Is mijn MBP nog te redden? Keyboard en SSD issues

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAshcat
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 08:35

TheAshcat

Death from Above

Topicstarter
Ik heb nu een iets meer dan een half jaar een macbook pro (late 2011) met er een zelf ingezette SSD (Samsung 830) en 8GB RAM.

Op zich goede verzekering dus terugbrengen kan altijd, helaas heb ik teveel opdrachten voor zowel klanten als mijn eindopdracht op school om hem 2-6 weken te missen.

Mijn problemen zijn als volgt: na een start/restart krijg ik het knipperende wereldbolletje, a ongeveer 2 minuten gaat het scherm zwart en blijkt dat de brightness helemaal uit staat, dan kan ik wel gewoon inloggen.

Wacom tekentablets, met sommige tablets was het zo dat als ik de usbplug eruit haalde en verwisselde met iets anders de USB power niet meer werkte, ook deed soms de trackpad en het toetsenbord van de mac zelf het dan niet meer.

Toetsenbord: Sinds vandaag doen de rechtershift + 1, q, a, z en enter en de linker command + z het opeens niet meer! als ik op Fn + Backspace druk krijg ik zelfs het dicteermenu voor me.

Op een extern toetsenbord is dit allemaal geen probleem geen probleem.

Ik heb zojuist Mountain Lion een fresh install gegeven maar het knipperende wereldbolletje en toetsenbordproblemen zijn weer gewoon terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:39

World Citizen

FreeReef.nl

Je kunt de originele HDD en geheugen erin doen, en opnieuw installeren... Kijken wat er dan gebeurd. Dan heb je je eigen maatwerk uitgesloten.

Doet hij het dan nog... denk ik dat het Mobo niet helemaal lekker is..

Maar 75% kans dat alles werkt zonder het extra geheugen en de SSD.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-07 11:41
En wat verwacht je nu precies met dit topic? Het meest drastische redmiddel is een verse install. Die heb je verricht. Het blijkt dus een technisch mankement te zijn. Terugbrengen en laten repareren dus. Al geinformeerd of het mogelijk is een laptop te lenen bij de winkel of te huren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:05
als je applecare hebt of hem nog geen 1 jaar hebt kan je hem langs brengen bij de store in amsterdam daar gaat het fixen meestal redelijk snel. (heb je je ontladen bij het verwisselen van het ram/hdd ?)

edit: anders probeer te booten vanaf de internet recovery, als het dan wel werkt clean install.

[ Voor 19% gewijzigd door justahuman op 02-10-2012 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
mcsluis schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 19:49:
En wat verwacht je nu precies met dit topic? Het meest drastische redmiddel is een verse install. Die heb je verricht. Het blijkt dus een technisch mankement te zijn. Terugbrengen en laten repareren dus. Al geinformeerd of het mogelijk is een laptop te lenen bij de winkel of te huren?
Beetje een rare vraag niet? Hij verwacht of iemand nog tips heeft, misschien weet waar de aard ligt.
Een fresh install is niet altijd het antwoord op alle vragen. En niet geschoten is altijd mis.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAshcat

TheAshcat

Death from Above

Topicstarter
justahuman schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 19:54:
als je applecare hebt of hem nog geen 1 jaar hebt kan je hem langs brengen bij de store in amsterdam daar gaat het fixen meestal redelijk snel. (heb je je ontladen bij het verwisselen van het ram/hdd ?)

edit: anders probeer te booten vanaf de internet recovery, als het dan wel werkt clean install.
Ik bedoelde ook een internet recovery, ik heb geen OSX discs :)
SacreBleu schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 19:55:
[...]

Beetje een rare vraag niet? Hij verwacht of iemand nog tips heeft, misschien weet waar de aard ligt.
Een fresh install is niet altijd het antwoord op alle vragen. En niet geschoten is altijd mis.
Dat dus, thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 19:24

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Dit is gewoon een flink probleem. Een defecte schijf of defect ram, minstens. Je kunt als je tijd wilt besparen langs de Genius Bar in Amsterdam. Kost je een dag, je bent wel vaak direct geholpen. Ook met een extra schijf.

