Tarkin schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 08:12:
[...]
De vraag is maar of je iemand wil die perfect nederlands spreekt, of dat je iemand wil dat zijn vak goed verstaat.
Zeker in de technische beroepen vind ik perfect nederlands lezen/schrijven een beetje ondergeschikt tegenover andere zaken.
Met alle respect hoor, maar ik vind dit nogal een typische reactie. Er wordt namelijk gedaan alsof 'correcte spelling' en 'goed zijn in je vak' tegenovergestelde zaken zouden zijn, of tenminste communicerende vaten. Maar dat is toch onzin? Van iemand die een vervolgopleiding af kan maken, zelfs een MBO-opleiding, mag je toch wel correcte spelling verwachten? Spellen leer je namelijk al op de basisschool (!) dus het kan niets met niveau te maken hebben. Ik bedoel, als je calculus en nonlineaire algebra en weet ik veel wat voor moeilijke vakken kunt doorlopen, dan kun je toch wel die enkele tientallen spellingsregels onder de knie krijgen? Er is gewoon geen excuus voor.
Blijft over desinteresse: vaak hoor je inderdaad 'ja, maar je snapt toch wat ik bedoel' of 'ja, maar ik doe toch inhoudelijk werk'. Dat is natuurlijk geen valide argument.
Iedereen met een afgeronde basisschoolopleiding moet kunnen spellen, en als iemand voortdurend domme spelfouten maakt ('ik vindt', 'hij bepaald', noem maar op) dan straalt dat gewoon af op die persoon. Het maakt een minder professionele indruk. Kun je nog vakinhoudelijk nog zo goed zijn, maar het geeft je een slechter imago. Mensen nemen je minder serieus. Bovendien, mensen die belabberd spellen in hun moedertaal, beheersen vaak niet daartegenover ineens perfect een andere taal zoals het Engels.
Cloud schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 08:59:
[...]
Wat daar fout aan is, is wat defiant ook al
treffend beschrijft. Namelijk het feit dat we de laatste tijd steeds vaker vanuit de politiek horen dat er een tekort dreigt aan technisch geschoold personeel. Ook vanuit de bedrijven die klagen dat ze moeite hebben om goede bèta's te vinden. Probleem wordt alleen maar groter, bla bla. Maar aan de andere kant hebben de bedrijven dit zelf veroorzaakt.
Maar het opmerkelijk is dat beta's er toch niet in slagen die (kennelijk) enorme potentie van hun vakgebied om te zetten om harde cash. Dat kan (en zal) natuurlijk voor een belangrijk deel aan de bedrijven liggen, maar de werknemers zelf hebben er ook wel voor een belangrijk deel mee te maken. Of dat nu ligt aan een gebrek aan sociale skills, teveel bescheidenheid, of whatever, laat ik even in het midden. Ik stel alleen vast dat er kennelijk vraag is en aanbod, maar dat die om één of andere reden niet bij elkaar komen.
Overigens, om nog even terug te komen op de discussie over de 'moeilijkheid' van een studie: het mag natuurlijk nooit zo zijn dat je beter zou worden betaald, enkel en alleen maar omdat je een moeilijker studie hebt gedaan. Beta's beweren graag dat hun vakgebieden enorm nuttig zijn en heel veel hebben bijgedragen en nog zullen bijdragen aan de kwaliteit van het leven en de samenleving, en dat onderschrijf ik ook best, maar dan nóg zou de redenering zijn dat het salaris afgemeten moet worden aan het de resultaten en het nut van zo-iemand, en niet alléén de moeilijkheid van de opleiding, want dan lust ik er ook nog wel een paar.
[
Voor 39% gewijzigd door
nare man op 04-10-2012 09:16
]
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.