Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-09 09:27

Brothers - Motion comic

Menu
1. Intro
2. Het verhaal
3. Storyboards
4. Preview filmpje
5. Community
6. Artiesten
7. Experimenten
8. Voice actors
9. Wat zal volgen?
10. Update: 14-11-2012

Als eerste een kleine intro:
De oorsprong van dit project ligt bij een karakter beschrijving/kort verhaal die ik ooit gemaakt heb voor een semester over storytelling. Hierop gebaseerd heb ik een kort verhaal geschreven, eigenlijk een proloog.

Inmiddels ben ik bezig om dit verhaal om te zetten naar een geanimeerde strip (motion comic). Dit heeft geresulteerd in een project voor een college die ik volg. Mooi het aangename met het verplichte kunnen combineren ;). Zelf kan ik alleen niet (zo goed) tekenen. Ik heb gelukkig een paar vrienden / kennissen die goed kunnen tekenen, enthousiast kunnen maken voor dit idee.

Werk proces : Verhaal afmaken, vertalen naar storyboards, tekenaars laten tekenen, animeren, audio.

Het verhaal

Het verhaal dat al online beschikbaar is draait om twee karakters die tegenover elkaar staan. Het is, mocht je de intro geskipped hebben, een proloog voor een groter geheel.

Deze twee karakters zijn in het begin stereotypisch goed / slecht, tenminste zo zien ze elkaar. Ik wil door middel van korte flashbacks die nog aan het verhaal toegevoegd moeten worden duidelijk maken dat niet alles is wat het lijkt. Allebei de karakters zien elkaar als 'slecht' en zichzelf als 'goed'. Dit wil ik dan ook duidelijk laten terugkomen in het beeldmateriaal.

Het verhaal 'so far' is te lezen op een weinig onderhouden blog : Brothers motion comic
Ik wil proberen om het gevoel dat ik krijg bij het lezen van het verhaal, te vertalen naar beeld, dit zal een belangrijk onderdeel worden van het geheel!

Storyboards
De storyboards worden in de komende weken gemaakt, deze zal ik hier dan ook posten naarmate ik vorder.

Preview

Er is al wel een kleine, oppervlakkige preview gemaakt, zie het als een try-out. Dit filmpje wordt uitgebreid met meer beeld, duidelijk verhaal, betere overgangen, complete audio, meer effecten en vooral, meer gevoel.

[YouTube: http://youtu.be/0LSDWwDP05M]

Het idee is om in de '2e versie' maximaal twee oogpunten aan te houden. Het oogpunt vanuit het ene karakter, en het oogpunt van de andere. Aan deze karakters wordt dan ook een tekenaar gekoppeld, elke tekenaar maakt de tekeningen vanuit het oogpunt vanuit zijn karakter. Zo heb je een grotere tegenstelling in hoe de karakters elkaar zien, maar toch herkenbaar zijn aan hun uiterlijk.

Community

Ik ben nu aan het proberen om een facebook 'community' op te zetten. Ik wil hier toch graag een linkje voor plaatsen aangezien het direct contact heeft met de WiP. Ik wil proberen dat kijkers gaan reageren op akties/ gebeurtenissen die ik daar post, dit kan eventueel directe gevolgen hebben voor de karakters in het verhaal.

De globale facebook pagina : Brothers - Motion comic
Hoofdkarakter 1: War
Hoofdkarakter 2: Jhared

Ik zou zeggen, bekijk het mee en interacteer! Ik ga komende weken regelmatig 'bits and pieces' van de geschiedenis posten, allemaal als aanleiding voor het filmpje wat uiteindelijk gemaakt word.

