Nieuwe videokaart

Pagina: 1
Acties:

• Silence
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-02 23:25
Ik ben nu al een tijdje opzoek naar een nieuwe videokaart tussen de 200/300 euro.
Heb nu nog een 9600GT maar wil nu toch maar eens wat nieuws gaan halen na 4/5 jaar :p.

Ik blijf alleen steeds twijfelen tussen AMD en Nvidea.
Dan zie ik weer leuke dingen over een AMD kaart dan weer over een Nvidea kaart.

Heeft iemand hier goede ervaringen met een kaart binnen mijn prijsklasse?

Inventaris - Steam

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:06

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik heb goede ervaringen met een 6950. maar er zullen ook wel wat mensen zijn die er slechte mee hebben :)
En nog veel meer mensen die goede/slechte ervaringen hebben met een andere ati/nvidia kaart in die prijsklasse
DUs ik denk dat je met je huidige vraagstelling niet ver komt, beter kun je zelf wat benchmarks kunt gaan afspitten over wat je wat met jouw budget het voordeligst is.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-02 22:40
valt de 7950 niet al in die prijsklasse?:P

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Beide merken zijn prima. Dat is niet iets waar je in zo'n topic duidelijkheid over krijgt. :P

Ga gewoon voor de kaart die er het beste uitkomt. Slechte kaarten worden toch niet echt meer gemaakt (hoogstens kan een kaart ietsjes te duur zijn voor wat 'ie biedt, maar daar kom je zo achter door benchmarks en prijzen te vergelijken. Maar ook hierin zijn er niet echt kaarten in dit segment die het daarin slecht doen).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• j0ppie
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Met die prijsklasse kom je uit op een 7950 bij het rode kamp of een 660TI bij het groene kamp. De prestaties van de 2 kaarten zijn ongeveer gelijk. Er zijn veel games waar de 7950 beter scoort, maar ook veel games waar de 660TI scoort. Je kunt ze dus allebei als winnaar bekronen als je maar de juiste games uitkiest.
Dus als er 1 spel is wat je erg veel speelt kun je daar op selecteren. Benchmarks zijn wel via google te vinden. Ben je daarentegen een allround gamer dan maakt het niks uit.

Voordeel AMD 7970 = meer geheugen in de kaart. Daar heb je op dit moment helemaal niks aan. Maar als je enkele jaren met de kaart wil doen. Dan zou dat in de toekomst een voordeel worden. Ik kan me voorstellen dat anno 2015 een kaart met 3GB het wat makkelijker heeft dan een kaart met 2GB.

Voordeel Nvidia 660TI = hij verbruikt minder stroom. Dus als je het hier om te doen is kun je beter voor het groene kamp kiezen.

Hier zijn 2 links van beide kaarten met een wat hogere clocksnelheid die volgensmij vrij stil zijn en redelijk goede koeling geven.
AMD
pricewatch: Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3

Nvidia
pricewatch: MSI GTX 660Ti Power Edition

Er is dus niet echt een foute keuze. Ik zou zeggen denk na over de 2 punten die ik noemde en kies verder vooral op gevoel/affiniteit die je met een merk hebt.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Nog twee pluspuntjes voor Nvidia:
- Physix zonder je game files te moeten modden en physix via de cpu te laten doen. Want AMD kaarten kunnen het wel weer gaan geven (onofficieel) maar niet uitrekenen. De meerwaarde van Physix in games? Meh, weinig, maar ach, het is wel leuk toegepast zo nu en dan.

- Drivers: Nvidia heeft toch altijd net wat eerder z'n drivers op orde en ook de stabiliteit van het control panel is wat beter. AMD wil dat je dotNet 4 gaat installeren, anders werkt vanalles en nogwat niet zoals bedoeld. Je hebt nu Nvidia drivers op je systeem staan, dus als je niet even goed schoonmaakt krijg je conflicten met AMD drivers.

- AMD heeft multidisplay wat beter voor elkaar, gegeven het grotere geheugen. Als je erg hoge resoluties (multidisplay) gaat draaien in games, heb je wel profijt van de 3GB bij AMD vs de 2GB van Nvidia. Voor 1920x1080 en 4x AA heb je aan 1GB overigens al genoeg in veel games. Nvidia's 3D drivers (3d display / shutter glasses) zijn nogal vaak bugged. Altijd even opletten dat je die NIET installeert als je er geen gebruik van gaat maken.

Persoonlijk heb ik altijd "geluk" (?) gehad met Nvidia en gingen de kaarten lang mee. Bij AMD niet echt, plus ik was de kaarten toch eerder zat. Toch mede door de drivers, voor mij zou de keuze makkelijk zijn. En onderbuik gevoel is voor de meeste klanten toch doorslag gevend, want ze weten heus wel wat de concurrent doet en passen netjes aan elkaars prijzen aan.
Pagina: 1