Toon posts:

Asus P8H77v-le met 16 gb ram ziet maar 8gb :?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een asus moederbord de P8H77v-le en 16gb ram (4 keer 4gb strips). In cpu-z ziet mijn pc dat er 16 gb aanwezig is, maar in Windows 7 zelf en de bios wordt er maar 8gb gezien :?

Ik weet bijna zeker dat de ram werkt, komt van een vorig setje die werkte.

Ik heb het volgende geprobeerd.

1. Strips 1 voor 1 uitgeprobeerd.
2. Xmp ingeschakelt en legacy usb uitgeschakelt
3. Andere cpu, draai nu met 3470s quad core 3,2 ghz. Daarvoor G850 2,9ghz dual core.
4. De nodige fora's afgespeurt voor tips en oplossingen.
5. Contact opgenomen met asus, maar dan moet je een e-mail sturen.
6. Contact opgenomen met de webwinkel, geen advies, kon wel langskomen :)
7. Geheugen op 1066 gezet, geen resultaat.
8. Cpu gereseated, plus meer coolpasta.

Dus kortom ik zit nog steeds met de helft van mijn geheugen te werken :(

iemand nog tips :?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2012 09:47 ]

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 09:13:
Ik heb dus een asus moederbord de P8H77v-le en 16gb ram (4 keer 4gb strips). In cpu-z ziet mijn pc dat er 16 gb aanwezig is, maar in Windows 7 zelf en de bios wordt er maar 8gb gezien :?

Ik weet bijna zeker dat de ram werkt, komt van een vorig setje die werkte.

Ik heb het volgende geprobeerd.

1. Strips 1 voor 1 uitgeprobeerd.
2. Xmp ingeschakelt en legacy usb uitgeschakelt
3. Andere cpu, draai nu met 3470s quad core 3,2 ghz. Daarvoor G850 2,9ghz dual core.
4. De nodige fora's afgespeurt voor tips en oplossingen.
5. Contact opgenomen met asus, maar dan moet je een e-mail sturen.

Dus kortom ik zit nog steeds met de helft van mijn geheugen te werken :(

iemand nog tips :?
Zie hem er zo niet tussen staan, maar heb je BIOS al een update gegeven? Daar zou ik eens mee beginnen kan zijn dat hij het daarom niet herkent (heb ik ook keer gehad).

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Verzinsel, maar kan je Windows 7 versie het wel aan?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-01 13:00
64 bits W7 in gebruik, of gebruik je misschien de 32 bits versie

• WeAreLegion
  • Niet online
Windows heeft er niks mee te maken dat hij ook in de BIOS maar 8GB geheugen ziet, dus dat zal het in dit geval niet zijn.

Verwijderd

Bios flashen en anders geheugen retour en ander type halen

Verwijderd

Topicstarter
Ik had de bios meteen geflasht.
Ik gebruik windows 7 professional 64 bits.

Ander geheugen halen had geen zin volgens de webwinkel, omdat het geheugen wel gezien wordt door cpu-z.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 09:30:
Ik had de bios meteen geflasht.
Ik gebruik windows 7 professional 64 bits.

Ander geheugen halen had geen zin volgens de webwinkel, omdat het geheugen wel gezien wordt door cpu-z.
moederbord herkent het niet dus ik zou zeker wel ander type proberen

• Ruubster
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Staat het geheugen op de qualified vendor list van het moederbord? Kan je vinden in de handleiding.

• WeAreLegion
  • Niet online
Ook niet al het geheugen staat op die lijst volgens mij, dat staat er ook bij als je de lijst open dat ze niet alles kunnen testen.

Welk merk geheugen is het uberhaupt? is het een A merk of een B merk geheugen? Als je bios al naar nieuwe versie heb gedaan dan lijkt het er toch echt op dat je moederbord het geheugen niet wil.

Verwijderd

Topicstarter
Corsair wordt wel ondersteund maar deze staat er niet bij...

Het gaat om Corsair Vegenace geheugen 16gb ddr3.

Het is niet een nog on-ontdekte instelling in de bios oid?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2012 09:49 ]

• WeAreLegion
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 09:48:
Corsair wordt wel ondersteund maar deze staat er niet bij...

Het gaat om Corsair Vegenace geheugen 16gb ddr3.

Het is niet een nog on-ontdekte instelling in de bios oid?
Mmm over het algemeen moet je BIOS gewoon gelijk 16GB zien als hij op laatste versie is. Je heb waarschijnlijk zelfde gehuegen als dat ik heb voor mijn PC en op mijn moederbord had ik nergens last van. Enige wat ik wel aan heb gezet is die XMP maar dat heeft niks te maken met de hoeveelheid geheugen alleen de snelheid. Ken je toevallig iemand die ook ddr3 geheugen heeft?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, niemand in de buurt die ook 16gb heeft.
Ik ga wel even langs de winkel waar ik het moederbord kocht, die kan wel testen of er ander geheugen in moet?
Als mijn moeder dat wil ;)

Aaanvulling: Ik heb mijn nvidia kaart losgekoppelt en toen de interne gpu geprobeerd. Deze werkte niet, dus ik denk dat het moederbord niet meer goed is...