Artiesten
Aan het preview filmpje hebben een drietal artiesten meegewerkt, deze hebben dat allemaal vrijwillig gedaan, mijn dank is dan ook zeer groot! Uiteraard zijn deze credits voor hun!
E. van der Weerd
J. Endeman
M. Buynink

Omdat nu het echte werk begint, ben ik op zoek naar nog een tekenaar. Binnen de stijl zoals te zien is in het preview filmpje, kun je redelijk vrij aan het werk met jouw interpretatie van het verhaal gebaseerd op mijn storyboards. Mocht je hier dus wat inzien, laat het me weten! Ik kan niet veel aan vergoedingen uitgeven, maar een uitgebreide barbecue op het eind is wel het minste!
(Belangrijke bijzaak, zie je er wat in, ik moet dan wel op je kunnen vertrouwen dat je het ook levert!)

Experimenten
Tijdens dit project zal ik verscheidene experimenten doen met audio en video, deze zal ik hier dan ook posten.

Paralax
Afgelopen week heb ik een experiment gedaan op basis van 'parallaxing'. In theorie is dit de diepte zoals het menselijke brein het ook interpreteert. Dit heb ik geprobeerd na te bootsen in After Effects. Hier heb ik verschillende elementen in de diepte geplaatst om zo een reële diepte te krijgen. Filmpje.

Volgens mij is de diepte werking behoorlijk goed gelukt, ik weet nu hoe ik de elementen zo kan plaatsen dat ik een reële diepte krijg. Alle objecten worden nu ook daadwerkelijk op de Z-as(diepte) geplaatst.

Bijkomend nadeel is dat alle objecten die in het beeld verschijnen, wel compleet getekend moeten worden. Als de camera draait wil je namelijk geen rare afgesneden zijkanten...

Commitment
Op het moment van schrijven heb ik een kleine schare fans, ik zou graag willen dat deze ook gaan reageren op de facebook pagina's, en ook regelmatig de updates bekijken.

Maar hoe creëer ik zo'n stukje commitment? Het stukje interactiviteit? Hier ga ik mijn volgende experiment aan toewijden.

Voice actors
Inmiddels heb ik op de facebook pagina en verschillende andere fora een oproep gedaan voor voiceactors. Inmiddels in een kleine week tijd heb ik al 6 potentiële stem acteurs!. Op de facebookpagina is ook een voorbeeld te zien. Of wil je liever een directe verwijzing (al kan ik die niet meten.. ) klik hier

Wat zal volgen?
In dit topic wil ik nieuwe tekeningen die ik binnenkrijg laten zien, experimenten die ik heb gedaan demonstreren, animaties die ik heb gemaakt showcasen, etc.
Uiteraard zal ik de hoofdstukken stukje bij beetje verder uitbreiden.

Hiernaast hoop ik op comments op dit idee, op het verhaal, over mijn proces.. Alles mag! Zolang het maar enigszins constructief is!

Ik hoop ook hiermee anderen op ideeën te brengen, en te helpen met een soort van 'tips / tricks'. Wil je expliciet iets weten hoe ik wat gedaan heb, vraag gerust!

Voor nu, bedankt voor het lezen tot aan deze alinea, hopelijk kan ik morgen dit nog verder uitbreiden.

[ Voor 10% gewijzigd door Rann op 14-11-2012 22:14 . Reden: Update 1 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
Inmiddels een klein hoofdstuk over voiceactors toegevoegd, de audities zijn nog steeds open tot volgende week vrijdag! Voor meer informatie verwijs ik graag naar de facebookpagina of direct naar the voiceactingalliance.

Vragen mogen uiteraard ook via DM.

Verder her en der wat kleine updates/verduidelijkingen toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-05 14:42
Ik zie dit topic nu pas :) Ik ben zelf een 3D animator in opleiding, hopelijk heb je wat aan m'n comments

Leuk project zo, wat mij in eerste instantie opviel was dat je voor het lezen van de teksten niet zo heel veel tijd hebt. Genoeg om te lezen, net niet genoeg tijd om 100% meteen te bevatten. Daarbij komt dat er wat valt te winnen qua suspense wanneer je zo'n introductie wat meer tijd geeft.
Een goed gebruik van rust, kalmte en actie, snelheid qua vertelling zorgt voor lekkere dynamiek. Alleen maar actie, of alleen maar rust kan een verhaal saai maken :)

Qua voice actors zou ik je de tip willen geven om te werken met native speakers en alleen non-native speakers te gebruiken wanneer ze ECHT GOED de Engelse taal spreken qua accent etc. Persoonlijk vind ik niets zo verwoestend voor een verhaal dan wanneer je hoort dat iemand crappy of matig Engels spreekt.

