Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phann
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-08-2024
Hallo Tweakers,

Ik ben niet zeker waar ik deze vraag het beste kan stellen, maar here it goes:

Ik heb sinds een paar weken een nieuwe pc met de volgende onderdelen:
- Intel Core i5 3570K Boxed
- Samsung 830 series 128GB (SSD)
- 8GB Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile
- MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC
- Gigabyte GA-Z77M-D3H
- Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB
- 650W Cooler master voeding

Al gauw kwam ik een probleem tegen, namelijk dat hij op "random" momenten helemaal vastloopt. Hierdoor kan ik niets meer doen, behalve op de reset knop indrukken, waarna de pc na enkele seconden uitvalt. (zelfs de power knop doet het niet)
Dit kan enkele keren per dag zijn, of eenmalig in enkele dagen.

Ik heb hierbij enkele dingen al geprobeerd / uitgezocht:
- Bij een Memory test van het RAM geheugen kwamen geen errors naar boven, ik heb de geheugen stripjes zelfs verwisseld om er zeker van te zijn dat het hier niet aan lag;
- Firmware van de SSD is geupdate naar de laatste versie;
- Drivers van het moederbord heb ik geupdate;
- De systeemlogboeken geven geen gebeurtenissen weer behalve dat "het systeem onverwachts is afgesloten";
- De temperaturen van het systeem zijn normaal, deze komen niet boven de 50 graden.

Ik heb meerdere malen op Google gezocht naar mensen met een zelfde probleem, maar deze topics lopen meestal "dood".
Daarnaast heb ik gemerkt, dat wanneer de pc vast loopt, het capslock lampje ook niet gaat branden als ik op capslock druk.

Heeft iemand enig advies voor mij?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Begin eens met: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, kijk wat je eventueel ontdekt.
Mocht je dan nog steeds tegen problemen aanlopen post dit dan alsnog.
Compliment voor de startpost trouwens! :)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 263284 op 03-10-2012 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phann
Daar heb ik inderdaad al naar gekeken en het enige wat ik me kan bedenken is de BIOS updaten, aangezien ik dat nog niet gedaan heb, maar dan vraag ik me wel af of zulke problemen opgelost worden dmv zo'n update.
Daar kan ik natuurlijk maar op één manier achter komen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mocht dat niet helpen, probeer (leen) dan even een andere voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phann
Zal ik proberen, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qrious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09-2016
oke als eerst zoals E65 super startpost!! :) het levende bewijs dat het toch kan

ik dacht eerst aan een videokaart probleem tot ik je laatste zin las
Daarnaast heb ik gemerkt, dat wanneer de pc vast loopt, het capslock lampje ook niet gaat branden als ik op capslock druk.
draai OCCT is even, dit is een tooltje waarmee je je CPU, GPU en PSU kan checken ben benieuwed of daar rare dingen naar boven komen

ik blijf deze zeker volgen

They say that nobody is perfect. Then they tell you practice makes perfect. I wish they'd make up their minds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-07 22:25

Format-C

Tracing Rays

Zet je RAM eens handmatig op 2T command rate als het daar niet al op staat.

Zie je BIOS bij RAM instellingen. (RAM moet op XMP Profile 1 staan, Turbo, Expert, en dan kan je van beide modules de timings op 9-9-9-24 zetten, en CMD 2T. 1.5V.)

Dit RAM is 2T RAM en geeft problemen op 1T.

Volgens mij had ik in het begin hetzelfde. Na 1 freeze heb ik alles zo ingesteld en nooit weer een freeze gehad. Ik heb ook de nieuwste BIOS erop gezet. Echter is dat gevaarlijk als je PC onstabiel is.

Ik heb hetzelfde RAM op een Gigabyte GA-Z77-D3H trouwens.

[ Voor 60% gewijzigd door Format-C op 03-10-2012 23:40 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phann
@jorg5:
Ik heb het tooltje even gedraaid, nog geen test gedaan maar de "monitoring" levert dit op:
http://imageshack.us/a/img513/8945/systeemmonitor.png
Nu lijkt mij dat er iets mis gaat met sommige voltages, klopt dit? (VBAT is niet uit te lezen en +12V staat op 2,45V?)