Advies is iig om de oude schijf terug te prikken en daarmee te testen. Ook even je RAM er uit en er weer in.

Overigens klinken jouw toetsenbordproblemen als vochtschade. Heb je een vochtige omgeving, of heeft misschien de kat er op gepiest? Ik noem maar wat hoor.

[ Voor 24% gewijzigd door sebastius op 02-10-2012 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAshcat

TheAshcat

Death from Above

Topicstarter
sebastius schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 20:34:
Dit is gewoon een flink probleem. Een defecte schijf of defect ram, minstens. Je kunt als je tijd wilt besparen langs de Genius Bar in Amsterdam. Kost je een dag, je bent wel vaak direct geholpen. Ook met een extra schijf.

Advies is iig om de oude schijf terug te prikken en daarmee te testen. Ook even je RAM er uit en er weer in.

Overigens klinken jouw toetsenbordproblemen als vochtschade. Heb je een vochtige omgeving, of heeft misschien de kat er op gepiest? Ik noem maar wat hoor.
Dit zei een collega op werk dus ook al, maar nee ik heb geen huisdieren en mijn laptop is 100% zeker niet in contact met water gekomen. Ik blijf het superraar vinden dat de rechtershift alleen niet werkt met 4 toetsen en de rest wel.

Morgenavond probeer ik mijn oude schijf en RAM weer terug te zetten, als dat niet werkt ga ik zaterdag wel naar Amsterdam, moet ik daarvoor een afspraak maken of kan ik gewoon langs gaan?

[ Voor 16% gewijzigd door TheAshcat op 02-10-2012 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 19:24

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik zou even checken, weet het niet zeker. Zaterdag is wel een drukke dag ga ik van uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-07 16:02

SkyStreaker

Move on up!

Ik weet of je toetsenbord-paneel ook vast zit met een stekker zoals pc notebooks, maarreh: als daar het stekkertje dus niet helemaal goed zit, krijg je dus exact dit soort perikelen qua toetsenbord dan.

[ Voor 6% gewijzigd door SkyStreaker op 02-10-2012 21:29 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:39

World Citizen

FreeReef.nl

Ofwel nogmaals... Je eigen hardware er weer uithalen... fresh install.. werkt het niet, terug naar de winkel.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Herkenbaar deze problemen heb ze zelf ook op een Macbook Pro 2009 gehad en hier bleek door vocht een defect tussen het mobo en het toetsenbord te zijn. Helaas moest ik toen het mobo en topcase laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-07 11:41
SacreBleu schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 19:55:
[...]

Niet zo hele rare vraag. Als de TS nog geen contact gehad heeft met de leverancier is dat wellicht slimmer dan hier om advies te vragen. De conclusie die de TS zelf al geeft is dat er waarschijnlijk een hardwarematig defect is. Je kan hier dan vragen om dat zelf te gaan fixen, maar als de boel in de garantie zit kan je er beter mee terug gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAshcat

TheAshcat

Death from Above

Topicstarter
mcsluis schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 12:34:
[...]

Niet zo hele rare vraag. Als de TS nog geen contact gehad heeft met de leverancier is dat wellicht slimmer dan hier om advies te vragen. De conclusie die de TS zelf al geeft is dat er waarschijnlijk een hardwarematig defect is. Je kan hier dan vragen om dat zelf te gaan fixen, maar als de boel in de garantie zit kan je er beter mee terug gaan.
Al gedaan :)

Helaas hadden ze ook geen leentoestel en ze raadden me aan hem op te sturen.

MAAR!

Ik kwam vanavond thuis van werk en moest toch echt wat doen voor m'n eigen bedrijfje, ik installeer de wacom driver en alle toetsen blijken het opeens te doen! Na een restart vindt ie de SSD ook in 1x.

Ik snap dat dit waarschijnlijk een tijdelijke fix zal zijn maar voorlopig ben ik er blij mee en zal hem houden tot mijn afstudeeropdracht klaar is (als ze het zo lang volhoudt, alle data constant op externe HDD!)

Hoe moet ik hem alleen over 1-3 maanden opsturen als ze de klachten niet kunnen reproduceren?
Pagina: 1