Nu kan ik zelf niet zeggen dat ik veel motion comics heb gezien, maar ik zou je wel aan willen raden om dat VEEL te doen. Ga ze eens analyseren, kijk hoe zij hun verhaal vertellen. Hoeveel tijd nemen ze nou bijvoorbeeld om zo'n personage op een berg/klif te introduceren. Hoeveel 'shot' wisselingen/tekeningen nemen ze daarvoor. Welke aspecten animeren zij bij personages etceteraaa etceteraaa :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:26

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ik vind het idee leuk, de uitvoering vooralsnog wat matig. De manier waarop het verhaal wordt opgebouwd doet, vergeef me dat ik het zeg, nogal kinderlijk aan:

Hij moet ergens zijn!
Waar is hij?
DAAR is hij!
RAAAAAARRGGGGHH!!!!!
Oh nee, het is een val!!!!!!!!11one

Geen idee wat je doelgroep is, maar als het op volwassenen gericht is zou ik me achter de oren krabben.

Verder sluit ik me bij bovenstaand commentaar aan dat de tekstjes erg snel gaan. Het grafische materiaal is in orde, lekker dynamisch, wel leuk gemonteerd.

Overigens vraag ik me af waarom je dit in het Engels wil doen. Zoals hierboven al gemeld kan een niet-native voice actor je hele productie breken maar ook de tekstschrijver moet verdomd goed Engels spreken voor de zinnen en het verhaal net zo lekker lopen als in het Nederlands (waarvan ik uit ga dat je dat altijd nog beter beheerst). Voor je eerste productie zou ik me dat niet ook nog op de hals willen halen.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
Ik was al bang dat er geen reacties kwamen.. Kennelijk valt het nu iets meer op in de nieuwe look!
Bedankt in ieder geval voor de reacties, dat waren gelukkig ook de conclusies die ik had getrokken ;)

De 'testversie' was precies bedoeld om zulk soort problemen te tackelen, als je er zelf in zit, valt het niet zo op. Nu kon ik er op een later moment kritisch naar kijken. Uiteraard moet het uiteindelijke product veel meer diepte, emotie, verhaal, audio... eigenlijk alles hebben.

Engels heb ik voornamelijk gekozen omdat het vooral beter klikt. Inmiddels heb ik een 8-tal audities binnen voor de verschillende personage's via de voiceactingalliance.

Om maar een voorbeeld te geven (wel apart, een vrouwelijke auditie, de enige): http://www.meinder.nl/Brothers/Brothers_Narrator.mp3

(Inmiddels staat ook weer een nieuw stuk verhaal online op de FB pagina.. ;P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-05 14:42
@snoei; Nederlands klinkt poep, nooit met Nederlands werken :+ <3 Engels! Yay!

@Rann; Graphics is misschien wel een van de rustigste delen van Tweakers, helaas. Volgens mij zitten hier toch vooral de hardware/software junkies :9

Heb je al nagedacht over wie de stem moet voorstellen? Dat helpt misschien bij de keuze van de stemacteur. Wanneer je een all knowing verteller hebt die eigenlijk niet eens iets met het verhaal te maken heeft, dan zit je denk ik al redelijk snel in een kinderlijke voorlees sfeer.. Maargoed, dat zou iets zijn om te onderzoeken, hoe dat dat grofweg in elkaar steekt :)

Vergis je niet in het feit dat je waarschijnlijk niet in één keer de sprong van deze testversie naar final kunt maken he O-) Heb nog nooit gezien dat iemand na een revisie van de testversie meteen een goede final animatie/whatever had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
@nico
Dit is inderdaad rustig, ik volg het vaak stilletjes... ;)

Uiteraard, intonatie en dergelijke heb ik globaal beschreven, uiteraard houd ik ruimte over voor improvisatie, wat sommigen echt leuk doen!

