Anoniem: 283257 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 19:01:
Hallo,
Is het mogelijk om mijn hardeschijf, welke als opslag in mijn pc draait, te koppelen aan een poort nummer achter het IP adres van mijn computer. Zodat ik dan dit poort nummer kan port forwarden in het modem waardoor ik overal in mijn schijf kan komen?
Voorbeeld:
mijn PC is 192.168.1.20
Ik zet softwarematig in windows 7 mijn Hardeschijf op poort 2000 waardoor ik dus lokaal met het adres: 192.168.1.20:2000 in mijn schijf zelf kan komen.
Is dit een droom of kan dit?
Een poort (tcp/udp) verwijst naar een bepaalde listener op je systeem. Een listener wordt gestart door een programma of een service. Zo start een FTP server een tcp listener op tcp poort 21. Een webserver start een tcp listener op tcp poort 80 of 443 voor beveiligde verbindingen.
Jij wilt je een stukje opslag openzetten voor toegang van buitenaf. Een harde schijf is geen programma of service. Je zal daar dus iets anders moeten gebruiken.
De makkelijkste is op zoek te gaan naar een SFTP/SCP programma op je computer. Deze kunnen een listener starten op poort 22. Via een cliënt tool kan je dan contact leggen met je PC, en kan je gewooon die geheel PC doorzoeken. WinSCP is een mooi gebruiksvriendelijk programma hiervoor.
Wanneer je dit gaat implementeren zal je merken dat je niet van buitenaf verbinding kan maken. Dit komt omdat je router (mits je die hebt) deze inkomende verbinding niet zomaar toestaat. Je zal een zogenaamde poortmapping moeten maken. Dat staat allemaal uitgelegd in dit topic:
Het Grote Poortmappingsverhaal
Gebruik wel goed gebruikersnamen en wachtwoorden. Je zet namelijk de service open voor iedereen op het Internet.
Een FTP server kan dit overigens ook, maar is veel lastiger configureren omdat er een aparte poort wordt gebruikt voor het data verkeer. Bovendien is FTP van zichzelf niet veilig. Gebruikersnamen en wachtworden gaan in klare tekst over de lijn, en dat is niet het geval bij SFTP/SCP.
Succes. Er is hier genoeg over te vinden, dus zoek eerst even goed rond voordat je je toevlucht neemt op GoT. Ik laat het topic nog wel even open. Misschien kent iemand een goede SFTP/SCP server voor op Windows.