Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martindo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-04 12:23
Hoi,

Ik ben van plan een studie Technische Informatica of Informatica te gaan doen. Maar nu is het voor mij niet helemaal duidelijk, zijn er mensen met deze studie (HBO) of weten het verschil te vertellen?

Nadat ik op de site van de Hogeschool van Amsterdam heb gekeken, is het mij nog niet helemaal duidelijk.

Alvast bedankt.

Groeten, Martin.

[ Voor 31% gewijzigd door Martindo op 02-10-2012 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-04 14:55

Spockz

Live and Let Live

Van wat ik weet van de universiteiten ligt de focus bij TI meer op het technische gedeelte: low-level programmeren, embedding, chip-ontwerp wellicht e.d. Bij Informatica gaat het op een wat hoger level over software, running time en memory bounds, meer gefocussed op algoritmes / pseudo codes ipv daadwerkelijke implementaties.

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
Inderdaad. TI heeft meer raakvlakken met elektrotechniek. Heb zelf informatica gedaan op 't Saxion in Enschede en TI had daar ook elektrotechniek vakken. Informatica is eigenlijk puur gericht op het ontwikkelen van software.

Destijds heette dat computertechniek trouwens.

[ Voor 10% gewijzigd door Hydra op 03-10-2012 10:46 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 304426

Ik raade je wel bij beide studies veel mee te lopen en zelf ervaren wat het verschil is. Het gevaar van een verkeerde studiekeuze zit in een klein hoekje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taenadar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:18
Zit nu zelf nog op de HvA en volg Informatica. Binnen informatica kun je daarna weer kiezen uit 6 delen, ITM ( management), SNE ( netwerken ), SE ( software ontwikkelen ), HCD ( human centered design ), TC ( technical computing, dit is ongeveer het zelfde als SE maar dan tegen de hardware aan programmeren ) en GD ( game design, dit splits weer op in GD en GT waar ik het verschil niet goed weet.)

Als je echt meer wilt weten kun je natuurlijk altijd naar een open dag gaan en aan de aanwezige studenten om meer informatie vragen. Of stuur me een DM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterAelse
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-04 16:14
Ik volg Technische Informatica op een HBO school (Zuyd hogeschool), inmiddels 4e jaars.

Het verschil is inderdaad dat TI meer low-level is. Er komt wat electrotechniek/kennis bij kijken, programmeren in wat low-level talen (C/C++), microcontrollers etc.
Informatica is bij ons C# (/ASP voor web) en richt zich meer op het ontwikkelen van software. Dit gaat van idee, ontwerp tot implementatie (het daadwerkelijk programmeren). Er komt dus wat meer theorie bij kijken ook.

Op Zuyd is het zo dat het eerste jaar I en TI precies hetzelfde is. Dit omdat in het eerste jaar de beginselen van programmeren en wat andere theorie wordt uitgelegd. Hierna dien je eigenlijk te kiezen voor I of TI waarna het vakkenpakket verschilt maar nog steeds deels overlapt.

Ik weet niet hoe het op de HvA is, maar wie weet geldt daar een soort van hetzelfde. In ieder geval het navragen waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:37
Ik weet niet hoe het op het HBO zit, maar op WO kun je uit de naam niet teveel afleiden. De verschillen tussen opleidingen is sowieso al enorm. Je zult dus naar het programma van individuele opleidingen moeten kijken (en dan ook nog het onderscheid maken tussen het verplichte deel en de keuzetrajecten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:20
PieterAelse schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 11:47:
Ik weet niet hoe het op de HvA is, maar wie weet geldt daar een soort van hetzelfde. In ieder geval het navragen waard!
Ik doe TI op de HvA. In het eerste jaar heb je inderdaad ook alle vakken de SE (Software Engineering) ook heeft. Je krijgt daarnaast extra vakken als Embedded Systems en C++. Daarbij zit dus het ontwerpen van printplaatjes maken van schakelingen met microcontrollers etc.

Het voordeel is wel dat je ook gewoon heel veel SE vakken krijgt. Dus dat als je TC kiest later ook gewoon als Software Engineer aan de slag kunt.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-04 20:53

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Spockz schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 20:18:
Van wat ik weet van de universiteiten ligt de focus bij TI meer op het technische gedeelte: low-level programmeren, embedding, chip-ontwerp wellicht e.d. Bij Informatica gaat het op een wat hoger level over software, running time en memory bounds, meer gefocussed op algoritmes / pseudo codes ipv daadwerkelijke implementaties.
Ik heb zelf TI gedaan aan de Universiteit Twente, en ik kan zeggen dat deze statement niet op gaat. Een universitaire studie kijkt meer naar bewijzen van dingen etc. Dus waarom is dit efficient, en als ik het zus-en-zo doe, welke algoritmische complexiteit heeft het stuk code dan? De abstractie ligt juist hoger, niet lager. En dat is maar goed ook, ik ben absoluut geen techneut. :P

* the_shadow is op het moment PhD aan de UT, vakgroep IS, op het gebied van systeem architecturen en requirements engineering.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
the_shadow schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 11:57:
[...]

Ik heb zelf TI gedaan aan de Universiteit Twente, en ik kan zeggen dat deze statement niet op gaat.
Hij had het over HBO, WO informatica is veel meer wiskunde e.d. en sowieos niet echt te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-04 20:53

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Hydra schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 12:04:
[...]

Hij had het over HBO, WO informatica is veel meer wiskunde e.d. en sowieos niet echt te vergelijken.
Klopt, maar Spockz had het over WO.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-01 20:02

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Laten we het gewoon bij HBO houden, om de vraag niet nog moeilijker te maken.
Spockz schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 20:18:
Dit is w.m.b. een goede uitleg. Zo was het op 't HBO bij mij ook :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
the_shadow schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 12:22:
Klopt, maar Spockz had het over WO.
Ah, je hebt gelijk, daar had ik dan weer overheen gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 22:46

PromWarMachine

Forsaken Archer

Cloud schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 12:25:
Laten we het gewoon bij HBO houden, om de vraag niet nog moeilijker te maken.

[...]

Dit is w.m.b. een goede uitleg. Zo was het op 't HBO bij mij ook :)
En ik wil dit bevestigen. Overigens is het eerste jaar voor beide opleidingen praktisch gelijk. Pas na je propedeuse maak je de keuze. Tot die tijd kun je gewoon switchen. Dan heb ik het wel over het studiejaar 2004/2005. Het kan zijn dat dat inmiddels anders is. :)

Zelf heb ik Informatica gedaan op het HBO in Utrecht.
Het elektrotechnische deel van TI kon mij niet zo boeien. Leuk zo'n 'computer' in een wasmachine, maar bedrijfsprocessen analyseren en daar IT oplossingen bij bedenken, was meer mijn ding.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:52

Standeman

Prutser 1e klasse

Dit topic pas beter in het WI forum..

SG >> WI

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Pagina: 1