Ocz vertex 3 niet op juiste snelheid(macbookpro mid 2009)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156112

Topicstarter
Beste Tweakers,

30 september j.l heb ik mijn mac book pro mid 2009 geupgrade met een ocz vertex 3 ssd(120gb). Nu is deze schijf veel sneller dan de voorganger maar toch presteert hij niet naar behoren. Hij heeft een maximum aan lees snelheid van 135mb/s in black magic design disk speed test. Nu heb ik in het systeemoverzicht van mijn mac gevonden dat de snelheid die maximum haalbaar is voor de verbinding van mijn schijf op 3gbps is vastgesteld. De overeengekomen snelheid is helaas 1,5gbps.

Fabrikant: NVidia
Product: MCP79 AHCI
Verbindingssnelheid: 3 gigabit
Overeengekomen verbindingssnelheid: 1,5 gigabit
Beschrijving: AHCI Version 1.20 Supported

Ik heb dingen gelezen over het updaten van EFI firmware. NA het downlaoden van deze via de Apple site kom ik uit op een melding dat deze update niet nodig is op mijn mac.

Kan iemand mij helpen dit wel voor elkaar te krijgen zodat ik de het volle vermogen van 3gbps ook uit mijn ssd kan halen.

Specs
Modelaanduiding: MacBookPro5,4
Processornaam: Intel Core 2 Duo
Processorsnelheid: 2,53 GHz

Opstart-ROM-versie: MBP53.00AC.B03
SMC-versie (systeem): 1.49f2

Is deze SMC versie hoger of lager dan 1.7, ik kan er geen duidelijkheid uit halen.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-12-2023
Je hebt in ieder geval al een sata I poort. Die zorgt voor die 1,5 gbps overdrachtsnelheid. Verwacht niet veel hoger te komen want 1,5 GigaBIT/s= 0,187 GigaBYTE/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-07 17:46
Cageman schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 19:24:
Je hebt in ieder geval al een sata II poort. Die zorgt voor die 1,5 gbps overdrachtsnelheid. Verwacht niet veel hoger te komen want 1,5 GigaBIT/s= 0,187 GigaBYTE/s
SATA1 is 1,5Gbit, SATA2 is 3Gbit, SATA3 is 6Gbit.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cageman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-12-2023
Hahn schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 19:24:
[...]

SATA2 is 3Gbit, SATA3 is 6Gbit.
Oeps, is het dan niet SATA1? Wat bedoel je trouwens met 'overeengekomen' verbiningssnelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:35
Cageman schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 19:25:
[...]

Oeps, is het dan niet SATA1? Wat bedoel je trouwens met 'overeengekomen' verbiningssnelheid?
Nee, hij heeft een overzicht gepost wat zijn Mac aangeeft. Hij heeft een SATAII poort.
Kennelijk draait deze - met de SSD - op 1,5 Gbps, dat zal 'overeengekomen' bedoelen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb, waarom je Mac hem terugschroeft naar 1,5 Gbps en hoe je dat kunt oplossen. Was dit ook het geval met de originele HDD of de andere SSD? Het enige wat ik me dan zou kunnen bedenken is dat hij 3.0 Gbps over twee poorten heen gooit, maar dat zou raar zijn.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb gewoon een sata 2 poort dat klopt, enige is dus dat hij terug gedraaid wordt.
Nu lees ik her en der dat EFI 1.7(firmware van mac) de oplossing is maar die installatie geeft aan dat hij deze update niet nodig heeft. Wat het idee wekt dat ik al een EFI met een hoger nummer dan 1.7 heb.

\En kan iemand me vertellen of SMC versie dan voor 1.4 staat want apple maakt het wel erg onduidelijk zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Heb je de SSD toevallig geplaatst op de plaats van de Superdrive? Dat is in een MBP van 2009 wél een SATA1 poort

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wilde net gaan schrijven dat ik die hd caddy constructie niet heb. Gewoon een 1 op 1 wissel. Hdd hou ik er nu naast via usb. en ik draai op lion.

Kan dit een probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Nee, dan zou alles normaal moeten werken. Ik heb dezelfde MBP met een Crucial M4, werkt gewoon op SATA2.
Ik heb mogelijk bruikbare info: blijkbaar gaat het om een probleem van oa de Vertex3 in combi met Nvidia chipsets. Lees dit eens door: http://www.ocztechnologyf...a-SATA2-chipset-look-here

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ziet er goed uit, gracias. Morgen laat ik meer weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-03 20:07
Zoek eerst eens op welke EFI versie je heb, voor de mid 2009 MBP is de laatste versie 1.7 en daarmee kan je snelheden tot 3Gbps halen. De EFI versie 1.6 maar de helft, de MBP mid 2009 is een SATA II.

Zie hier waar je het kan vinden: http://support.apple.com/kb/HT1237?viewlocale=nl_NL

Ik las trouwens dat het het vevangen van de harde schijf kabel voor een uit een Mid 2010 model uitkomst moet bieden, dit stond op het forum van Apple. Zal de link eens opzoeken en plaatsen, maar het gaat om de onderstaande kabel.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img5/8804/9229314500x500.jpg

Te koop via iFixit.com

Zelf heb ik hetzelfde maar ben nog niet in de gelegenheid gekomen om dit zelf uit te proberen, weet trouwens niet of er zaken in Nederland zijn die deze kabel verkopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Queenfanmichel op 04-10-2012 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomize
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-04 07:29
Oplossing hiervoor is om de firmware van de OCZ Vertex te updaten. In de eerdere firmwares was dit een probleem, maar met de laatste firmwares is dit opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goed nieuws ook voor jou Venomize. De oplossing is de mac tool van ocz en dan rechter muis klikken dan zien je link speed en dan gaat ie het helemaal voor je regelen. Inclusief daarna kon ik via deze tool ook nog de temp sensor te laten fixen.

Hier kan een slotje op!

Darkstar bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Anoniem: 156112 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 18:41:
Goed nieuws ook voor jou Venomize. De oplossing is de mac tool van ocz en dan rechter muis klikken dan zien je link speed en dan gaat ie het helemaal voor je regelen. Inclusief daarna kon ik via deze tool ook nog de temp sensor te laten fixen.

Hier kan een slotje op!

Darkstar bedankt!
You're welcome! Blij dat het opgelost is!

Pagina: 1