Komende vrijdag ga ik met twee artiesten zitten voor het tunen van de storyboards. Heeft iemand nog tips over hoe je dit relatief goed kan opzetten? Wat ik zo kan vinden heeft ieder nogal zijn/haar eigen manier van werken hierin...

Nadat de tekenaars bezig gaan, krijg ik elke week een nieuwe tekening aangeleverd, deze ga ik direct verwerken in de animatie en uiteraard toetsen aan meningen/gestelde waarden.. ;) Hoe verder ik kom, des te mooier het wordt allemaal (atleast I hope ;D)

[ Voor 52% gewijzigd door Rann op 22-10-2012 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
Het project is nog zeker niet dood hoor, mochten jullie dat denken ;-) Er is nogal veel tijd in gaan zitten in het vinden van voiceactors, de contacten met de tekenaars, de verplichte documenten(ik heb daar zo'n hekel aan.. ;)) en natuurlijk.. nieuw materiaal / tests!

Bij deze heb ik uiteraard weer wat te laten zien. Jullie herinneren je de scene die ik in elkaar heb gezet met wat bomen (paralax experiment)? Hier heb ik nog een extra testje mee gedaan om alles wat levendiger te maken.

[YouTube: http://youtu.be/2hxjS6LP3R4]

Hiernaast is de eerste voice actor geselecteerd! Voor een preview, zie hier!

Ook ben ik gestart met het maken van de eerste scenes, hier alvast een preview! De stem kan ik er hopelijk morgen onder zetten!
[YouTube: http://youtu.be/g8HbCcW5iYQ]

Ik houd het dit keer verder kort maar krachtig.. Critics / tips, always welcome!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Wat mij in het laatste filmpje nogal stoort is de kleur overgang van de voorste achtergrond laag. Die laag is een stuk lichter van kleur dan de laag eronder, dat is prima want dat geeft meer diepte. Maar de kleur eindigt niet bij de bomen, er zit nog een 'loze' rand omheen, dat komt nogal goedkoop 'knip en plak' over :)

[Edit]
Ter verduidelijking:
Tree line
Die rand zou ik wat netter afwerken, dan ziet het er prima uit verder :)

[ Voor 25% gewijzigd door Spike_wolf op 14-11-2012 22:22 ]

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
Dat staat op de to-do list ;), ik weet nog niet precies hoe ik die rand goed kan weghalen, door een light is die laag lichter waardoor je die snede beter ziet... Misschien eens kijken of ik die rand een gradient o.i.d. Kan meegeven.

Thanks in ieder geval ;)

• Rann
Even een kleine update tussen al het werk door, ik heb al één stem gekozen voor Jhared.

Preview: http://www.meinder.nl/Brothers/jhared-fitz.mp3

Voor War heb ik een poll gemaakt op de facebook Pick what you think suits best:

Op het moment druk bezig met alle tekeningen te bewerken.. Wat een werk! Komende week zal er zeker meer materiaal volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
Ik ben er wel achter gekomen dat er meer tijd in een WiP gaat zitten dan ik dacht. Tot mijn spijt heb ik geen tijd ervoor om verschillende onderdelen die ik tegenkom uitgebreid toe te lichten. Er is een grote kans dat ik dit achteraf ga doen, maar of dit gaat werken is nog even de vraag..

Een tijdje geleden had ik al een kleine mix online gezet inclusief audio/muziek, nog lang niet final uiteraard, inmiddels is er al weer veel aan geupdate.. ;) Toch wilde ik degene die het volgen dit niet onthouden.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=wxFK3bn8_hw]
Pagina: 1