Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:35
Mijn vader heeft een oude(re) laptop met de volgende specificates:

Toshiba Satellite A110-178
Intel Core DUO T2050 @ 1,6GHz
2GB DDR2 werkgeheugen

Momenteel draait daar een legale Windows 7 op, maar het beestje is niet vooruit te branden, niet zo gek natuurlijk, gezien dat ding in princip ontworpen is voor XP.. Er zit een Hitachi hts54101 0g9sa00 harde schijf is, eentje op 5400rpm, 8MB cache en een (vermoedelijk) sata 150 aansluiting.

Nu zou ik er graag een Samsung 830 128GB SSD in willen gooien, ik weet dat ik nooit alles uit die SSD krijg, maar ik wil hem gewoon wat vlotter hebben.. Ik zelf heb een Lenovo R500, die ook niet meer de jongste is, maar met een SSD erin is het klik en het programma staat er al.. Dit zou ik ook graag (in beperkte mate wellicht) willen zien op de Toshiba..

Gaat dit ook zo werken als ik hoop? Of is de laptop daadwerkelijk te oud en is het dus zonde om te upgraden?

Op de laptop gebeurt niet veel anders dan Internet, tekstverwerken en het gebruik van Outlook (2007).

Ik snap dat de Samsung veel te snel is voor de laptop, maar mocht de laptop nou op een of andere manier defect raken, kunnen we de SSD overzetten naar een nieuwe laptop, dan zou het weer zonde zijn als dit een ouder type SSD zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rscheper schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 10:52:
en een (vermoedelijk) sata 150 aansluiting.
Ik heb een Toshiba A110-225 en ik meen dat daar een PATA aansluiting op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
Ik heb gisteren de harde schijf eruit gehaald, dat is wel degelijk een SATA aansluiting, het kan natuuriljk zijn dat er een IDE-SATA verloopje in de laptop zelf zit..? (daar heb ik gisteren uiteraard niet naar gekeken)

[ Voor 15% gewijzigd door rscheper op 03-10-2012 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik zelf een Samsung 830 op een SATA 300 aansluiting en ik vind het geweldig hoe vloeiend mijn ouwe trouwe bak aanvoelt. Een SSD is geweldig met name vanwege de snelle IOPS en dat voordeel houd je nog steeds als je een oude bak upgrade (zelfs met een slome SATA aansluiting). Als jij het de investering in die computer waard vindt dan zou ik het zeker aanraden.

/me is inmiddels erg benieuwd naar de HDD in zijn laptop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-09 07:51
Denk dat het wel een goede upgrade is hoor :) Ik heb ook een 4,5 jaar oude Asus laptop weer nieuw leven ingeblazen met een SSD. Deze heeft wel Sata 300, maar dat maakt niet zoveel uit voor de snelheidsbeleving.
De 830 kan volgens mij ook wel zijn prestaties goed op peil houden, ook bij gebrek aan het TRIM commando.
Ik zou het maar doen, mooie upgrade, en je kunt 'm ook gewoon meenemen naar een nieuwe laptop.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solopher
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 14:55
Ik heb laatst in een macbook pro van 4 jaar oud een SSD gezet. Dit kwam omdat ik toevallig een OCZ Vertex 3 overhad door vervanging in mijn gamepc (Heb hier een Samsung 830 ingezet).
De macbook pro is hierdoor een stuk sneller geworden, daarnaast is hij een stuk koeler geworden omdat er een 7200 toeren hdd in zat die nogal wat hitte kon produceren.

Als ik nu weer voor de keuze stond: Dan had ik 't al veel eerder gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
Duidelijk, bedankt voor de reacties! Ik zal wel eerst op zoek gaan naar de gegevens van de aansluiting.. in de hoop dat het een SATA is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou zeker ook het geheugen uitbreiden naar 4GB als dat kan. Daar houdt windows 7 wel van. Als je bijv. met 2GB spellen gaat spelen, merk je dat het te weinig is. Beetje simpel surfen misschien niet zo snel, maar het zal zeker een merkbaar positief effect hebben.

Qua CPU is het ding verder meer dan snel zat, dus zeker nog wel de moeite waard.

