Fans draaien niet meer na inbouwen SSD.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Gisterenavond heb ik de overstap gewaagd om maar een SSD in te bouwen in mijn MacBook Pro uit 2012.
Qua prestaties en cijfertjes is er niets mis. Het enige probleem waar ik tegenaan loop is dat de MacBook niets meer doet met de fans. Deze draaien standaard op 2000 RPM.

Nu weet ik dat er met de iMac wat - problemen - zijn ivm een hitte sensor en dat de fans voluit gaan draaien, bij mij het tegendeel. De Mac wil de fans gewoon niet harde laten draaien. CineBench geprobeerd, de CPU gaat dan naar de 90C. En de fans blijven op hun gat zitten.

Is dit normaal gedrag na het inbouwen van een SSD - ik heb de originele HDD vervangen - of is er iets aan de hand? Al een SMP reset geprobeerd. Een reinstall nog niet, echter heb ik gisteren wel een verse Lion erop gezet en vanuit daar meteen een upgrade naar ML uitgevoerd.

Heeft iemand een ideetje? Ik heb overigens geen tweaks of TRIM hacks aan staan, gewoon vanilla.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:05
welke ssd heb je gebruikt, kan zijn dat die geen temp sensor hebben. anders gebruik smcfancontrol http://www.eidac.de om de snelheid de forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Nu online
justahuman schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 20:03:
welke ssd heb je gebruikt, kan zijn dat die geen temp sensor hebben. anders gebruik smcfancontrol http://www.eidac.de om de snelheid de forceren.
Bedankt voor je reactie, ik heb een Samsung 830 gebruikt. Waarschijnlijk heeft 'ie dan geen sensor om
de temperatuur te regelen. Eigenlijk wel raar dat de hardeschijf uitmaakt wanneer de fan sneller of langzamer moet gaan draaien.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-10 20:24
SacreBleu schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 20:00:
Gisterenavond heb ik de overstap gewaagd om maar een SSD in te bouwen in mijn MacBook Pro uit 2012.
Qua prestaties en cijfertjes is er niets mis. Het enige probleem waar ik tegenaan loop is dat de MacBook niets meer doet met de fans. Deze draaien standaard op 2000 RPM.

Nu weet ik dat er met de iMac wat - problemen - zijn ivm een hitte sensor en dat de fans voluit gaan draaien, bij mij het tegendeel. De Mac wil de fans gewoon niet harde laten draaien. CineBench geprobeerd, de CPU gaat dan naar de 90C. En de fans blijven op hun gat zitten.

Is dit normaal gedrag na het inbouwen van een SSD - ik heb de originele HDD vervangen - of is er iets aan de hand? Al een SMP reset geprobeerd. Een reinstall nog niet, echter heb ik gisteren wel een verse Lion erop gezet en vanuit daar meteen een upgrade naar ML uitgevoerd.

Heeft iemand een ideetje? Ik heb overigens geen tweaks of TRIM hacks aan staan, gewoon vanilla.
Al geprobeerd met je originele schijf er terug in?
En misschien heb je bij het loshalen van de HDD/Bottomplate per ongeluk een kabeltje disconnected die de temperatuur meet in de MBP zelf?
Anders misschien iets dat de fans blokkeert?

Even de bottomplate er weer af en onderzoeken, zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Nu online
Merethil schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 09:40:
[...]

Al geprobeerd met je originele schijf er terug in?
En misschien heb je bij het loshalen van de HDD/Bottomplate per ongeluk een kabeltje disconnected die de temperatuur meet in de MBP zelf?
Anders misschien iets dat de fans blokkeert?

Even de bottomplate er weer af en onderzoeken, zou ik zeggen.
Ik heb gisteren al gekeken, met de oude schijf, maar ook daar willen de fans, voor zo ver ik heb kunnen merken, niet meer automatisch harder draaien. Ik heb het alleen getest met CineBench. Ik weet niet of de MacBook daar heet genoeg wordt om de fans harder te laten draaien. Echter de GPU wordt zo'n 90 graden, dat zou genoeg moeten zijn om dat ding te laten blazen?

