Creative SB Audigy krakend geluid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeder
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik heb een probleem met mijn geluidskaart (Creative SB Audigy), om de halve minuut heb ik last van een krakend/haperend geluid. Daarna gaat het geluid gewoon normaal verder.

Na enig speurwerk kom ik erachter dat het een probleem is dat veroorzaakt wordt door de drivers van Creative in combinatie met Windows 7 (32 bit).

Wat heb ik tot nu toe gedaan:

- Andere geluidskaart (Creative) geprobeerd, maar die heeft hetzelfde probleem. Deze heeft het een tijd lang goed gedaan en toen die begon te kraken heb ik dus de "nieuwere" Creative kaart aangeschaft.

- Verschillende PCI-poorten geprobeerd

- Nieuwste drivers van Creative geinstalleerd, mocht niet baten

- Nieuwste drivers voor Videokaart geinstalleerd (las ergens dat performance van beeld i.c.m. geluid problemen kon veroorzaken), hielp ook niet

- Onboard geluid uitgeschakeld en ook de drivers verwijderd

- De Creative drivers volledig verwijderd d.m.v. de website "No More Goat Soup". Hier kan je een programma downloaden (Guru3D Driver Sweeper).

- PAX drivers installeren (via HardwareHeaven), maar nu gaf het installatieprogramma aan dat er geen hardware gevonden kon worden

- Opnieuw Creative drivers geinstalleerd (van Guru3D website & Officiele Creative drivers), maar nu gaven de installatieprogramma's aan dat er geen hardware gevonden kon worden

- Via "apparaatbeheer" Windows Update naar drivers laten zoeken, deze installeert en daarna heb ik weer geluid. Helaas is dit wel weer krakend geluid..

Ik zit dus nu nog steeds met een brak geluid. Het ligt sowieso niet aan m'n koptelefoon, want op mijn andere computer doet deze het perfect. Het ligt ook niet aan de hardware, want de "oude" Creative geluidskaart zorgt niet voor krakend geluid in een andere computer.

Het moet dus aan de drivers liggen, lijkt mij het meest aannemelijk!

Iemand ervaringen hiermee of goede tips hoe ik dit kan oplossen? Het frustreert namelijk enorm tijdens het luisteren van muziek en het kijken van films/series.

Reality is wrong. Dreams are for real

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Kan ook gewoon een hardware defect zijn, aansluiting die niet helemaal jofel meer is etc.
Doet je onboard sound het op die computer wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-07 21:55

Infant

It's a floating Dino!

Ik zou het ook eerst bij de drivers zoeken, gewoon omdat die van Creative EXTREEM brak zijn. Neem de kX driver, altijd.

Als dat het niet oplost... dan issie stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeder
  • Niet online
Mental schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 10:17:
Kan ook gewoon een hardware defect zijn, aansluiting die niet helemaal jofel meer is etc.
Doet je onboard sound het op die computer wel goed?
Onboard sound werkt prima. Het is alleen te zacht i.c.m. met mijn koptelefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeder
  • Niet online
Infant schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 10:21:
Ik zou het ook eerst bij de drivers zoeken, gewoon omdat die van Creative EXTREEM brak zijn. Neem de kX driver, altijd.

Ik zal eens kijken of dit werkt. Vanavond maar weer eens aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:13
Infant schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 10:21:

De drivers waren in de tijd van Vista erg brak, maar voor Win7 zijn er prima drivers te krijgen.

Je bent overigens wel heel erg kort door de bocht... je sluit overige hardwaredefecten gelijk uit? De TS doet overigens hetzelfde, want als je er zomaar vanuit gaat dat het werkt zonder de betreffende onderdelen ook echt te testen, dan ben je niet volledig op zoek naar de oplossing. Een dergelijke krakend geluid zou zelfs al van een voeding kunnen komen die misschien niet helemaal lekker meer is, of statische spanning in de kast... bedrading in de kast die beschadigd is etc etc.

Wat ik nog niet lees, heeft de TS de geluidskaart al eens in een andere pc geprobeerd? Het probleem doet zich rondom die kaart, het aansluiten en goed bevinden van oude hardware voegt eigenlijk maar weinig aan de oplossing toe als andere factoren nog niet uitgesloten zijn... ik heb wel eens een probleem opgelost bij iemand met een geluidskaart welke regelmatig een zoemende ondertoon had, vooral als het systeem hard aan het werk was en dat bleek vanaf een casefan te komen, die zodra de fan harder ging draaien stoorde op het geluid. Was een gevalletje van slechte afscherming op de kaart (een Sweex, dan vraag je erom :)) en een casefan die er dicht op zat die van bedenkelijke kwaliteit was die bij een hogere spanning dus begon te storen... zo gek kan het zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door MicGlou op 03-10-2012 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeder
  • Niet online
Ik heb de kaart van PCI slot gewisseld en daarna het onboard geluid uitgeschakeld in de BIOS en het geluid kraakt minder dan voorheen. Het kraken is er nog wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-07 18:56

Fordox

00101010

ik ken zelf ook het gedonder van een verouderde creative geluidskaart onder windows7.
de drivers hiervan, zijn echt zo verschrikkelijk mee te werken, puur omdat deze kaart niet is gebouwd voor windows 7. het koste me zoveel gedoe dat ik dacht, ik draai wel op onboard...

de ondersteuning van creative is gewoon waardeloos, ik heb meerdere problemen daarover gehoord. hun producten zijn wel van hoog kwaliteit, als ze eenmaal werken...

mijn ouwe kaart is een creative audigy soundblaster zs2.
en ik draai nu toch weer op een creative :+

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeder
  • Niet online
Beetje een late reactie, maar ik ben er achter wat het probleem is.

Het probleem is dus mijn Draadloze WLAN adapter. Ik had eerst een Linksys 54Mbps WLAN adapter en ik ben net een paar maand over op een TP-Link 300Mbps WLAN adapter.

Ik ben erachter gekomen door de Ubuntu live cd te proberen. Onder Ubuntu werkte alles goed. Wanneer ik in Windows de WLAN adapter uitschakel (zelfs het verbreken van de verbinding) dan heb ik geen last van het gekraak.

Heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt of gehoord? Ik heb geen idee of het nu aan het merk TP-Link i.c.m. de Creative geluidskaart ligt en Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is zo oud as Soundblaster Live kaarten...

Creative gebruikt een aantal niet helemaal standaardextensies van het PCI-protocol waardoor samenwerking met andere devices op zelfde interrupt (iets hardwarematigs, niet zelfde als IRQ) niet goed gaat.

Ooit (in de gloriedagen van PCI ten tijde van de i440BX chipset) was het vrij gebruikelijk dat mobobakkers aangaven welke sloten op welk interrupt aangesloten zaten en had je vrijwel geen onboard meuk om rekening mee te houden. Je moest toen puzzelen om te zorgen dat bijv netwerkkaart of TV-kaart niet op dezelfde interrupts zat als Creative geluidskaart. Nu heb je veel minder PCI sloten maar ook veel meer onboard devices die de interrupts delen. Vaak delen de paar fysieke PCI sloten ook nog eens dezelfde interrupts. Dat is een recept voor problemen met Creative kaarten.

Waarom alleen onder Windows en niet onder Linux? Omdat de Windows drivers door Creative geschreven zijn en hier weinig in helpen, terwijl de Linux drivers door de community geschreven zijn, dus mensen die zelf tegen deze problemen aanliepen. Voorzover mogelijk hebben ze de problematische functies van de SBLive (en nazaten zoals Audigy) vermeden.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1