@Format-C:
Ik ga daar morgenavond zeker even naar kijken, bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-07 22:58

Madrox

Oh, Pharaoh!

Die 12v is echt slecht. Controlleer ff je bios of het daar ook zo slecht is. zoja, ben je misschien die4/8pins stekker vergeten, zit iets niet helemaal strak aangesloten, is er misschien de 12v draad gebroken op je psu niet helemaal lekker.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phann
Format-C schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 23:30:

Zie je BIOS bij RAM instellingen. (RAM moet op XMP Profile 1 staan, Turbo, Expert, en dan kan je van beide modules de timings op 9-9-9-24 zetten, en CMD 2T. 1.5V.)

Ik heb de RAM instellingen aangepast. XMP Profile stond op disabled en nu op Profile1.
De CMD heb ik ook handmatig op 2T gezet. (al stond deze automatisch al op 2 en de timings stonden ook goed)

@Madrox: Ik heb de 12v na gekeken in de BIOS en deze was normaal, dus daar geen problemen =)

Mocht ik nog een freeze krijgen dan meld ik het. (al hoop ik dat deze "simpele" oplossing stiekem ervoor zorgt dat het niet meer gebeurt^^)

[ Voor 5% gewijzigd door phann op 04-10-2012 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

We horen / zien het wel. :)

Good luck. :)

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-04 21:43
ik heb net hetzelfde probleem
en weet ook niet op te lossen heb al vanalles geprobeerd
het rare was wanneer de pc freezde hoe rapper ik hem opstarte hoe rapper hij weer freezde
dus vermoed ik een hitteprobleem
ik heb gpu al ververvangen
hdd en ssd eens omgewisseld alleen hdd en alleen ssd
memtest coverage 300 % dus drie maal gedaan
dus kan het alleen voeding of mobo zijn
wat ik raar vind is dat de 12 volt lijn op 8.27 staat bij SIW en OCCT en bij speedfan 10.38 8)7 8)7
weet anders iemand een goed programma voor dat uit te meten ?
btw in bios staat het juist (denk ik)

het is erg vervelend

[ Voor 20% gewijzigd door nvidia666 op 05-10-2012 15:08 ]

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:00

MeNTaL_TO

The future is not set

Format-C schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 23:30:

Volgens mij had ik in het begin hetzelfde. Na 1 freeze heb ik alles zo ingesteld en nooit weer een freeze gehad. Ik heb ook de nieuwste BIOS erop gezet. Echter is dat gevaarlijk als je PC onstabiel is.

Ik heb hetzelfde RAM op een Gigabyte GA-Z77-D3H trouwens.
Heb dit setje ook, had hier ook last van, maar voornamelijk als ik mijn computer aan liet staan, waardoor ik het vermoeden had dat het aan powersaving lag.
Echter kan ik mij niet herinneren dat ik dit probleem nog heb gehad na het updaten van het bios. Geheugen had ik al op XMP profile 1 staan, heb alleen geen settings verder aangepast.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phann
Format-C schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 13:58:
We horen / zien het wel. :)

Good luck. :)
Gisteravond ging alles prima, maar zojuist na enkele minuten gebeurde het weer.
Ik denk dat ik als volgende stap mijn BIOS update, heb voor de rest ook niet echt een idee wat ik anders nog kan doen behalve onderdelen vervangen of windows opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Nou dan lijkt windows installeren de goedkoopste oplossing he? En idd een BIOS update. (Die dan eerst) Maar dan zou ik wel voor die tijd ff de default settings inladen in je BIOS. (Je kan je huidige profiel wel ff opslaan) Dan gaat je ram nl als het goed is op 1333 draaien, en dat is wat safer. :)

Edit; hee, wacht eens even... Op hoeveel volt staat je CPU? Kan je die (eventueel) ook nog eens handmatig op 1,2V zetten en kijken of je dan nog freezes krijgt?

