_p158087.html

Kunnen ze nou precies hetzelfde? De één claimt namelijk ook sata en floppy te kunnen testen.
Maar wat test ie dan precies van de sata en floppy?

• Yustme
-The_Mask- schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 14:31:
Ja ze kunnen beide niks, dus idd hetzelfde. :)
Hoe bedoel je? Want ik wilde die ene met lcd display kopen.
Lijkt me wel handig om te zien wat er uit de voeding komt qua waardes.

• -The_Mask-
  • Niet online
Zo'n apparaat zet veel te weinig belasting op de voeding voor het meten van de spanningstabiliteit en daarnaast mist die nog tien functies om echt nuttig te zijn. Een nuttige functie heeft zo'n apparaat daarom niet.

AMD Nieuwsdiscussie

• Yustme
Oke, weet jij wat er mogelijk aan de hand is mask? mobo is al een keer vervangen. voeding ook. Kans acht ik erg klein dat alle memory modules kapot zijn.

• Yustme
1 van de koperen punten aan de onderkant van mijn processor is zwart geworden.
Wat houdt dat in? Is ie verbrand?

dus als je naar deze plaatje kijkt:
http://techreport.com/r.x/core2-qx9650/chip-bottom.jpg

Zie je allemaal goud/kopere puntjes, 1 van die puntjes is zwart geworden.

• Yustme
Nee die mogelijkheid heb ik nu even niet ;(

Pagina: 1