[ Voor 15% gewijzigd door brama op 03-10-2012 11:46 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
Mwah, dat geheugen valt mee.. de laptop komt icm Windows 7 nooit boven de 1,3GB uit.. denk persoonlijk dit geen nut gaat hebben.. Spelletjes worden er toch niet op gespeeld, het zwaarste zal MS Outlook 2007 worden.. dat moet te doen zijn met 2GB lijkt me.

@Mig29, dit is inderdaad wel het nummer dat ik opgeschreven heb.. Dit is een sata, maar ik heb ook wel eens verloopjes gezien, die op de PATA aansluiting van de laptop zelf, waarop je dan een SATA schijf kon aansluiten.. (of ik wordt oud en begin dingen te verzinnen).. het kan natuurlijk zijn dat deze hierin zit.. Ik zal hopelijk vanavond checken of dit het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Windows 7 past wel z'n swapping strategie aan met meer geheugen waarbij de harde schijf meer ontzien wordt. Of je er veel van gaat merken met outlook twijfel ik ook aan, voornamelijk omdat het lang geleden is dat ik nog met een 2GB PC gewerkt heb. Ik merkte het vorig jaar i.i.g. wel op de PC van mijn neefje, die werd een stuk responsiever met meer geheugen. Maar die PC is ook niet zo supernetjes beheerd verder.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
Wellicht helpt het wat, maar dat lijkt momenteel niet de bottleneck.. Ik vermoed dat het geheel stukken beter aanvoelt door de SSD, geheugen kan ik altijd nog een keertje naar kijken.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 13:55

slb

Bwoah......

Die upgrade heb ik een paar jaar geleden uitgevoerd (met een 60GB OCZ schijf die het dubbele kostte) en dat scheelde enorm, vooral met booten en het starten van programma's. De beste upgrade die er is. Een programma als Spotnet bijvoorbeeld werkt fatsoenlijk bij het sorteren, dat is met een 5400rpm schijf een ramp....

Zolang je geen geheugenvretende applicaties draait, zal dat extra geheugen vooral gebruikt worden voor disk caching, en merk je daar bij een SSD schijf niets tot weinig van. Maar is het geheugen goedkoop, kun je het natuurlijk wel doen, meer geheugen is altijd beter.

En mocht de laptop de geest geven, kun je de schijf sowieso altijd in een andere machine (bijvoorbeeld nieuwe laptop) gebruiken.

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 15:24
Ik heb een dell 6400 met 2gb ddr2 werkgeheugen en ik wil hem voor de tijd upgraden naar een SSD om toch een wat beter snelheidservaring te creeeren.

Welke ssd kan hier het beste voor kopen , ik wil er niet teveel aan uitgeven en 64gb is voldoende omdat ik een 2nd bay er 500gb hdd naast hou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
wd200 schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 22:23:
Ik heb een dell 6400 met 2gb ddr2 werkgeheugen en ik wil hem voor de tijd upgraden naar een SSD om toch een wat beter snelheidservaring te creeeren.

Welke ssd kan hier het beste voor kopen , ik wil er niet teveel aan uitgeven en 64gb is voldoende omdat ik een 2nd bay er 500gb hdd naast hou.
pricewatch: Samsung 830 series 64GB
of
pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
Bedankt voor de reacties.. de 128GB Samsung 830 is onderweg..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:17

Quad

Doof

Ik heb van de week een T1600 met 3GB RAM etc een 128GB Samsung SSD erbij geplaatst. Scheelt niet een beetje, het scheelt heel erg veel volgens de eigenaar.

Deze zit in afstudeer periode, en gebruikt nogal eens Revit, ipv nu een nieuwe laptop te kopen is hij met 90,- klaar tot einde schooljaar en daarna haalt hij pas een nieuwe. De SSD bied zo veel voordelen dat het gewoon altijd zinvol is om te upgraden.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
De update (upgrade), is uitgevoerd.. heerlijk hoe snel de reactie van de laptop is.. Uiteraard is de CPU niet de snelste, maar dit is echt heerlijk snel.. De moeite waard!

Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:17

Quad

Doof

Graag gedaan, en veel plezier hiermee!
Voor basis computer gebruik (internetten, filmpje kijken, officegebruik) is dit de perfecte upgrade.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Pagina: 1