interne SATA voedingskabel de juiste?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 420207

Topicstarter
De externe harde schijf van WD functioneert helaas niet meer. Telkens als ik deze aansluit gaat Windows drivers installeren voor de USB-hub die er als het ware tussen zit.
Ik weet even niet meer hoe het heet waar die de drivers voor installeert maar goed om dat probleem dat ik maar geaccepteerd heb gaat het niet.

Nu wil ik de externe harde schijf aansluiten direct op een oude computer die wij hebben. deze heeft naast de IDE aansluiting maar liefst 6 SATA aansluitingen op het moederbord.
Ik kon eerst geen SATA voedingskabel vinden maar die bleek er toch ergens tussen te zitten.
Alleen, nu komt het, zitten er aan deze SATA voedingskabel 5 kabeltjes, oranje-geel-rood-2xzwart.
De USB-hub die aan de externe harde schijf zat aangesloten heeft maar 4 kabeltjes, deze heeft namelijk geen oranje.

Kan dit gewoon of heb ik kans dat ik de externe harde schijf alsnog stuk maak door hem teveel stroom te geven? Waar is dit extra oranje kabeltje voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Oranje = 3.3V en dat gebruikt je hardeschijf niet; die kun je dus prima missen.

Teveel stroom gaat niet gebeuren tenzij je rare dingen doet; je HDD krijgt gewoon netjes +5V (rood) en +12V (geel) binnen en zijn eigen weerstand bepaalt hoeveel stroom erdoorheen gaat.

Als je hem intern aansluit, kijk dan eerst even naar de SMART met HDtune health tab of CrystalDiskInfo. In het bijzonder naar de raw value van Current Pending Sector (bad sectors) en UDMA CRC Error Count (kabelfouten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke, ik heb hem aangesloten. Helaas hebben wij alleen nog een pc die ubuntu draait en ik kon de schijf niet vinden.
gparted even geïnstalleerd en daar zag hij de schijf wel maar met een waarschuwing, NTFS is inconsistent, 1007 (of 107 ik weet het niet meer) cluster accounting mismatches. Ik moest chdisk op windows runnen en dat met functie /f.

Moet ik deze raad opvolgen of kan ik het beter anders doen, met 1 van de programma's die jij noemt CiPHER? Ik zou niet eens weten hoe ik chdisk moet draaien want ik zal waarschijnlijk ook geen drive letter toegewezen krijgen bij deze, waarschijnlijk beschadigde schijf..

Beetje balen dit, had gehoopt dat het alleen de stroomvoorziening was gezien eerdere ervaringen met de externe schijf van WD en Seagate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Draai je een oude Ubuntu versie? Aangezien het NTFS is, probeer van die schijf op te starten als hier Windows op staat geïnstalleerd? Dus probeer hem aan te spreken met Windows zoals je al geadviseerd bent door gparted.

Als je kunt booten, kun je gemakkelijk de SMART uitlezen door een van die twee programma's te installeren. Als dat niet lukt, probeer dan eens via Ubuntu Disk Utility de SMART uit te lezen want dit moet namelijk ook kunnen, is een knop waar je op kunt drukken. Als je daar een screenshot (knop op je toetsenbord) van kunt maken en hier posten zou dat enorm helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op de externe harde schijf staan alleen foto's e.d. die ik absoluut terug wil hebben, jeugdsentiment, en wat WD software. Geen OS. Die Ubuntu op de pc die ik gebruik om de externe HDD te lezen is overigens niet heel oud.

Via Ubuntu de SMART uitlezen is het eerste wat ik zal doen wanneer ik morgen uit me werk kom, ik zal daarna de screenshot met resultaat hier posten.
Bedankt alvast! Moet ik de topictitel even wat aanpassen? Mocht dat lukken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:59
Laatst heb ik ook zo'n probleem gehad met een externe HD van 3TB. Via usb aangesloten was de clustergrootte anders dan aangesloten via SATA, daardoor was de HD niet te lezen via SATA, wel via USB. Misschien kun je eens proberen met een andere USB casing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oké dus dat kan ook nog het probleem zijn nu? Tsja ik weet niet zo gauw waar ik een andere USB casing vandaan moet halen.
Ik wou eerst proberen de externe HDD op een windows pc aan te sluiten en daar wat programmas op draaien om te zien of ik het cluster probleem kan oplossen. Ik zal even zien.. Bedankt voor de feedback alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op de computerkast met Windows 7 aangesloten, de externe harde schijf werd herkend en ik kon deze gewoon openen. Bestanden eraf kunnen halen en helemaal tevreden. Geen programmas nodig gehad.
Topic closed :). Bedankt!
Pagina: 1