Volgens mij zijn er nog 4 dingen die het kunnen zijn:

-voltage CPU
-BIOS (icm RAM compatibility)
-brakke windows install
-brakke voeding

En ik zou dan (hoewel het wel tijdrovend is) eerst die eerste 3 dingen proberen, en daarna, als dat je probleem niet oplost, naar de voeding kijken omdat dat geld kost. Of je moet al de beschikking hebben over een andere voeding.
MeNTaL_TO schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 15:19:
[...]

Heb dit setje ook, had hier ook last van, maar voornamelijk als ik mijn computer aan liet staan, waardoor ik het vermoeden had dat het aan powersaving lag.
Echter kan ik mij niet herinneren dat ik dit probleem nog heb gehad na het updaten van het bios. Geheugen had ik al op XMP profile 1 staan, heb alleen geen settings verder aangepast.
Mja, het is geen denderend goed RAM volgens mij. Voor stabiliteit neem ik de volgende keer Kingston. Daar heb ik namelijk nog NOOIT een probleem mee gehad. Corsair ook niet, tot nu dan. Alhoewel ik er nu geen probleem meer mee heb had ik er toch een slecht gevoel bij). En gigabyte borden staan er nou ook niet echt om bekend dat die picky zijn qua RAM.

Maar goed. :)

[ Voor 85% gewijzigd door Format-C op 06-10-2012 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phann
Je bedoelt de CPU Vcore voltage? Die heb ik nu handmatig op 1.2V gezet, hij stond op 1.180V.

Inderdaad, ik zou graag eerst de goedkope oplossingen proberen. Nog geen tijd gehad om de BIOS te flashen / windows opnieuw te installeren maar dat ga ik op zeer korte termijn doen.

Bedankt voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:00

MeNTaL_TO

The future is not set

Had vandaag weer 2 vastlopers, eentje toen ik wilde connecten met Teamviewer, dus misschien dat die crash daardoor kwam. Nu memory settings maar vast gezet, cmdT staat echter bij auto ook al op 2, dus geen idee of het forceren daarvan echt gaat helpen. Weet niet wanneer de TS er last van heeft, bij mij is het als ik de pc 's nachts aanlaat of als ik hem via TeamViewer wil overnemen (hij is dan nog wel online, maar niet meer over te nemen). Dus ik vermoed dat ergens in powersaving het probleem. Nu maar op performance gezet (cpu min wel naar 5% ipv 100). Eens kijken of dat wil helpen.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phann
Even een korte update:

Ik heb helaas nog geen tijd gehad om nog verder naar mijn probleem te kijken, dit doordat ik een klein weekje ben weggeweest =)
Deze week ga ik verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antwan46
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-10-2020
- 8GB Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile

Deze geheugensetje komt niet voor in hun qvl van dit mobootje.
http://download.gigabyte....mb_memory_ga-z77m-d3h.pdf
Hoop dat je dat kunt aanpassen in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phann
Antwan46 schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 22:03:
Deze geheugensetje komt niet voor in hun qvl van dit mobootje.
http://download.gigabyte....mb_memory_ga-z77m-d3h.pdf
Hoop dat je dat kunt aanpassen in de bios.
Ik zie het inderdaad, maar dat betekent alleen dat het niet "qualified" is.
Betekent dat ook meteen dat het niet compitabel is?
Kan je mij vertellen wat ik aan kan passen in de bios?