Iemand misschien een diagram of indicatie waar die heat sensor zou moeten zitten? Want ik kan nergens iets over hun locatie op internet vinden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-10 17:41

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Aangezien het om een MacBook uit 2012 gaat: misschien gewoon eens met Apple bellen? Je mag zelf de harddisk vervangen, dus daar kan Apple niet lastig over doen. In principe mag een nieuwe harddisk ook geen invloed hebben op je fans.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Nu online
Whieee schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 13:33:
Aangezien het om een MacBook uit 2012 gaat: misschien gewoon eens met Apple bellen? Je mag zelf de harddisk vervangen, dus daar kan Apple niet lastig over doen. In principe mag een nieuwe harddisk ook geen invloed hebben op je fans.
Dat leek mij ook raar, als het wel een invloed had, het enige probleem wat ik nu heb is: zelfs met de oude HDD nu ingebouwd, draaien de fans niet meer aan. Ze blijven draaien op 2000 RPM.

Ik heb één keer meegemaakt dat de fans begonnen te loeien tijdens een test sessie met Diablo 3, daarna heb ik ze niet meer gehoord. Echter, laatst - voor de lol - met de SSD erin, draaide ik CineBench. Zowel de GPU als CPU worden dan zo'n sloridige 85 - 90 graden. Maar de fan blijft op 2000 RPM draaien.

smcFancontroller registreert ook maar één fan, de exhaust fan. Is dit correct? Of is er gewoon een fan die niet goed werkt? Met smcFancontroller kan ik de fan wél handmatig regelen.

Iemand anders die mij kan vertellen of het normaal is dat de MBP uit 2012 zo lang wacht voordat hij de fans hoger zet? Met het inbouwen van de HDD ben ik alleen in het onderste segment gekomen, ik heb alles met de hand gedaan met een polsbandje. De MacSafe adapter zat niet aangesloten en ik heb de aansluiting van de batterij losgemaakt alvorens ik begon met het swappen.

Ik wil jullie wel hartelijk bedanken voor de insight en hulp :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyalMess
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-10 16:48
Mmmm, ik heb dus ook een MBP 13 inch 2012 basis model en die draait ook op 2000RPM meende dat dit normaal was of..?

Temps zijn wel in orde.

[ Voor 10% gewijzigd door RoyalMess op 03-10-2012 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Nu online
RoyalMess schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 14:52:
Mmmm, ik heb dus ook een MBP 13 inch 2012 basis model en die draait ook op 2000RPM meende dat dit normaal was of..?

Temps zijn wel in orde.
Hoe hoog zijn jouw temps? Heb jij je fans weleens gehoord? Tijdens gamen oid.
Daarnet maar eens geprobeerd met GTA: SA maar de MacBook gaat echt niet loeien, maar
wordt wel warm, best warm. Nog niet uitgevallen door hitte, maar ik maak me wel druk of dat mijn
hardware straks niet eerder defect gaat omdat het het altijd warmer heeft gedraaid.

Heb je toevallig een spel wat je kunt proberen? Of zou je, heel misschien, CineBench kunnen
draaien? Het gaat er bij mij alleen om of de fans gaan draaien of niet. Ik zal morgen even contact opnemen met Apple om het na te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyalMess
Gebruik iStatPro via het Dashboard,
Dit zijn de temps na 15 min normaal gebruik beetje iTunes, Firefox, en wat standaard dingen.
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img6/7636/schermafbeelding2012100y.png
Hoor de fan(s) amper/nooit (als ik me hoofd boven het toetsenbord houd), zie maar 1 ertussen staan dus ga uit van 1.
Zal even Cinebench draaien.

[ Voor 53% gewijzigd door RoyalMess op 03-10-2012 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Nu online
RoyalMess schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 19:21:
Gebruik iStatPro via het Dashboard,
Dit zijn de temps na 15 min normaal gebruik beetje iTunes, Firefox, en wat standaard dingen.
[afbeelding]
Hoor de fan(s) amper/nooit, zie maar 1 ertussen staan dus ga uit van 1.
Zal even een game opstarten.
Mijn temps zijn nagenoeg gelijk, scheelt een paar graden. Hoe zit het met het gamen of wanneer de processor intensief wordt gebruikt? Bij mij verandert er namelijk niets aan het aantal RPM van de koeler, wel de temps. Dus een sensor kan het niet zijn.
Bij mij staat er ook alleen maar exhaust dat is als het goed is de koeler voor de CPU.

Edit: Ik heb inmiddels ook al een post aangemaakt op het Apple forum, vooral mensen met een rMBP blijken er last van te hebben, misschien een ML bug?
Op advies van iemand heb ik de Apple Hardware Diagnostic uitgevoerd. Duurde zo'n 18 minuten, volgens die diagnostic is er niets aan de hand.