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2012 11:09 ]

Verwijderd

Tsja, dit ga je niet willen horen maar staat het geheugen op de lijst van je moederbord? Zeker met DDR3 geheugen steekt het nogal nauw als je alle slots gebruikt.

• WeAreLegion
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 10:07:
Nee, niemand in de buurt die ook 16gb heeft.
Ik ga wel even langs de winkel waar ik het moederbord kocht, die kan wel testen of er ander geheugen in moet?
Als mijn moeder dat wil ;)
Jah dat is wel handig om even te doen, want het is of het moederbord dat raar doet of het geheugen zelf. Heb je ze ook 1 voor 1 getest? of hij het geheugen pakte?

edit: @hierboven zoals ik al aangaf, niet al het geheugen staat op die lijst, dat geven de fabrikanten ook zelf aan omdat er gewoon te veel geheugen is. Crosair staat wel op de lijst maar niet dit type (net zoals bij mijn moederbord) en daar werkt het wel.

[ Voor 21% gewijzigd door WeAreLegion op 03-10-2012 10:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga zelf het volgende nog neven proberen:

1. de strips toch nog maar een keer 1 voor 1 proberen.
2. de vga kaart loskoppelen kijken of deze voor conflicten zorgt.

ik post nog wel.

• qrious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09-2016
heb je het zelfde merk/type/voltage/snelheid als je 'oude' werkgeheugen? als dit verschilt wil het ook wel eens niet werken

They say that nobody is perfect. Then they tell you practice makes perfect. I wish they'd make up their minds.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:49

Dark

who tweaked the light?

In cpu-z ziet mijn pc dat er 16 gb aanwezig is, maar in Windows 7 zelf en de bios wordt er maar 8gb gezien.
De CPU-Z geheugentelling gaat uit van de SPD data, en niet van het door bios of windows gevonden geheugen. (De SPD is dus kennelijk wel zichtbaar, wat erop duidt dat de reepjes aangesloten zijn en spanning krijgen.)

• qrious
Dark schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 10:47:
[...]

De CPU-Z geheugentelling gaat uit van de SPD data, en niet van het door bios of windows gevonden geheugen. (De SPD is dus kennelijk wel zichtbaar, wat erop duidt dat de reepjes aangesloten zijn en spanning krijgen.)
klopt! dus met een bios update zou je probleem opgelost kunnen zijn

They say that nobody is perfect. Then they tell you practice makes perfect. I wish they'd make up their minds.

• WeAreLegion
  • Niet online
jorg5 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 10:55:
[...]

klopt! dus met een bios update zou je probleem opgelost kunnen zijn
Heeft ie gedaan naar zijn zeggen, en dat heeft niet geholpen dus er is iets niet goed met sloten van geheugen of met de reepjes zelf. maar goed dat moet ie dus even testen.

• qrious
WeAreLegion schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 11:00:
[...]

Heeft ie gedaan naar zijn zeggen, en dat heeft niet geholpen dus er is iets niet goed met sloten van geheugen of met de reepjes zelf. maar goed dat moet ie dus even testen.
klopt, maar als CPU-Z aangeeft dat er 16gb inzit, detecteerd het mobo de memory modules dus wel, en er staat ook spanning op....

raar is dat andere pc's het zelfde probleem vertonen, als het niet de bios is vermoed ik dat er een type geheugen gebruikt wordt dat:
1. niet ondersteunt wordt door het mobo type
2. andere type geheugen dan het eerdere geheugen

wat Topicstart nog kan proberen, is alleen de twee nieuwe reepjes in de pc stoppen en kijken of het geheugen dan wel gedetecteerd wordt

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-02 09:19
Probeer s de geheugens 1 voor 1 te plaatsen en dan elke keer kijken of het wordt gezien in Windows en Bios.

Mischien een brakke geheugen of slot?

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Verwijderd

Topicstarter
Man van de winkel kwam er ook niet uit, wat wel bleek is dat de onboard videokaart van de cpu het niet deed. Dus ik naar de winkel en kreeg uiteindelijk een nieuw moederbord mee :)

Nu herkent hij wel 16gb ram, dus lag niet aan de geheugen reepjes. Maar aan iets op het moederbord, weet alleen niet wat :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 14:29:
Man van de winkel kwam er ook niet uit, wat wel bleek is dat de onboard videokaart van de cpu het niet deed. Dus ik naar de winkel en kreeg uiteindelijk een nieuw moederbord mee :)

Nu herkent hij wel 16gb ram, dus lag niet aan de geheugen reepjes. Maar aan iets op het moederbord, weet alleen niet wat :?
Defect moederbord dus :). Mooi in elk geval dat het voor jou is opgelost ;).
Pagina: 1