VPN verbinding opzetten naar Eminent 4570

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-07 18:53
Beste,

Ik wil een VPN verbinding maken naar een router met daaraan een NAS, om zo ook vanaf een andere locatie de NAS te kunnen benaderen als netwerkschijf. Het zal een beetje een klok/klepel verhaal zijn, maar ik doe mijn best om het aan de praat te krijgen, maar tot op heden is dat nog niet gelukt. Vandaar deze vraag.

De situatie is als volgt:
Studentenhuis met +- 100 man. Ziggo is leverancier.
Elke kamer heeft een eigen netwerkaansluiting en de gedeelde woonkamer heeft ook een eigen aansluiting.

De router (Eminent 4570) is aangesloten op de netwerkaansluiting van de woonkamer
WAN: 80.112.186.84
Als ik met mijn laptop wifi verbinding heb via de router, is de router te bereiken via 192.168.8.1
Mijn laptop heeft dan IP 192.168.8.121. Als ik de netwerk aansluiting op mijn kamer gebruik heb ik IP: 80.112.186.233

De NAS is aangesloten op een van de vaste poorten van de router
IP: 192.168.8.144 (als het goed is statisch, maar weet niet zeker)

Zolang ik wifi verbinding heb kan ik gewoon de NAS benaderen. Dat werkt gewoon zoals het hoort.

Om nu ook vanaf een ander locatie (dus niet in het wifi netwerk van de router) de NAS te kunnen benaderen wilde ik een VPN verbinding opzetten.

Ik heb dat als volgt gedaan: ( zoals ook hier staat beschreven: http://www.eminent-online...0/F4660/em4553.html#F4660
1. Op de router VPN service starten
2. MPPE encryption aangezet
3. settings opgeslagen
4. gebruikersnaam en wachtwoord opgegeven en een IP adres dat nog niet in gebruik is opgegeven.
5. alles opgeslagen.

dan via windows VPN setup wizard:
6. internetadres: 80.112.186.84 en een naam gegeven
7. Username en password opgegeven. geen domain opgegeven
8. Wifi verbinding op laptop fysiek uitgezet (dus zit op de eigen netwerkaansluiting)
9. Connect

Na lang proberen kan er geen verbinding worden gemaakt, en selecteer ik "Set up connection anyway"

Ik heb wat veranderingen in de instellingen geprobeerd bij "properties"van de VPN verbinding: verschillende soorten bij "Type of VPN" en verschillende instellingen bij "Authentication" maar dat heeft nog niet gewerkt.

Kan iemand zeggen waar het hier mis gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 390033

Vanaf je Windows laptop verbind je met 80.112.186.84. Heb je op je router (80.112.186.84) aangegeven dat VPN services naar je NAS (192.168.8.144) moeten gaan? Je moet de VPN poorten doorsturen naar het IP van je NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
Ik heb geen poorten doorgestuurd naar de NAS in de router, nee.

Wat ik vergeten was te vermelden: Ik benader de NAS als een netwerkschijf (SMB share?) vanuit windows explorer. De Schijf is dus te benaderen via \\192.168.8.144\Nas

Dat zou ik dus ook willen doen als ik niet in het netwerk van de router (wifi) zit. Moet ik dan ook poorten doorsturen? Daar heb ik namelijk (nog) geen verstand.

Los daarvan: De VPN verbinding komt niet eens tot stand, ongeacht of ik wel of niet de NAS zou moeten kunnen benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
[Bump]

Heeft iemand misschien nog tips?
Het is mij nog niet gelukt om een vpn verbinding te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickvandelaar
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 15:39
Ik zou voor het troubleshooten eerst kijken of je intern een verbinding kunt opzetten naar de NAS. Via de VPN verbinding natuurlijk. Hieraan kun je zien of je nas/vpn goed hebt ingesteld. De volgende stap is om het van buiten af te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Is het niet een VPN service en geen VPN server is een groot verschil de meeste routers kennen wel de service (is VPN client) maar geen VPN server (waar je dus connectie mee maakt) Veel software matige routers hebben het wel.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickvandelaar
Dat zou het inderdaad ook nog kunnen zijn, om dit uit te sluiten ga je kijken of je op LAN niveau het vpn kan bereiken en hiermee verbinding kan maken.

Dan heb je heel de setup getest behalve de openstaande poorten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
nav de reactie van Frogmen dacht ik dat dat waarschijnlijk het geval zou zijn, maar als ik de specificaties van de router hier bekijk, dan lijkt het toch dat de router een ingebouwde vpn server moet hebben: "Extra functies: WDS, Wlan Bridge, PPTP VPN server, parental control, Multiple SSID, QoS en Traffic control"
Ik zou voor het troubleshooten eerst kijken of je intern een verbinding kunt opzetten naar de NAS. Via de VPN verbinding natuurlijk. Hieraan kun je zien of je nas/vpn goed hebt ingesteld. De volgende stap is om het van buiten af te proberen.
Als ik binnen het wifi netwerk ben kan ik gewoon verbinding maken met de netwerkschijf uit de nas.
Een VPN verbinding maken met de router (dat moet toch kunnen volgens de specificaties?) via windows VPN setup met het in de router opgegeven account en wachtwoord lukt niet.

Bij het instellen van de router kan er volgens mij weinig mis gaan:
Afbeeldingslocatie: http://i79.photobucket.com/albums/j127/diedo2006/Capture.jpg

Bij het instellen van de windows VPN lijkt het ook erg makkelijk, maar toch kan er geen verbinding komen...
(dit is dus ingesteld voor het geval ik al op het wifi netwerk ben, vandaar het lokale IP adres. Ook met het WAN IP adres werkt het niet.)
Afbeeldingslocatie: http://i79.photobucket.com/albums/j127/diedo2006/Capture2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i79.photobucket.com/albums/j127/diedo2006/Capture3.jpg

Ik krijg de volgende error:
Error 800

The remote connection was not made because the attempted VPN tunnels failed. The VPN server might be unreachable. If this connection is attempting to use an L2TP/IPsec tunnel, the security parameters required for IPsec negotiation might not be configured properly.
Zie ik hier iets heel triviaals over het hoofd?

[ Voor 9% gewijzigd door Diedo70 op 11-10-2012 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickvandelaar
Laat het eens een keer opzetten zonder encryption, :) Verder dan geen gegevens in vullen, volgens mij moet hen dan wel lukken, en kunnen we daarna naar de authenticatie gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
Nou ik geef het op...

Ik heb bij de instellingen van de router encryptie uit gezet. (instellingen opgeslagen)
En daarna bij de instellingen van de VPN verbinding de encryptie als optioneel gezet.
Ook dit maakt geen verschil. Er komt uberhaupt geen verbinding tot stand.

zowel naar het interne IP als het externe IP adres werkt het niet.

Dan maar geen externe toegang op het netwerk,...

[ Voor 9% gewijzigd door Diedo70 op 15-10-2012 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
Goed, het duurt even maar dan heb je ook wat:

Het werkt. Alle instellingen zoals boven vermeld waren correct, maar er was blijkbaar geen regel in de firewall die toestond dat er dergelijke verbindingen worden gemaakt.
Ik moest dus 2 regels aan de firewall toevoegen, en toen werkte het.

Toch ook wel een beetje vreemd, want ik kan wel probleemloos een VPN verbinding naar mijn universiteit maken...

Anyway, ik ben blij dat het nu eindelijk werkt.
Pagina: 1