Nu kan ik me alleen niet herinneren of dit onder Lion of ML was, maar toen ik mijn MBP net had, installeerde ik Diablo III en ben eventjes gaan spelen. Aan het einde van die sessie blies mijn MBP aardig hard. Nu doet hij dat niet meer. Overigens weet ik niet of het de SSD is geweest die de fan heeft uitgeschakeld, het is me eigenlijk pas opgevallen nádat ik hem heb open geschroefd.

[ Voor 30% gewijzigd door SacreBleu op 03-10-2012 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyalMess
En nu net een Cinebench voor OpenGL en CPU gedraaid en meteen screen gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://img713.imageshack.us/img713/930/schermafbeelding2012100.png

[ Voor 5% gewijzigd door RoyalMess op 03-10-2012 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Nu online
RoyalMess schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 19:45:
En nu net een Cinebench voor OpenGL en CPU gedraaid en meteen screen gemaakt.

[afbeelding]
Kortom, ik stel me aan, of onze Macs hebben hetzelfde probleem. Ik ga uit van het eerste.
Mag ik je hartelijk bedanken dat je de tijd heb genomen om die benchies te draaien?
Mochten er nog ontwikkelingen onstaan dan zal ik ze hier gewoon posten.

Voor nu - tenzij iemand nog een suggestie heeft - ga ik er vanuit dat dit 'probleem' geen probleem is.

Nogmaals, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyalMess
Geen probleem, was zelf benieuwd of anderen ook dezelfde temps hebben, ik vind mijn temps best normaal/goed :)

Vroeg me trouwens of de harde schijf benchmarks zoals dit normaal is:
Haal met Blackmagic Disk Speed Test zo'n 65-75MB/s write en 60-75MB/s read met de 5GB test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Die temps zijn heel normaal, niks aan de hand volgens mij.
RoyalMess schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 19:53:
Haal met Blackmagic Disk Speed Test zo'n 65-75MB/s write en 60-75MB/s read met de 5GB test.
Gewone HDD neem ik aan? Ja, dat zijn normale speeds. Voor een SSD zou het wel erg magertjes zijn :P

[ Voor 76% gewijzigd door Darkstar op 03-10-2012 22:36 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Nu online
RoyalMess schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 19:53:
Geen probleem, was zelf benieuwd of anderen ook dezelfde temps hebben, ik vind mijn temps best normaal/goed :)

Yup, net nog even de normale HDD ingebouwd en getest voor je. Zit in hetzelfde segment en we hebben precies hetzelfde model. Daarnet nog even een kwartiertje GTA: SA gespeeld. Geen reboots of artifacts.
Kortom, ik denk dat ik het erop moet houden dat er óf nog een bug in ML zit óf dat de marges voor koeling anders zijn in ML óf dat ik - wij dan - toch een defect hebben.

Ik gooi het op ML of te voorzichtig zijn met mijn apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
SacreBleu schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 22:55:
[...]

Yup, net nog even de normale HDD ingebouwd en getest voor je. Zit in hetzelfde segment en we hebben precies hetzelfde model. Daarnet nog even een kwartiertje GTA: SA gespeeld. Geen reboots of artifacts.
Kortom, ik denk dat ik het erop moet houden dat er óf nog een bug in ML zit óf dat de marges voor koeling anders zijn in ML óf dat ik - wij dan - toch een defect hebben.

Heb je al geprobeerd met SMControl (oid, werd hier al eerder genoemd door iemand) de fans handmatig harder te laten draaien? Als dat wel kan dan is er gewoon iets mis met de regulatie óf wordt je MBP niet heet genoeg.
Hoe dan ook, ik heb mijn MBP 13" 2011 ook 90 graden zien worden, die draaide dan echter wel vrij hard.

Ga gewoon anders bij een APR in de buurt langs en vraag het eens. Wie weet kunnen ze ter plekke even kijken (toen mijn touchpad vastzat heeft de APR hier in de buurt me in 5 minuutjes geholpen en tevens had ik een SSD ingebouwd, deden ze niet moeilijk over.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Nu online
Merethil schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 23:14:
[...]