Ik heb overigens vandaag mijn BIOS geflashed naar de nieuwste versie. Het updaten ging goed maar bij het opstarten van Windows kreeg ik een BSOD, waarna ik de oude versie terug heb gezet.
Het is wel zo dat, nadat de oude versie terug was, de pc steeds bleef opstarten en na twee seconden weer uitviel. Hierbij kwam een raar geluid uit m'n systeem vandaan (waarschijnlijk het moederbord).
Ik heb toen de stroom eraf gehaald en toen heb ik wel gewoon op kunnen starten.
Wat moet ik hier precies van denken? Ik weet zeker dat ik de laatste versie gedownload heb van de gigabyte website, maar toch ging het mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die bsod die je in windows kreeg na het flashen van de bios heeft waarschijnlijk te maken met de harde schijf controller.
Als jij windows hebt geïnstalleerd terwijl de controller op AHCI mode stond, krijg je een bsod omdat na het flashen van de bios de default waardes worden geladen en dat is meestal IDE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phann
Anoniem: 263284 schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 23:12:
Die bsod die je in windows kreeg na het flashen van de bios heeft waarschijnlijk te maken met de harde schijf controller.
Als jij windows hebt geïnstalleerd terwijl de controller op AHCI mode stond, krijg je een bsod omdat na het flashen van de bios de default waardes worden geladen en dat is meestal IDE.
Dat zou inderdaad goed kunnen, aangezien ik daar niet op gelet heb. Dit ga ik vanavond even bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phann
Ik heb de BIOS nu succesvol geupdate. Eens kijken of dit iets helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-07 16:44

djunicron

*click-swoosh-thud*

Mijn Z77X-UD3H heeft geen probleem met de corsiar RAM.

Tijdens m'n windows install stond het per ongeluk op 1333mhz 9-10-10-27 1T (dafuq zijn dat nou voor auto instellingen!?) en zodra ik dit in CPU-Z zag heb ik XMP geladen, geen issues mee gehad. Sterker nog, in Sisoft is de bandbreedte helemaal top icm met 3570K. De 3450 van m'n broertje met Dominators 1600 cl9 doen het zelfs iets minder goed op hun XMP instellingen.

BIOS updaten van Gigabyte zuigt, je moet het helemaal vanuit Dos doen via usb-dos-floppy, omdat @BIOS van Gigabyte vanuit Windows niet iedere bios herkent en niet berekend was op bepaalde updates van x64 Win7.
Waarom zijn ze van hun oude Q-flash afgestapt in deze UEFI?!

Het voltage vastzetten betekend ook dat het in minder stappen terugloopt bij speedstep, dit kan nadelig zijn voor je temperaturen!

Als je voltages vast ga zetten, zet dan alles vast, vooral die van je chipset / memory! Check ook even hoe warm je Z77 chipset wordt, die van mij wordt echt warm, m'n BIOS geeft aan dat dat ding al 56graden is na het opstarten.

ACHI / IDE / RAID wisselen na installatie van windows is inderdaad nooit goed. Sterker nog, dan werkt het niet meer goed daarna. Altijd even goedzetten na een BIOS update! Ze trouwens ook even je vaste schijven non-hotswappable in AHCI mode, dat geeft ook nog wel eens wat issues.

Default is volgens mij ACHI, wat alleen met een Win 7 SP1 disk goed gaat, oudere versies gaan over hun nek op de drivers of willen de schijven helemaal niet herkennen. Als je em voor die reden naar IDE hebt geschakeld, moet je dat na BIOS update ook weer even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phann
djunicron schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 12:41:

BIOS updaten van Gigabyte zuigt, je moet het helemaal vanuit Dos doen via usb-dos-floppy, omdat @BIOS van Gigabyte vanuit Windows niet iedere bios herkent en niet berekend was op bepaalde updates van x64 Win7.
Waarom zijn ze van hun oude Q-flash afgestapt in deze UEFI?!
Ik heb het gewoon wel met de nieuwe Q-flash kunnen doen, teminste, BIOS file gedownload, op USB gezet en gewoon naar Q-flash kunnen gaan.
Het probleem was inderdaad dat hij standaard weer terug ging naar de IDE mode van de harde schrijven, terwijl deze op AHCI normaal stonden. Dit heb ik aangepast en heb nog geen freezes gehad sinds gister.

Ik heb inderdaad ook het XMP profile aangezet en standaard op 2T gezet, voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phann
Even een update:
Ik heb sinds de BIOS flash geen freezes meer gehad en dat is ongeveer een week geleden.
Ben super blij dat het opgelost lijkt te zijn =)
Iedereen bedankt!
Pagina: 1