Heb je al geprobeerd met SMControl (oid, werd hier al eerder genoemd door iemand) de fans handmatig harder te laten draaien? Als dat wel kan dan is er gewoon iets mis met de regulatie óf wordt je MBP niet heet genoeg.
Hoe dan ook, ik heb mijn MBP 13" 2011 ook 90 graden zien worden, die draaide dan echter wel vrij hard.

Ga gewoon anders bij een APR in de buurt langs en vraag het eens. Wie weet kunnen ze ter plekke even kijken (toen mijn touchpad vastzat heeft de APR hier in de buurt me in 5 minuutjes geholpen en tevens had ik een SSD ingebouwd, deden ze niet moeilijk over.)
smcFanController doet het gewoon, dat is geen probleem. Ook tijdens de Apple Hardware Diagnostic deden de fans tijdens de fan test gewoon spinnen. Dus de fans zijn niet defect, en volgens het rapport ook de sensors niet. Ik maak me dan ook niet druk om de temps, maar meer om het feit dat de MBP niet harder gaat loeien, blijft gewoon op de 2000 RPM zitten.

Voor de rest, geen idee of de mensen bij het APR mij willen helpen, de mijne komt van de MM vandaan, misschien had ik hem bij Apple vandaan moeten trekken ivm support. Maar dat is achteraf.
Ik zal het, als het me nog dwarszit, van de week even proberen. Wie-weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
SacreBleu schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 23:22:
[...]

smcFanController doet het gewoon, dat is geen probleem. Ook tijdens de Apple Hardware Diagnostic deden de fans tijdens de fan test gewoon spinnen. Dus de fans zijn niet defect, en volgens het rapport ook de sensors niet. Ik maak me dan ook niet druk om de temps, maar meer om het feit dat de MBP niet harder gaat loeien, blijft gewoon op de 2000 RPM zitten.

Voor de rest, geen idee of de mensen bij het APR mij willen helpen, de mijne komt van de MM vandaan, misschien had ik hem bij Apple vandaan moeten trekken ivm support. Maar dat is achteraf.
Ik zal het, als het me nog dwarszit, van de week even proberen. Wie-weet.
APR helpt over het algemeen wel met kleine dingen.
Zo niet, even terug naar een MM waar een Apple booth is, willen ze er ook nog wel eens even naar kijken.
Anders, als je het toch niet lekker zit (maar volgens mij vind je het allemaal wel oke :P ) even langsgaan in Amsterdam of bellen met Appeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyalMess
SacreBleu schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 22:55:
[...]

Normale HDD ja en bedankt voor het testen ben met mijn desktop standaard 100MB/s gewend dus was wat benieuwd maar nu heb ik zeg maar een goed gevoel haha.

Denk zelf dat de temps wel mee vallen alleen zag net een piek even dat mijn temps op rond de 35-50 stonden omdat ik een tijdje XBMC draaide op mijn 2e scherm en wat series keek voor zo'n 3-4 uur, fan ging ineens naar 4000RPM maar daarna naar 2000RPM en bleven de temps weer op 35-50.

Alleen mem module A1 word soms 60 maar bank A1 max 50.

Vrij normaal vind ik dus denk dat je ook wat voorzichtig bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Nu online
In dat geval gaat het bij mij waarschijnlijk toch om eem defect
Bij mij draaien de fans niet eens harder als ik een uur GTA speel, terwijl
mijn Mac toch 90 graden wordt, althans de GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyalMess
SacreBleu schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 08:11:
In dat geval gaat het bij mij waarschijnlijk toch om eem defect
Bij mij draaien de fans niet eens harder als ik een uur GTA speel, terwijl
mijn Mac toch 90 graden wordt, althans de GPU.
:o dat is dan zeer merkwaardig, zou zelf toch dan een bezoekje brengen bij de winkel/Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

Wat is het probleem met een GPU die 90 graden wordt eigenlijk? Lijkt mij nou niet een temperatuur waar ik mij direct zorgen om zou maken. Zeker niet als het om een laptop gaat.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Nu online
Rye schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 11:39:
Wat is het probleem met een GPU die 90 graden wordt eigenlijk? Lijkt mij nou niet een temperatuur waar ik mij direct zorgen om zou maken. Zeker niet als het om een laptop gaat.
Dat de GPU 90 graden wordt heeft te maken dat de fans niet draaien.
Met intensief gebruik wordt een GPU 90 graden maar dan horen de fans
al sowieso harder te draaien. En dat gebeurt niet. Kortom een defect.

Pagina: 1